The Last Temptation of Christ (1988)

geregisseerd door Martin Scorsese
met Willem Dafoe, Harvey Keitel en Paul Greco

De door schuldgevoel gekwelde timmerman Jezus van Nazareth probeert uit te vinden wat God van hem wil. Maar als zijn missie bijna compleet is staat hij voor de grootste verleiding van allemaal: het normale leven van een goed mens. Gebaseerd op Nikos Kazantzakis' gelijknamige roman.

john mcclane 2 schreef:
alhoewel het onderwerp het waard is om er een lange speelduur van te maken.
kon mij het niet bekoren.
Willem Dafoe speelt fantastisch.
En het is een aardig controversiële film.
Ik blijf stiekem hopen op de echt controversiële film van P.Verhoeven en diens verfilming van zijn boek.
Het gaat erg goed met de man na Elle,,,wie weet geven mensen hem groen licht.

Waarom moet de film 'echt controversieel' zijn? Vind de aanpak van Scorsese veel interessanter dan de visie van Verhoeven op Jezus zoals die in zn Jezusboek staat.

Matt81 schreef:

Ieder zijn ding,,maar het boek van verhoeven zal veel meer tongen los maken en aan het denken zetten over het christendom dan een wat traditionele versie van het bijbel verhaal.

john mcclane 2 schreef:

Mwah. Echt wetenschappelijk is het boek niet te noemen. Niet elke andere kijk is de moeite waard

Matt81 schreef:

De bijbel is ook alles behalve wetenschappelijk ,,integendeel .

avatar van Matt81
Dat zei ik ook niet. Het gaat hier ook niet om de discussie of het bronverhaal de norm moet zijn. Wat ik in twijfel trok was de vraag of elke visie op het verhaal filmtechnisch interessant is. (zelfde vraag kan je stelden bij de vraag hoeveel Robin Hood, Batman of Spidermanversies we nog kunnen verdragen.)

[quote]john mcclane 2 schreef:

Daarbij is de Bijbel+ Christendom wel een historisch gegeven wat je wetenschappelijk kan benaderen .:)

[quote]Matt81 schreef:

Je kan het absoluut wetenschappelijk benaderen ,,,en dan tot de conclusie komen dat we allemaal afstammen van twee mensen, en op staan uit de dood om maar twee voorbeelden te geven niet wetenschappelijk mogelijk is .
Betreft het Batman en andere bekende film verhalen ,ja een verhaal kan te vaak vertelt zijn zonder zijn meerwaarde toe toevoegen .
Werd ook wat geïrriteerd toen ik hoorde van NOG Batman film.
Bleek nolan de meest indrukwekkende comic trilogy ever te maken !

[quote]john mcclane 2 schreef:

Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Ook niet helemaal de discussie voor op dit forum. Maakt niet uit: terug naar de film.

avatar van notsub
Deze visie op het leven ven Jezus van Nazareth kan ik zeer waarderen. Natuurlijk wordt de bijbel als de standaard beschouwd, maar dit alternatief vormt gewoon een mooi verhaal en levert een meer dan gemiddelde film op. Zo zien we hier veel van de strijd die Jezus levert met zijn eigen bestaan en hoe zijn omgeving daarop reageert. Verder is het een film die modern aanvoelt en op de juiste momenten ook nog eens stevig wordt aangezet.

avatar van Duke Nukem
Een prachtige film en misschien de meest intrigerende film over Jezus Christus ooit gemaakt. Willem Dafoe zet heel goed de menselijke kant van de Godmens neer, met het nodige afzien en de innerlijke strijd (zijn eigen leven als mens leiden of zijn goddelijke taak als redder van de mensheid vervullen).

Deze alternatieve kijk op het leven van Jezus is veel interessanter dan de zoveelste woord-voor-woord verfilming van de evangelieën. Mooie, aangrijpende muziek ook!

Jammer genoeg kan ik deze film nergens op dvd of blu-ray vinden.

avatar van Brix
Duke Nukem schreef:

Jammer genoeg kan ik deze film nergens op dvd of blu-ray vinden.

???
Hij is toch gewoon bij diverse on-line aanbieders te koop hoor.
Shop4 is de goedkoopste denk ik (€ 4,49)

avatar van Duke Nukem
Ik heb eerlijk gezegd niet online gezocht. Shop4 is een nederlandse webwinkel, dus daar ben ik niets mee, toch bedankt!

avatar van Brix
Duke Nukem
Ah, woon je in België?
Dan kan het nog goedkoper
Er staat er een op 2ehands.be , voor € 2,95

avatar van Duke Nukem
Woohoo! Ik zal eens gaan kijken

avatar van jono
Als praktiserend katholiek wilde Scorsese ooit een film maken over het leven van Christus, en die kwam er in 1988 in de vorm van het bijna drie uur durende epos The Last Temptation of Christ.

Het verhaal van Christus is al verschillende malen verfilmd. Ik heb er een groot aantal in mijn bezit, zoals The Robe (1953), The King of Kings (1961), Il Vangelo Secondo Matteo (1964, de beste volgens mij), The Greatest Story Ever Told (1965), Jesus Christ Superstar (1973, de slechtste), Jesus of Nazareth (1977), The Bible - Jesus (1999) en The Passion of the Christ (2004), en dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten.

De eerste twee uur van The Last Temptation of Christ zijn niet zo heel bijzonder; alle clichés over het leven van Christus komen voorbij: zijn wonderen, zijn twijfels over het messiasschap, het laatste avondmaal met het verraad van Judas en de verloochening door Petrus. Wel bijzonder is de uitdieping van zijn relatie met Maria Magdalena, die in de meeste Jezusfilms wordt overgeslagen.
Uiteindelijk eindigt Jezus zoals verwacht aan het kruis, maar dan gaat het verhaal plots een andere kant op. Wanneer Jezus op het punt staat te sterven, zit er een engel in de vorm van een jong onschuldig meisje aan de voet van zijn kruis. Ze biedt hem een pijnloze, geruisloze aftocht aan en een normaal leven, waarin hij de mogelijkheid krijgt te trouwen en kinderen te krijgen. Uiteraard neemt Jezus dit aanbod met beide handen aan, en vervolgens zien we hem een gezin stichten en oud worden.

Dit is natuurlijk een interessante plotwending. Stel dat Jezus niet was gestorven aan het kruis, was dan de mensheid reddeloos verloren geweest? Ik ben geneigd te geloven van niet, er zijn de afgelopen 2000 jaar immers miljoenen mensen gestorven uit naam van Jezus Christus. Feit is wel dat de geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar er heel anders zou hebben uitgezien. Zo is The Last Temptation of Christ al met al een redelijk interessante film die veel stof tot nadenken geeft. Toch ben ik blij dat Scorsese uiteindelijk weer misdaadfilms is gaan maken, dat gaat hem wat mij betreft toch wat beter af. 3,5*