Jerry Lewis: The Man behind the Clown (2016)

Alternatieve titel: Jerry Lewis: Clown Rebelle

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire
61 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Gregory Monro
met Jerry Lewis, Sean Hayes en Martin Scorsese

Jerry Lewis, echte naam Joseph Levitch (Newark, New Jersey - 16 maart 1926) is een Amerikaans filmkomiek, -regisseur en -producent van Joodse komaf, bekend om zijn slapstickhumor. Hij vormde tussen 1946 en 1956 een populair komisch duo met Dean Martin. Hij heeft vele beroemde filmtitels op zijn naam staan, waaronder The Nutty Professor (1963). Dit portret richt zich onder meer op het feit dat de komiek in Frankrijk uiteindelijk een warmer welkom kende dan in zijn thuisland.

avatar van Ted Kerkjes
Heel weinig informatief. Ik vind dat documentaires wel wat geordender mogen, misschien zelfs bijna in hoofdstukken: vertellen over zijn werk, waarom dat goed is, daarna over hoe hij als persoon was, over waar hij allemaal succes had, et cetera. Deze documentaire vond ik veel te rommelig en veel en veel te weinig informatief. Ik heb weinig nieuws gehoord.

Dick2008
Ik vind dat ze ook wel erg laat aankomen zetten met zo'n documentaire, niet? of zeg ik nu iets raars

avatar van Ted Kerkjes
Jerry Lewis is onlangs negentig geworden, geloof ik. Volgens mij hangt deze documentaire daar mee samen.

Jerry Lewis is een groot kunstenaar. Deze documentaire betaalt hem een eerbetoon.

Dick2008
Ted Kerkjes schreef:

In maart. Dan is het eerbetoon. (Dus vooral voor mensen die weten wie Lewis is).

avatar van Shaky
Korte documentaire die helaas niet al te diep gaat, maar wel erg leuk voor de fan is. De positieve kanten van Lewis's visie worden belicht en aangevuld met veel leuke beelden uit zijn films. Als grote Martin & Lewis fan was ik erg benieuwd naar deze documentaire. Al met al erg geslaagd maar ik denk wel alleen voor de echte fans.