Jerry Lewis: The Man behind the Clown (2016)

Alternatieve titel: Jerry Lewis: Clown Rebelle

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire
61 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Gregory Monro
met Jerry Lewis, Sean Hayes en Martin Scorsese

Jerry Lewis, echte naam Joseph Levitch (Newark, New Jersey - 16 maart 1926) is een Amerikaans filmkomiek, -regisseur en -producent van Joodse komaf, bekend om zijn slapstickhumor. Hij vormde tussen 1946 en 1956 een populair komisch duo met Dean Martin. Hij heeft vele beroemde filmtitels op zijn naam staan, waaronder The Nutty Professor (1963). Dit portret richt zich onder meer op het feit dat de komiek in Frankrijk uiteindelijk een warmer welkom kende dan in zijn thuisland.

avatar van Shaky
Korte documentaire die helaas niet al te diep gaat, maar wel erg leuk voor de fan is. De positieve kanten van Lewis's visie worden belicht en aangevuld met veel leuke beelden uit zijn films. Als grote Martin & Lewis fan was ik erg benieuwd naar deze documentaire. Al met al erg geslaagd maar ik denk wel alleen voor de echte fans.