menu

Hier kun je zien welke berichten james_cameron als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Saam Gwok Dzi Gin Lung Se Gap (2008)

Alternatieve titel: Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon

3,0
Middelmatig chinees spektakel, visueel best netjes verzorgd, maar inhoudelijk niet bijster interessant. Veel aktie, dat wel, maar de meeste gevechtscenes zijn lelijk in beeld gebracht (veel doelloze slowmotion) en rommelig gemonteerd, waardoor de impact grotendeels verloren gaat. Jammer, want er is zo te zien flink wat geld tegenaan gegooid om hier wat moois van te maken. Dat lukt helaas slechts ten dele.

Sabotage (2014)

3,5
Old school aktiefilm, behoorlijk bloederig en zo subtiel als een mokerslag. Stoere mannen, een stoere chick, een plot dat flink leentjebuur speelt bij de Saw-franchise; dit alles verder ondermijnd door een bijzonder matige prestatie van meneer Schwarzenegger. Dat het geheel toch onderhoudend en vermakelijk blijft heeft meer te maken met de stijgende verbazing die dit alles teweeg brengt dan met een doorgaans vrij essentieel iets als spanningsopbouw. Toppunt is de bespottelijke eindscene, toegevoegd als een soort bonuslevel in een computergame, waarin alles definitief op hilarische wijze over de top gaat.

Safe (2012)

3,5
Boaz Yakin is een wat merkwaardige regisseur. Zijn debuutfilm, Fresh, zette hem op de kaart als een talent voor de toekomst, maar daarna leverde hij slechts middelmatige drama's af. Nu komt hij opeens op de proppen met een vlotte en bikkelharde aktiefilm, net als Fresh geproduceerd door Lawrence Bender (die net als in Fresh een grappige cameo heeft, hier als barman die niet lang te leven heeft). Grootste pluspunt van de film is het bijzonder mooie camerawerk. De aktiescenes zijn bijvoorbeeld erg goed in beeld gebracht; er is echt moeite gedaan om iets van de film te maken. De montage is ook sterk, vooral in het begin van de film, waarin alle personages en hun achtergronden in hoog tempo worden neergezet. De plot is bovengemiddeld goed en hoofdrolspeler Jason Statham is, tja, Jason Statham. Met hem weet je altijd wat je krijgt en dat krijg je ditmaal ook. Dit is wel één van zijn betere films van de laatste jaren. Jammer dat de film tegen het einde toch vervalt in de nodige cliché's en de spanningsboog niet helemaal vast wordt gehouden. Hier had nog wel iets meer ingezeten, maar goed, zeker geen verkeerde film.

Safe Haven (2013)

3,5
Aangenaam romantisch drama met thriller-elementen, vakkundig als altijd in elkaar gezet door regisseur Lasse Hallstrom, inmiddels een expert in dit soort films. Na Dear John uit 2010 is dit tevens zijn tweede verfilming van een boek van Nicholas Sparks. De nogal voorspelbaar uitgewerkte hriller-elementen vormen het zwakste punt van de film, maar Julianne Hough en Josh Duhamel zijn dermate leuk in de hoofdrollen dat dit door de vingers kan worden gezien. Een paar verrassende ontwikkelingen qua plot tillen dit uiteindelijk net iets boven de middelmaat uit.

Safe House (2012)

3,5
Vrij grimmige, serieuze aktiethriller met een acceptabel maar uiteindelijk wel wat karig plot. Ryan Reynolds is helaas nogal vlak in de hoofdrol, ik heb hem wel eens beter gezien, maar gelukkig zet Denzel Washington weer een interessant, onvoorspelbaar personage neer. De zuid-afrikaanse locaties geven de film een aantrekkelijke look mee. Regisseur Daniel Espinosa weet hoe hij aktiescenes goed in beeld moet brengen, maar ik werd soms wel een beetje moe van het nerveuze camerawerk en de fragmentarische montage. Leuk overigens dat Joel Kinnaman, hoofdrolspeler van Espinosa's vorige film, Snabba Cash, nog even komt opdragen in een effectief bijrolletje.

Safety Not Guaranteed (2012)

3,0
Leuk idee voor een film, maar na een sterk begin met veel humor en energie raakt de vaart er steeds meer uit en verzandt het verhaal uiteindelijk in voorspelbare en clichématige toestanden. Jammer, want de personages zijn best sympathiek en de dialogen zijn beter dan gemiddeld.

Saisons, Les (2015)

Alternatieve titel: Seasons

3,5
Werkelijk schitterende opnamen in deze zorgvuldig in elkaar gezette documentaire, al is dit wel de minste film van het duo Perrin en Cluzaud tot nu toe. Vooral het laatste half uur, met een drammerig moralistische voice-over (van Perrin zelf) ligt er te dik op. We weten inmiddels wel dat het slecht gaat met de natuur in Europa en dat er nodig iets moet veranderen. Die boodschap had ook wel wat subtieler ingepakt mogen worden. Toch dik de moeite waard omdat de opnamen vaak van kippevel-veroorzakende kwaliteit zijn.

Sakebi (2006)

Alternatieve titel: Retribution

3,0
Weinig originele maar sporadisch wel vrij creepy politiefilm met horrorelementen. Goed camerawerk en doeltreffend naargeestig stedelijk production design. Het mysterie dat opgelost moet worden is intrigerend genoeg, al was ik tegen het einde het spoor een beetje bijster. Jammergenoeg verloopt alles wat aan de trage kant en zijn veel 'enge' elementen rechtstreeks gejat uit andere, betere japanse films. Misschien nog maar een keer kijken, wellicht snap ik de clou dan wel...

Salinjaui Gieokbeob (2017)

Alternatieve titel: Memoir of a Murderer

3,5
Intrigerende thriller, maar helaas niet overal even boeiend en vooral flink te lang. Jammer, want er is veel om van te genieten, zoals het prachtige camerawerk en de fraaie vormgeving. Hier en daar is de film ook behoorlijk spannend. Het intelligente script steekt complex in elkaar, soms zelfs iets te complex, waardoor de aandacht op bepaalde momenten verslapt. De film is dan ook eerder vermoeiend dan onderhoudend.

Salmon Fishing in the Yemen (2011)

3,5
Aangenaam genoeg, maar de combinatie van romantiek, drama, komedie en, vooruit, thriller werkt niet helemaal naar behoren. De wisselingen van sfeer en toon doen sporadisch nogal geforceerd aan. Jammer, want er zijn ook veel positieve punten. Het gegeven is origineel; Ewan McGregor is prima in een moeilijke rol en Emily Blunt is even fris en fruitig als altijd. Het camerawerk is daarnaast erg mooi. Op cruciale punten schiet de film echter tekort, waardoor het uiteindelijk niet meer is dan een onderhoudend niemendalletje.

Salt (2010)

3,5
Stijlvol regisseerde thriller, met veel aktie en een hoog tempo. Het verhaal is aanvankelijk intrigerend en spannend, maar na verloop van tijd wordt alles steeds onwaarschijnlijker, met iets teveel verrassende wendingen De climax doet ook wat futloos aan. Jolie is uitstekend in de hoofdrol en met Schreiber en Ejiofor is er degelijk support, maar ook zij kunnen de film niet helemaal redden. Bepaalde verhaalelementen doen nogal oubollig en gedateerd aan. Jammer, want bij vlagen is de film energiek en zeer onderhoudend. De beukende score houdt de vaart er in ieder geval goed in. Flauw einde overigens, een halfbakken aanzet tot een deel twee. Lijkt me qua overgebleven plotelementen niet de moeite waard.

Salvador (Puig Antich) (2006)

Alternatieve titel: Salvador

4,0
Indrukwekkende film, alhoewel het eerste uur een beetje te druk gemonteerd en te hip gefilmd is. De flashbackstructuur is soms ook wat onnodig verwarrend. Het tweede uur is echter veel persoonlijker en het einde hakt er emotioneel genadeloos in. Uitstekend gespeeld en geregisseerd.

Salvation, The (2014)

4,0
Prima compacte western, meeslepend en spannend. De invalshoek, twee deense broers proberen een bestaan proberen op te bouwen in het westen van de VS maar komen na een tragische gebeurtenis lijnrecht tegenover de lokale schurk te staan, is leuk gevonden en pakt verrassend goed uit. De prima cast helpt natuurlijk flink, met daarnaast veel lekker botte aktiescenes en een welkome dosis zwarte humor. Visueel leunt regisseur Kristian Levring sporadisch iets te veel op digitaal gegenereerde decors, maar overwegend ziet de film (die overigens in Zuid-Afrika is opgenomen) er behoorlijk indrukwekkend uit. Geschreven door de altijd interessante Anders Thomas Jensen.

Samba (2014)

3,5
Natuurlijk erg lastig om een megahit als Intouchables op te volgen; regisseurs Olivier Nakache en Eric Toledano slagen er dan ook niet in om helemaal uit de schaduw van die film te treden. Het helpt ook niet dat men dezelfde hoofdrolspeler en componist weer heeft aangetrokken. Beiden leveren overigens goed werk af. Omar Sy, die flink moest aankomen voor deze rol, is ontwapenend en sympathiek en de soundtrack van Ludovici Einaudi is wederom erg fraai. Het probleem ligt bij de plot, dat niet echt van de grond wil komen en blijft steken in goede bedoelingen. Neemt niet weg dat er veel mooie en leuke momenten zijn in een verder zeer onderhoudende film, voorzien van een uitstekende cast.

Samsara (2011)

4,0
Net als voorgangers Chronos en Baraka een haast hypnotiserende montage van fascinerende beelden, slechts ondersteund door muziek. De indrukwekkende beeldenstroom is ditmaal sporadisch behoorlijk confronterend, vooral wanneer de focus ligt op de systematische verwerking van (pluim)vee. De thematiek is soms moeilijk te doorgronden en bepaalde verbanden zijn wat vergezocht, maar het verzamelde beeldmateriaal is zo krachtig en overrompelend dat dit weinig afbreuk doet aan de impact van het geheel.

San Andreas (2015)

3,0
Een rampenfilm voor mensen die nog nooit een rampenfilm hebben gezien. Ik dacht dat de film 2012 wel zo'n beetje de overtreffende trap binnen het genre was, maar je hebt altijd producenten in Hollywood die menen het wiel opnieuw uit te moeten vinden. Prima, maar zorg dan wel voor een degelijk script en leuke personages, zaken die deze film duidelijk ontbeert. Sporadisch zijn de special effects indrukwekkend, maar over de hele linie genomen overtuigt de film niet op visueel vlak. En tja, met een dermate uitgekauwd en sentimenteel script kan het natuurlijk al helemaal niets meer worden. Geen ramp van een film, maar wel pure middelmaat.

Sanctum (2011)

Alternatieve titel: James Cameron's Sanctum

4,0
Solide 'waargebeurde' thriller, goed gemaakt en met genoeg spanning en drama om de volle lengte te blijven boeien. De muziek is hier en daar te dik aangezet en het akteerwerk neigt sporadisch naar melodrama, maar gelukkig is de film intens en aangrijpend genoeg om dit te boven te komen.

Sand Castle (2017)

4,0
Prima Netflix-original, deze (anti-)oorlogsfilm die de volledige speelduur de juiste snaar weet te raken. Geen moraallesjes dus en geen zoetsappig gedoe. Nicholas Hoult is uitstekend in de hoofdrol en de film ziet er tot in de puntjes verzorgd uit, inclusief een aantal overtuigend in beeld gebrachte aktiescenes. Kan zich meten met een genregenoot als Jarhead.

Sans Laisser de Traces (2010)

Alternatieve titel: Traceless

3,5
Jammer van het nogal ongeloofwaardige verhaalsverloop, want verder is deze thriller best spannend en onderhoudend. Magimel is uitstekend in de hoofdrol; door zijn goed uitgebalanceerde spel behoudt je als kijker sympathie voor zijn personage en haak je niet af bij sommige nogal geforceerd aandoende plotwendingen. Apart overigens om hier een poster te zien die een cruciaal moment van de film prijsgeeft...

Saturday Night Fever (1977)

3,5
Herzien, na heel wat jaartjes... Nog steeds een leuke film, gedateerd op de juiste manier, vooral de moeite waard natuurlijk door de geniale soundtrack en een aantal sublieme discotheekscenes. Vooral de lange solo-dansscene van Travolta is geweldig. Van het destijds schokkende taalgebruik ligt nu niemand meer wakker, de supporting cast is nogal wisselend van kwaliteit, het verhaaltje is dun en het einde aan de abrupte kant, maar om het charisma van John Travolta kan niemand heen.

Saul Fia (2015)

Alternatieve titel: Son of Saul

3,0
Helaas kon ik hier niet zoveel mee. Het lugubere onderwerp is en blijft natuurlijk fascinerend, maar de uitwerking van het bijzonder karige verhaaltje is erg afstandelijk en omslachtig, waardoor het knap lastig is de aandacht bij de gebeurtenissen te houden. Het begin is aangrijpend door de kille visuele aanpak, maar al snel neemt de impact van het geheel af. Voornaamste pluspunt is het verstikkende camerawerk, dat zo dicht op de hoofdpersoon zit dat er een soort tunnelvisie ontstaat, wat reeds na een paar minuten claustrofobische vormen aanneemt.

Sauna (2008)

Alternatieve titel: Filth

4,0
Traag en er gebeurt niet zo veel, maar wat een fraaie naargeestige locaties en wat een intense, dreigende sfeer. Het script blijft wat aan de raadselachtige kant, maar het plot is in ieder geval wel origineel en de personages worden overtuigend neergezet. Prachtig camerawerk en indringende muziek. Visueel is deze film echt een lust voor het oog, met surrealistische, haast hypnotiserende beelden. Vooral de laatste paar minuten zijn huiveringwekkend mooi.

Sausage Party (2016)

3,0
Overdreven vuilgebekte en expliciete animatiefilm, met een nog niet eens zo heel erg slecht verhaaltje en een meer dan redelijke stemmencast. Het is jammer dat de voortdurende politiek incorrecte grappen en grollen de aandacht in negatieve zin opeisen. Daar is de nieuwigheid namelijk snel vanaf. Een aantal slim bedachte en visueel aardig uitgevoerde momenten zorgen hier en daar voor een glimlach, maar ik kon uiteindelijk niet zoveel met de film.

Savages (2012)

3,0
Amper boeiend misdaaddrama, bevolkt door oninteressante personages. Slechts Benicio Del Toro, als een wel heel foute crimineel, maakt enige indruk. Aanvankelijk lijkt het nog wel iets te kunnen worden met de film, maar net wanneer je denkt te maken te hebben met een Scarface-achtig plot gaat het verhaal een hele suffe kant op. Het wordt dan al snel ongeloofwaardig, met als toppunt de belachelijke rol van Salma Hayek als leidster van een drugscartel. De toon van de film is ook erg onevenwichtig. Er wordt nerveus heen en weer geschakeld tussen melodrama en extreem gewelddadig gangsterepos, maar vrijwel nergens weet de film doel te treffen. Een paar behoorlijk zieke executiescenes blijven op de netvlies gebrand, maar afgezien daarvan heeft regisseur Oliver Stone weinig interessants te melden. Zijn zoveelste misser op rij, veel te lang ook nog.

Savages, The (2007)

4,5
Prachtig gespeeld en gefotografeerd drama, emotioneel raak en vol zwarte humor. Linney en Hoffman zijn fantastisch in de hoofdrollen en het script kent geen zwakke momenten. Geen vals sentiment maar rauwe menselijke gevoelens, pijnlijk maar niet zonder hoop. Een dergelijke film loopt altijd het risico vast te lopen in een deprimerende wrange sfeer, maar hier worden de valkuilen van het genre vakkundig vermeden. Mooie muziek ook.

Saving Mr. Banks (2013)

3,5
Aangenaam genoeg, deze ontmoeting tussen Walt Disney (Tom Hanks) en schrijfster P.L. Travers (Emma Thompson), waarbij Disney alle mogelijke moeite doet om de verfilming van haar levenswerk, Mary Poppins, van de grond te krijgen. Rustig verteld, met een uitgebreid gebruik van flashbacks, een structuur die prima werkt en uiteindelijk de nodige inzage geeft in het leven van Travers. Subtiel aangrijpend en regelmatig erg grappig, met geweldig spel van Hanks en vooral Thompson.

Saving Private Ryan (1998)

4,5
Indrukwekkende oorlogsfilm, briljant geregisseerd en magistraal in beeld gebracht. Het begin van de film, de landing in Normandië, blijft qua impact op eenzame hoogte staan, maar de finale is ook van zeldzame klasse. Het verhaal van de film is verder wel oké maar niet heel bijzonder. De geweldige cast, waarin je bij iedere herziening steeds meer inmiddels bekende akteurs gaat herkennen, maakt er gelukkig iets moois van.

Saw 3D (2010)

Alternatieve titel: Saw 3D: The Final Chapter

4,0
Last but not least! Solide laatste (?) deel, propvol gruwelijkheden en bizarre plotwendingen, zoals we inmiddels wel gewend zijn. Natuurlijk, niet alles is even logisch en het is soms wel heel erg zoeken hoe alle puzzelstukjes na al die delen nog in elkaar moeten vallen, maar ik heb me toch weer prima vermaakt. Bloody, nasty fun. Niets meer, zeker niets minder. Mocht dit het laatste deel blijken te zijn, is het een waardige hekkensluiter.

Saw II (2005)

Alternatieve titel: Saw 2

4,0
Herzien na een jaar of vijf, viel me niet tegen. Stukken minder dan de eerste Saw, dat wel. Minder intens, minder spannend en qua plot minder effectief. Niettemin een vernuftig script, dat vooral tegen het einde goed in elkaar zit. Hier en daar iets te druk gemonteerd. Grappige opmerking van Jigsaw in één van de laatste minuten, wanneer hij richtingaanwijzingen geeft: "last house on the left". Viel me nu pas op.

Scarface (1932)

Alternatieve titel: Scarface, the Shame of the Nation

3,5
Ken je klassiekers, dus deze moest gewoonweg een keer gezien worden natuurlijk. Een verrassend vlotte en onderhoudende gangsterfilm, vol sterke dialogen, geweld en flink wat humor. Bij de release in 1932 moet dit toch wel een hele beleving zijn geweest. Paul Muni is geweldig in de hoofdrol. Leuk om te zien hoeveel plotelementen en details uit deze film terugkomen in de remake van Brian De Palma.