menu

Hier kun je zien welke berichten james_cameron als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Babadook, The (2014)

3,0
Toch best een tegenvaller. Veel goede dingen over gehoord, maar de film is hoofdzakelijk langdradig en amper eng. Hoofdrolspeelster Essie Davis en haar creepy zoontje zijn overtuigend in de hoofdrollen, maar de personages die ze neerzetten zijn behoorlijk vervelend. De titelfiguur, weggelopen uit een bizar kinderboek, is een fraaie creatie, maar veel te weinig in beeld en uiteindelijk te anoniem. De film zelf is al met al te vrijblijvend en lang niet indringend genoeg.

Baby Driver (2017)

4,0
Uitstekende misdaadfilm, strak geregisseerd en fraai in elkaar gezet, met een kunstig gebruik van muziek. De cast is ook eersteklas, met een sterke bijrol van de doorgaans wat plichtmatig spelende Jamie Foxx. Tegen het einde ontspoort de boel een beetje, met rommelige aktiescenes en overdadig geweld, maar tot die tijd is het genieten.

Babysitter, The (2017)

3,0
Vlot gemaakte maar nogal geforceerde horrorkomedie, waarin een 12-jarige jongen te maken krijgt met een compleet doorgedraaide babysitter. Alles is dik aangezet, van de bloederige toestanden tot de botte humor, maar omdat alles zo berekenend en cynisch in elkaar is gezet treft de hele film eigenlijk geen doel. Maar goed, ik heb me met deze Netflix-original in ieder geval niet verveeld.

Bad 25 (2012)

3,5
Vermakelijke documentaire over het tot stand komen van Michael Jackson's album Bad uit 1987. Nooit één van mijn favoriete albums geweest van de beste man, maar goed. Het is leuk om te zien hoe alle afzonderlijke songs, plus de baanbrekende videoclips, tot stand zijn gekomen. De anecdotes en archiefbeelden betreffende Martin Scorsese's videoclip, eh, sorry, 'korte film', van het titelnummer zijn het meest interessant. Gelukkig blijft de Jackson-verering binnen de perken, al zijn sommige interview-fragmenten aan de kleffe kant. Regisseur Spike Lee heeft er al met al een onderhoudend geheel van gemaakt, met gelukkig ook veel interview-fragmenten met Jackson zelf, in 1987 werkend op de top van zijn kunnen. De interviews met mensen als Mariah Carey en Kanye West hadden wat mij betreft achterwege kunnen blijven, die voegen niets toe.

Bad Batch, The (2016)

3,0
Lekker desolaat postapocalyptisch sfeertje, maar de plot gaat echt nergens over en de film is heel erg traag. De leuke verschijning van hoofdrolspeelster Suki Waterhouse maakt één en ander goed, net als de maffe bijrollen van oa Keanu Reeves en Jim Carrey, maar met een speelduur van twee uur is dit echt een behoorlijke beproeving. Een tegenvallende Netflix-original, derhalve.

Bad Police (2019)

Alternatieve titel: Jo Pil-ho: The Dawning Rage

3,0
geplaatst:
Deze zuid-Koreaanse Netflix original heeft zo zijn momenten, maar de film is te langdradig en onsamenhangend om uiteindelijk echt indruk te maken. Echt spannend of boeiend wil het ook niet worden. Het eersteklas camerawerk en de stijlvolle vormgeving vangen de gebrekkige plot deels op, maar de film is te gewoontjes en heeft te lijden onder een tekort aan aktie en spektakel.

Bad Taste (1987)

3,5
Herzien. Een 4K restauratie volgt naar alle waarschijnlijkheid later dit jaar, maar eigenlijk moet je dit natuurlijk zien in de rammelende originele 4:3 versie, voorzien van slechte nasynchronisatie en belabberd mono geluid. Ook na ruim 30 jaar is dit een hilarisch ziek werkje, amateuristisch en volslagen belachelijk, maar doorspekt met briljante momenten. Peter Jackson gaat er in ieder geval volledig voor, ongehinderd door een studio of zelfs maar een budget.

Bad Teacher (2011)

3,0
Diaz is perfect gecast, maar de film maakt zich er verder wel heel makkelijk vanaf. Het script is zeer vlak en de film zakt na ongeveer een uur af naar een bedenkelijk niveau. Segel heeft een leuke bijrol en Diaz is sexy op een lekker trashy manier, maar er is toch wel iets meer nodig om een dergelijke komedie drijvende te houden.

Bad Times at the El Royale (2018)

3,5
Vermakelijke maar onnodig lange misdaadfilm, qua structuur en getoond geweld duidelijk gemodelleerd naar het werk van Quentin Tarantino. Het doet allemaal eerder oubollig dan cool aan, ondanks redelijk boeiende plotlijntjes en een prima cast. Het script komt helaas nergens echt tot leven, met personages en dialogen die net niet memorabel genoeg zijn. Best oké zolang de film duurt, maar het geheel blijft niet hangen.

Bait (2012)

Alternatieve titel: Bait 3D

2,5
En ik dacht dat Shark Night van vorig jaar slecht was... Dit prul doet er nog een schepje bovenop, met zo mogelijk nog slechtere special effects en een volstrekt oninteressant en vergezocht verhaaltje. De setting, een door een tsunami ondergelopen supermarkt, is best leuk bedacht, maar dit resulteert helaas niet in een onderhoudende film. De bordkartonnen personages zorgen slechts voor schouderophalen wanneer ze worden opgevreten en tja, die 'special effects'... hoe minder woorden ik daar vuil aan maak, hoe beter. Ik zet Jaws nog maar een keertje op.

Bakjwi (2009)

Alternatieve titel: Thirst

3,5
Bizarre, originele vampier-film, lang maar gelukkig nergens saai. De voortdurend veranderende sfeer, van dramatisch naar creepy naar weird naar droogkomisch zonder dat de film ontspoort, is knap gedaan en visueel is de film een lust voor het oog, maar toch schort er wat aan. Het maakt emotioneel niet echt indruk en bepaalde visuele effecten (vooral sommige achtergronden) zien er nogal kunstmatig uit. De bloederige toestanden zijn dan wel weer erg geslaagd en de twee hoofdrolspelers zijn perfect gecast. Geen volledig succes dus, maar interessant genoeg voor een ruime voldoende.

Ballad of Buster Scruggs, The (2018)

3,5
Een wisselvallige verzameling van korte verhaaltjes, direct herkenbaar als het werk van de gebroeders Coen en naadloos passend binnen hun oeuvre, maar zeker niet behorend tot hun beste werk. Bepaalde segmenten kabbelen maar een beetje door zonder ogenschijnlijk doel. Wanneer deze waren weggelaten zou de film erop vooruit zijn gegaan. Nu is het slechts sporadisch genieten; het eerste segment met Tim Blake Nelson is geweldig en het langste en beste segment, met Zoe Kazan, is zo goed dat het eigenlijk een film op zich verdient.

Bandidas (2006)

2,5
Suffe, overdreven en zeer oppervlakkige komische western. Het script is alleen een excuus om de beide dames in zoveel mogelijk strakke korsetten te hijsen. Op dit vlak klaag ik dan ook zeker niet. Het wordt ook al snel duidelijk waarom Steve Zahn een rol in dit misbaksel heeft geaccepteerd. Mooi camerawerk, maar alles is zo tot in de puntjes verzorgd dat het er allemaal nogal onecht uitziet. Het gekibbel tussen Hayek en Cruz werkt al snel op de zenuwen, maar gelukkig leiden hun borsten meestal de aandacht van hun gebrekkige akteerwerk af.

Banlieue 13 (2004)

Alternatieve titel: B13

3,0
Zoveelste tegenvaller uit de stal van Luc Besson. Het karige verhaaltje is gejat van Escape From New York, de drukke montage en het overdreven camerawerk missen hun doel en de grappen en grollen zijn weer echt frans dus behoorlijk flauw. Enige pluspunt zijn een aantal opwindende aktiescenes vol acrobatiek. Helaas niet genoeg om de film te redden.

Banlieue 13 - Ultimatum (2009)

Alternatieve titel: District 13 - Ultimatum

3,0
Dit vervolg kent dezelfde plus- en minpunten als het origineel, dus: warrig verhaaltje (van de hand van Luc Besson), wazige personages en flauwe humor, maar ook fraaie aktiescenes en flitsend camerawerk. De film is vlot gemonteerd met een lekker dreunende soundtrack, waardoor het allemaal net onderhoudend genoeg is.

Baraka (1992)

4,0
Indrukwekkende documentaire, bestaande uit een reeks thematisch verwante beelden ondersteund door muziek. Geen voiceover, geen hapklare opbouw; de kijker moet zelf betekenis zien te geven aan de voortdurende beeldenstroom. Imposant in elkaar gezet, met schitterend camerawerk en veel ingenieus gebruik van timelapse -fotografie. Het is wel even slikken wanneer je de straten van Bhaktapur langs ziet komen, gezien de recente aardbeving in Nepal.

Barbara (2012)

3,5
Fijn klein werkje uit Duitsland, een subtiel uitgewerkt romantisch drama tegen de achtergrond van het grijze en grauwe Oost-Duitsland van 1980. Ingetogen gespeeld en spaarzaam qua dialogen en emoties, maar na een wat stroef begin wordt je als kijker toch meegesleept in de gebeurtenissen. Vooral de ogenschijnlijk vredige maar langzaam verstikkende sfeer is goed getroffen.

Barbarella (1968)

Alternatieve titel: Barbarella: Queen of the Galaxy

0,5
Na 2001: A Space Odyssey de tweede science fiction-mijlpaal uit 1968, maar dit keer in negatieve zin. Mijn god, wat een suckfest. Hier valt werkelijk niets positiefs over te melden. Alles is belabberd, van de kitscherige vormgeving tot het abominabele akteerwerk. En laten we maar zwijgen over het doelloze script. Natuurlijk, het is allemaal komisch bedoeld en je moet het met een korrel zout nemen, maar de film is met moeite uit te zitten. Echt niets positiefs dan? Oké, Jane Fonda ziet er erg goed uit.

Barney's Version (2010)

4,0
Geweldig spel van Giamatti in deze uitstekend uitgewerkte film, die bij vlagen zeer aangrijpend maar ook erg grappig is. Het intelligente script kiest nergens voor makkelijke uitwegen, waardoor de hoofdpersoon niet sympathiek maar wel geloofwaardig wordt neergezet, met al zijn tekortkomingen en nare trekjes. De complexe montage, heen en weer springend tussen verschillende tijdslijnen, maakt het geheel er niet makkelijker op, maar het resulteert wel in een fascinerend geheel. De rest van de cast is ook eersteklas, met vooral Dustin Hoffman hilarisch als Giamatti's vader.

Barrens, The (2012)

Alternatieve titel: Devil in the Woods

2,5
Regisseur Darren Lynn Bousman is behoorlijk de weg kwijt. Zijn vorige film, 11-11-11, was waardeloos, en ook dit horrorwerkje is ver beneden de maat. Het karige gegeven biedt niet genoeg materiaal om de film onderhoudend (of zelfs maar eng) te maken en de personages zijn op het irritante af. Tel daar een reeks spanningloze plotontwikkelingen bij op en je hebt een film die na een redelijk begin snel afzakt naar een bedenkelijk en vooral saai niveau.

Barry Lyndon (1975)

4,0
Eén van de wat minder bekende films van Stanley Kubrick en over het algemeen ook wat minder gewaardeerd. Inhoudelijk is de film vaak wat aan de trage en haast passieve kant, maar visueel is dit vrijwel ongeëvenaard. Wat een magistraal camerawerk en wat een geniale belichting. De shots zijn vaak zo gecomposeerd alsof je naar een schilderij zit te kijken, echt fenomenaal mooi. Het verhaal is niet overal even boeiend, maar er valt desondanks veel te genieten en Ryan O'Neal is perfect in de weinig sympathieke hoofdrol. De subtiele momenten van humor zijn ook geweldig. Al met al op en top een Kubrick-film: zorgvuldig opgebouwd en meesterlijk in elkaar gezet. Dit is over honderd jaar nog steeds een lust voor het oog.

Barry Munday (2010)

Alternatieve titel: Family Jewels

3,0
Vermakelijke maar uiteindelijk wel wat standaard komedie, met een grappige rol van Wilson als sullige ladies man. Het script lijkt aanvankelijk lekker onvoorspelbaar, maar na een tijdje verloopt alles helaas toch op nogal conventionele wijze. Niet alle grappen werken ook even goed, maar de cast heeft er zin in en de dialogen zijn vaak hilarisch. Had wellicht nog wel iets meer ingezeten, met een sterker script en een visueel meer interessante aanpak.

Bastille Day (2016)

Alternatieve titel: The Take

3,5
Vlotte aktiefilm, niet bepaald geloofwaardig qua plot maar best onderhoudend. Idris Elba is perfect gecast, al is zijn rol weinig meer dan een stoïcijnse versie van zijn personage in Luther. Verder wordt de film degelijk opgebouwd qua spanning en zijn de aktiescenes bovengemiddeld goed.

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

Alternatieve titel: Dawn of Justice

3,5
Gezien in de ultimate edition, die over de drie uur klokt. Dat is natuurlijk veel te lang voor een dergelijke film, zeker gezien de karige plot. Het wil maar niet echt episch en meeslepend worden. De personages zijn te vlak, de sfeer te somber en de aktiescenes en special effects te gewoontjes. Van regisseur Zack Snyder zijn we daarnaast wel wat meer vaart en spektakel gewend. De film opent sterk en het eerste uur is goed te doen, maar daarna begint de boel te slepen en kruipt de film naar een nogal standaard en zelfs een beetje saaie finale. Nee, het enige epische aspect van deze film betreft de lengte.

Battaglia di Algeri, La (1966)

Alternatieve titel: The Battle of Algiers

3,5
geplaatst:
Interessante en na al die jaren nog steeds vrij actuele film, over de strijd in Algiers tussen de franse bezettingsmacht en algerijnse vrijheidsstrijders. De documentaire-achtige aanpak in groezelig zwart/wit, met veel handheld camerawerk dat dicht op de huid zit, is behoorlijk doeltreffend, net als het gebruik van niet-professionele akteurs. Hier en daar een beetje knullig, vooral in de aktiescenes, maar destijds moet dit vooral visueel een behoorlijke impact gehad hebben. Aparte muziek ook van een toen nog onbekende Ennio Morricone. Hier en daar herkende ik wat riedeltjes die hij later opnieuw zou gebruiken in The Untouchables.

Battle in Seattle (2007)

3,5
Krachtig, visueel overtuigend in elkaar gezet drama, met een indrukwekkende cast en een belangrijk onderwerp. De keuze van regisseur Townsend om de perspectieven van alle betrokken partijen te laten zien pakt overwegend goed uit, met als resultaat een rijke, goed uitgewerkte film. Helaas krijgt de kijker tegen het einde toch het onvermijdelijke moraallesje voorgeschoteld, maar gelukkig blijft dit binnen de perken. Verder is niet alles even subtiel in beeld gebracht, maar de goede bedoelingen van de filmmakers komen in ieder geval wel over.

Battle Los Angeles (2011)

Alternatieve titel: World Invasion: Battle Los Angeles

3,5
Black Hawk Down meets Independence Day, maar het resultaat is minder effectief dan ik gehoopt had, helaas. De schuld ligt vooral bij het ongeïnspireerde script, dat absoluut niet verrassend is en slechts voortborduurt op reeds bekende plotelementen. Het foute patriottisme is ook niet van de lucht. De cast is ook weinig bijzonder; Eckhart doet zijn best in de hoofdrol maar zijn personage blijft van bordkarton. Visueel is de film wel indrukwekkend, ondanks de soms storend schokkerige handheld cameravoering en de nogal clichématig uitgwerkte aliens. De special effects zijn uitstekend, vooral in het eerste half uur van de film, wanneer de wereld wordt overspoeld door de buitenaardse indringers. Dit eerste half uur is gelijk ook het beste gedeelte van de film- de toenemende paniek en spanning worden hier mooi opgebouwd. Daarna is het behelpen, tot en met het vrij belachelijke einde.

Battle of Britain (1969)

Alternatieve titel: De Slag om Engeland

3,5
Dit oudje had ik nog niet eerder gezien, maar doet het nog prima. Vooral de vele luchtgevechten zien er heel goed uit, natuurlijk oneindig geholpen door het feit dat er vrijwel alleen maar echte vliegtuigen gebruikt zijn. Probeer die nu nog maar eens bij elkaar te krijgen! Op de grond is het helaas wel wat minder interessant allemaal. Het is hoofdzakelijk een komen en gaan van grote namen die niet zo heel veel te doen hebben en er is niet veel ruimte voor de ontwikkeling van de vele personages. Overigens wel leuk dat er flink wat aandacht wordt besteed aan de duitse kant van het gebeuren, compleet met akteurs die voor de verandering in de eigen taal spreken.

Battle of the Sexes (2017)

3,5
Niet geweldig, wel leuk. De plot, het waargebeurde verhaal van de legendarische tenniswedstrijd tussen Bobby Riggs en Billie Jean King, steekt een beetje onevenwichtig in elkaar, met niet overal de juiste balans tussen humor en drama. Hier en daar neemt de film ook iets te veel hooi op de vork, waarbij bepaalde plotlijntjes er wat bekaaid afkomen. Neemt niet weg dat dit een zeer onderhoudende film is, met prima rollen van Emma Stone en Steve Carrell. Ook de supporting cast is uitstekend.

Battle over Citizen Kane, The (1996)

4,0
Interessante documentaire over de moeizame strijd om de film Citizen Kane op het grote doek te krijgen. Wonderkind Orson Welles leek aanvankelijk een gouden toekomst tegemoet te gaan, maar ondanks zijn meesterlijke regiedebuut is het daarna nooit meer helemaal goed gekomen met zijn carrière. De docu doet de tegenslagen en controverse uitvoerig uit de doeken. Nogal ouderwets in elkaar gezet en voorzien van een nogal statische voice-over, maar de materie is dermate boeiend dat je dit door de vingers ziet.