ad
  • 8.082.393 stemmen

The Ballad of Buster Scruggs (2018)

Western / Komedie | 132 minuten

Genre: Western / Komedie

Geregisseerd door: Ethan Coen en Joel Coen

Met onder meer: Tim Blake Nelson, Brendan Gleeson en Zoe Kazan

Releasedatum: 9 november 2018

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Ballad of Buster Scruggs

"Stories live forever. People don't."

Omnibusfilm verdeeld over zes hoofdstukken die allen verhalen over het Wilde Westen met de zingende cowboy Buster Scruggs als centrale figuur. In 'Near Algodones' komt een aspirant-bankovervaller lijnrecht tegenover een bankbediende te staan. 'Meal Ticket' volgt twee vermoeide rondreizende mannen. De een is impresario, de ander een artiest zonder armen en benen. Deze reciteert teksten gaande van beroemde poëzie tot de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. In 'The Gal Who Got Rattled' komt een vrouw op een kermiswagen onverwachts in aanraking met de liefde. In 'The Mortal Remains' bevinden drie kibbelende personen zich op een metafysische reis, zonder terugkeer.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Buster Scruggs (segment "The Ballad of Buster Scruggs")

Cowboy (segment "Near Algodones")

Alice Longabaugh (segment "The Gal Who Got Rattled")

Impresario (segment "Meal Ticket")

Prospector (segment "All Gold Canyon")

Mrs. Betjeman (segment "The Mortal Remains")

Clarence (segment "The Mortal Remains")

Thigpen (segment "The Mortal Remains")

René (segment "The Mortal Remains")

Trapper (segment "The Mortal Remains")

avatar van mrklm

mrklm

Prachtig gefilmd eerbetoon aan de klassieke western bestaande uit zes verhalen. Het eerste verhaal is een aangename mix van komedie en actie, met nadrukkelijke verwijzingen naar Destry Rides Again en de films van Gene Autrey en een glansrol voor Tim Blake Nelson. James Franco luidt de overgang naar het tweede verhaal in als een revolverheld die duidelijke gelijkenissen vertoont met Henry Fonda in Once Upon a Time in the West en verwijst ook expliciet naar die westernklassieker. De sequentie met Liam Neeson als impresario van een verhalenverteller zonder ledematen [Harry Melling] is wat langdradig maar heeft een mooi einde. Tom Waits speelt een goudzoeker in een meditatieve episode met een dubbele slottwist die alleen de Coen-Brothers kunnen bedenken. De laatste twee verhalen bevatten weer wat meer actie, maar kunnen het niveau van de opening niet meer evenaren. De liefde voor het westerngenre spat echter van elk frame dus voor liefhebbers van het genre valt hier meer dan genoeg te genieten.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Zes aparte verhalen, zonder rode draad. Eventjes wennen, maar bekijken waard. Het eerste verhaal scoort persoonlijk het best, maar daar zal elk zijn opinie over hebben. Opvallend zijn de prachtige beelden, a must to see !

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

The Ballad of Buster Scruggs en 5 andere kortfilms. Zo ervaar ik toch deze film van de Coen broers. Het begon alvast veelbelovend met Buster Scruggs die een man vermoord door op de tafel te trappen waarna de man een paar keer in z'n eigen gezicht schiet. Heerlijk zwarte humor, ik had er meteen zin in. Maar na zijn verhaal gingen we over naar andere figuren. Dat ging ook nog wel. Stijl zat goed en een beetje zwarte humor, al overtuigde het minder. Daarna ging het bergaf met weinig interessante verhalen.

6 korte films die niets met elkaar te maken hebben (buiten regie, look en het feit dat ze rond dezelfde tijd afspelen). Ik hoopte op enige rode draad. Zelfs los daarvan, zijn sommige verhalen gewoon niet goed. Haal er 1 of 2 verhalen uit en niemand die ze zou missen. De film zou er misschien zelfs beter door worden. Goed gestart, maar dan vastgereden in het zand.

avatar van JJ_D

JJ_D

Het wilde westen zoals je het slechts zelden te zien krijgt: als een plek waar de dood willekeurig om zich heen maait, waar rechtvaardigheid nauwelijks kan aarden, waar het lijden bij het leven hoort zoals de honger bij de dorst.

Op zichzelf hebben de filmische novelles stuk voor stuk hun charme, en als portret van een al te vaak geïdealiseerd Wild West zijn ze raak. We zien immers vakkundig camerawerk, telkens een zorgvuldig opgebouwd narratief, fijne humor en dito dialogen. En toch: ben ik de enige op wie het allemaal nogal duf overkomt? Afgeleefd? Voorgekauwd? Proper? Van de Coens verwacht je bravoure, extase, je reinste hilariteit, en ook, of vooral: baldadigheid! Schenen schoppen! Toch?

Wat mij betreft doet ‘The Ballad of Buster Scruggs’ aan als een mineur akkoord, tussen groter en belangrijker werk door…hopelijk?