• 10.551 nieuwsartikelen
  • 161.742 films
  • 10.094 series
  • 29.645 seizoenen
  • 613.219 acteurs
  • 192.890 gebruikers
  • 8.964.329 stemmen
Avatar
 
banner banner

Babylon (2022)

Komedie / Drama | 189 minuten
3,42 494 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Speelduur: 189 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Damien Chazelle

Met onder meer: Brad Pitt, Margot Robbie en Diego Calva

IMDb beoordeling: 7,1 (163.105)

Gesproken taal: Engels, Tsjechisch, Spaans, Italiaans en Kantonees

Releasedatum: 19 januari 2023

Plot Babylon

"Always make a scene."

Hollywood, de jaren 20. De industrie ondergaat de transitie van zwijgende films naar films met gesproken tekst. 'Babylon' volgt de opkomst en ondergang van enkele personen, waaronder Nellie LaRoy en Jack Conrad, tijdens een tijdperk van ongebreidelde decadentie en verdorvenheid in deze industrie.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jack Conrad

Nellie LaRoy

Manny Torres

Elinor St. John

Bob Levine

Sidney Palmer

Truck Driver

Elephant Wrangler

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22169 berichten
  • 65895 stemmen

Ik vond het in één woord vreselijk en zeer zeer vermoeiend.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3765 berichten
  • 1301 stemmen

De oerknal van Damien Chazelle – het wonderkind dat deze keer naar verluidt carte blanche kreeg. Als ode aan de dromenfabriek die Hollywood is, is ‘Babylon’ evengoed een soort droom, een explosie van ongebreidelde mogelijkheden, van talloze verhaallijnen die onderweg lijken aan te knopen doch later weer ontward worden. Narratief staat de vergankelijkheid van het sterrendom centraal, waar Chazelle de tijdloosheid van het cinematografisch eindproduct tegenover plaatst. Ars longa, vita brevis?

Niet alleen in dolgedraaide cinematografie zoekt Chazelle een grensverleggend extreem op – in parallel met het narratief over de komst van de geluidsfilm. Ook de verstrengeling tussen beeld en geluid, met alweer een weergaloze soundtrack van Justin Hurwitz, vormt een schitterende doorwerking van het thematisch discours: zoals destijds het woord de stille film op zijn grondvesten deed daveren, zo is het nu de energetische bom van improvisatie alsook een romantisch leidmotief dat meer vertelt dan woorden kunnen...

De revolutie waar ‘Babylon’ het over heeft, probeert Chazelle te hertalen naar zijn eigen project. Het levert een dijk van een film op, met onvergetelijke scènes en een onvolprezen score, doch helaas ook met puberale humor en wel erg klassieke psychologische verhoudingen tussen personages. Kortom absoluut imperfect, doch in zijn megalomane opzet: gedurfd, origineel, en verdomd aanstekelijk.

3,5*


avatar van The Brain

The Brain

  • 255 berichten
  • 263 stemmen

Als je moeite moet doen om een zaal te vinden waar deze film vertoond wordt, of er voor moet reizen, dan wordt de drempel om te gaan kijken al verhoogd. Tel daar bij op dat de jongere generatie volgens Maarten van Rossum niet meer historisch bewust is en je hebt een verklaring waarom deze film flopt. Het verhaal gaat over de opkomst van film met geluid in hollywood en de ondergang van sterren van de stomme film. Als je nog nooit een stomme film hebt gezien of een beetje wilt verdiepen in de geschiedenis van cinema dan ontgaat je wellicht veel van de essentie van "Babylon".

Als je onbevangen de film gaat kijken dan wordt je toch wel verrast met veel bizarre momenten waarbij met de openingsscène gelijk de toon zet: humor om te lachen, verwacht geen subtiliteit. Kijk daar houd ik wel van. Inherent aan het geschetste tijdbeeld wordt vrouwelijkheid nog ruimschoots tentoon gesteld, leuker dan de tegenwoordig overheersende preutsheid. We zijn een beetje vergeten dat nog niet zo lang geleden een Nederlandse film synoniem was voor blote konten en tieten en dat veel actrices zoals Maryline Monroe uitgroeiden tot sekssymbool.

Babylon is een feest om naar te kijken met mooie beelden, prima cameravoering, een geweldige soundtrack en geweldige acteurs onder vakkundige regie. De film duurt lang maar heeft mij nergens verveeld. Het verhaal is niet steeds geloofwaardig, maar ach het is fictie. Ik vind het een gewaagd project deze film die toch wel boven het maaiveld uitstijgt maar misschien wat minder geschikt voor "het grote publiek".


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 59007 berichten
  • 3906 stemmen

Je moet wel heel erg in je project geloven als je er 189 minuten screentijd van wil maken. Ongelofelijk, hoe bedenk je het om zo'n bizar lange film af te leveren. Tuurlijk zijn er lange films die voorbij vliegen, maar dat zijn dan vaak ook echte klassiekers geworden zoals Titanic, Lord of the Rings, Das Boot of Dances with wolves. Maar een verhaal over het Hollywood van de jaren 20?

Op basis van kwaliteit is dit best een goede film. Mooie decors, goed acteerwerk, aantrekkelijke dames, een lekkere soundtrack en een aantal hele toffe scènes, maar dit is gewoon nauwelijks uit te zitten en ook erg wisselvallig in niveau. De eerste fase van de film vond ik heerlijk, lekker absurd en in een hoop tempo. Daarna wist het me steeds minder te boeien en toen keek ik naar de speelduur en zat ik net halverwege. Dus ik heb het lekker in 2 dagen bekeken, maar dan nog was het een taaie zit die me richting het einde eigenlijk niks meer kon boeien. Gelukkig is de film fragmentarisch, waardoor er af en toe nog wel een kleine opleving kwam.

Dit had een heel dik uur korter gekund, dan was het denk ik wel meer aangeslagen bij het publiek. Teveel niet boeiende subplotjes en langdradigheid maken dat ik er geen voldoende voor over heb. Mooi project, matige uitwerking. En ze mogen nu ook wel weer even stoppen met al die odes aan het oude Hollywood-films. Zijn er iets teveel van verschenen de laatste jaren.

2,5*


avatar van Waku

Waku

  • 5133 berichten
  • 6247 stemmen

Tja, lastig.....cinemagrafisch ziet het er gelikt uit allemaal. Aan Margot Robbie ligt het ook niet. Ook hier zet deze prachtige verschijning een heerlijk karakter neer. Verder nog veel meer bekende namen, zoals Brad Pitt. Maar de film is mij te rommelig, hysterisch bijna en vooral chaotisch. Ik kon hier niet van genieten. 1.5*/2*


avatar van scorsese

scorsese

  • 11742 berichten
  • 10159 stemmen

Uitstekende film over een man die weet op te klimmen in de filmindustrie van Hollywood. Een aantal rise-and-fall verhaallijnen die zich afspelen tijdens de overgang naar de geluidsfilm in de jaren '20. Groots opgezet en grotesk. Een mooie aankleding en ook het camerwerk weet soms te imponeren. Lang, maar de scenes zijn wel allemaal goed en het is ook een boeiend stukje Hollywood geschiedenis.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 72403 berichten
  • 5753 stemmen

Het eerste uur van de film vind ik erg sterk en met de juiste toon. Een waar spektakel met een ontketende Robbie.

Ook de scène met de eindeloze opnames van een scène van de film waarbij Robbie moeite heeft met haar tekst en tegelijkertijd juist moet bewegen om in de buurt te blijven bij de microfoon is erg sterk.

De scènes in de woestijn zijn ook leuk. Toen er nog geen microfoons nodig waren konden ze blijkbaar ook interieurscènes flexibel met wat simpele wandjes draaien. Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan.

Zodra de personages gaan zwalken gaat de film dat ook.

De lengte werkt niet in het voordeel van de film. Bijvoorbeeld de scène met Tobey Maguire en de hele verhaallijn rondom de trompetist had er beter uit gekund. Dan had je een leuke en evenwichtige dolkomische film gehad.

De hoeveelheid ranzigheid in de film is too much. Alsof de mensen in die tijd allemaal losgeslagen idioten waren.

Het zal destijds ook best sodom en gomorra zijn geweest, maar door deze overkill aan ongeremdheid bij de personages sneeuwt de liefde voor cinema wel onder.

Het is geen film waar je heel diep op personages in gaat. Daarvoor zijn de personages te platvloers. Dat geldt niet voor de personages Manny Torres en de trompetist, die wel stabiel en normaal overkomen. Maar zij zijn vooral bedoeld om de verhaallijnen aan elkaar te knopen, als de nuchtere toeschouwers. Het komisch talent van Brad Pitt komt in deze film niet helemaal tot zijn recht. Hij is hier niet zo sterk als je zou verwachten.

Ik ben enorm benieuwd wat de Coen brothers met hetzelfde gegeven hadden gedaan. Die hadden vast met wat evenwichtigers op de proppen gekomen, en met leukere humor.

Jammer dat het niveau van het sterke eerste uur niet wordt vastgehouden. De film kent genoeg memorabele scènes om een voldoende te scoren, maar het had zoveel beter kunnen zijn.


avatar van gioom

gioom

  • 11 berichten
  • 76 stemmen

Soms kan ik trage films waarderen, maar dit ging imo nergens over. Na ruim 2 uur eerder vertrokken uit de bios.


avatar van Basto

Basto

  • 9944 berichten
  • 6786 stemmen

gioom schreef:

Soms kan ik trage films waarderen, maar dit ging imo nergens over. Na ruim 2 uur eerder vertrokken uit de bios.

Deze film is toch alles behalve traag? Het eerste uur is een wervelend feest, gevolgd door een actievolle sequence over de opnames van de zwijgende film. En voordat je het weet beland je in het duistere eindspel. De tijd vliegt juist voorbij.


avatar van Basto

Basto

  • 9944 berichten
  • 6786 stemmen

Nog beter dan de eerste keer.

Vandaag herzien op 4k en dat beviel me nog beter dan de eerste keer. Toen vond ik het audio visuele razzle dazzle al fantastisch en dat bleef ook de tweede kijkbeurt indrukwekkend. Vooral de soundtrack is een groot feest.

Maar dit keer leefde ik ook meer mee met de personages, vooral de vier hoofdpersonen die we volgen ten tijde van de opkomst van de geluidsfilm. Ook het thema over de vergankelijkheid van roem en de tijdloosheid van deze jonge kunstvorm kon ik nog meer waarderen.

Een absoluut meesterwerk.

5*


avatar van Banjo

Banjo

  • 1914 berichten
  • 4053 stemmen

Heeft iemand een idee wat voor pil er in die apennoot zat ? ik dacht aan een valium pil... .


avatar van schrans

schrans

  • 414 berichten
  • 1010 stemmen

Het eerste anderhalf uur is overrompelend en weergaloos. Het swingt als een tiet (letterlijk) en neemt je mee in de excessen van het vroege hollywood. De feestjes zijn decadent en onwaarschijnlijk en op de filmset gaat het er niet veel beter aan toe. Dit leidt tot soms hilarische situaties (die takes waarin voor het eerst geluid wordt opgenomen bv). Tegen halfweg zien we de neergang en hoewel het logisch is dat die minder feestelijk is, prikkelt het ook wat minder. Het stukje met Tobey Maguire was voor mij ook wat overbodig. 2u15 had ideaal geweest als tijdsduur om er een fantastische film van te maken.


avatar van St. Nicolas

St. Nicolas

  • 20 berichten
  • 1265 stemmen

Heel erg verrast.

Vooral de eerste helft is het echt knallen. Chazelle verliest het daarna een klein beetje maar herpakt zich dan toch nog bij de geldoverdracht-scene. Spannend en duister, en dat door de man die met La La Land kwam.
Ook al vind ik het toch ook wel echt z'n eigen ding, deed het me toch flink wat denken aan Boogie Nights. Ensemble cast, meerdere verhaallijnen, grootste industrie, neerwaardse spiraal. Boogie Nights is echt nog wel een stuk constanter in z'n genialiteit (en duisterder), maar hulde toch voor Chazelle voor deze extravagante vuurwerkshow. Goeie sfeersetting, spanning, dialogen, fijne humor, geweldig camerawerk.

4,5*


avatar van Boneka

Boneka

  • 2357 berichten
  • 1255 stemmen

JJ_D schreef:

De oerknal van Damien Chazelle – het wonderkind dat deze keer naar verluidt carte blanche kreeg. Als ode aan de dromenfabriek die Hollywood is, is ‘Babylon’ evengoed een soort droom, een explosie van ongebreidelde mogelijkheden, van talloze verhaallijnen die onderweg lijken aan te knopen doch later weer ontward worden. Narratief staat de vergankelijkheid van het sterrendom centraal, waar Chazelle de tijdloosheid van het cinematografisch eindproduct tegenover plaatst. Ars longa, vita brevis?

Niet alleen in dolgedraaide cinematografie zoekt Chazelle een grensverleggend extreem op – in parallel met het narratief over de komst van de geluidsfilm. Ook de verstrengeling tussen beeld en geluid, met alweer een weergaloze soundtrack van Justin Hurwitz, vormt een schitterende doorwerking van het thematisch discours: zoals destijds het woord de stille film op zijn grondvesten deed daveren, zo is het nu de energetische bom van improvisatie alsook een romantisch leidmotief dat meer vertelt dan woorden kunnen...

De revolutie waar ‘Babylon’ het over heeft, probeert Chazelle te hertalen naar zijn eigen project. Het levert een dijk van een film op, met onvergetelijke scènes en een onvolprezen score, doch helaas ook met puberale humor en wel erg klassieke psychologische verhoudingen tussen personages. Kortom absoluut imperfect, doch in zijn megalomane opzet: gedurfd, origineel, en verdomd aanstekelijk.

3,5*

Heel goed beschreven


avatar van Boneka

Boneka

  • 2357 berichten
  • 1255 stemmen

2022 was een bijzonder jaar met bijzondere films als Don't Worry Darling,Triangle of Sadness, Everything Everywhere all at Once en deze Babylon. Bijzondere beelden camera posities enz enz. Opvallend ook dat het kotsen is nagebootst door of in deze Babylon of in Triangle of Sadness.

Babylon begint sterk. Wist niet wat ik zag. Vooral in de eerste ontmoeting gingen alle remmen los waar seks niet werd geschuwd. Het ziet er allemaal fantastisch uit. Het verhaal zover je het een verhaal kunt noemen vliegt alle kanten op. Het is een soort van caleidoscoop van beelden waar alles getoond moet worden ook al is het niet bepaald realistisch. Hoeft ook niet. Deze Babylon is een soort van fantasie in de hoofden van de regisseurs. Er is er eigenlijk maar eentje die serieus speelt en dat is de Spaanse Manny. Call me Manny gespeeld door Diego Calva. Zijn ingetogen rol vond ik fantastisch gespeeld. Bratt zoals we hem kennen en Margo uitgelaten zoals altijd. Wat ik minder goed naar voren vond komen was de overgang van stomme film naar beeld en geluid alleen op het laatst alsof in de jaren 50 alles ineens anders was geworden. Ook de gesproken tekst was iets te modern weergegeven. Fuck you en zo anno jaren 20 echt niet. Beetje vreemd zo. Ik kan me voorstellen dat sommigen deze film helemaal niks vinden, maar niet elke film heeft een duidelijke structuur met kop pomp en staart. Ja chaotisch is ie zeker. Maar heb m toch ondanks de lange speelduur in 1 ruk uitgekeken.

Muziek en soundtrack dik in orde. Beeld wat super mooi op 4k. Opvallend waren de aanwezige witte spots in beeld. Ik vermoed expres gemaakt. Geen idee. Verder ontzettend blij met de misschien wel mooiste steelbook ooit gemaakt.

Film 4,0

Beeld (4K) 4,5

Geluid 4,5


avatar van Alathir

Alathir

  • 2067 berichten
  • 1589 stemmen

Wel een redelijke film en ondanks dat de film mij in feite werd afgeraden door mijn broer, toch gekeken omdat ik wel iets comfortabeler ben met dit soort films. Damien Chazelle was veelbelovend begonnen met Whiplash maar valt me sindsdien eigenlijk eerder tegen. Zeker La La Land was voor mij geen doorkomen aan. First Man was matig en deze film, goh is beetje op dat zelfde elan verder. Interessant om op deze manier ondergedompeld te worden in de overgang van stille cinema naar cinema met geluid. Dat is toch quasi 100 jaar geleden en ik heb volgens mij nog nooit een écht stille film gezien. Ooit misschien, maar het zal er waarschijnlijk niet snel van komen. De film was wel behoorlijk lang maar zeker onderhoudend genoeg om het af te zien. Ok voor 1 keer.


avatar van Luudje10

Luudje10

  • 201 berichten
  • 213 stemmen

We hebben het een 1/2 uurtje volgehouden en toen de film stopgezet met de wetenschap dat de film nog ruim 2 uur duurde. Wat een soepzooitje en geen verhaal aan vast te knopen. Misschien te vroeg uitgezet maar we waren er klaar mee


avatar van Pim1993

Pim1993

  • 597 berichten
  • 747 stemmen

Een intrigerend, chaotisch, filosofisch en artistiek meesterwerkje. Wel een tikkeltje warrig omdat allerlei stijlen door elkaar heen lopen. Verhaallijnen die gekke afslagen nemen en filmwetten die overtreden worden. Het sfeertje was goed en de cast fenomenaal.


avatar van rondh

rondh

  • 538 berichten
  • 2089 stemmen

stinissen schreef:

Ik vond het in één woord vreselijk en zeer zeer vermoeiend.

Is niet één woord


avatar van panax

panax

  • 831 berichten
  • 818 stemmen

kakafonie,spektakel van beeld en geluid

met een schitterende margot robbie en brad pitt

begint als een wervelwind en eindigt in alle rust ,mooie tijdsbeelden!!


avatar van notsub

notsub

  • 1318 berichten
  • 1303 stemmen

De dynamische wervelwind aan beeld en geluid wordt helaas overschaduwd door een slecht gevoel voor humor en een enorme overdosis aan ranzigheid. De soms perverse uitspattingen worden gaaf in beeld gebracht, maar er zit gewoon nergens een rem op. Nelly LaRoy bleef het middelpunt van de film voor me, maar Brad Pitt's acteren deed me telkens weer terug denken aan zijn rol in Inglourious Basterds en kwam voor mij niet uit de verf hier. Zo duurde de film best lang, maar het tempo was gelukkig lekker hoog. Toch werd Babylon nooit echt mijn film, hoewel het einde nog enige rust bracht.


avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

  • 494 berichten
  • 417 stemmen

In de overgang van de stomme film naar geluidsfilm barst Hollywood uit zijn voegen. Met seks, drugs en bigbandmuziek gaat Babylon dan ook explosief uit de startblokken. De gelikte cinematografie, opzwepende muziek en ontketende Margot Robbie vormen daarbij de perfecte definitie van extravaganza. Door de lange duur gaat die wilde rit naar het einde toe uiteindelijk wel wat tegenstaan - met voor mij persoonlijk een anticlimactisch einde. Overdaad schaadt, maar doet gelukkig niet teveel kwaad.

3,5 * Groteske ode aan de klassieke filmindustrie


avatar van FreqOut

FreqOut

  • 8 berichten
  • 10 stemmen

Platvloers verhaal over de zogenaamde begindagen van Hollywood vol vooroordelen. Uit niks blijkt de tijdgeest van destijds, zeker niet het taalgebruik, zoals het gebruik enkele malen van "What the fuck is going on!?", ik denk niet dat Hollywood-tycoons in de jaren 30 dat soort untersprache bezigden.

Het is een en al open deuren intrappen, uiterst voorspelbaar dus.

Plus nog wat onjuistheden, bijvoorbeeld De grote letters met de tekst 'HOLLYWOOD' op de helling in de achtergrond onstond pas in 1949. In de tijd dat de film zich afspeelt stond er 'HOLLYWOODLAND' .

But who cares, huh!? De film is gemaakt voor kritiekloos uitgaanspubliek van nu, dat zich wil verlekkeren aan schaamteloos genot van sex en drugs en freaks, en vooral zichzelf zonder schuldgevoel in decadente levensstijl wil bevestigen, zo lijkt het.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5568 berichten
  • 2194 stemmen

Een waarlijke achtbaan van beelden, zwarte humor, schrijnende scènes en filmgeschiedenis, misschien extra leuk voor wie al iets over de periode van omstreeks de wisseling van zwijgende naar geluidsfilms weet en dus wat verwijzingen naar gebeurtenissen en (historische) personages kan herkennen, maar dankzij de pakkende karakteriseringen, de sterke soundtrack en het solide spel van Robbie, Calva en vooral Pitt toch ook voor "leken" interessant. Ik heb zelf in ieder geval 3 uur lang geboeid zitten kijken; leuk dat ik kortgeleden zowel The jazz singer als Singin' in the rain nog had gezien, maar voor mijn kijkplezier was dat verder niet essentieel. Na vier films heeft Chazelle mij nog niet teleurgesteld.


avatar van NERD

NERD

  • 1682 berichten
  • 1316 stemmen

Deze film had voor mij de opmerkelijke kwaliteit om bij tijden tergend pretentieus maar af en toe ook enorm hilarisch te zijn.in tijden niet meer zo hard gelachen als tijdens sommige scènes in Babylon. Bijzondere ervaring.


avatar van memorable

memorable

  • 171 berichten
  • 1482 stemmen

Je merkt aan veel dingen dat er een vakkundig regisseur - die zichzelf als zodanig al meer dan genoeg heeft bewezen - aan het roer staat, maar toch houdt het niet genoeg over. Het is te impressionistisch om echt te beklijven, en omdat - in mijn geval - zich al genoeg beelden van deze episode hebben vastgezet, vormt de film er niet echt een aanvulling op. Daarvoor is het te afstandelijk.

Dat geldt ook voor de (hoofd)personages, die meer schetsmatig zijn neergezet dan dat ze karakterologisch worden uitgewerkt. Brad Pitt hoeft zich niet bijzonder in te spannen om een typetje neer te zetten en met acteurs of actrices die een ontspoord personage moet vertolken die gedurende de hele film uit hun plaat gaan, gaat het vaak eerder mis dan goed, zoals ook de rol van Margot Robbie laat zien.

Het 'panoramashot' in het eerste deel van de film, tijdens het extravagante feest en de filmopnames, kon me veel minder bekoren dan enkele op zichzelf staande scenes die het hoogtepunt van de film vormden. Al met al een gemiste kans, al moet je je misschien ook afvragen of je je aan zo'n grotesk project moet wagen. Misschien wel juíst wanneer je een regisseur met begenadigd talent bent. Martin Scorsese lukte het in 1977 met New York, New York immers ook niet.