menu

Hier kun je zien welke berichten james_cameron als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

U-neun Nam-ja (2014)

Alternatieve titel: No Tears for the Dead

3,5
Vermakelijke zuid-koreaanse aktiefilm, van de regisseur van het prima The Man From Nowhere. Die was iets beter, maar ook dit werkje zit technisch goed in elkaar, met een charismatische hoofdpersoon en flink wat bikkelharde, bloederige aktiescenes. Tegen het einde zeurt één en ander iets te lang door, maar vooral halverwege is de film erg opwindend en spannend.

Uchû Senkan Yamato (2010)

Alternatieve titel: Space Battleship Yamato

2,5
Oubollige, hopeloos sentimentele SF-film, een soort japanse versie van Star Trek. Aan de sporadisch indrukwekkende speciale effecten zie je het lage budget niet af; helaas is dit wel het geval inzake de goedkope interieurshots en de malle outfits van de cast. Simpel verhaaltje, veel te lang uitgesponnen, maar wat dit schip echt doet zinken is de dik aangezette heroïek en zelfopoffering. Deze zaken werken echt behoorlijk op de lachspieren.

Ui-hyeong-je (2010)

Alternatieve titel: The Secret Reunion

3,0
Middelmatige thriller met een overdaad aan dramatische elementen. Begint vrij goed met een spannende aktiescene, maar na een krap half uur loopt de film vast in een onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig plot. Pas tegen het einde wordt het weer een beetje spannend, echter veel en veel te laat. De twee hoofdrolspelers zijn prima (Song kennen we nog uit het superieure Memories Of Murder), maar de film doet hen geen recht. Het flauwe happy end zorgt voor de definitieve doodsteek.

Ultramarines: A Warhammer 40,000 Movie (2010)

2,5
Vrij waardeloos animatiefilmpje, hopeloos serieus en vooral pretentieus van toon. De lelijke, houterige animatie zou tien jaar terug al achterhaald zijn; tegenwoordig kan dit echt niet meer door de beugel. Visueel verder veel jatwerk van films als Aliens en Lord Of The Rings. Slechts een aantal lekker bloederige aktiescenes en hier en daar mooi production design redden dit nog van de totale ondergang. In de stemmencast horen we een aantal bekende akteurs terug, maar deze bakken er ook niets van. Beschamend, al met al.

Unbreakable (2000)

4,5
Sublieme film, wordt steeds beter naarmate je hem vaker bekijkt. Zelfverzekerd laag tempo; de film is nergens saai en continu intelligent en doeltreffend. Prachtig camerawerk, met lange takes en fraaie langzaam in- en uitzoomende shots. Het akteerwerk is daarnaast van grote klass, met zowel Willis als Jackson op hun best. Beste van alles is het subtiele maar zeer indrukwekkende script, dat zich langzaam maar op intrigerende ontvouwd en nergens voorspelbaar is. Na The Sixth Sense een tweede triomf voor regisseur Shyamalan; hierna zou het helaas alleen maar minder worden voor de beste man.

Unbroken (2014)

3,5
Ouderwetse, groots opgezette oorlogsfilm met Jack O'Connell in een overtuigende, grotendeels zwijgende hoofdrol. Vooral in de tweede helft van de film moet hij het hoofdzakelijk zonder tekst doen. Regisseuse Angelina Jolie weet indruk te maken op visueel vlak, maar inhoudelijk blijft het een beetje behelpen. De personages worden nogal karikaturaal uitgewerkt en het is lastig om emotioneel betrokken te raken bij de gebeurtenissen, hoe vreselijk die sporadisch ook zijn. Voornaamste probleem is dat we dergelijke verhalen vele malen eerder en beter verteld hebben zien worden. Dit biedt gewoonweg te weinig originaliteit, hoe opmerkelijk het waargebeurde verhaal ook is.

Uncertainty (2008)

3,0
Een interessant uitgangspunt, twee parallel aan elkaar lopende verhaallijnen met dezelfde twee mensen, maar helaas blijft het daar ook bij. De twee hoofdrolspelers zijn charismatisch genoeg om de film te kunnen dragen, maar het script is wat onduidelijk en doelloos en wordt niet bevredigend uitgewerkt. Alles kabbelt maar een beetje voort, zonder uitkomst of climax. Soms best spannend en sfeervol, maar niet genoeg.

Under Sandet (2015)

Alternatieve titel: Land of Mine

4,0
Fraai oorlogsdrama dat een, althans voor mij, onbekend hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog belicht. Duitse krijgsgevangenen worden na mei 1945 gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die werden verspreid langs de westkust van Denemarken. Bij vlagen nagelbijtend spannend en vaak behoorlijk aangrijpend, met unaniem sterk akteerwerk en een perfect getroffen sfeer.

Under the Mountain (2009)

2,5
Suffe, oubollige fantasythriller gericht op een jeugdig publiek. De cast is best sympathiek, maar het vergezochte verhaaltje en de routineuze uitwerking ervan laat veel te wensen over. De special effects zijn gedaan door WETA, maar ook zij hebben er een beetje met de pet naar gegooid. Gemiste kans, al met al.

Under the Shadow (2016)

3,5
Trage maar bij vlagen erg creepy en onheilspellende horrorfilm, die flink profiteert van de aparte lokatie, namelijk het door bommen bestookte Teheran van 1988. Met de oorlog op de achtergrond wordt de spanning langzaam maar doeltreffend opgebouwd, resulterend in een aantal doeltreffende schrikmomenten en enge scenes. De climax valt een beetje tegen en ook visueel hadden de makers wel wat meer uit mogen pakken, maar al met al niet onaardig.

Under the Silver Lake (2018)

3,5
Niet helemaal geslaagd en aan de lange kant, maar deze surrealistische trip heeft zeker zijn momenten. Andrew Garfield is uitstekend in de hoofdrol en de plot is net coherent genoeg. Echt boeiend of spannend wil het helaas niet worden, maar bij vlagen weet de film een lekker maf en onbehaaglijk sfeertje neer te zetten. Een beetje David Lynch-achtig, maar met voldoende kwaliteit om op eigen benen te kunnen staan.

Under the Skin (2013)

3,0
Vage en behoorlijk obscure science fiction-film, tenminste, dat zullen we er voor het gemak maar van maken. De film is zo vreemd dat je er van alles in kunt zien, al moet je flink je best doen wil je dit echt goed vinden, vermoed ik. Maar toch... de film heeft wel wat, niet in de laatste plaats door de bizarre maar tegelijkertijd volledig overtuigende rol van Scarlett Johansson, als de op eenzame mannen azende alien (denk ik). Visueel ziet alles er niet bepaald geweldig uit, maar ook op dit vlak beschikt de film over een aantal verontrustende, surrealistische scenes die ik niet snel zal vergeten. Een wisselvallig rommeltje dus, maar net te interessant om echt af te doen als bagger.

Underworld (2003)

4,0
Herzien op blu-ray. Ietwat gedateerd reeds en qua stijl 'leent' regisseur Len Wiseman behoorlijk bij Blade en The Matrix, maar nog best een fijn horrorfilmpje met de nadruk meer op aktiescenes dan op gruwelijkheden. Kate Beckinsale ziet er in haar latex pakje bijzonder appetijtelijk uit en visueel is de film bij vlagen behoorlijk imposant. Maar dan moet je wel van blauwe kleurpatronen en nachtelijke opnamen houden.

Underworld: Awakening (2012)

Alternatieve titel: Underworld: New Dawn

3,5
Stukken beter dan suffe voorganger Rise Of The Lycans, maar haalt het niveau van de eerste twee films duidelijk niet. Dit deel is hoofdzakelijk één grote aktiescene, met halverwege even wat ruimte voor een reeks saaie dialoogscenes met Charles Dance. Daarna gaat de beuk er weer flink in. Het is vermakelijk zolang het duurt en visueel zit alles best leuk in elkaar, maar net als de Resident Evil-films gaat deze serie meer en meer lijken op een computerspel, compleet met rudimentair plot en bordkartonnen personages.

Underworld: Blood Wars (2016)

3,5
Deel vijf alweer, en het wordt er allemaal bepaald niet beter op. Ook ditmaal nemen personages en plot zichzelf veel te serieus, met sporadisch onbedoeld hilarische gevolgen. Kate Beckinsale lijkt er gaandeweg ook steeds minder zin in te hebben. Visueel oogt de film evenwel best fraai; het verzorgde camerawerk en de stijlvolle decors zorgen voor een oogstrelend geheel. En vooruit, een aantal aktiescenes en special effects zijn best cool, ondanks de aanwezigheid van teveel CGI. Na een saai begin wordt de film ook steeds beter. Een beetje een dubbel gevoel dus.

Uninhabited (2010)

Alternatieve titel: Dark Beach

3,0
Weinig memorabel filmpje, met elementen van The Blair Witch Project en de tv-serie Lost. Niet slecht gedaan, het creepy sfeertje is goed getroffen en de locatie is erg fraai, maar de hoofdpersonen zijn niet bepaald boeiend en het script is aan de clichematige kant. Naarmate de film vordert (en er een verklaring voor de mysterieuze gebeurtenissen wordt gegeven) wordt alles eigenlijk steeds minder boeiend.

Unknown (2011)

3,5
Onwaarschijnlijke maar goedgemaakte en spannende aktiethriller, waarin Liam Neeson voor de nodige meerwaarde zorgt. Zoals zo vaak bij dit soort films is de opbouw intrigerend maar zakt de boel tijdens de finale behoorlijk in. Gelukkig blijft de vaart er goed inzitten en zijn er een aantal opwindende aktiescenes. De altijd betrouwbare Neeson houdt het geheel keurig op de rails. Mooie bijrol overigens van Bruno Ganz.

Unsane (2018)

3,0
geplaatst:
Middelmatig thrillertje met een nogal vergezocht maar uiteindelijk best intrigerend plot. Claire Foy doet het daarnaast uitstekend in de hoofdrol. Wat de film een beetje in de weg staat is het vrij lelijke camerawerk (de film is volledig gefilmd met een reeks iphones) en de mallotige sfeer van een aantal scenes, waardoor de film eerder ironisch dan spannend te noemen is. Neem bijvoorbeeld de maffe cameo van Matt Damon. Best grappig, maar wat voegt dit toe? En zo zijn er wel meer vreemde zaken.

Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)

Alternatieve titel: Generation War

4,0
Geweldige duitse miniserie over de lotgevallen van vijf vrienden tijdens de tweede wereldoorlog. Kan zich makkelijk meten met het beste dat op dit gebied is gemaakt; plotlijnen, akteerwerk, cameravoering en muziek- alles is tot in de puntjes verzorgd. Eén en ander komt op emotioneel niveau daarnaast ook nog eens behoorlijk heftig binnen. Kortom, indrukwekkend.

Unstoppable (2010)

4,0
Eersteklas thriller, bij vlagen erg spannend en stijlvol geregisseerd door Scott. Washington en Pine zijn prima als de twee tegenpolen die gedwongen worden om samen te werken. Het script zit enigzins voorspelbaar in elkaar, maar het visuele spektakel en de sympathieke personages zorgen toch voor prima entertainment. Regisseur Scott hanteert hier gelukkig een iets minder hectische montage dan in bepaalde voorgaande films; het camerawerk is wel weer even fraai als altijd.

Unthinkable (2010)

3,5
Intense, spannende thriller die met weinig middelen een overtuigend dreigende sfeer weet neer te zetten. De cast is degelijk maar de personages blijven helaas wat onderontwikkeld. Hierdoor raakte ik niet echt betrokken bij de gebeurtenissen. De grimmige martelscenes liggen ook wat zwaar op de maag, maar dat is uiteraard nu net de bedoeling van de film. De film roept interessante vragen op die het script helaas niet allemaal kan beantwoorden. Ook zit de plot niet echt verrassend in elkaar. Je zit te wachten op iets dat niet komt. De moeite waard, dat zeker, maar hier had zeker meer ingezeten.

Up (2009)

3,5
Net herzien, ik was benieuwd of ik de film nu beter zou vinden dan de eerste keer dat ik 'm zag. Ik blijf bij mijn originele waardering- dit blijft één van de mindere Pixar-films. Vreemd, want bepaalde elementen zijn werkelijk fantastisch, waaronder de prachtig gedetailleerde animatie en het sublieme kleurgebruik. De openingsmontage, ondersteund door steeds verder wegstervende muziek, is zeer ontroerend en behoort met gemak tot het beste dat Pixar ooit gedaan heeft. Ongeveer halverwege begint de film echter in te zakken. Het verhaal kent dan te weinig ontwikkeling en er zijn te weinig inventieve visuele vondsten om tot het einde te blijven boeien. Maar ja, een mindere Pixar is nog steeds beter dan 99% van de huidige animatiefilms.

Upgrade (2018)

3,5
Intrigerende SF-thriller, leuk opgebouwd maar uiteindelijk wel wat aan de voorspelbare en weinig originele kant. Visueel steekt de film echter wel behoorlijk origineel in elkaar, met een paar aktiescenes die echt te gek in beeld zijn gebracht. Jammer dat de film dat niveau vervolgens niet weet vast te houden, want het zijn deze scenes die de film onderscheiden van de meeste genregenoten. Uiteindelijk is Upgrade niet veel meer dan een hi-tech wraakfilm, maar dan wel eentje die er heel cool uitziet.

Upside Down (2012)

3,5
Leuk bedacht liefdesverhaal, dat vooral de moeite waard is door de originele en bijzonder fraaie vormgeving. Het idee van twee werelden die vlak boven elkaar hangen, ieder met hun eigen zwaartekracht, biedt visueel de nodige mogelijkheden om flink uit te pakken, en qua special effects en production design valt de film zeker niet tegen. De personages en de plot zijn helaas wat minder interessant, en om nou te zeggen dat de chemie tussen Jim Sturgess en Kirsten Dunst van het scherm spat... nee.

Upstream Color (2013)

3,0
Tja, probeer hier maar eens brood van te bakken. Dan was Shane Carruth's debuut, het ultra-low-budget Primer, toch interessanter. Technisch zit alles fraai in elkaar, met inventieve montage, mooi camerawerk en een sfeervolle score, maar qua plot waaiert dit alle kanten uit. Cronenberg en Lynch zijn duidelijk inspiratiebronnen, maar het moet gezegd worden dat Carruth (die ook één van de hoofdrollen speelt) wel iets origineels neerzet. Al gaat het volledig langs me heen.

Us (2019)

3,0
geplaatst:
De altijd moeilijke tweede film. Regisseur Jordan Peele stapt nietsvermoedend in de bekende valkuilen en komt op de proppen met een film die vooral vaag en langdradig is. De opbouw van het eerste half uur heeft wel enige potentie en het mysterieuze sfeertje is aanvankelijk goed getroffen, maar daarna gaat het snel fout. Peele heeft ideeën genoeg, maar hij weet hier niet goed wat hij ermee aan moet.