Unfriended (2014)

Alternatieve titel: Cybernatural

Horror / Thriller

geregisseerd door Levan Gabriadze
met Cal Barnes, Matthew Bohrer en Courtney Halverson

Wanneer zes schoolvrienden op een nacht aan het videochatten zijn, ontvangen ze een Skype bericht van een klasgenote die precies een jaar eerder zelfmoord heeft gepleegd. Aanvankelijk denken ze dat het een grap is, maar wanneer het meisje de diepste geheimen van de vrienden begint te onthullen, realiseren ze zich dat ze te maken hebben met iets bovennatuurlijks. Iets wat hen dood wil hebben...

avatar van Jeilloc
Goeie found footage horror film met een bovennatuurlijk tintje. Het toffe vond ik het hele social media gebeuren van Skype, YouTube en Facebook. Het verhaal is redelijk en ik vond iedereen goed acteren.

Ik denk echter wel dat Blair wat te maken heeft met de 'indringer' die zij en haar vrienden het leven zuur maakt op Skype. Op de manier dat ze het account op een of andere manier bezit. Maar dit kan ook aan mij liggen.

Er is een sequel in de maak waarna ik erg uitkijk.

Verder vind ik dit wel een film die lekker weg kijkt. Kijk hem echter wel op je laptop/pc voor de optimale beleving.

7*/10*.

avatar van misterdhdh
Leuk filmpje die ik met veel plezier heb uitgekeken. Het verhaal op zich vind ik wel origineel en ook de uitwerking ervan is zeer degelijk. Het is eens iets anders zo een film die zich de hele tijd voor een computerscherm afspeelt, zo een beetje in tijden dat een scherm niet meer weg te denken is. Ook de natuurlijk weer stereotype personages doen het toch wel redelijk goed. De uitwerking ervan is allemaal leuk om te blijven volgen en de film bleef me boeien. De moorden waren wel leuk, realistisch is deze Cybernatural natuurlijk niet, maar dat vond ik zeker niet erg. Echt spannend of eng vond ik het nooit worden en er zaten ook niet echt veel schrikmomenten in. De film had toch iets spannender gemogen. Het einde was degelijk, niet zo bijzonder. Al bij al beter meegevallen dan ik had verwacht, door de korte duur ook zo voorbij en ideaal tussendoortje.
3.25/5

avatar van m1chel
Met The Blair Witch Project uit 1999 werd er op filmgebied een ware hype ontketend. Sindsdien schieten de zogenaamde found footage-films als paddenstoelen uit de grond, al zijn deze films lang niet allemaal even goed. Sterker nog, de meeste zijn met de tijd flink saai en voorspelbaar geworden. Het werd dus tijd voor een nieuw concept, waarbij er een goede film wordt gemaakt met een beperkt budget. Unfriended, die in de Verenigde Staten als Cybernatural door het leven gaat, gooit het over een andere boeg. 83 minuten lang kijk je naar een computerscherm met acteurs achter de webcam. Op het eerste gezicht zou je denken dat een dergelijke manier van een ‘film’ voorschotelen weinig kans van slagen heeft, maar Unfriended verrast flink op dat gebied en houdt de aandacht van de kijker de hele film vast.

Het verhaal is vrij simpel en klinkt allesbehalve origineel, maar toch zit er een goede boodschap in. De film kaart namelijk het actuele probleem van cyberpesten aan. De film opent met een vrij heftige scène waarin je ziet dat Laura Barns zichzelf op een (vermoedelijk) schoolplein van het leven berooft. Onder dit filmpje wordt er veel geklikt op nieuwe vensters zodat je ook het filmpje krijgt te zien waarom Laura deze heftige beslissing heeft genomen. Dit trekt meteen de aandacht van de kijker en zal je aan het denken zetten. Want stel je eens voor als er een filmpje van jou op het internet verschijnt, waarbij je in een dronken bui iets heel doms doet. Je leest vaak berichten in de krant over dit soort schrijnende verhalen, maar zolang je niet ziet of weet wat er gaande is, heb je wellicht toch een genuanceerde mening over het geheel. Met Unfriended krijg je een goede kijk in hoe iemand helemaal kapot gemaakt kan worden door een stom filmpje en komt alles opeens heel erg dichtbij.

De film is opgenomen in een huis waar de acteurs allemaal in een andere kamer zitten en de Facebook-accounts die in de film voorkomen zijn allemaal echt en zijn ook terug te vinden op het wereldwijde web. Dus heb je er zin in om je echt eens verder te verdiepen in de film, kan je alles en iedereen nazoeken. Wat knap is aan de film is dat het lijkt of de film in één take is opgenomen. Al blijkt dat dat in werkelijkheid is gedaan door middel van slimme montage van de zogenaamde long takes van pakweg tien minuten. Als de gesprekken gevoerd worden door de vrienden, lijkt het erop of je naar een willekeurige Skype-sessie zit te kijken. De dialogen zijn erg oppervlakkig en cliché te noemen, maar als ze merken dat er iemand onder de naam Billie constant op hun chat zit, beginnen ze achterdochtig te worden. De oplossing lijkt dan erg simpel, gewoon de chat stoppen en een nieuwe Skype-sessie starten, maar de mysterieuze Billie blijft elke keer weer terugkomen als ze de chat starten.

De makers hebben overigens een eigen soort van Skype-design gemaakt om de nodige claims te voorkomen van het bedrijf. Iets waar je natuurlijk niet aan ontkomt als je constant naar een computerscherm zit te kijken, maar het is wel iets dat flink opvalt.Daarnaast wordt er flink reclame gemaakt voor sites als Facebook en YouTube. Dit is natuurlijk ook met het oog erop om alles zo realistisch mogelijk te laten overkomen. De acteurs en actrices doen prima hun werk en je kan ze in ieder geval niet betichten van slecht acteerwerk, hoewel er wat voor te zeggen valt dat het bijna knap is als je het op dat vlak weet te verpesten met een dergelijke realistisch en simpel concept. Wat wel jammer is aan de film, is dat het allemaal wel redelijk voorspelbaar is. Je hoeft niet lang na te denken wie het volgende slachtoffer zal zijn en al helemaal niet dat ze elkaar ook nog eens bedonderd hebben. Ook worden er natuurlijk een flink aantal domme beslissingen genomen door het zestal. Want wees nou eerlijk, wie opent er nou bestanden van iemand die je terroriseert op het internet?

Unfriended is een knap staaltje cinema geworden, dat naast spannend ook nog eens erg actueel is. Er zit een goede en duidelijke boodschap in de film en dat zorgt er dan ook voor dat je blijft kijken. Toch is het een vreemde gewaarwording om op je tv continu naar een computerscherm te zitten kijken. Wellicht had de distributeur een speciale laptopsessie kunnen organiseren, dat past meer en zou nog een mooie vorm van promotie geweest zijn ook. Wat rest is een spannende film die de actualiteit opeens voor je neus zet en daarom best confronterend kan zijn.

avatar van n00r
comely schreef:
Paar luie studenten die over onzinnigheden chatten.

Zo gaat dat nou eenmaal tegenwoordig

avatar van Filmkriebel
Meer dan een uur kijken naar PC schermen en dat een film noemen... Vond het irritant om naar te kijken. Horror is ook ver te zoeken. Conceptfilms gebaseerd op moderne technologie zijn er al recentelijk wat geweest: eerst de handcam films, onlangs de first person shooter met Hardcore Henry, en nu de sociale media onzin met deze. Je hebt beeld, je hebt een kleine verhaallijn, dus het is film? Goed geprobeerd, maar het is vooral luie cinema...

avatar van Approve
Ik besloot na het zien van de trailer, die ik toevallig ergens voorbij zag komen, deze film te bekijken. Ik ben verrast. Tuurlijk is het een leuk idee omdat het van deze tijd is, maar ik vond dit helemaal niks. Alleen maar naar zo'n schermpje zitten staren met computer dingetjes erop. Af en toe gebeurt er wat, niks bijzonders. Maar kom op zeg, hier kun je toch geen (goede) film van maken. Alleen maar naar zo'n schermpje kijken, kan je net zo goed zelf in het echt met een paar vrienden 'video chatten'. Dan val je tenminste niet bijna in slaap.

Het verhaal vond ik aardig, wel wat te simpel, maar werd helemaal verpest door dit zo te 'filmen'. De film boeide me ook niet meer. Er was geen spanning te bekennen, en dat gedoe met die 'vreemdeling' was te lachwekkend. Ik irriteerde me ook mateloos aan dat deuntje, wanneer er iemand 'gebeld' werd. En dan heb ik het nog niet eens over het acteerwerk en script..

Het is dat ik films altijd afkijk, omdat het misschien wat beter wordt. Anders had ik deze film allang afgezet, deze werd alleen maar slechter. Wat een irritante prutfilm is dit. Niks voor mij.

avatar van mikey
Interessant experiment: kijken naar een real time computerscherm als film . Resultaat is natuurlijk compleet ktu. Die chick is trouwens onbehoorlijk irritant professioneel aan het computeren, alsof ze een super IT-er is, of zo.

Moraal van het verhaal: ook al zit je in een levensbedreigende situatie, blijf facebooken en chapsnatten.

net geen 0,5. dus gefeliciteerd.

avatar van Miszmi
Een matige film met gelukkig een vrij korte speelduur. Het verhaal was interessant en vernieuwend, de uitwerking daarvan was eigenlijk ook best prima, maar toch kreeg ik geen voldaan gevoel bij deze film. Ik kreeg niet echt gevoel dat ik naar een horror aan het kijken was.

Dat de gehele film zich afspeelt op een computerscherm vond ik erg leuk gevonden, maar daarvan vond ik de uitwerking zeer matig. De gesprekken op Skype zijn soms van zeer slechte kwaliteit, waardoor ik niet echt werd meegenomen. Ik deel een eerder gegeven mening: de beste kijkervaring voor deze film is waarschijnlijk via je PC of laptop, zeer waarschijnlijk zou een Apple nog het meest ideale zijn.

Het einde was ook aan de magere kant. Ik had toch gehoopt op wat meer spektakel, hetzelfde geldt voor de kills overigens. Die waren ook niet heel bijzonder. Er is een tweede in de maak, als ik het niet vergeet, zal ik die vast en zeker ook wel kijken. Het einde roept wel wat vragen op namelijk en hoop die beantwoord te krijgen.

Het was niet barslecht, gewoon een matige film. Het is niet zo dat je je tijd volledig hebt weggegooid door deze film te kijken, het is leuk om eens gezien te hebben. Voor het wow-effect hoef je hem absoluut niet te kijken. 2.5*.

avatar van Halcyon
Matig is hier inderdaad de juiste beschrijving. Het idee is goed en biedt potentieel. De uitwerking laat soms te wensen over. Dat heeft voor een deel met de chaotische beeldvoering te maken waarin allerlei schermen verschijnen, verdwijnen en weer verschijnen, terwijl er ondertussen vooral veel door elkaar gepraat en geschreeuwd wordt. Het is wellicht een realistische weergave van hoe zo'n online gesprekken verlopen, maar als regisseur moet je toch de juiste balans zoeken tussen realisme enerzijds en functionaliteit anderzijds. Afgezien van een enkele gruwelijke scène en een goed schrikmoment valt er verder niet zo heel veel te beleven. De film ligt een beetje in de stijl van The Den, die een toch iets spannender uitgangspunt had.

avatar van Stormy-
Heerlijk origineel verhaal dat niet heel goed uitgewerkt is. Het begint allemaal met wat tieners op skype dat vervolgens uit de hand loopt op een leuk moordspel. Het is natuurlijk allemaal wat overdreven want als zoiets gebeurt had je natuurlijk allang je laptop weg gegooid of was je weggerend. Redelijk acteerwerk met soms wat spannende stukjes. Het was beste een lange zit vooral omdat er bij sommige stukjes niks gebeurd. Ik ga vanavond The Den (2013) eens opzetten. Ik ben benieuwd!

avatar van Jokkie
Iets of iemand die rechtvaardig is en eerlijkheid wilt. Niks mis mee lijkt mij.

avatar van Filmkriebel
Vind je kijken naar prullenbakken die leeggemaakt worden op een PC scherm spannend? Dan is deze film voor jou.

Plot was goed
Scenario was origineel
Uitwerking heel leuk met dat computerscherm leek precies echt ?? Maar dan waar zaten de schrikmomenten ik vond het meer belachelijk dan eng horror alleen het einde was nog cava daarom een 2.5

Berichten verplaatst naar Unfriended: Dark Web (2018)

avatar van Shadowed
Leuke horror.

Weinig internethorror gezien, vandaag Friend Request gezien dat op internet gebaseerd was. Deze was alleen maar op het internet, en blonk dus wat uit in zijn originaliteit. Met het internet kan je vaak wel spannende dingen doen.

Acteerwerk was niet ongelooflijk, maar het scenario was erg origineel inderdaad. Door de hele film op Skype af te laten spelen kan je op je eigen manier weer spannende scenes creëren. Langzaam lopende afbeeldingen en Langzame/slechte verbinding (Lag) bouwen en redelijke spanning op.

Uiteindelijk best vanuit een punt een originele horrorfilm. Aanrader voor iemand die een keer een ander scenario dan een ziekenhuis, bos of spookhuis wilt zien.

avatar van Woland
Ik vond het maar een flauw filmpje. De gimmick is dat de hele film zich afspeelt op een computerscherm, waar we een groep irritante tienervrienden volgen die aan het videochatten zijn, en waar rare dingen gebeuren als een dood geachte vriendin zich er ook mee gaat bemoeien. Geen moment spannend, een flauwe makkelijke manier om rare dingen te laten gebeuren, en dat hele cyberbullying ge-emmer en die kuttieners interesseren me geen zier. Nog een half puntje voor het beetje originaliteit en de gimmick, maar voor de rest kan de film me gestolen worden.

avatar van Thomas83
Zeer matig, maar wel een leuk concept. Meer nog dan in een film als Searching speelt heel de film zich op een beeldscherm af. Voor zover ik weet was dit ook de eerste in zijn soort. De film weet nog wel redelijk interessant te blijven, maar wat soms eng bedoeld is komt in de praktijk vaak komisch over. 911 bellen omdat je op internet wordt lastiggevallen, een kill met een keukenmachine, en een andere puber die ineens met een pistool rondzwaait, het wordt wat onzinnig allemaal.

In het bijzonder zodra er een statement over cyberpesten wordt gemaakt. Dat had kunnen werken als niet alles tot op het maximale was opgeblazen. De groep vrienden blijkt echt een stel vreselijke mensen. Het houdt maar niet op met de onthullingen wat ze elkaar allemaal in het geniep hebben aangedaan. Op die manier blijft er van een confronterende boodschap niets meer over natuurlijk. 2.0*.