Unfriended (2014)

Alternatieve titel: Cybernatural

Horror / Thriller

geregisseerd door Levan Gabriadze
met Cal Barnes, Matthew Bohrer en Courtney Halverson

Wanneer zes schoolvrienden op een nacht aan het videochatten zijn, ontvangen ze een Skype bericht van een klasgenote die precies een jaar eerder zelfmoord heeft gepleegd. Aanvankelijk denken ze dat het een grap is, maar wanneer het meisje de diepste geheimen van de vrienden begint te onthullen, realiseren ze zich dat ze te maken hebben met iets bovennatuurlijks. Iets wat hen dood wil hebben...

avatar van jeroentjuhhhhh
Kleine verrassing. Ik pik, tegen beter weten in, zo´n beetje alle horror-gerelateerde bioscoop-releases mee. Wanneer zo'n klein project van een onbekende Georgische regisseur dan het grote scherm bereikt, heb ik al iets meer hoop op een goed resultaat. En terecht, zo blijkt. Waar The Den (2013) al het terrein van online chatten heeft ontdekt, doet Gabriadze er een moedig schepje bovenop (of dat dan beter is, laat ik even in het midden). Waar The Den namelijk nog listig wist te switchen tussen meerdere platforms met een camera-functie, zit je hier vast op het scherm van één macbook.

Vraag me wel af waar zo'n budget van 1 miljoen aan op gaat met dit soort films. Blijft toch gewoon 5 mensen achter een webcam met een shitload aan post-production om het een geloofwaardige vorm te geven. Wat dat betreft trouwens wel héél erg geslaagd. Veel oog voor details, maar vooral heel slick uitgevoerd met een bepaalde herkenbaarheid zonder te flauw of uitgekauwd te worden. Het online-gedrag is geloofwaardig en daarmee meteen één van de redenen waarom dit concept niet hopeloos is gefaald.

Resteert een simpel plotje met dito moraal. Dat is Gabriadze vergeven, want concept en vorm overstijgen in dit geval het verhaal en de sensatie. Maar het lijkt me wenselijk om het bij één film te houden en eventuele copycats te schuwen.

avatar van namingway24
Niet sinds de eerste Paranormal Activity heb ik me zo verveeld in de bioscoop.

Het mag dan de hele gimmick van de film zijn, en ik wist waar ik aan toe was toen ik mijn kaartje uit de automaat haalde, maar constant staren naar een beeldscherm, dat kan ik thuis ook wel. Ik heb visueel toch iets meer afwisseling nodig, en het steeds wisselen tussen windows en schokkerige webcam-beelden werkte niet. Het hielp waarschijnlijk ook niet mee dat ik weinig met moderne communicatiemiddelen heb, maar de rest van de zaal was ook muisstil, dus of het nou aan mij lag weet ik niet.

Als het dan eens "spannend" wordt, bestaat het overgrote deel van de film uit schreeuwende hoofden en af en toe een saaie moord. Knap hoe geesten technologie zo goed kunnen manipuleren en de meest complexe moordmethodes weten te bedenken, en het evengoed zo saai weten te maken. De psychologische spelletjes begonnen me na een tijdje ook flink de keel uit te hangen. Nee, nooit wist Unfriended me echt te boeien.

Als deze simpele horrorfilm een boodschap probeert te verkondigen is dat pesten fout is. Een simpele SIRE-reclame had wel volstaan. Leuk idee, maar van het concept valt weinig te maken.

avatar van tattoobob
Aardig maar niet meer dan dat....ik ben niet zo snel tevreden zoals een paar medegebruikers hierboven.
De film blijft op zich wel boeien maar helaas blijft de film te tam en binnen de lijntjes.
Wel grappig gedaan dat alles op een scherm te zien blijft.
Acteerprestaties niet slecht maar ook nie geweldig.

Vergelijkbaar met The Den (2013) alleen vond ik die stukken beter.

Deze hectische Skype horror rond rond zes vrienden, een onbekende en ontelbare leugens had een goed idee en was visueel eigenlijk best innovatief. Maar het verhaal bleef teveel aan de oppervlakte hangen, was op dramatisch terrein zwak, de dreiging was nauwelijks schokkend en de meer en meer vermoeiend werkende chats gingen ten koste van de spanning.

avatar van Macmanus
Wel oké.

Het is wat lastig te beoordelen. Je ziet alleen maar een computerscherm. Om dit soort films nou elke dag te zien, nee dank je! Maar binnen dit genre, kort maar krachtig, vermaak ik mij er toch wel mee. Kon allemaal nog wel een tandje harder qua gore en scares.

3 sterretjes.

avatar van Kondoro0614
Cybernatural

Ik vond Cybernatural een prima film en bij lange nog niet zo saai. Ik heb eens rond gesnuffeld en de film zou niet 'eng' zijn. Ik moet toegeven dat de film niet echt helemaal horror waardig is. Er gebeurd wat dat betreft weinig met horror en het is wat vaker thriller. Ik denk dat toch niet die kleine dingetjes zoals die jongen die zijn keel in de blender legt horror waardig was en wat zag dat er bruut uit!

De cast stelt niet veel voor. Shelley Hennig , Moses Storm , Renee Olstead, Will Peltz , Jacob Wysocki en Courtney Halverson waren eigenlijk de 'echte' hoofdpersonen. Deze kwamen alleen in beeld in de computer en die vond ik het toch wel prima doen. Er was eigenlijk weinig om over te klagen wat je zag ze eigenlijk alleen maar zitten en praten met elkaar, er kwam geen actie bij kijken.

Ik vond het verhaal prima om te volgen, beetje slap op sommige momenten maar is prima te doen. Het concept vind ik één van de plus punten uit de film. Als tiener ben je ook veel betrokken met social media sites zoals: Facebook, YouTube, MovieMeter en nog meer dus het komt eigenlijk wel dichtbij. Cyberpesten is toch wel één van de grootste aandacht punten binnen deze site's (al hoop ik dat het niet gebeurd bij MovieMeter) en, je merkt vaak dat dit verkeerd afloopt! Dus aan de ene kant moet je deze films aan kinderen laten zien die aan cyberpesten hebben gedaan en dan schrikken ze denk ik wel even! Visueel zag het erg gewoon prima uit, niet om moeilijk over te doen! Prima film en zeker eventjes een keer kijken voor een rustig horror avondje! Dikke voldoende, heb me prima vermaakt!

avatar van filmkul
Redelijke thriller/horror. De spanning blijft de gehele filmduur aanwezig, en dat is best knap als je alleen maar naar een skype/chat sessie zit te kijken. De film kijkt lekker weg en houdt je bijna constant op het puntje van je stoel. Het verhaal zelf had wat meer mogen varieren en wellicht wat meer verrassingen mogen hebben. De acteurs doen het best aardig. Leuk en best origineel tussendoortje. 3.5.

avatar van JeroenFR08
Prima horror/thrillertje. Niks mis mee.

Kan eigenlijk weinig slechts noemen, het was misschien een tikkeltje ongeloofwaardig. Ja oke, maar het was vermakelijk. Hoe verder de film vorderde, hoe minder eng het werd. Dekills waren wel weer bruut. Die Mitch haha.

Leuk om gezien te hebben, maar eng? Weetniet.

avatar van Elineloves
"What's fat and white and red all over? Ken in a blender. "

Ik vond het ook wel verrassend. Ik hou hier van, films over cyber / social media onzin. De personages waren nog niet eens zo heel irritant, iets wat ik normaal gesproken snel vind. Wel stereotype natuurlijk, maar het oogt vrij natuurlijk. Hoewel de voorspelbaarheid van het verhaal vrij hoog is, is er toch een aardige spanningsopbouw ondanks dat het nergens eng wordt. Het tempo is gelukkig vlot en de kills houden je aandacht er bij. Het 'Never have I ever' deel was erg sterk. Dat het vrij ongeloofwaardig is allemaal, zeker naar het einde toe.. ach, dat neem je wel op de koop toe.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een laag gemiddelde zeg (2,68 ). Ik vond Unfriended een meer dan overtuigende thriller in een stijl die past bij anno nu met alle social media zaken.
De film deed me denken aan de ook al overtuigende The Den (2013), al was die prent net wat spannender.

Unfriended is een uur lang bezig met het opwekken van een spanningsboog en in het laatste half uur gaan er dan ook niet verrassend een stel dood. De manieren waarop zijn wel aardig en dankzij de best wel beklemmende sfeer is het ook vrij boeiend. Unfriended zou ik ook geen horror noemen, maar een thriller. Het verhaal rond de overleden Laura had misschien beter uitgewerkt kunnen worden, want ik had wel meer willen weten van de achtergrond van Laura met de groep die zij stalkt als bovennatuurlijke kracht. Wel spijtig dat het einde in de slotseconden echt super cliché is. Ik vond het juist een sterk slot als ze waren geëindigd met meer vragen dan antwoorden en met de video waardoor zij voor haar leven getekend zou zijn als de verantwoordelijke voor Laura's dood. Nu krijgen we weer zo'n flauw slot waarbij alle mystiek plots de nek wordt omgedraaid. Gemiste kans.

Buiten dat is dit gewoon een hele vlotte moderne thriller. De acties van de groep online komen realistisch over. Je merkt wel eens dat een producent van een film geen flauw benul van het gene heeft wat hij maakt, maar hier snappen ze prima hoe jongeren zich online gedragen met hun multitasken en drang om alles te delen.

avatar van Shinobi
"Dude, I thought we were gonna play."

Net zoals andere leden al terecht hebben aangekaart heeft deze film veel weg van een The Den (2013), maar ik zag ook een vleugje Antisocial (2013) erin terug.

Het begint allemaal nog vrij onschuldig met wat klasgenoten die over nietszeggende dingen Skypen, totdat ze een ongenode gast opmerken die maar niet wil verdwijnen. Het mysterie zit er gelijk goed in en omdat je als kijker als het ware meekijkt door de ogen van Blaire beleef je het gebeuren net wat intenser.

Het knappe is dat 'Cybernatural' je maar één perspectief voorschotelt, namelijk een computerscherm waarop van alles gebeurt. Het oogt geloofwaardig, met veel gevoel voor detail; van de herkenbare notificaties tot aan het vluchtige gedrag dat wordt weergegeven. Bovendien maakt men gebruik van bestaande websites i.p.v. fictieve, wat voor een authentiek tintje zorgt.

Helaas blijft de echte dreiging uit, omdat er nauwelijks iets op het beeld gebeurt. Veelal blijft het bij wat - schreeuwende - tieners die niets boeiends te melden hebben. Daarbij zijn zij nou niet de meest aangename personages, waardoor hun lot je koud laat. Qua verloop zijn de plotwendingen dan ook weinig opzienbarend, ondanks een aantal zaken die schokkend moeten overkomen.

Al met al best oké, maar hier had ik meer van verwacht. Overigens zie ik dat er al een deel twee onderweg is onder leiding van dezelfde regisseur.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van Collins
Aardig idee voor een spannende film, dat helaas niet spannend is uitgewerkt. Nergens subtiel of heel mysterieus, maar eerder voorspelbaar. Ook met veel gekrijs en nerveus geschakel tussen beeldschermen met slecht beeld.
Het bovennatuurlijke aspect voegt niet veel toe.
Doordat de film zich op computerschermen afspeelt, ontstaat een gevoel van claustrofobie en beklemming. Sterk punt.
De karakters zijn allesbehalve interessant. De doodsbedreigingen konden me niet snel genoeg worden uitgevoerd. De oppervlakkige personages boeiden me helemaal niets. Ik kon geen binding ontwikkelen.

Het gelijksoortige Cyberbully (2015) maakte op mij meer indruk.

avatar van dvdcrusher
Leuke en originele thriller gemaakt met minimale middelen. Je kijkt gewoon mee achter de computer van een hoofdpersonage. 't Is eens iets anders dan de Paranormal Activity-films. De spanning wordt mooi opgebouwd maar de afloop laat zich al te makkelijk raden en de zelfmoorden worden op een drafje afgehaspeld, dat is wel jammer.
Dit is wel geen horrorfilm dus liefhebbers van dit genre vinden deze film vast niet veel soeps.
Goed geacteerd door jonge acteurs. 3,5 sterren

avatar van john mcclane 2
Wat mij vooral opviel was dit nog niet echt eerder was gedaan.( vermoed ik)
Heb deze film op mijn laptop gezien wat hem iets extra's gaf.
De uitwerking was goed,,,,hoe ze de aan de film een eind breide was ,,,,eh meh
Maar je moet wat als je in het genre horror wil blijven.
Net aan 3 .

avatar van El ralpho
Read this review until the end or you will die

Unfriended (Cybernatural vind ik zo'n stomme naam dus ik kies gewoon lekker voor de alternatieve titel) neemt een simpel gegeven wat iedereen wel een keer voorbij heeft zien komen via facebook, msn (in het verleden) of een andere vorm van sociale media: stuur dit bericht door naar 20 vrienden of je zal 7 jaar ongeluk hebben, of als je dit bericht niet doorstuurt wordt de ketting doorbroken en zal je binnen nu en 24 uur iets heel naars overkomen etc. Niemand geloofde er in, maar toen deze dingen de eerste keren verschenen (toch wel zeker minimaal 10 jaar geleden) was het iets wat je toch maar even deed want het was toch maar een ''kleine moeite'' uhu..

Unfriended speelt ook met ditzelfde idee (naast het veel aangehaalde cyberpesten wat eveneens een prominente rol speelt hier), al openbaart dit gegeven zich op een wat later punt in de film als de zes schoolvrienden waar het in deze film om draait, al de nodige hocus pocus voorbij hebben zien komen. Een van de vrienden haalt het dan toch wel uit haar hoofd als ze de laptop dicht wil klappen en het bericht in haar beeld verschijnt dat als ze dit doet al haar vrienden zullen sterven. En zo komen er nog wel meerdere variaties voorbij, waarbij de spanning steeds verder opbouwt. Echt eng is Unfriended verre van, maar wel heel onheilspellend en ik kreeg er dan ook een naar gevoel bij. De slotscène is een enorm cliché, maar Unfriended was mij op dit punt al zo hard meegevallen, dat ik dit op de koop toe nam. Dit was allemaal een heel stuk beter dan The Den, die een jaar eerder is uitgebracht en dezelfde benaderingswijze had. Na een sterke eerste helft, vond ik dat de tweede helft bij die film gruwelijk over de kop ging en ook veel te veel liet zien waardoor alle charme verloren ging. Daar was ik hier ook bang voor, maar er wordt door de regisseur een goede balans gevonden.

Tot slot een kleine opmerking; want hoewel ik te spreken ben over de originele manier waarop de film zich afspeelt (op een computerscherm, waarbij het natuurlijk ook het leukste is om de film op je eigen -je raadt het al- computerscherm te kijken) hoop ik niet dat dit een nieuwe trend gaat worden en dat er nog meer van dit soort films met dezelfde benaderingswijze gaan komen. Unfriended 2 is nu wel al aangekondigd, maar het lijkt mij een gegeven wat ze nu gewoon het beste hier bij moeten gaan laten omdat ik er vrijwel zeker van ben dat deze stijl in de meeste gevallen niet zal gaan werken. Ik vraag me dan ook sterk af of ze dit kunstje een tweede keer kunnen flikken...maar dit zal de tijd uitwijzen!

Had beter gemoeten.

Ik vond het concept wel interessant, een gehele film die zich afspeelt op één computerscherm. In het begin is het ook wel leuk, linkjes die doorkomen en dan openen in een browser via YouTube. Je ziet enkel wat er op het scherm gebeurt, erg geschikt voor een horrorfilm omdat je maar een beperkt zicht krijgt op de realiteit.

Jammer genoeg is het alleen niet zo eng. Dat je weinig tot niks ziet is geen probleem, dat zag je in The Blair Witch ook niet, maar het "onzichtbare" in deze film wordt nooit echt eng. Laura is een wat suffe entiteit, maar met zinnetjes als "we're going to play a game" en wat suffe onthullingen krijg je de spanningsboog niet strak.

Acteerwerk is op zich wel oké, het concept wordt ook wel nauwkeurig gevolgd (maar misschien wat teveel visuele distortion, dat werd na een tijdje wat vervelend) maar ondanks dat de film de 90 minuten niet eens haalt wordt het toch wat saai na een tijdje. De moorden zijn niet leuk genoeg, de dreiging is niet groot genoeg en het boehoe-techniek gehalte van de film ligt iets te hoog.

Had beter gemoeten, jammer want nu het concept al éénmaal gedaan is wordt het lastig voor andere films om met eenzelfde opzet op de proppen te komen. Hopelijk neemt iemand de handschoen op en levert die een wat betere film af.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Originele onzinnigheid.

Dat Unfriended in eerste instantie best spannend is, valt moeilijk te ontkennen. Wanneer een groepje vrienden, dat via een gezamenlijke videochat met elkaar is verbonden, plotseling wordt lastiggevallen door een onbekende bezoeker, voelt dat allemaal best realistisch aan. Het thema cyberpesten - dat heden ten dage helaas nogal actueel is - wordt op overtuigende wijze aangesneden en het Hitchcockiaanse effect van een minimaal decor weet hier goed te werken. Ondanks het noemen van de griezelgrootmeester is dit geheel eigentijds en volstrekt andere koek. Maar beklemmend is het wel.

Vernieuwend ook een beetje, ondanks eerdere filmpogingen die de monitor een prominente rol gaven. Doordat de focus vooral blijft op het scherm, heb je als kijker al snel het gevoel mee te doen. Het tempo ligt ook lekker hoog, misschien wel te hoog voor echt oude kijkers, die amper snappen hoe snel de jeugd iets kan aanklikken en hoe behendig men eigenlijk is met een computer. Voor de jeugd van tegenwoordig herkenbaarheid alom dus. Fijn ook dat Youtube, Facebook etc. ook gewoon hun eigen naam hebben. Het komt het realisme alleen maar ten goede.

Toch had de film vele malen sterker kunnen zijn. Ergens halverwege begint de overdaad aan klikken op een computerscherm in combinatie met een iets te simpele stalker, die het stel tegen elkaar probeert op te zetten, wat spaak te lopen. Wellicht wordt het een beetje vermoeiend allemaal. Mede omdat het realistisch ingestoken verhaal nogal wat barstjes begint te vertonen en de ongeloofwaardige moorden iets te gemakkelijk gaan. Vanaf dat moment verdwijnt de spanning al meer. Om tegen het onzinnige einde - naar de teleurstellende ontknoping toe - volledig te verdwijnen. En het begon zo ontzettend origineel en sterk.

Goed.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Unfriended (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

Unfriended/Cybernatural is een enorm inventieve, originele en zelfs psychologische horrorfilm dat specifiek gericht is op de jongere generatie, niet alleen doordat deze film zich afspeelt op een computerscherm maar ook door het gebruik van cyberpesten en anonimiteit op het web. Op een originele en interessante manier leren we deze personages en hun achterliggende verhalen kennen. Deze tieners gebruiken Skype, YouTube en webcams met lage resolutie, wat de film een realistische en soort voyeuristische sfeer geeft. De horrormomenten zelf waren allesbehalve effectief, ondanks het prima acteerwerk, maar de spanning die gecreëerd word op zo’n simpele en goedkope manier is buitengewoon doeltreffend.

avatar van Flitskikker
Leuk gedaan zo dat je alles via het scherm volgt, maar uiteindelijk werd het nergens echt spannend. De boodschap is wel duidelijk en de acteerprestaties zijn oké, maar verder... Leuk om een keer gezien te hebben maar meer niet.

6/10

avatar van LOTR-lover
Misschien dat mijn verwachtingspatroon een heel stuk naar beneden bijgesteld was na het lezen van een hoop slechte recensies. En dat het me daardoor zo ontzettend mee viel. Maar hoe dan ook, ik vond Unfriended (zo staat 'ie ook op IMDB en op HBO on demand, Cybernatural is niet de naam die gebruikt word overal) een prima en zeer moderne 'horror'-film.

Het past allemaal precies in deze tijd. Het social media gebeuren, het online shaming, cyberpesten enzovoort. Het is verfrissend om het een keer zo treffend uitgewerkt te zien als in deze film. De film bleef m'n aandacht vasthouden en ik vond 't geen moment saai, ondanks dat 't allemaal natuurlijk wel enigszins voorspelbaar is.

Al met al een prima film wat mij betreft!

8/10 (IMDB)

avatar van jippie2010
Toevallig een aantal weken geleden The Den (2013) gezien, beide films komen nogal overeen. Toch vond ik deze film net wat sterker. Ik vond het overtuigend gespeeld en ondanks alle schermen goed te volgen. Waar 'The Den' de nodige trucjes moest uithalen om bij het concept te blijven, had deze film daar geen last van. Prima vermaakt. *3,5

avatar van arno74
Een horrortje over een groep vrienden wiens vriendschap nogal wat te verduren krijgt, vandaar de titel Unfriended. Het verhaal begint met de smartphoneopname van de zelfmoord van een van hen. Een jaar later neemt iemand vanuit het Facebook en Skype-account van die persoon contact met hen op, waarna ze zich dus afvragen of het iemand is die een nare grap met ze uithaalt, of dat ze echt met de geest van die persoon te maken hebben die op wraak uit is. Het bijzondere aan de film is dat je de hele tijd naar een computerscherm zit te kijken, want alles wordt getoond via vensters die geopend worden, waardoor je dus in feite naar Skypecalls, Facebookchats en youtube zit te kijken. Aanvankelijk was dat echt wennen, maar je komt toch wel vrij snel in de film. Wie dit wil zien kan ik alleen maar aanraden om het op de laptop af te spelen i.p.v. op de TV. 2,5*

avatar van Jeilloc
Goeie found footage horror film met een bovennatuurlijk tintje. Het toffe vond ik het hele social media gebeuren van Skype, YouTube en Facebook. Het verhaal is redelijk en ik vond iedereen goed acteren.

Ik denk echter wel dat Blair wat te maken heeft met de 'indringer' die zij en haar vrienden het leven zuur maakt op Skype. Op de manier dat ze het account op een of andere manier bezit. Maar dit kan ook aan mij liggen.

Er is een sequel in de maak waarna ik erg uitkijk.

Verder vind ik dit wel een film die lekker weg kijkt. Kijk hem echter wel op je laptop/pc voor de optimale beleving.

7*/10*.

avatar van Filmkriebel
Meer dan een uur kijken naar PC schermen en dat een film noemen... Vond het irritant om naar te kijken. Horror is ook ver te zoeken. Conceptfilms gebaseerd op moderne technologie zijn er al recentelijk wat geweest: eerst de handcam films, onlangs de first person shooter met Hardcore Henry, en nu de sociale media onzin met deze. Je hebt beeld, je hebt een kleine verhaallijn, dus het is film? Goed geprobeerd, maar het is vooral luie cinema...

avatar van Approve
Ik besloot na het zien van de trailer, die ik toevallig ergens voorbij zag komen, deze film te bekijken. Ik ben verrast. Tuurlijk is het een leuk idee omdat het van deze tijd is, maar ik vond dit helemaal niks. Alleen maar naar zo'n schermpje zitten staren met computer dingetjes erop. Af en toe gebeurt er wat, niks bijzonders. Maar kom op zeg, hier kun je toch geen (goede) film van maken. Alleen maar naar zo'n schermpje kijken, kan je net zo goed zelf in het echt met een paar vrienden 'video chatten'. Dan val je tenminste niet bijna in slaap.

Het verhaal vond ik aardig, wel wat te simpel, maar werd helemaal verpest door dit zo te 'filmen'. De film boeide me ook niet meer. Er was geen spanning te bekennen, en dat gedoe met die 'vreemdeling' was te lachwekkend. Ik irriteerde me ook mateloos aan dat deuntje, wanneer er iemand 'gebeld' werd. En dan heb ik het nog niet eens over het acteerwerk en script..

Het is dat ik films altijd afkijk, omdat het misschien wat beter wordt. Anders had ik deze film allang afgezet, deze werd alleen maar slechter. Wat een irritante prutfilm is dit. Niks voor mij.

avatar van Miszmi
Een matige film met gelukkig een vrij korte speelduur. Het verhaal was interessant en vernieuwend, de uitwerking daarvan was eigenlijk ook best prima, maar toch kreeg ik geen voldaan gevoel bij deze film. Ik kreeg niet echt gevoel dat ik naar een horror aan het kijken was.

Dat de gehele film zich afspeelt op een computerscherm vond ik erg leuk gevonden, maar daarvan vond ik de uitwerking zeer matig. De gesprekken op Skype zijn soms van zeer slechte kwaliteit, waardoor ik niet echt werd meegenomen. Ik deel een eerder gegeven mening: de beste kijkervaring voor deze film is waarschijnlijk via je PC of laptop, zeer waarschijnlijk zou een Apple nog het meest ideale zijn.

Het einde was ook aan de magere kant. Ik had toch gehoopt op wat meer spektakel, hetzelfde geldt voor de kills overigens. Die waren ook niet heel bijzonder. Er is een tweede in de maak, als ik het niet vergeet, zal ik die vast en zeker ook wel kijken. Het einde roept wel wat vragen op namelijk en hoop die beantwoord te krijgen.

Het was niet barslecht, gewoon een matige film. Het is niet zo dat je je tijd volledig hebt weggegooid door deze film te kijken, het is leuk om eens gezien te hebben. Voor het wow-effect hoef je hem absoluut niet te kijken. 2.5*.

avatar van Halcyon
Matig is hier inderdaad de juiste beschrijving. Het idee is goed en biedt potentieel. De uitwerking laat soms te wensen over. Dat heeft voor een deel met de chaotische beeldvoering te maken waarin allerlei schermen verschijnen, verdwijnen en weer verschijnen, terwijl er ondertussen vooral veel door elkaar gepraat en geschreeuwd wordt. Het is wellicht een realistische weergave van hoe zo'n online gesprekken verlopen, maar als regisseur moet je toch de juiste balans zoeken tussen realisme enerzijds en functionaliteit anderzijds. Afgezien van een enkele gruwelijke scène en een goed schrikmoment valt er verder niet zo heel veel te beleven. De film ligt een beetje in de stijl van The Den, die een toch iets spannender uitgangspunt had.

avatar van Stormy-
Heerlijk origineel verhaal dat niet heel goed uitgewerkt is. Het begint allemaal met wat tieners op skype dat vervolgens uit de hand loopt op een leuk moordspel. Het is natuurlijk allemaal wat overdreven want als zoiets gebeurt had je natuurlijk allang je laptop weg gegooid of was je weggerend. Redelijk acteerwerk met soms wat spannende stukjes. Het was beste een lange zit vooral omdat er bij sommige stukjes niks gebeurd. Ik ga vanavond The Den (2013) eens opzetten. Ik ben benieuwd!

avatar van Shadowed
Leuke horror.

Weinig internethorror gezien, vandaag Friend Request gezien dat op internet gebaseerd was. Deze was alleen maar op het internet, en blonk dus wat uit in zijn originaliteit. Met het internet kan je vaak wel spannende dingen doen.

Acteerwerk was niet ongelooflijk, maar het scenario was erg origineel inderdaad. Door de hele film op Skype af te laten spelen kan je op je eigen manier weer spannende scenes creëren. Langzaam lopende afbeeldingen en Langzame/slechte verbinding (Lag) bouwen en redelijke spanning op.

Uiteindelijk best vanuit een punt een originele horrorfilm. Aanrader voor iemand die een keer een ander scenario dan een ziekenhuis, bos of spookhuis wilt zien.

avatar van Woland
Ik vond het maar een flauw filmpje. De gimmick is dat de hele film zich afspeelt op een computerscherm, waar we een groep irritante tienervrienden volgen die aan het videochatten zijn, en waar rare dingen gebeuren als een dood geachte vriendin zich er ook mee gaat bemoeien. Geen moment spannend, een flauwe makkelijke manier om rare dingen te laten gebeuren, en dat hele cyberbullying ge-emmer en die kuttieners interesseren me geen zier. Nog een half puntje voor het beetje originaliteit en de gimmick, maar voor de rest kan de film me gestolen worden.