Unfriended (2014)

Alternatieve titel: Cybernatural

Horror / Thriller

geregisseerd door Levan Gabriadze
met Cal Barnes, Matthew Bohrer en Courtney Halverson

Wanneer zes schoolvrienden op een nacht aan het videochatten zijn, ontvangen ze een Skype bericht van een klasgenote die precies een jaar eerder zelfmoord heeft gepleegd. Aanvankelijk denken ze dat het een grap is, maar wanneer het meisje de diepste geheimen van de vrienden begint te onthullen, realiseren ze zich dat ze te maken hebben met iets bovennatuurlijks. Iets wat hen dood wil hebben...

avatar van Kondoro0614
Misschien wat voor jou, tattoobob?

Kondoro0614 schreef:
Misschien wat voor jou, tattoobob?

Ik zal zeker een poging wagen...ik heb nog nooit van deze regisseur gehoord en heb dan gelijk mijn twijfels...maar we wachten af

avatar van tattoobob
De poster vind ik overigens wel wat hebben.

avatar van Daan258
Ben niet echt overtuigd door de trailer.
Doet me een klein denken aan The Den (2013) die ik overigens wel oke vond.

Alhoewel ik denk dat dit niks is, ben ik toch nieuwsgierig naar deze.

avatar van nikjer14
Ben zeker nieuwsgierig naar deze film!

avatar van Seam
Haha dit lijkt me heerlijke domme pulp. Overigens lijkt me komedie wel van toepassing, maar betwijfel of het ook zo bedoeld is.

avatar van Kondoro0614
Trailer spreekt me aan. Ik zit me te verheugen!

avatar van Corcicus
Dankzij de trailer weet ik al hoe die dikke eraan gaat.

appearingink
Dit ziet er heel kut uit. Echt heel kut zo in dat MTV achtig geproduceerde jasje. Bah.

jordysmeets00
Lijkt me super goede film! Kijk er zeker naar uit om hem te gaan kijken!

avatar van Shaky
Zeer aparte film, leuk gedaan. De film duurt eigenlijk net iets te lang en het laatste shot had van mij niet gehoeven. Al met al zeker een voldoende.

jordysmeets00
Zeer geslaagde film wel duurde hij iets te lang voor het verhaal. Leuk gedaan qua Skype. Ik denk als je hem niet in de bioscoop ziet er niet veel aan zal zijn. Even goed geslaagd!

Ik verafschuw enige vorm van Horror, en je zult me er dus alleen vinden bij bijvoorbeeld een Sneak Peak, nou deze avond was het raak.
En toch doet de film het goed, de orginele invalshoek (die je eigenlijk alleen maar in de bios moet zien) grijpt je en weet je toch op het puntje van je stoel te krijgen. Op het hysterische geschreeuw en de soms wat langdradige stukken na een zeer geslaagd en bovenal orginele horror.

avatar van Corcicus
Waar hebben jullie deze film gezien misschien?

Corcicus schreef:
Waar hebben jullie deze film gezien misschien?

Is al te pindakazen

avatar van SuperSideSwipe
Leuke, verfrissende horror.

Het daadwerkelijke "gore" gehalte is laag, maar de spanning en inovatieve aanpak van dit geheel maken dat goed.

Complimenten voor de bedenker en goede uitvoering.

avatar van Daan258
Heb hem zelfs al op me pc staan:P

avatar van Corcicus
Neen, wat jij hebt staan is een virus op je pc. Doe dat bommetje maar eens open.

avatar van jeroentjuhhhhh
Kleine verrassing. Ik pik, tegen beter weten in, zo´n beetje alle horror-gerelateerde bioscoop-releases mee. Wanneer zo'n klein project van een onbekende Georgische regisseur dan het grote scherm bereikt, heb ik al iets meer hoop op een goed resultaat. En terecht, zo blijkt. Waar The Den (2013) al het terrein van online chatten heeft ontdekt, doet Gabriadze er een moedig schepje bovenop (of dat dan beter is, laat ik even in het midden). Waar The Den namelijk nog listig wist te switchen tussen meerdere platforms met een camera-functie, zit je hier vast op het scherm van één macbook.

Vraag me wel af waar zo'n budget van 1 miljoen aan op gaat met dit soort films. Blijft toch gewoon 5 mensen achter een webcam met een shitload aan post-production om het een geloofwaardige vorm te geven. Wat dat betreft trouwens wel héél erg geslaagd. Veel oog voor details, maar vooral heel slick uitgevoerd met een bepaalde herkenbaarheid zonder te flauw of uitgekauwd te worden. Het online-gedrag is geloofwaardig en daarmee meteen één van de redenen waarom dit concept niet hopeloos is gefaald.

Resteert een simpel plotje met dito moraal. Dat is Gabriadze vergeven, want concept en vorm overstijgen in dit geval het verhaal en de sensatie. Maar het lijkt me wenselijk om het bij één film te houden en eventuele copycats te schuwen.

avatar van wess16
Ben hier wel benieuwd naar!

avatar van gitmoose
Gisteren naar de bioscoop geweest, uit nieuwsgierigheid.

Goede keuze geweest. Moet wel zeggen dat ik het wat langzaam op gang vond komen, omdat je alleen maar naar een computerscherm aan het staren bent. Toen er eenmaal wat actie kwam, werd de film echt interessant. Unfriended is vernieuwend, schokkend en van deze tijd. Creatief en 'risky' om het op deze manier te filmen, maar zeker geslaagd.

Geen top10 materiaal, maar zeker een leuk horrorfilmpje. 3*

avatar van namingway24
Niet sinds de eerste Paranormal Activity heb ik me zo verveeld in de bioscoop.

Het mag dan de hele gimmick van de film zijn, en ik wist waar ik aan toe was toen ik mijn kaartje uit de automaat haalde, maar constant staren naar een beeldscherm, dat kan ik thuis ook wel. Ik heb visueel toch iets meer afwisseling nodig, en het steeds wisselen tussen windows en schokkerige webcam-beelden werkte niet. Het hielp waarschijnlijk ook niet mee dat ik weinig met moderne communicatiemiddelen heb, maar de rest van de zaal was ook muisstil, dus of het nou aan mij lag weet ik niet.

Als het dan eens "spannend" wordt, bestaat het overgrote deel van de film uit schreeuwende hoofden en af en toe een saaie moord. Knap hoe geesten technologie zo goed kunnen manipuleren en de meest complexe moordmethodes weten te bedenken, en het evengoed zo saai weten te maken. De psychologische spelletjes begonnen me na een tijdje ook flink de keel uit te hangen. Nee, nooit wist Unfriended me echt te boeien.

Als deze simpele horrorfilm een boodschap probeert te verkondigen is dat pesten fout is. Een simpele SIRE-reclame had wel volstaan. Leuk idee, maar van het concept valt weinig te maken.

Zwolle84
Erg leuke film! Meer thriller dan horror wat mij betreft. Ondanks de zeer kleine setting deed het de tijd voorbij vliegen vanwege de constante spanning, leuke inzet van herkenbare sociale media en prima acteerwerk.

Alleen jammer dat de laatste seconden weer zo cliché moesten. Desondanks een solide 7.

avatar van Corcicus
Wat een afgrijselijke zeikfilm, ik heb er nauwelijks woorden voor.

Irritante en tergend typische bordkartonnen personages, slappe praatjes en volslagen derdeklas horror van het zwakste soort. Pas na 50 minuten lijkt er eindelijk iets op gang te komen, 80 minuten leken er veertig te veel en wat een rotkwaliteit. Blij dat ik dit niet in de bioscoop gezien heb. Waar waren de ouders trouwens in heel dat verhaal of wonen die losers allemaal alleen? De doorgewinterde horrorfan blijft echt wel op zijn honger zitten.

avatar van tattoobob
Aardig maar niet meer dan dat....ik ben niet zo snel tevreden zoals een paar medegebruikers hierboven.
De film blijft op zich wel boeien maar helaas blijft de film te tam en binnen de lijntjes.
Wel grappig gedaan dat alles op een scherm te zien blijft.
Acteerprestaties niet slecht maar ook nie geweldig.

Vergelijkbaar met The Den (2013) alleen vond ik die stukken beter.

Deze hectische Skype horror rond rond zes vrienden, een onbekende en ontelbare leugens had een goed idee en was visueel eigenlijk best innovatief. Maar het verhaal bleef teveel aan de oppervlakte hangen, was op dramatisch terrein zwak, de dreiging was nauwelijks schokkend en de meer en meer vermoeiend werkende chats gingen ten koste van de spanning.

avatar van Proeneke
Origineel vooral, best boeiend, en af en toe een schrikeffect, maar echt creepy niet.

Gedurende 80 minuten kijk je mee naar een chatsessie en je surft met de groep chatters mee mee van scherm tot scherm.. Film die best boeiend begint.
Lekker mysterieus en spannend. De hacker zorgt voor veel vraagtekens en dat houdt de kijker gekluisterd aan het scherm.Maar helaas wordt ünfriended"na verloop van tijd steeds ongeloofwaardiger en verliest daarmee een stuk spanningsveld.
Het einde is zelfs belachelijk en lachwekkend zodat je de film als de aftiteling loopt helemaal niet meer serieus neemt.