Unfriended (2014)

Alternatieve titel: Cybernatural

Horror / Thriller

geregisseerd door Levan Gabriadze
met Cal Barnes, Matthew Bohrer en Courtney Halverson

Wanneer zes schoolvrienden op een nacht aan het videochatten zijn, ontvangen ze een Skype bericht van een klasgenote die precies een jaar eerder zelfmoord heeft gepleegd. Aanvankelijk denken ze dat het een grap is, maar wanneer het meisje de diepste geheimen van de vrienden begint te onthullen, realiseren ze zich dat ze te maken hebben met iets bovennatuurlijks. Iets wat hen dood wil hebben...

avatar van schumacher
Dit is wat mij betreft al zeker geen horror film dus mensen die horror ofzo verwachten, dat is het niet. Der is wel iets bovennatuurlijks dat wel.

Ongeloofelijk hoe ze zoiets toch kunnen doen boeien.
Ik vond het nog spannend en ik vond dat de acteurs dat goed deden.
Het begin was al aangenaam, ik vond het net beter worden zeker ook toen de vuile was naar buiten werd gebracht dat was echt zalig haha. Maar nadien verwaterd het wat voor mij, het begon een beetje langdradig te worden voor mij.

Het was eens iets vernieuwends ook, 99% vd films zijn altijd hetzelfde dus bij deze mooi meegenomen.

avatar van Pazmaster
Je zit letterlijk de hele film naar een computerscherm te kijken. Apart, maar ik heb het al eerder gezien. Volgens mij was dat Cyberbully. Geloofwaardig is het allemaal niet, eng al helemaal niet. Maar leuk geprobeerd.

leuke film haha volgens mij al eens eerder gezien...maar dit lijkt me toch niet echt iets waar je voor naar de bios gaat ^^
lekker spannend ik zou wel een vervolg willen zien

avatar van Macmanus
Wel oké.

Het is wat lastig te beoordelen. Je ziet alleen maar een computerscherm. Om dit soort films nou elke dag te zien, nee dank je! Maar binnen dit genre, kort maar krachtig, vermaak ik mij er toch wel mee. Kon allemaal nog wel een tandje harder qua gore en scares.

3 sterretjes.

Krappe voldoende.

Weet nog dat ik een keertje 's nachts zat te frieken en toen zag ik een reclame hiervan voorbij komen, en dat greep me toen wel. Wilde de film graag zien aangezien het concept me gelijk erg aansprak, maar de uitwerking blijkt toch wat magertjes.

Uiteindelijk blijkt het idee van een bovennatuurlijke kracht die op de chat zit mij toch niet zo enorm te liggen denk. Vond The Den met zijn meer realistische ondertoon toch wel net iets sterker.

avatar van Kondoro0614
Cybernatural

Ik vond Cybernatural een prima film en bij lange nog niet zo saai. Ik heb eens rond gesnuffeld en de film zou niet 'eng' zijn. Ik moet toegeven dat de film niet echt helemaal horror waardig is. Er gebeurd wat dat betreft weinig met horror en het is wat vaker thriller. Ik denk dat toch niet die kleine dingetjes zoals die jongen die zijn keel in de blender legt horror waardig was en wat zag dat er bruut uit!

De cast stelt niet veel voor. Shelley Hennig , Moses Storm , Renee Olstead, Will Peltz , Jacob Wysocki en Courtney Halverson waren eigenlijk de 'echte' hoofdpersonen. Deze kwamen alleen in beeld in de computer en die vond ik het toch wel prima doen. Er was eigenlijk weinig om over te klagen wat je zag ze eigenlijk alleen maar zitten en praten met elkaar, er kwam geen actie bij kijken.

Ik vond het verhaal prima om te volgen, beetje slap op sommige momenten maar is prima te doen. Het concept vind ik één van de plus punten uit de film. Als tiener ben je ook veel betrokken met social media sites zoals: Facebook, YouTube, MovieMeter en nog meer dus het komt eigenlijk wel dichtbij. Cyberpesten is toch wel één van de grootste aandacht punten binnen deze site's (al hoop ik dat het niet gebeurd bij MovieMeter) en, je merkt vaak dat dit verkeerd afloopt! Dus aan de ene kant moet je deze films aan kinderen laten zien die aan cyberpesten hebben gedaan en dan schrikken ze denk ik wel even! Visueel zag het erg gewoon prima uit, niet om moeilijk over te doen! Prima film en zeker eventjes een keer kijken voor een rustig horror avondje! Dikke voldoende, heb me prima vermaakt!

avatar van Kondoro0614
tattoobob schreef:
ik ben niet zo snel tevreden zoals een paar medegebruikers hierboven.

Jij bent nooit tevreden kale zeurpiet

avatar van filmkul
Redelijke thriller/horror. De spanning blijft de gehele filmduur aanwezig, en dat is best knap als je alleen maar naar een skype/chat sessie zit te kijken. De film kijkt lekker weg en houdt je bijna constant op het puntje van je stoel. Het verhaal zelf had wat meer mogen varieren en wellicht wat meer verrassingen mogen hebben. De acteurs doen het best aardig. Leuk en best origineel tussendoortje. 3.5.

avatar van tattoobob
Kondoro0614 schreef:

Jij bent nooit tevreden kale zeurpiet

Kabouter Kondoro.......ik vond het een beetje''gewoontjes''en te weinig horror voor deze zeurpiet.
Jep ik ben kritisch

avatar van bjerik76
Wat een computer experts allemaal zeg.
iedereen weet precies hoe skype en waar alle facebook knopjes zitten?
Als ik wat wil melden bij facebook moet ik hele gebruiksaanwijzingen lezen en overal op klikken, maar deze pubers weten uiteraard alles in 1x goed aan te klikken.

Ik vond deze film vrij rommelig, al die schermen en pop ups in beeld.
Ik keek deze film zelf ook op mijn ibook, dus ik had de neiging om met mijn muis zelf ook nog eens overal op te klikken en een aantal vensters te sluiten.
Werd er helemaal kriegel van. wat rommelig allemaal.

Eer je ook weet wie wie is, ( door al die wisselende skype chats en vensters, en weer andere pics in hun avatars bij de chatvensters,) was het alweer te laat en was het venster gesloten of verschoven en zo gaat het de hele film door.

En wat een hoop gekrijs komt er uit die lui.

avatar van Proeneke
Confusie schreef:

Maar een boek lezen, ho maar.

En zelf weten ze niks meer want alles is toch direct te googelen, dus waaom zou je.
We zullen zien wat t wordt allemaal.

avatar van bjerik76
verbaasde mij hoe verslaafd ze allemaal wel niet waren en maar bleven skypen, bellen.
ook toen er nog niks aan de hand was op wat rare berichtjes na.
Ik had allang afgehaakt zodra ik maar iets van een bedreigende tekst zou krijgen

Confusie
Laatst bij dat programma van Peter R. nog gezien dat ook die logica lang niet altijd meer zo vanzelfsprekend is deze dagen.

broncode
Een sterke thriller en geen horror film natuurlijk!
Het gegeven om het via Skype te situeren is goed gevonden en werkt zeer natuurlijk.
De film is gemaakt voor 1 miljoen en heeft inmiddels al 50 miljoen opgehaald en dat is zeer terecht.
Verfrissende thriller...

avatar van JeroenFR08
Prima horror/thrillertje. Niks mis mee.

Kan eigenlijk weinig slechts noemen, het was misschien een tikkeltje ongeloofwaardig. Ja oke, maar het was vermakelijk. Hoe verder de film vorderde, hoe minder eng het werd. Dekills waren wel weer bruut. Die Mitch haha.

Leuk om gezien te hebben, maar eng? Weetniet.

avatar van Elineloves
"What's fat and white and red all over? Ken in a blender. "

Ik vond het ook wel verrassend. Ik hou hier van, films over cyber / social media onzin. De personages waren nog niet eens zo heel irritant, iets wat ik normaal gesproken snel vind. Wel stereotype natuurlijk, maar het oogt vrij natuurlijk. Hoewel de voorspelbaarheid van het verhaal vrij hoog is, is er toch een aardige spanningsopbouw ondanks dat het nergens eng wordt. Het tempo is gelukkig vlot en de kills houden je aandacht er bij. Het 'Never have I ever' deel was erg sterk. Dat het vrij ongeloofwaardig is allemaal, zeker naar het einde toe.. ach, dat neem je wel op de koop toe.

avatar van clockwork72
Confusie schreef:

Maar een boek lezen, ho maar.

Ho, ho, niet alle jeugd is zo hoor. Zelfs ik met mijn 23 jaar snap de nieuwste snufjes vaak al niet meer en houd me er ook niet zo mee bezig eigenlijk, sowieso geen hypes of trends. Al is iets als skype tegenwoordig zo ingeburgd in de westerse wereld dat je amper meer van een hype kunt spreken. En ja, ik lees boeken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een laag gemiddelde zeg (2,68 ). Ik vond Unfriended een meer dan overtuigende thriller in een stijl die past bij anno nu met alle social media zaken.
De film deed me denken aan de ook al overtuigende The Den (2013), al was die prent net wat spannender.

Unfriended is een uur lang bezig met het opwekken van een spanningsboog en in het laatste half uur gaan er dan ook niet verrassend een stel dood. De manieren waarop zijn wel aardig en dankzij de best wel beklemmende sfeer is het ook vrij boeiend. Unfriended zou ik ook geen horror noemen, maar een thriller. Het verhaal rond de overleden Laura had misschien beter uitgewerkt kunnen worden, want ik had wel meer willen weten van de achtergrond van Laura met de groep die zij stalkt als bovennatuurlijke kracht. Wel spijtig dat het einde in de slotseconden echt super cliché is. Ik vond het juist een sterk slot als ze waren geëindigd met meer vragen dan antwoorden en met de video waardoor zij voor haar leven getekend zou zijn als de verantwoordelijke voor Laura's dood. Nu krijgen we weer zo'n flauw slot waarbij alle mystiek plots de nek wordt omgedraaid. Gemiste kans.

Buiten dat is dit gewoon een hele vlotte moderne thriller. De acties van de groep online komen realistisch over. Je merkt wel eens dat een producent van een film geen flauw benul van het gene heeft wat hij maakt, maar hier snappen ze prima hoe jongeren zich online gedragen met hun multitasken en drang om alles te delen.

Vermakelijke en originele film! Prima!

avatar van AmazingPP
Origineel gegeven voor een film, dat kan ik niet ontkennen. Een hele film lang kijk je naar een chatsessie van verschillende (zoals het tegenwoordig noemen (wat ben ik hip!!)) young-adults. (oftewel pubers) Begint best aardig en alleen al voor de originaliteit krijgt deze film al van mij een ster waardering. Jammer genoeg kakt de film nogal in na een poosje en denk je toch bij jezelf: "Voor dit soort gesprekken kom je tegen even bij elkaar, dat blijf je niet op de webcam doen." Misschien is dat een ouderwetse gedachte, maar ik ben sowieso niet zo van mobiele telefoons en chatten en Skypen en dergelijke. Ik heb het liefst gewoon vrienden op bezoek, veel gezelliger en veel socialer. Drie sterren voor deze film. ***

avatar van Shinobi
"Dude, I thought we were gonna play."

Net zoals andere leden al terecht hebben aangekaart heeft deze film veel weg van een The Den (2013), maar ik zag ook een vleugje Antisocial (2013) erin terug.

Het begint allemaal nog vrij onschuldig met wat klasgenoten die over nietszeggende dingen Skypen, totdat ze een ongenode gast opmerken die maar niet wil verdwijnen. Het mysterie zit er gelijk goed in en omdat je als kijker als het ware meekijkt door de ogen van Blaire beleef je het gebeuren net wat intenser.

Het knappe is dat 'Cybernatural' je maar één perspectief voorschotelt, namelijk een computerscherm waarop van alles gebeurt. Het oogt geloofwaardig, met veel gevoel voor detail; van de herkenbare notificaties tot aan het vluchtige gedrag dat wordt weergegeven. Bovendien maakt men gebruik van bestaande websites i.p.v. fictieve, wat voor een authentiek tintje zorgt.

Helaas blijft de echte dreiging uit, omdat er nauwelijks iets op het beeld gebeurt. Veelal blijft het bij wat - schreeuwende - tieners die niets boeiends te melden hebben. Daarbij zijn zij nou niet de meest aangename personages, waardoor hun lot je koud laat. Qua verloop zijn de plotwendingen dan ook weinig opzienbarend, ondanks een aantal zaken die schokkend moeten overkomen.

Al met al best oké, maar hier had ik meer van verwacht. Overigens zie ik dat er al een deel twee onderweg is onder leiding van dezelfde regisseur.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van mauzst
Een dergelijk concept niet eerder gezien maar het bleef boeien. Behoorlijk spannend en ik denk dat er niet veel meer uit te halen was.

avatar van Collins
Aardig idee voor een spannende film, dat helaas niet spannend is uitgewerkt. Nergens subtiel of heel mysterieus, maar eerder voorspelbaar. Ook met veel gekrijs en nerveus geschakel tussen beeldschermen met slecht beeld.
Het bovennatuurlijke aspect voegt niet veel toe.
Doordat de film zich op computerschermen afspeelt, ontstaat een gevoel van claustrofobie en beklemming. Sterk punt.
De karakters zijn allesbehalve interessant. De doodsbedreigingen konden me niet snel genoeg worden uitgevoerd. De oppervlakkige personages boeiden me helemaal niets. Ik kon geen binding ontwikkelen.

Het gelijksoortige Cyberbully (2015) maakte op mij meer indruk.

nickrandom
Eén van de betere Found Footage films. Het concept (de ganse film speelt zich af op webcam en computerscherm) is evenwel niet origineel, want is ook al gedaan in "The Den". Al bij al leuke film, maar lijkt me wel enkel voor de fans van het genre.

avatar van ambrosini
Goed film.. alleen voorspelbaar verhaal. Wat ik juist interessant vond was dat je meekijkt vanuit een computerscherm.

avatar van Friday the 13 th
Ajax&Litmanen1 schreef:

thanks voor de tip, ik kende The Den nog niet, maar juist bekeken en vond het een echte spannende film.

avatar van martijn1976
Leuke film. soms best spannend, heerlijke bovennatuurlijke inslag. Goed gespeeld,alles via een computerschermpje. knap.... Jonge acteurs met potentie voor de toekomst. (kende ze niet)

Ontknoping vond ik goed! Je vraagt je toch af hoe het zit.... Waarom pleegt dat meisje zelfmoord en besluit ze vanuit het hierna-maals wraak te nemen op deze groep(vrienden)? Daarom dus...... Boodschap??? Steek niemand in de rug ofzo??? Weet het niet... hoe dan ook... Heb er met plezier naar gekeken...

avatar van dvdcrusher
Leuke en originele thriller gemaakt met minimale middelen. Je kijkt gewoon mee achter de computer van een hoofdpersonage. 't Is eens iets anders dan de Paranormal Activity-films. De spanning wordt mooi opgebouwd maar de afloop laat zich al te makkelijk raden en de zelfmoorden worden op een drafje afgehaspeld, dat is wel jammer.
Dit is wel geen horrorfilm dus liefhebbers van dit genre vinden deze film vast niet veel soeps.
Goed geacteerd door jonge acteurs. 3,5 sterren

avatar van john mcclane 2
Wat mij vooral opviel was dit nog niet echt eerder was gedaan.( vermoed ik)
Heb deze film op mijn laptop gezien wat hem iets extra's gaf.
De uitwerking was goed,,,,hoe ze de aan de film een eind breide was ,,,,eh meh
Maar je moet wat als je in het genre horror wil blijven.
Net aan 3 .