Unfriended (2014)

Alternatieve titel: Cybernatural

Horror / Thriller

geregisseerd door Levan Gabriadze
met Cal Barnes, Matthew Bohrer en Courtney Halverson

Wanneer zes schoolvrienden op een nacht aan het videochatten zijn, ontvangen ze een Skype bericht van een klasgenote die precies een jaar eerder zelfmoord heeft gepleegd. Aanvankelijk denken ze dat het een grap is, maar wanneer het meisje de diepste geheimen van de vrienden begint te onthullen, realiseren ze zich dat ze te maken hebben met iets bovennatuurlijks. Iets wat hen dood wil hebben...

avatar van Malibu Stacy
Een film die helemaal van deze tijd is, wat betreft het social media gebeuren. Verder een film waar je het plot al van ver ziet aankomen en een hoop clichés. Mix van Blair Witch project en Paranormal Activity. Niets speciaals.

avatar van El ralpho
Read this review until the end or you will die

Unfriended (Cybernatural vind ik zo'n stomme naam dus ik kies gewoon lekker voor de alternatieve titel) neemt een simpel gegeven wat iedereen wel een keer voorbij heeft zien komen via facebook, msn (in het verleden) of een andere vorm van sociale media: stuur dit bericht door naar 20 vrienden of je zal 7 jaar ongeluk hebben, of als je dit bericht niet doorstuurt wordt de ketting doorbroken en zal je binnen nu en 24 uur iets heel naars overkomen etc. Niemand geloofde er in, maar toen deze dingen de eerste keren verschenen (toch wel zeker minimaal 10 jaar geleden) was het iets wat je toch maar even deed want het was toch maar een ''kleine moeite'' uhu..

Unfriended speelt ook met ditzelfde idee (naast het veel aangehaalde cyberpesten wat eveneens een prominente rol speelt hier), al openbaart dit gegeven zich op een wat later punt in de film als de zes schoolvrienden waar het in deze film om draait, al de nodige hocus pocus voorbij hebben zien komen. Een van de vrienden haalt het dan toch wel uit haar hoofd als ze de laptop dicht wil klappen en het bericht in haar beeld verschijnt dat als ze dit doet al haar vrienden zullen sterven. En zo komen er nog wel meerdere variaties voorbij, waarbij de spanning steeds verder opbouwt. Echt eng is Unfriended verre van, maar wel heel onheilspellend en ik kreeg er dan ook een naar gevoel bij. De slotscène is een enorm cliché, maar Unfriended was mij op dit punt al zo hard meegevallen, dat ik dit op de koop toe nam. Dit was allemaal een heel stuk beter dan The Den, die een jaar eerder is uitgebracht en dezelfde benaderingswijze had. Na een sterke eerste helft, vond ik dat de tweede helft bij die film gruwelijk over de kop ging en ook veel te veel liet zien waardoor alle charme verloren ging. Daar was ik hier ook bang voor, maar er wordt door de regisseur een goede balans gevonden.

Tot slot een kleine opmerking; want hoewel ik te spreken ben over de originele manier waarop de film zich afspeelt (op een computerscherm, waarbij het natuurlijk ook het leukste is om de film op je eigen -je raadt het al- computerscherm te kijken) hoop ik niet dat dit een nieuwe trend gaat worden en dat er nog meer van dit soort films met dezelfde benaderingswijze gaan komen. Unfriended 2 is nu wel al aangekondigd, maar het lijkt mij een gegeven wat ze nu gewoon het beste hier bij moeten gaan laten omdat ik er vrijwel zeker van ben dat deze stijl in de meeste gevallen niet zal gaan werken. Ik vraag me dan ook sterk af of ze dit kunstje een tweede keer kunnen flikken...maar dit zal de tijd uitwijzen!

Had beter gemoeten.

Ik vond het concept wel interessant, een gehele film die zich afspeelt op één computerscherm. In het begin is het ook wel leuk, linkjes die doorkomen en dan openen in een browser via YouTube. Je ziet enkel wat er op het scherm gebeurt, erg geschikt voor een horrorfilm omdat je maar een beperkt zicht krijgt op de realiteit.

Jammer genoeg is het alleen niet zo eng. Dat je weinig tot niks ziet is geen probleem, dat zag je in The Blair Witch ook niet, maar het "onzichtbare" in deze film wordt nooit echt eng. Laura is een wat suffe entiteit, maar met zinnetjes als "we're going to play a game" en wat suffe onthullingen krijg je de spanningsboog niet strak.

Acteerwerk is op zich wel oké, het concept wordt ook wel nauwkeurig gevolgd (maar misschien wat teveel visuele distortion, dat werd na een tijdje wat vervelend) maar ondanks dat de film de 90 minuten niet eens haalt wordt het toch wat saai na een tijdje. De moorden zijn niet leuk genoeg, de dreiging is niet groot genoeg en het boehoe-techniek gehalte van de film ligt iets te hoog.

Had beter gemoeten, jammer want nu het concept al éénmaal gedaan is wordt het lastig voor andere films om met eenzelfde opzet op de proppen te komen. Hopelijk neemt iemand de handschoen op en levert die een wat betere film af.

avatar van bjerik76
beetje verwarrend werd het allemaal op een gegeven moment, scherm op scherm op scherm en werd er zelf helemaal kriegel van.
Hadde neiging om zelf alles al weg te klikken zoveel pop ups waren er ineens.

avatar van -P-
-P-
Zonde van je tijd deze film, super irritant kijken.

avatar van Rickmans
Grappig... Deze lage waarderingen. Ieder z'n mening, maar ik zou dit soort films VERPLICHT laten kijken door de jeugd tussen de 12 en 18 jaar tegenwoordig... Tuurlijk, beetje vergezocht, maar geweldig in elkaar gezet.

avatar van comely
Paar luie studenten die over onzinnigheden chatten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Originele onzinnigheid.

Dat Unfriended in eerste instantie best spannend is, valt moeilijk te ontkennen. Wanneer een groepje vrienden, dat via een gezamenlijke videochat met elkaar is verbonden, plotseling wordt lastiggevallen door een onbekende bezoeker, voelt dat allemaal best realistisch aan. Het thema cyberpesten - dat heden ten dage helaas nogal actueel is - wordt op overtuigende wijze aangesneden en het Hitchcockiaanse effect van een minimaal decor weet hier goed te werken. Ondanks het noemen van de griezelgrootmeester is dit geheel eigentijds en volstrekt andere koek. Maar beklemmend is het wel.

Vernieuwend ook een beetje, ondanks eerdere filmpogingen die de monitor een prominente rol gaven. Doordat de focus vooral blijft op het scherm, heb je als kijker al snel het gevoel mee te doen. Het tempo ligt ook lekker hoog, misschien wel te hoog voor echt oude kijkers, die amper snappen hoe snel de jeugd iets kan aanklikken en hoe behendig men eigenlijk is met een computer. Voor de jeugd van tegenwoordig herkenbaarheid alom dus. Fijn ook dat Youtube, Facebook etc. ook gewoon hun eigen naam hebben. Het komt het realisme alleen maar ten goede.

Toch had de film vele malen sterker kunnen zijn. Ergens halverwege begint de overdaad aan klikken op een computerscherm in combinatie met een iets te simpele stalker, die het stel tegen elkaar probeert op te zetten, wat spaak te lopen. Wellicht wordt het een beetje vermoeiend allemaal. Mede omdat het realistisch ingestoken verhaal nogal wat barstjes begint te vertonen en de ongeloofwaardige moorden iets te gemakkelijk gaan. Vanaf dat moment verdwijnt de spanning al meer. Om tegen het onzinnige einde - naar de teleurstellende ontknoping toe - volledig te verdwijnen. En het begon zo ontzettend origineel en sterk.

Goed.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Noodless
Sluit me aan bij mij voorganger met zijn mooie en duidelijke recensie, alleen vond ik het slot wel bevredigend. De ontknoping wordt misschien wel wat te gemakkelijk en snel afgewerkt, maar voor mij paste het wel in dit verhaal. 7/10

avatar van Rickyman
Het tempo van dat geklik ging inderdaad snel, maar hield me tot het ietswat vage eind aan de buis gekluisterd.
Lekker simpel, effectief en orgineel gedaan, een zeer spannend filmpje.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Unfriended (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

Unfriended/Cybernatural is een enorm inventieve, originele en zelfs psychologische horrorfilm dat specifiek gericht is op de jongere generatie, niet alleen doordat deze film zich afspeelt op een computerscherm maar ook door het gebruik van cyberpesten en anonimiteit op het web. Op een originele en interessante manier leren we deze personages en hun achterliggende verhalen kennen. Deze tieners gebruiken Skype, YouTube en webcams met lage resolutie, wat de film een realistische en soort voyeuristische sfeer geeft. De horrormomenten zelf waren allesbehalve effectief, ondanks het prima acteerwerk, maar de spanning die gecreëerd word op zo’n simpele en goedkope manier is buitengewoon doeltreffend.

Voorop gesteld dat:
- ik bij de meeste films geen bericht achter laat
- ik helemaal niks heb met horror,

vind ik dit alleraardigst gedaan en snap ik dus de over het algemeen minder positieve teneur hier niet. Tijdsgeest wordt goed gevangen (inderdaad een goeie film voor tieners die van alles op social media doen) en de vorm is erg origineel. De hele film speelt zich af op een pc scherm. Natuurlijk wat onzinnige horror scenes, maar volgens mij met de knipoog zoals het dit genre betaamt. Nergens overdreven goor maar je zit wel gespannen voor de buis.

avatar van Warp
Een oké horrofilmpje met een origineel idee wat niet altijd werkte.

avatar van rebelkush
tattoobob schreef:
Aardig maar niet meer dan dat....ik ben niet zo snel tevreden zoals een paar medegebruikers hierboven.
De film blijft op zich wel boeien maar helaas blijft de film te tam en binnen de lijntjes.
Wel grappig gedaan dat alles op een scherm te zien blijft.
Acteerprestaties niet slecht maar ook nie geweldig.

Vergelijkbaar met The Den (2013) alleen vond ik die stukken beter.

tattoobob

Ik wou Cybernatural kijken tot ik je bericht zag over The Den.
Ik ben niet zo'n grote fan van found footage movies maar deze was echt top!
Bedankt voor de goeie tip.

avatar van mnrk
Ok, everybody right now put your hands up... whose doing this?

Een redelijke film van Levan Gabriadze...

Het thema erachter is wel iets van deze tijd en komt dan ook best over in deze film, het verhaal op zich is ook wel in orde.

De gehele uitwerking met alle pop-up schermen is soms te veel van het goede waardoor je soms gewoon niet weet wie er aan het chatten/praten is...

Maar er zitten soms best scene's in je toch wel met spanning laten kijken/wachten..

avatar van B-Joker
Leuk concept maar geen seconde spannend geweest.

avatar van n00r
In de bios is die goed te doen maar zodra je hem thuis kijkt is hij een stuk minder.

avatar van nightbreed
Ik waag me niet eens meer aan dit soort 'ultra low budget handycam films'.

avatar van Flitskikker
Leuk gedaan zo dat je alles via het scherm volgt, maar uiteindelijk werd het nergens echt spannend. De boodschap is wel duidelijk en de acteerprestaties zijn oké, maar verder... Leuk om een keer gezien te hebben maar meer niet.

6/10

avatar van Daan258
Heeft erg lang op mijn wachtlijst gestaan en heb hem uiteindelijk gister bekeken, maar man wat een grote teleurstelling was het zeg.
Na 15 min was ik er eigenlijk wel op uit gekeken. De film was totaal niet spannend, vreselijk saai verhaal en doordat er zoveel dingen tegelijk op het scherm gebeurd vond ik het zeer onoverzichtelijk en irritant om naar te kijken.
Als je deze film wel goed vond of van dit genre houd raad ik The Den aan, die vond ik vele male beter.

Kan er niet meer dan een 1,5* van maken.

avatar van LOTR-lover
Misschien dat mijn verwachtingspatroon een heel stuk naar beneden bijgesteld was na het lezen van een hoop slechte recensies. En dat het me daardoor zo ontzettend mee viel. Maar hoe dan ook, ik vond Unfriended (zo staat 'ie ook op IMDB en op HBO on demand, Cybernatural is niet de naam die gebruikt word overal) een prima en zeer moderne 'horror'-film.

Het past allemaal precies in deze tijd. Het social media gebeuren, het online shaming, cyberpesten enzovoort. Het is verfrissend om het een keer zo treffend uitgewerkt te zien als in deze film. De film bleef m'n aandacht vasthouden en ik vond 't geen moment saai, ondanks dat 't allemaal natuurlijk wel enigszins voorspelbaar is.

Al met al een prima film wat mij betreft!

8/10 (IMDB)

avatar van U96
U96
op zich is deze film wel origineel, gewoon het feit dat alles online en via het pc scherm word vertoond maar daar stopt het dan ook, voor de rest o zo voorspelbaar tot het einde toe, geen enkel moment van huivering in deze film, wat je toch verwacht als je een goeie horrorfilm wil zien.

keimpeS
Leuk concept, de gehele film kijken naar een computerscherm en jongeren die skypen. De film kon me niet geheel gedurende tijd boeien, ondanks de korte speelduur en het einde vond ik wat slap!

een hap bagger.

avatar van jippie2010
daanb87 schreef:
een hap bagger.

Bedankt voor je geweldige bijdrage sinds je lidmaatschap sinds 2012

avatar van jippie2010
Toevallig een aantal weken geleden The Den (2013) gezien, beide films komen nogal overeen. Toch vond ik deze film net wat sterker. Ik vond het overtuigend gespeeld en ondanks alle schermen goed te volgen. Waar 'The Den' de nodige trucjes moest uithalen om bij het concept te blijven, had deze film daar geen last van. Prima vermaakt. *3,5

Vermakelijke film! Ook tof dat er gekozen is voor een nieuw soort genre. 4*

avatar van fritsy
van je vrienden moet je het hebben.

avatar van arno74
Een horrortje over een groep vrienden wiens vriendschap nogal wat te verduren krijgt, vandaar de titel Unfriended. Het verhaal begint met de smartphoneopname van de zelfmoord van een van hen. Een jaar later neemt iemand vanuit het Facebook en Skype-account van die persoon contact met hen op, waarna ze zich dus afvragen of het iemand is die een nare grap met ze uithaalt, of dat ze echt met de geest van die persoon te maken hebben die op wraak uit is. Het bijzondere aan de film is dat je de hele tijd naar een computerscherm zit te kijken, want alles wordt getoond via vensters die geopend worden, waardoor je dus in feite naar Skypecalls, Facebookchats en youtube zit te kijken. Aanvankelijk was dat echt wennen, maar je komt toch wel vrij snel in de film. Wie dit wil zien kan ik alleen maar aanraden om het op de laptop af te spelen i.p.v. op de TV. 2,5*