Under the Skin (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Zwitserland / Polen
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Scarlett Johansson, Robert J. Goodwin en Krystof Hádek

Een mysterieuze vrouw doorkruist Schotland en klampt vanuit haar bestelwagen nietsvermoedende toevallige passanten aan, om deze vervolgens te verleiden en in de val te lokken. Steeds opnieuw weet ze haar mannelijke prooien te strikken met haar seksualiteit. Wat is haar verhaal?

avatar van Aristocraat
Prachtige uitgeklede vertelling, niets teveel, geen onnodige poespas en mooi ingetogen acteerwerk van Scarlett Johansson. Mogen wel meer filmmakers doen; niet alles uitleggen, het beeld laten spreken en je de tijd geven zelf het e.e.a. bijeen te puzzelen. Iets meer jaren 70 en iets minder jaren 90 zeg maar.

avatar van Metalfist
Do you think I'm pretty?

Ken je zo het soort film dat je eigenlijk al jaren in je updates hebt staan in het gedacht van 'hey, dat lijkt me eigenlijk wel iets' maar waar het nooit van lijkt te komen om effectief eens voor te gaan zitten? Under the Skin was zo'n gevalletje bij mij en hetgeen mij maar bleef aantrekken was die fabelachtig mooie poster. Ik was zelfs in die mate geïntrigeerd dat ik absoluut geen idee had waarover de film überhaupt ging maar wel dat Scarlett Johansson er in meespeelde. Redenen genoeg om een tijd geleden dan toch eens de film aan te schaffen.

En daarnet dus redelijk onwetend opgezet en hoewel dit niet helemaal mijn ding is qua stijl, moet ik bekennen dat de film toch praktisch 90% van de tijd mijn aandacht heeft weten vast te houden. Het is pas wanneer The Female gaat lopen van de man die ze op de bus heeft leren kennen dat de film ineens in elkaar zakt. Het is moeilijk om juist de vinger op de wonde te leggen, maar de evolutie van koel naar angstig werkt gewoon niet zo vlotjes. Wat zonde is, want verder zitten hier een aantal indrukwekkende momentjes in. Het gesprek met de man die aan neurofibromatose lijdt, die koelbloedigheid aan het stukje strand waar ze iemand het hoofd inslaat met een steen en 2 anderen laat verdrinken, ... Langs de andere kant staan daar evenveel irritante scènes tegenover met die openingsscène als hoogte/dieptepunt. Gelukkig is er nog wel een imponerende soundtrack die er in slaagt om dit qua sfeer wel heel de tijd overeind te laten staan.

Want qua visuele dingetjes blijf je wel wat op je honger zitten. Na een goede 10 minuten verwachtte ik eigenlijk een soort van David Lynch te zien, maar waar die visueel (soms) echt indrukwekkend uit de hoek kan komen, is dat iets dat je bij Jonathan Glazer wel mist. Gelukkig is hij er wel in geslaagd om Scarlett Johansson aan boord te krijgen (en te houden, want zij was blijkbaar al 4 jaar aan dit project verbonden) en die doet het toch wel erg fijn. Weinig dialoog en gewoon volledig vertrouwen op haar uitstraling en looks, het is een gok die zichzelf dubbel en dik heeft terugbetaald. Interessant trouwens hoe Glazer vooral lijkt te suggereren dat dit verder allemaal zonder echte acteurs is opgenomen. De manier van filmen voelt erg 'verborgen camera' aan en ik ben er eigenlijk nog niet uit of dat nu effectief het geval is of dan toch een staaltje mooifilmerij.

Als de film wel één ding heeft gedaan, dan is het mijn overtuiging versterken dat ik ooit in mijn leven toch eens naar Schotland moet geraken. Bij Scarlett Johansson zou ik ook wel eens willen geraken, maar ik vermoed dat dat toch een brug te ver zal zijn.. In ieder geval een film waar ik niet goed van weet wat ik er nu eigenlijk van moet. Het feit dat ik tussen het moment dat ik heb gestemd en aan het einde van dit bericht ben gekomen al een halfje omhoog ben gegaan zegt genoeg.

avatar van SturyNijmegen
Voor mij was dit een topper, een arthousefilm, sciencefiction en bevreemde horror met videokunst, docustijl met daarbij de beste rol van Scarlet ooit gezien.
De muziek is luguber, doods en de schrik slaat je om het hart bij de eentonigheid van de pauken/drums en de daarbij onherroepelijke voorbode van de naderende dood van de meegelokte mannen. Kippenvel.
Qua symboliek zag ik o.a. de vingertoppen van een bijna dode het nieuwe slachtoffer beroeren met daarbij gelijk de gedachte aan Michel D'Angelo, hoewel dat beeld natuurlijk over het eeuwige leven gaat i.p.v. de eeuwige dood.
Uiteindelijk de weg van een wezen naar mens en naar slachtoffer.

avatar van pampelonne
Een duistere film.
mooie beelden van schotland.
maar ik had veel moeite om de film uit te kijken.
het einde is dan wel weer spectaculair.

avatar van Flat Eric
Vooruit, 5* !
Inmiddels meerdere keren gezien maar het blijft een verontrustende film waar ik gebiologeerd naar blijf kijken. Scarlet is geweldig in haar gedaante als mysterieuze lokvogel. De mannen trappen in de val. Het 'hoe' is geweldig, het 'waarom' blijft een mysterie.
De film kruipt iedere keer weer onder de huid.
De soundtrack in combinatie met de beelden draagt bij aan die beleving.

avatar van Duke Nukem
In de beschrijving staat: "Wat is haar verhaal?" Tja, dat wordt dus nooit verklaard in deze film. Enfin, dat het om een alien gaat wordt aan het einde wel getoond. Maar dat kon je al raden toen bleek dat ze niet in staat was om seks te hebben met een man. En dat de mannelijke slachtoffers in een soort zwarte vloeistof terecht kwamen, waar hen een trage dood wachtte. Dat was visueel wel erg sterk en redelijk luguber. Scarlett Johansson is erg aantrekkelijk en draagt de film zowat op haar eentje. Wat een knappe vrouw is dat toch! Ook leuk dat de mannen die in haar bestelwagen stappen niet wisten dat ze gefilmd werden. Ik hoop dat ze wel op de hoogte waren gebracht eens ze naakt in de zwarte kamer binnenstapten.
Mooie beelden in Schotland. De eentonige soundtrack past ook goed bij het verhaal. Een bijzondere film! Weliswaar soms wat te traag voor mij, ik moest mij soms inhouden om niet vooruit te spoelen. De speelduur had gerust wat korter mogen zijn.

avatar van ILDIB
Wat de fuck heb ik nou net zitten kijken? Intrigeert als een dolle maar snap er geen reet van.

avatar van Shadowed
Mwa.

Het is inderdaad dat de film op een vreemde manier intrigeert, maar dit soort films vind ik meestal erg nutteloos. Je kan me een arthouse-hater noemen, maar er zijn genoeg films die ik prima kan waarderen binnen dit genre.

Het grootste probleem dat ik met deze film heb is dat het heel erg leeg aanvoelt. Zeker 80 minuten van deze film is vooral beeld. Een verhaal bestaat niet, je kijkt eigenlijk voortdurend naar Johansson die de volgende man laat verdrinken in zwart water. Veel meer krijg je niet te zien.

De film is voor de rest een mix tussen intrigerende en sfeervolle beelden, en ook buitengewoon luie en saaie beelden. Een docu-stijl vermengt met erg sfeervolle sciencefiction voelt niet echt aan en weet nooit helemaal lekker te mixen.

Johansson kreeg veel lof in haar rol, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, behalve dat het wel voldoet. Ze ziet er wel goed uit (natuurlijk) maar qua acteerwerk blijft het best plat. De meeste indruk qua acteerwerk was dan van Pearson.

Een aantal hardere scenes die wel indruk weten te maken, en de sciencefiction is zeer knap gebracht. Dan heb je het meeste wel genoemd dat positief is. Voor de rest is dit niet al te bijzonder waarbij je 80 minuten tegen zeer trage en nietszeggende cinema zit aan te kijken.

Als de film alle remmen had los gelaten op visueel niveau a la Gaspar Noé, had dit ongetwijfeld meer indruk gemaakt. Zeker het camerawerk had sterker moeten zijn.

De kunst van het weglaten in optima forma.

Het begint meteen al met de eerste beelden: suggestie - een zee van ruimte voor interpretatie. Want laat ik die vage eerste beelden diep op me inwerken met in gedachten de hele film dan krijg ik geen eensluidend antwoord op de vraag wat de exacte betekenis is. Zie ik een buitenaards ruimte schip met duizelingwekkende vaart onze planeet naderen om vanuit een andere dimensie onze wereld binnen te treden, of zie ik onze hoofdrolspeelster voor het eerst plaatsnemen in de gedaante van de mens? De initiële beelden eindigen toch niet voor niets met het oog? En ... het zo snel inoefenen van onze taal geeft meteen prijs dat deze bezoekers niet van gisteren zijn.

Afijn, wat volgt is een uitermate hyperrealistische weergave van een prachtige vrouw die de wegen afstruint naar eenzame mannen. Alleen dat gegeven is al hallucinerend, én geweldig in al zijn eenvoud gefilmd. De reden voor deze bijna absurde vertoning wordt in al zijn poëtische pracht via beelden uit de doeken gedaan, maar ook hierbij is er weer ruimte voor interpretatie: Gaat het om de huid of om wat onder die huid is buitgemaakt?

Ook opvallend is dat het aantal motorrijders toeneemt met het aantal mannelijke slachtoffers.

Dan die waanzinnige soundtrack. Hoe bevreemdend wil je het hebben? Ik ben er nog altijd niet uit of die geluiden (muziek is het amper te noemen) bedoeld zijn als sfeerbepalende klanken of dat ik hier te maken heb met een vorm van communicatie waarmee de bezoekers zich bedienen; hun taal?

Het dramatische einde is ook een en al subtiliteit. Terwijl de vlammen naar de hemel likken, klinkt er geen schreeuw. De diepzwarte waarheid onthult een ander opmerkelijk gegeven: geen oren.

Deze film verdient alle lof en vooral heel veel kijkbeurten: gaat dat zien, gaat dat zien !

avatar van Graaf Machine
Licht teleurstellend, de film bleef erg afstandelijk voor mij. Heeft vermoedelijk een herziening nodig, want ik was ook wel wat verkouden en vermoeid afgelopen donderdag, toen ik hem zag.