• 8.303.844 stemmen

Geregisseerd door: Jonathan Glazer

Met onder meer: Scarlett Johansson en Kryštof Hádek

Releasedatum: 16 oktober 2014

Plot Under the Skin

Een mysterieuze vrouw doorkruist Schotland en klampt vanuit haar bestelwagen nietsvermoedende toevallige passanten aan, om deze vervolgens te verleiden en in de val te lokken. Steeds opnieuw weet ze haar mannelijke prooien te strikken met haar seksualiteit. Wat is haar verhaal?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Aristocraat

Aristocraat

Prachtige uitgeklede vertelling, niets teveel, geen onnodige poespas en mooi ingetogen acteerwerk van Scarlett Johansson. Mogen wel meer filmmakers doen; niet alles uitleggen, het beeld laten spreken en je de tijd geven zelf het e.e.a. bijeen te puzzelen. Iets meer jaren 70 en iets minder jaren 90 zeg maar.

avatar van Metalfist

Metalfist

Do you think I'm pretty?

Ken je zo het soort film dat je eigenlijk al jaren in je updates hebt staan in het gedacht van 'hey, dat lijkt me eigenlijk wel iets' maar waar het nooit van lijkt te komen om effectief eens voor te gaan zitten? Under the Skin was zo'n gevalletje bij mij en hetgeen mij maar bleef aantrekken was die fabelachtig mooie poster. Ik was zelfs in die mate geïntrigeerd dat ik absoluut geen idee had waarover de film überhaupt ging maar wel dat Scarlett Johansson er in meespeelde. Redenen genoeg om een tijd geleden dan toch eens de film aan te schaffen.

En daarnet dus redelijk onwetend opgezet en hoewel dit niet helemaal mijn ding is qua stijl, moet ik bekennen dat de film toch praktisch 90% van de tijd mijn aandacht heeft weten vast te houden. Het is pas wanneer The Female gaat lopen van de man die ze op de bus heeft leren kennen dat de film ineens in elkaar zakt. Het is moeilijk om juist de vinger op de wonde te leggen, maar de evolutie van koel naar angstig werkt gewoon niet zo vlotjes. Wat zonde is, want verder zitten hier een aantal indrukwekkende momentjes in. Het gesprek met de man die aan neurofibromatose lijdt, die koelbloedigheid aan het stukje strand waar ze iemand het hoofd inslaat met een steen en 2 anderen laat verdrinken, ... Langs de andere kant staan daar evenveel irritante scènes tegenover met die openingsscène als hoogte/dieptepunt. Gelukkig is er nog wel een imponerende soundtrack die er in slaagt om dit qua sfeer wel heel de tijd overeind te laten staan.

Want qua visuele dingetjes blijf je wel wat op je honger zitten. Na een goede 10 minuten verwachtte ik eigenlijk een soort van David Lynch te zien, maar waar die visueel (soms) echt indrukwekkend uit de hoek kan komen, is dat iets dat je bij Jonathan Glazer wel mist. Gelukkig is hij er wel in geslaagd om Scarlett Johansson aan boord te krijgen (en te houden, want zij was blijkbaar al 4 jaar aan dit project verbonden) en die doet het toch wel erg fijn. Weinig dialoog en gewoon volledig vertrouwen op haar uitstraling en looks, het is een gok die zichzelf dubbel en dik heeft terugbetaald. Interessant trouwens hoe Glazer vooral lijkt te suggereren dat dit verder allemaal zonder echte acteurs is opgenomen. De manier van filmen voelt erg 'verborgen camera' aan en ik ben er eigenlijk nog niet uit of dat nu effectief het geval is of dan toch een staaltje mooifilmerij.

Als de film wel één ding heeft gedaan, dan is het mijn overtuiging versterken dat ik ooit in mijn leven toch eens naar Schotland moet geraken. Bij Scarlett Johansson zou ik ook wel eens willen geraken, maar ik vermoed dat dat toch een brug te ver zal zijn.. In ieder geval een film waar ik niet goed van weet wat ik er nu eigenlijk van moet. Het feit dat ik tussen het moment dat ik heb gestemd en aan het einde van dit bericht ben gekomen al een halfje omhoog ben gegaan zegt genoeg.

avatar van SturyNijmegen

SturyNijmegen

Voor mij was dit een topper, een arthousefilm, sciencefiction en bevreemde horror met videokunst, docustijl met daarbij de beste rol van Scarlet ooit gezien.

De muziek is luguber, doods en de schrik slaat je om het hart bij de eentonigheid van de pauken/drums en de daarbij onherroepelijke voorbode van de naderende dood van de meegelokte mannen. Kippenvel.

Qua symboliek zag ik o.a. de vingertoppen van een bijna dode het nieuwe slachtoffer beroeren met daarbij gelijk de gedachte aan Michel D'Angelo, hoewel dat beeld natuurlijk over het eeuwige leven gaat i.p.v. de eeuwige dood.

Uiteindelijk de weg van een wezen naar mens en naar slachtoffer.

avatar van pampelonne

pampelonne

Een duistere film.

mooie beelden van schotland.

maar ik had veel moeite om de film uit te kijken.

het einde is dan wel weer spectaculair.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Vooruit, 5* !

Inmiddels meerdere keren gezien maar het blijft een verontrustende film waar ik gebiologeerd naar blijf kijken. Scarlet is geweldig in haar gedaante als mysterieuze lokvogel. De mannen trappen in de val. Het 'hoe' is geweldig, het 'waarom' blijft een mysterie.

De film kruipt iedere keer weer onder de huid.

De soundtrack in combinatie met de beelden draagt bij aan die beleving.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

In de beschrijving staat: "Wat is haar verhaal?" Tja, dat wordt dus nooit verklaard in deze film. Enfin, dat het om een alien gaat wordt aan het einde wel getoond. Maar dat kon je al raden toen bleek dat ze niet in staat was om seks te hebben met een man. En dat de mannelijke slachtoffers in een soort zwarte vloeistof terecht kwamen, waar hen een trage dood wachtte. Dat was visueel wel erg sterk en redelijk luguber. Scarlett Johansson is erg aantrekkelijk en draagt de film zowat op haar eentje. Wat een knappe vrouw is dat toch! Ook leuk dat de mannen die in haar bestelwagen stappen niet wisten dat ze gefilmd werden. Ik hoop dat ze wel op de hoogte waren gebracht eens ze naakt in de zwarte kamer binnenstapten.
Mooie beelden in Schotland. De eentonige soundtrack past ook goed bij het verhaal. Een bijzondere film! Weliswaar soms wat te traag voor mij, ik moest mij soms inhouden om niet vooruit te spoelen. De speelduur had gerust wat korter mogen zijn.

avatar van ILDIB

ILDIB

Wat de fuck heb ik nou net zitten kijken? Intrigeert als een dolle maar snap er geen reet van.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Het is inderdaad dat de film op een vreemde manier intrigeert, maar dit soort films vind ik meestal erg nutteloos. Je kan me een arthouse-hater noemen, maar er zijn genoeg films die ik prima kan waarderen binnen dit genre.

Het grootste probleem dat ik met deze film heb is dat het heel erg leeg aanvoelt. Zeker 80 minuten van deze film is vooral beeld. Een verhaal bestaat niet, je kijkt eigenlijk voortdurend naar Johansson die de volgende man laat verdrinken in zwart water. Veel meer krijg je niet te zien.

De film is voor de rest een mix tussen intrigerende en sfeervolle beelden, en ook buitengewoon luie en saaie beelden. Een docu-stijl vermengt met erg sfeervolle sciencefiction voelt niet echt aan en weet nooit helemaal lekker te mixen.

Johansson kreeg veel lof in haar rol, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, behalve dat het wel voldoet. Ze ziet er wel goed uit (natuurlijk) maar qua acteerwerk blijft het best plat. De meeste indruk qua acteerwerk was dan van Pearson.

Een aantal hardere scenes die wel indruk weten te maken, en de sciencefiction is zeer knap gebracht. Dan heb je het meeste wel genoemd dat positief is. Voor de rest is dit niet al te bijzonder waarbij je 80 minuten tegen zeer trage en nietszeggende cinema zit aan te kijken.

Als de film alle remmen had los gelaten op visueel niveau a la Gaspar Noé, had dit ongetwijfeld meer indruk gemaakt. Zeker het camerawerk had sterker moeten zijn.

Lavrot

De kunst van het weglaten in optima forma.

Het begint meteen al met de eerste beelden: suggestie - een zee van ruimte voor interpretatie. Want laat ik die vage eerste beelden diep op me inwerken met in gedachten de hele film dan krijg ik geen eensluidend antwoord op de vraag wat de exacte betekenis is. Zie ik een buitenaards ruimte schip met duizelingwekkende vaart onze planeet naderen om vanuit een andere dimensie onze wereld binnen te treden, of zie ik onze hoofdrolspeelster voor het eerst plaatsnemen in de gedaante van de mens? De initiële beelden eindigen toch niet voor niets met het oog? En ... het zo snel inoefenen van onze taal geeft meteen prijs dat deze bezoekers niet van gisteren zijn.

Afijn, wat volgt is een uitermate hyperrealistische weergave van een prachtige vrouw die de wegen afstruint naar eenzame mannen. Alleen dat gegeven is al hallucinerend, én geweldig in al zijn eenvoud gefilmd. De reden voor deze bijna absurde vertoning wordt in al zijn poëtische pracht via beelden uit de doeken gedaan, maar ook hierbij is er weer ruimte voor interpretatie: Gaat het om de huid of om wat onder die huid is buitgemaakt?

Ook opvallend is dat het aantal motorrijders toeneemt met het aantal mannelijke slachtoffers.

Dan die waanzinnige soundtrack. Hoe bevreemdend wil je het hebben? Ik ben er nog altijd niet uit of die geluiden (muziek is het amper te noemen) bedoeld zijn als sfeerbepalende klanken of dat ik hier te maken heb met een vorm van communicatie waarmee de bezoekers zich bedienen; hun taal?

Het dramatische einde is ook een en al subtiliteit. Terwijl de vlammen naar de hemel likken, klinkt er geen schreeuw. De diepzwarte waarheid onthult een ander opmerkelijk gegeven: geen oren.

Deze film verdient alle lof en vooral heel veel kijkbeurten: gaat dat zien, gaat dat zien !

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Licht teleurstellend, de film bleef erg afstandelijk voor mij. Heeft vermoedelijk een herziening nodig, want ik was ook wel wat verkouden en vermoeid afgelopen donderdag, toen ik hem zag.

avatar van John Milton

John Milton

A24 is looking to turn Under the Skin into a TV series - lwlies.com

avatar van Flat Eric

Flat Eric

John Milton schreef:

A24 is looking to turn Under the Skin into a TV series - lwlies.comgelukkig is het A24 en niet een andere maatschappij, maar toch. Ik zie dit niet direct als een serie voor me...

Ugh nee, de film is al zó sterk dat ik me inderdaad ook niet kan voorstellen dat de serie een aanwinst voor mijn kijklijst zal zijn.

avatar van umbra

umbra

Heerlijk sfeervolle film met de fantastische Scarlett Johansson. Had deze binnen de 5j enkele keren gezien, omdat de film me wel speciaal gevoel gaf, ik de sfeer en Scarlett Johansson zo lekker vond. En telkens blijf ie ijzersterk en vond hem zelfs nog beter als eerste kijkbeurt. Intrigerende film.

avatar van De wind

De wind

Wat een ondergewaarde film blijft dit. Wat dat betreft past Johansson perfect want ook zij wordt amper serieus genomen in filmland, heb ik het idee. Maar goed, zelf weten allemaal. Under the skin is een pareltje voor diegene die het willen zien. Petje af.

BBarbie

De synopsis op MovieMeter eindigt met “Wat is haar verhaal?” Een goeie vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Omdat de film mij totaal niet boeide, ben ik na een uur of zo in slaap gesukkeld. Misschien moet ik ‘m ooit nog eens een herkansing geven, maar erg waarschijnlijk lijkt mij dat niet. Omdat ik alleen de eerste helft van de film heb gezien, onthoud mij vooralsnog van het toekennen van een score.

Under the skin?

Wat zit er onder de huid? Onder haar huid? De mannen die daar geen interesse voor tonen, worden verzwolgen. Ze verschrompelen, ze verliezen hun vorm, ze verworden tot datgene waar ze het vrouwelijke voor houden: iets om te gebruiken en weg te werpen, om finaal dus te vernietigen, afval van hun libido.

Wat als die huid gehavend is? Wat als die huid een verbrijzeld gelaat toont, wat als het wezen (in alle betekenissen van dat woord) via de huid van het aangezicht kenbaar maakt dat het hunkert naar wat voorbij haar huid ligt? Diegene die meer wil dan louter een seksueel avontuur, wordt de vrijheid gegund. Althans voor even. Want zij kan geen deel hebben aan dat verhaal: haar vrouwelijkheid is een algoritme, haar introïtus een imaginair begin?

Wat zit er onder haar huid? Een robot, een programma, een oervorm, iets anders, van elders. Zelfs als ze haar uiterlijk niet wil gebruiken om er mannen in de netten van hun eigen verlangen mee te strikken, dan nog gebeurt het. Dan nog wakkert ze lust aan. De huid zit haar in de weg, zal haar altijd in de weg zitten. Wie mooi is, weet zich altijd bedreigd...

Is dat het verhaal, of minstens een van de verhalen die het volslagen onduidelijke ‘Under the skin’ herbergt? De film die begint als een choreografie van hemellichamen in de kosmos (per slot van rekening een conditio sine quae non voor cinema), als een lichtschijnsel (idem), als een oog (idem!)…de film lijkt de poort naar een oneindig aantal interpretaties te willen openen.

Interessant, zegt u?
Klinkklare onzin, zeg ik.

Jonathan Glazer neemt vooral zichzelf erg serieus, zo blijkt uit het mystieke sfeertje dat zich nimmer leent tot een zinnige, sluitende interpretatie. Dus wat moet je er mee? Blij zijn dat Scarlett Johansson er poedelnaakt doorheen paradeert? Of wacht, was dat niet precies wat Glazer wou aanvechten? Ah, laat maar.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

JJ_D schreef:
Of wacht, was dat niet precies wat Glazer wou aanvechten?

Uit het boek van Michel Faber blijkt dat het veel meer gaat om een parodie op vleesconsumptie door mensen dan om het thema dat jij eruit haalt (beoordeling van het uiterlijk en/of de vrouw als lustobject). Misschien ter verheldering.

Interessant, zegt u?

Klinkklare onzin, zeg ik.

"Het volmaakte is uniek, of in staat een oneindig aantal associaties op te roepen, wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt."

aldus een andere cineast, die zichzelf ook al bloedserieus nam.

Sluitende interpretaties.

Ja, als we het laatste woord (en daarmee basta) gevonden hebben, rest de eeuwige stilte. Hoera.

Ferdydurke schreef:

Sluitende interpretaties.

Vergis u niet: een sluitende, zinnige interpretatie kan door ieder individu anders ingevuld worden, voor mijn part. De voorwaarde is dus niet "één waarheid", wel "een waarheid x of y of z die sluitend en zinnig aanvoelt voor de respectievelijke bedenkers". Hoe zou ik mezelf anders een liefhebber van pakweg Terrence Malick kunnen noemen?

Lavrot

En ik maar denken dat het om en over aliens gaat, die het menselijk lichaam leeg trekken om zichzelf te voeden; een klusje dat waarschijnlijk alleen de vrouwelijke variant kan klaren - een aanklacht dat vrouwen tot de aanrecht veroordeeld blijven? En ... die de huid gebruikten om zich onder te verhullen. Een verband met de vleesverwerkende industrie zag ik niet meteen, hoewel de beelden wel verdacht veel die kant op wezen. Verder vond ik de manier waarop Johansson dat gebakje te lijf ging best een moedige poging.

Lavrot schreef:

En ik maar denken dat het om en over aliens gaat

Verdomd, en ik in al mijn naïviteit maar denken dat 'aliens' altijd bewuste metaforen of onbewuste projecties zijn van menselijke angsten en eigenschappen.

Maar laten we het maar accepteren: ze zijn onder ons, en ze zijn niet te vertrouwen.

Alweer een interpretatie die hout snijdt, of in ieder geval voor steeds meer mensen zinnig aanvoelt. We zijn allen qanonnenvlees voor de aliens!

Deze film is nog beter dan ik al dacht.

Ferdydurke

Overigens, JJ_D, om nog even terug te komen op jouw bedenkingen:

Wat John Keats onder meer in Shakespeare bewonderde, was zijn

Negative Capability, that is, when a man is capable of being in uncertainties, mysteries, doubts, without any irritable searching after fact and reason.

Eerst Tarkovski, en dan ook nog Keats en Shakespeare; het is zwaar geschut, ik geef het toe.

Ik neem de kwestie kennelijk zeer serieus.

JJ_D

Met dat verschil: laat eender wie iets van Shakespeare lezen (sonnet of werk voor toneel, maakt niet uit), en iedereen zal er iets van kunnen maken. Het gevoel is duidelijk, de 'feitelijke' aanleiding daartoe soms minder. Je ziet waar ik naar toe wil: voor mij streeft deze film geen emotionele epifanie na, maar louter plot- en gevoelsmatige mistigheid. En dat valt me zwaar.

JJ_D schreef:

Okee. Ikzelf vind de plot tamelijk helder (helder genoeg in ieder geval; nog 'helderder' zou juist afbreuk doen aan de film), en de afwikkeling ervan emotioneert mij wel degelijk: het langzaam kantelende perspectief van jager naar prooi; de wil èn tegelijkertijd het onvermogen tot menselijkheid, kwetsbaarheid; de angst voor, en de haat tegen het vreemde; en, inderdaad, de messcherpe verbeelding van de 'vrouwelijke' conditie, in meerdere opzichten.

Maar goed, het is duidelijk dat we het niet eens gaan worden. 't Zou kunnen dat we een beetje (qua terminologie) langs elkaar aan het heen praten zijn, maar waarschijnlijker is, dat je deze film gewoon niet lust. Natuurlijk beredeneer je dat in je oorspronkelijke bericht, maar eerlijk gezegd begreep ik niet helemaal het verband tussen je analyse en je afwijzing.

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik had totaal niets met deze film, dus niet mijn ding.

LeBlanc

Damn.. dit is een intrigerende film!! Ik heb expres nog geen reviews gelezen en probeer nu eerst zelf het verhaal te verklaren.. Beeld is prachtig, acteerwerk goed en naturlijk, geluid is ook zeer goed gekozen. Beklemmend, creepy. En Scarlett Johansson ziet er uit om op te eten..

Het borrelt echt in je brein als de film is afgelopen! Verdomme, ik ga hem nog een keer kijken!

M'n echte review volgt nog....

LeBlanc

Okay ik heb mn best gedaan.. dit is wat ik er van heb weten te maken: [LET OP SPOILERS!)

De film begin met het ophalen van het meisje door de aliens: de motorrijder en alien Scarlet die in bus is. Eenmaal in de bus neemt alien Scaret de identiteit aan van het (nog levende maar ‘verdoofde’ lichaam - ze laat een traan) meisje.

Hierna gaan ze met de bus (en de motor in de bus?) ri de stad, op de top van een flat hebben ze contact met ufo’s.. we zien er 4 wegvliegen). Hierna begint Scarlet’s missie. Naast haar zijn er nog 4 andere aliens, we zien hen enkel op snelle motoren.

Ze is emotieloos.. - herkent ook geen emotie. Ze is erg beperkt in social skills. Ze is kwetsbaar.. Ze observeert het alledaagse leven om er van te leren.. Ook wij als kijker zien de normale wereld/sociale interactie van mensen alsof ook wij alles voor het eerst zien.

De missie van Scarlet is het verleiden van alleenstaande mannen en die meelokken naar een huis, de basis van de aliens. Hier verliezen de mannen zichzelf in hun lust naar haar op weg naar sex met haar. Hier worden ze ontdaan van hun ziel (?). Hun energie wordt gebruikt (?)

Bij de laatste man die hapt mislukt haar truuk voor het eerst: de man geeft zich niet over qua lust. Hij heeft een mismaakt gezicht wat haar niet opvalt. Hij gaat mee maar durf niet, is onzeker, geremd. Hij gaat niet in haar op. Heeft de lust niet. Scarlet is hierna van slag. Heeft geen idee waarom ze deze man niet zover kan krijgen. De man mag het huis verlaten en loopt naakt weg.. Hij wordt uiteindelijk onderschept en meegenomen door een alien met een motor.

Scarlet is hierna stuurloos. Doelloos. Weet niet meer wat ze moet doen. We zien haar geen mannen meer verleiden. Ze eindigt uiteindelijk in een bos waar ze wordt aangerand. Daar zien we eindelijk duidelijk wat hier aan de hand is doordat haar huid loslaat tijdens de aanranding. We zien wat voor wezen er onder die huid zit als die loslaat: een geheel zwarte alien. Nog steeds zonder emotie.. Zonder een doel.

De film eindigd wanneer de geschrokken aanrader terugkeert met een jerrycan benzine en haar in de brand steekt. Zonder emotie en zonder geluid te maken gaat ze op in vlammen..

LeBlanc schreef:
Okay ik heb mn best gedaan.. dit is wat ik er van heb weten te maken: ....

Toch zou ik willen opmerken dat er met de sexappeal van Alien Scarlett niets mis was, zeker gezien de niet te missen erecties waar de heren mee te koop liepen. Dat dat trouwens zo maar kan in een film zonder het predikaat porno opgeplakt te krijgen, is al een verdienste.

Daarnaast mag ook de metamorfose, al zit ie voornamelijk onder de huid in figuurlijke zin dus, niet onopgemerkt blijven. Alien S blijkt wel degelijk "gevoelens" voor de soort mens te ontwikkelen; probeert zelfs een gebakje en gaat met een man naar bed om op de normale manier intiem met hem te worden. Helaas blijkt haar pak (huid) een cruciaal onderdeel te missen. Zou "ze" geslachtloos zijn?

Afijn, en kortom, een film om van te smullen in velerlei opzichten.

LeBlanc

Hoewel het niet mn specifieke interesse is was dat me ook opgevallen, haha.
De heren hadden er (begrijpelijkerwijs) zin in. Ik probeerde te begrijpen waarom de mismaakte man wél weg kon komen. Mijn verklaring was dus omdat hij niet volkomen op ging in lust voor haar... Hij had geen erectie namelijk.
En nogmaals, de muziek/geluid.. dat maakt echt de sfeer. Die doffe drums in traag tempo en die ijzige strijkers.. heerlijk creepy..

avatar van ratfish

ratfish

Dit is een film over trauma en depressie, en voor de rest moet je hem gewoon ondergaan.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2041 berichten

Scarlett Johansson in de wagen, op zoek naar mannen. Dat is niet alleen de korte, maar ook de volledige inhoud van dit verhaal. Met dat gegeven ontvouwt zich een stijlvol, doch dodelijk saai drama waar de actie consequent buiten beeld valt, zodat de kijker helemaal niets heeft om zich aan vast te klampen tijdens de rit.

avatar van mrklm

mrklm

Een man op een motor [Jeremy McWilliams] brengt het lichaam van een dode vrouw [Lynsey Taylor Mackay] naar een vrachtwagon. Even later verschijnt een vrouwelijke figuur [Scarlett Johansson], die haar zinnen heeft gezet op alleenstaande mannen in Schotland. De intrigerende opening zorgt voor een mysterieuze sfeer, maar ondanks de ster acterende Johanssons bevallige verschijning gaat het eigenlijk nergens heen en vraag je je na afloop waarschijnlijk net als ik af waar je nu naar hebt zitten kijken. Zonder dat je het gevoel krijgt dat je het nog eens moet kijken, overigens. Wazig, maar niet in de positieve zin des woords.