Under the Skin (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Zwitserland / Polen
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Jonathan Glazer
met Scarlett Johansson, Robert J. Goodwin en Krystof Hádek

Een mysterieuze vrouw doorkruist Schotland en klampt vanuit haar bestelwagen nietsvermoedende toevallige passanten aan, om deze vervolgens te verleiden en in de val te lokken. Steeds opnieuw weet ze haar mannelijke prooien te strikken met haar seksualiteit. Wat is haar verhaal?

frans123 schreef:

Ik heb echt veel mooiere vrouwen gehad.......

Dat geloof ik direct. Welke vrouw wil nu geen man die alles beter weet?

Zwolle84 schreef:

Dat geloof ik direct. Welke vrouw wil nu geen man die alles beter weet?

Nee hoor, vrouwen vallen niet op kennis..>>>>.Vertrouwen, veiligheid, eerlijkheid, verzorgd uiterlijk...juiste kleertjes..goed luchtje en...Humor....en een goede kop. (ex- womanizer Zwolle....)

avatar van Cikx
Grappig hoe je gelijk zijn punt bevestigt.

Cikx schreef:
Grappig hoe je gelijk zijn punt bevestigt.

En bovendien zijn steek onderwater volledig mist....

avatar van Baggerman
Basto schreef:
Holy Motors gaat over het leven van een acteur. Wel net als dese kunstzinnig uitgewerkt, maar vind die vergelijking nogal cer gezocht.

Volgens mij heb je een andere film voor ogen?

Basto schreef:
Thematisch mogen er dan wat overeenkomsten zijn. Stilistisch en qua aanpak is het totaal anders. En zolang film een uitvoerende kunstvorm is, vind ik het zeer origineel uitgewerkt

Het filmen met de verborgen camera is nog wel enigszins origineel. De verdere aanpak is helemaal Holy Motors. Nu zal Glazer dan gezien het vlak na elkaar uitkomen van de films niet gejat hebben, maar Holy Motors was eerder en die zag ik eerder, waardoor de vergelijking voor mij onontkoombaar wordt.

Basto schreef:
Zie ook eigenlijk nauwelijks een link met de films die je noemt. Species is gewoon een leuk horrorwerkje

Species en Mimic gaat ook grotendeels over een alien die rücksigloss mensen vermoordt om haar eigen doel te verwezenlijken.

Nu ik de film wat heb laten bezinken vind ik de door mezelf aangehaalde passages met de Tsjech, de in het water verdrinkende mensen en het krijsende kind nogal geforceerd in de film aangebracht om te proberen aan te tonen dat troetlipje een meedogenloos wezen is en dat dit eigenlijk totaal faalt.

Efficiënt koel - en m.i. beter- was geweest als ze de krijsende peuter (gemakkelijke prooi die niemand mist) ook gewoon aan de haren had meegesleept en in de poel (of hoe je het ook moet noemen) had gedropt.

avatar van Basto
BaggermanVolgens mij hebben we een hele andere kijk op Holy Motors. Ik zie het als een abstracte vertelling over een scteur in 9 rollen, en hoe ‘immersive’ dat vak kan zijn. De enige overeenkomsten die ik daarom zie is dat de hoofdpersoon daar ook rondrijd en het een abstracte artistieke vertelling is. Zal eens bij die film lezen, wat jij er in ziet.

Daarbij zijn er nog zo’n honderd films te noemen, waarbij een alien dood voor eigen gewin. Dus dat is inderdaad niet origineel. Maar het gaat uiteindelijk om de uitwerking. En die vind ik toch bijzonder origineel. Ken in ieder geval geen film die erop lijkt. Ook Holy Motors niet.

avatar van horizons
Vreemde film. Maar dat is niet erg.

avatar van Henry Spencer
Heel knap thema voor zo'n artistieke film. En echt prachtig ingetogen en visuele flair gefilmd. Eens een setting buiten de VS alleen al is verfrissend. De locaties in Schotland maken het mooi en tegelijk ook weer zo bevreemdend. Fantastisch die minimale dialogen en symbolische uitbeeldingen.
Verder eist het veel inlevingsvermogen van de kijker om zich in het hoofdpersonage in te leven. Eigenlijk hebben we er het raden naar, maar dat is niet erg. Belangrijk is dat de kijker gaat denken of dromen of verbeelden.
Puik. Twijfel nog tussen 3;5 en 4 *

avatar van Cikx
Na The VVitch: A New-England Folktale (2015) was het de beurt aan Under the Skin in mijn reeks van veelbelovende herzieningen. Het beeld van ScarJo die eenzame mannen verleidt en meelokt naar haar schuilplaats is me altijd bijgebleven. Daaraan terugdenkend kon ik er met mijn hoofd niet bij dat ik de film enkel 2.5* had gegeven. Na deze herziening bleek dan ook dat ik er helemaal naast zat.

Wat een heerlijke film is dit. Bijzonder origineel in concept, maar ook in uitvoering en dat zie je niet vaak. Vooral in de meer abstracte scènes waar de kunstzinnige beelden en onheilspellende muziek op een perfecte manier samen komen schittert Under the Skin. Op emotioneel gebied maakte de film deze tweede kijkbeurt een stuk meer indruk, omdat ik beter kon plaatsen wat er precies gaande was. Al moet ik zeggen dat ik de film op sommige momenten net iets te traag vind. Vooral de scènes na de busrit in de tweede helft van de film trekken zich erg lang. Iets meer visuele flair had hier niet misstaan. Ondanks dat verhoog ik mijn score naar 4 dikke sterren.

Next up: Beyond the Black Rainbow (2010)

avatar van jippie2010
Ik heb eerst de film bekeken en daarna de reacties gelezen. Dat triggerde me om meer achtergrondinformatie op te zoeken. En soms moet je dat gewoon niet doen. Soms is je eigen interpretatie genoeg, ook al is deze afwijkend van wat de regisseur voor ogen had. Voor mij was het veel meer een drama dan een sci-fi. En meer woorden ga ik er ook niet aan geven.

avatar van alexspyforever
Iets deftig kan ik niet zeggen over deze film. Niet mijn soort film maar Cikx nomineerde deze dus ik probeer zoveel mogelijk te kijken hiervan. Alweer arthouse en bitter weinig horror ondanks dat het plot iets in de richting van Species doet vermoeden. Soms zou ik toch wensen dat arthouse een apart genre is en geen subgenre kan zijn van horror, maarja daar heb ik natuurlijk niets over te zeggen. Ik hoop dat in de loop van de jaren toch een beetje meer variatie komt in je keuzes Cikx.

alexspyforever schreef:

Ik zie het somber voor je in alexspyforever

Cikx schreef:

Ik zie het somber voor je in alexspyforever

Ach weet je ik kon die meuk ook wel meer appreciëren op jouw leeftijd, dus er is nog hoop voor jou als je wat ouder bent

avatar van John Milton
Ik zou eerder zeggen dat het andersom gaat bij dit soort films... Dat je ze meer gaat waarderen doordat je meer gezien hebt, in plaats van dat je het afleert

avatar van tbouwh
Amen.

avatar van Zwolle84
Feit is wel dat je meer op leeftijd gaat wijzen naarmate je ouder wordt.

John Milton schreef:

Wellicht wel ja maar ik denk dat er op een bepaald moment een beetje genoeg van heb gekregen, de zogenaamde degout of er gewoon niet meer de voldoening uit halen. Ik vind de arthouse nu niet meer dan mooie plaatjes en heb ook geen zin meer om zoveel inspanning te leveren voor een verhaaltje te begrijpen dat in wezen niet erg veel voorstelt en mij eenvoudigweg niet interesseert.

Ik heb een beetje de omgekeerde beweging gedaan, grafisch en simpele horror was mij vroeger te min. Nu prefereer ik dat laatste boven symbolisch, psychologisch en moraliserend. Een boodschap mag wel hoor, maar het heeft niet meer die kracht en/of entertainmentwaarde die het vroeger had. Ik wil film nu vooral als ontspanning zien, niet meer te veel hoeven nadenken die challenge krijg ik al bij mijn job.
The Company of Wolves is een blijver voor mij, is dan ook veel toegankelijker in tegenstelling tot de meeste andere arthouse. De rest begin ik niet eens aan tenzij dat ze zoals nu worden genomineerd voor een game.

avatar van John Milton
Die viel mij dan weer wat tegen. Iets te fantasy voor JM.

John Milton schreef:
Die viel mij dan weer wat tegen. Iets te fantasy voor JM.

Fantasy is het genre dat mij uiteindelijk tot bij horror heeft gebracht

avatar van Basto
Ik zou deze film eigenlijk helemaal niet als horror defenieren. Veel meer thriller/sf met een flinke dosis drama. Zo staat die hier ook geclassificeerd.

avatar van alexspyforever
Ik vond het ook eerder thriller hoewel duidelijk bovennatuurlijke elementen aanwezig. Op imdb staat horror als 2de genre na drama en sci-fi als 3de. Thriller pas als 4de maar ik denk dat het gewoon alfabetisch is opgesomd.

alexspyforever schreef:
maar ik denk dat het gewoon alfabetisch is opgesomd.

Dat inderdaad. Zo doet IMDB het altijd.

avatar van Noodless
Valt dit even tegen zeg !
Op voorhand al alleen gekeken want dit soort film is zeker niks voor mijn wederhelft, misschien daardoor al heel lang op de plank blijven liggen.
Nochtans het concept en natuurlijk Scarlett Johansson sprak me aan, maar uiteindelijk best een saaie bedoening. Het mag wel speciaal zijn of een mysterieuze opbouw hebben met niet al te veel uitleg, maar dit was toch wel te zweverig qua uitvoering betreft. En spanning ontbreekt volkomen ondanks de mysterieuze aanpak en de bovennatuurlijke aspecten. Het slot vond ik overigens niet zo overweldigend. Wat mij vooral stoorde, waren de niet altijd even logische overgangen tussen bepaalde scènes. Heel vreemd, maar misschien ook de bedoeling. Positief is wel de knappe sound die telkens terug kwam. Conclusie : gezien het concept, Johansson, genre en mooie beelden is dit toch een dikke tegenvaller voor mij geworden. 5/10

waardeloze film. Saaier dan saai. Slaat nergens op.

avatar van nadrin
Postman 2 beschrijft het nog te positief

avatar van princesspeach
Wat een oersaaie film. Laatste stukje met het eraf halen van de menselijke huid vond ik dan wel weer mooi beeld. maar dat was ‘t dan ook. Wat erg.

Blijft een intrigerende filmmaker, die Glazer. Na Sexy Beast en Birth is Under The Skin de film die het meest vraagt aan de kijker. Bij Sexy Beast kon je nog een beetje achterover zitten, bij Birth al iets minder. En nu balanceert Glazer op het randje van fascinatie en irritatie. Waarschijnlijk een film die nog langer door blijft spoken in m'n hoofd. Voor nu 3,5*.

Het is nu voor de tweede maal dat ik deze film heb gekeken, maar het blijft voor mij een vaag en traag verhaal. Het irritante terugkomende achtergrondriedeltje maakte het er ook niet beter op. Er waren momenten dat ik dacht van, hé, nu gaat het komen.... Maar nee hoor, weer een vage sprong naar no where. Als ik naar bovenstaande lovende kritieken luister lijkt het, of ik naar een heel andere film heb gekeken. Maar ja, smaken verschillen gelukkig.

francientje schreef:
Er waren momenten dat ik dacht van, hé, nu gaat het komen...

Je dacht dat het tijdens je tweede kijkbeurt wel zou komen, ondanks dat het de eerste keer niet gebeurde?

Zwolle 84, goed gelezen! Ook deze beurt liet mij onbevredigd achter.