Uchû Senkan Yamato (2010)

Alternatieve titels: Space Battleship Yamato | Supesu Batorushippu Yamato

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Takashi Yamazaki
met Takuya Kimura, Meisa Kuroki en Koyuki

In 2199, vijf jaar na de Gamilons hun invasie van de aarde begonnen, is de planeet verwoest door de bommen van deze buitenaardse wezens. De overlevende mensen zijn ondergronds gegaan om aan het bestraalde aardoppervlak te ontsnappen. Op een dag ontdekt voormalig piloot Susumu Kodai een capsule, gestuurd van de planeet Iscandar, dat vertelt over een apparaat dat de straling van de aarde kan verwijderen. De 'Earth Defense Force' bouwt het slagschip Yamato met een nieuw type aandrijving om de reis van 148.000 lichtjaren naar Iscandar te maken in de hoop de aarde te redden. Als men faalt, zal binnen een jaar de straling de rest van de mensheid doen uitsterven...

avatar van jeroentjuhhhhh
De muziek die er bij 0:35 komt kan echt niet

avatar van flipflop
Prachtige poster.

Schijnbaar ben ik niet de beste "zoeker" op het internet, maar ik ben benieuwd of iemand weet of Space Battleship Yamato ook in Nederland wordt uitgebracht en zo ja wanneer?

Op IMDB staat hij al wel aangemeldt: http://www.imdb.com/title/t...
Bedankt!

avatar van code9
Typisch Japanse sf-film boordevol clichés en een erg goedkoop jaren '70/'80 sfeertje. Enorm lange en vermoeiende zit dus. Bizar dat dit soort stripverhaal achtige werkjes nog steeds gemaakt worden, maar misschien is het nog wel leuk voor tieners. O ja, volgens mij speelt de film zich in 2199 af en niet in 2220, voor zover ik heb begrepen. Trouwens, de hele omschrijving van de film klopt niet. Voor het correcte verhaal zie de link naar imdb.

avatar van kahraman
Space battleship yamato is een sfeervolle science fiction film uit de oude school.
Het verhaal is heel to the point in elkaar gezet, elk moment is er wel spanning te voelen, en alles voegt toe aan het verhaal . Er is zelfs een verwijzing verwerkt naar de origine yamato van 1945.

De ingezette special effects zijn mede door het lage budget van de film spaarzaam en alleen op de meest nodige momenten ingezet, wat de film alleen maar goed doet.

Het verhaal gaat met name over eer, altruisme en opoffering. Dit zijn normen die in het westen minder makkelijk te begrijpen zijn.

Als je aziatische films gewend bent en fan bent van de oude star treks zou ik yamato aanbevelen.

avatar van AsianFreak
kahraman schreef:

arigato!

avatar van Diederik58
Heldenepos.
Schitterende sfeervolle film.
Veel clichés, jatwerk uit andere scififilms (startrek scotty, star wars vliegtuigen, enz) en acteren met een drama alsof het hoge school toneel moet zijn. Maar bij elkaar onderhoudend en tot het eind toe boeiend.

Raffael77
Vrij langdradige film die toch soms iets te apart is maar dat is typisch Japan. Actie scenes zagen er leuk uit maar had elke keer het gevoel dat ik naar Star Trek zat te kijken.

avatar van blurp194
Met afstand de vreemdste film die ik in tijden gezien heb. En om dat alleen maar samen te vatten met dat eer en opoffering als normen minder makkelijk te begrijpen zijn is wat te simpel denk ik - en deze film lijkt veel meer uit een andere cultuur te komen dan de andere aziatische films die ik gezien heb.

Starship Troopers is nog het meest voor de hand liggende voorbeeld - maar, er zit ook een heleboel Battlestar Galactica in deze film. En wel iets meer dan een 'verwijzing' naar de Yamato uit WWII - het model van het schip is duidelijk een kopie. Ik vraag me af hoe dat in Japan valt, een verwijzing naar een oorlog die verloren is, en naar een schip wat roemloos naar de bodem gebombardeerd is.

Het verhaal lijkt van de hak op de tak te springen - het is in ieder geval zeker geen makkelijk te volgen filmpje. Langdradig is het zeker, en de manier waarop het verhaal zich ontwikkeld is ook al onconventioneel. Het komt af en toe sterk over als een niet al te goed stripverhaal. Maar misschien is dat de typisch Japanse sfeertekening ook wel.

Al met al geen film voor 'beginners' - zowel qua SF film als qua Aziatische film.

avatar van zombie
Space Battleship Yamato volgt in grote lijnen de gelijknamige anime serie uit 1974. Er zijn natuurlijk een paar wijzigingen, zoals een vrouwelijke doctor en de Analyzer-robot. De reis naar Iscandar is een stukje ingekort, maar het eerste seizoen van de serie bestaat uit 26 afleveringen, dus dat is vrij logisch. Clichés zijn er volop, maar de film beschuldigen van jatwerk is compleet misplaatst, aangezien films als Starship Troopers en Battlestar Galactica (ik neem aan dat blurp 194 naar de nieuwe serie refereert) ruim 20 jaar later zijn gemaakt.
Uiteindelijk levert dat een aardige life-action film op, die warrig over komt, omdat er ongeveer 650 minuten uit geknipt zijn.

avatar van blurp194
zombie schreef:
(ik neem aan dat blurp 194 naar de nieuwe serie refereert)

Nee - die heb ik zelfs nooit gezien. Ik moest vooral denken aan de stereotype scene's uit de eerste originele serie, als Captain Apollo en Boomer er op uit gestuurd werden om de Ceylons af te weren. Vaste prik in elke aflevering, zoals ik het me herinner.
En, de verwijzing naar Starship Troopers komt vooral door de schietscene met de aliens - die ook wel al iets van de insecten uit die film hebben, in vorm en manier van bewegen, maar het was vooral de manier van 'met z'n allen er op los knallen' die me erg bekend over kwam.

En, het origineel is misschien lang voor Starship Troopers gemaakt (Galactica betwijfel ik ietwat), maar deze remake natuurlijk weer lang daarna - en het is vooral het visuele aspect wat me hierin triggert. Maar het gaat me er helemaal niet om 'jatwerk' aan te wijzen hoor, het is meer dat ik vind dat het herkenbare parallellen zijn, 'het doet me er aan denken'.

Jouw uitleg dat er een heleboel uit het verhaal is geknipt (ik had even gemist dat dit een remake van een serie is) verduidelijkt wel een heleboel overigens - zoals, waarom het verhaal zo vreemd gestructureerd lijkt.

avatar van zombie
blurp194 schreef:

...het is meer dat ik vind dat het herkenbare parallellen zijn, 'het doet me er aan denken'...

Clichés dus

avatar van Smi
Smi
Een groot Meh-gehalte in mijn optiek.

Ik kan me gauw storen aan bepaalde momenten in een film waarbij de 'sci' niets meer betekend...
Bijv waarbij het schip een soort van barrel-roll maakt en alles in iedereen in dat schip wordt vastgezet om te voorkomen dat ze niet omvallen... ...een ruimteschip ...in de ruimte... ik bedoel maar.

Desalniettemin kent de film zijn pluspunten en ziet het er best fraai uit.

avatar van theocm
Wat een dramatisch slechte film. Slecht geacteerd, onbenullige pathos en emoties, een verhaallijn van niks en hij duurde veel en veel te lang. En het gesproken Japans ging veelal op een extreem onaangenaam blafferige manier. Alles bij elkaar een aanfluiting.

avatar van sofripa
Men neme een snuif Galactica, wat Armagedon en ID4 en voila dit komt er uit de japanse hoed.
Soms een beetje, ahum een beetje.., theatraal en de effecten waren ook uit de oudere doos maar dat mag de pret uiteindelijk toch niet drukken.

Alle acteurs doen hun stinkende best en iedereen is heldhaftig.. . Het verhaal is bovendien prima te volgen en nog niet eens beroerd ook. 3 sterren banzai!!

avatar van izri
Prachtige film.De regisseur achter deze film is weer eens top in vergelijking met de meestal goedkope amerikaanse troep waar je aan het begin van de film meestal kunt raden hoe het plot zal zijn.
Japanse genialiteit.

mauwiewauwie
Keek wel lekker weg maar had het idee dat er veel miste nu ik las dat er 650 min uit geknipt/verweiderd is snap ik het 3***

avatar van james_cameron
Oubollige, hopeloos sentimentele SF-film, een soort japanse versie van Star Trek. Aan de sporadisch indrukwekkende speciale effecten zie je het lage budget niet af; helaas is dit wel het geval inzake de goedkope interieurshots en de malle outfits van de cast. Simpel verhaaltje, veel te lang uitgesponnen, maar wat dit schip echt doet zinken is de dik aangezette heroïek en zelfopoffering. Deze zaken werken echt behoorlijk op de lachspieren.

avatar van SnakeDoc
Dat schip zag er nog wel aardig uit, maar voor de rest was dit een afgrijselijke film. De eerste film dit jaar waarbij het me niet leek te lukken om hem uit te zitten. Want man, wat een vreselijke speelduur.

De laatste 20 minuten maar dubbel zo snel afgespeeld zodat er snel een einde aan deze ellende kwam.

Ik kan doorgaans best naar Japanse films kijken, maar Japanners en Science Fiction werkt totaal niet.

Daarbij was het een vrij oninteressant verhaal en werd er verschrikkelijk gespeeld.

Snel vergeten dit!

avatar van henkula
Werkelijk alles lijkt wel gestolen uit Star Trek, Star Wars noem maar op. Ik ben blijven kijken of er nog iets zou komen, maar aan het einde leek het er op dat er wel een deel II in zou zitten.
Ik bedoel, ze hebben kosten nog moeite gespaard, zonde om allemaal weg te gooien
Maar ik haak af.

avatar van RuudC
Verre van perfect natuurlijk, maar wie graag de Japanse versie van Star Trek wil zien, zal zich met Space Battleship Yamato best kunnen vermaken. Ik ken zowel de manga als de anime niet, maar aangezien het concept me wel aanspreekt, loont het wellicht wel om eens achter de anime aan te gaan.

Het verhaal is vrij simpel. De aarde is al naar de klote en met de (herbouwde?) Yamato wordt een laatste, wanhopige missie in de diepe ruimte ondernomen. In de invulling zitten weinig verrassingen. Een kwaadaardig alienras hier en een goede daar. Wel mag gezegd worden dat de effecten over het algemeen erg goed zijn. Het uitblijven van echt grote ruimteslagen weerhoudt me ervan om iets hogers dan drie sterren te geven. Space Battleship Yamato weet nergens écht te imponeren, maar is verder een keurig science fiction avontuur. De film had ook best iets minder lang mogen zijn en eerlijk gezegd mis ik de verrassende wendingen.

avatar van barcam
Heerlijke Japanse science fiction film met decors die leken weggeplukt te zijn uit de oude battlestar galactica en star trek series.
Tof idee is dat men voor het ruimtetuig ook koos om die er te laten uitzien als een echt schip inclusief anker en de gezagsvoerder kapiteinskledij te laten dragen.
Verhaal stelt niet veel voor en zit vol met clichés maar kijkt allemaal gezellig weg.

avatar van moviemafketel
Armageddon in een Japans jasje. Ik kan maar geen emotie krijgen bij Aziatische films. De taalbarrière is gewoonweg te groot. Het overdreven eergevoel en de bijbehorende groet die om de zoveel minuten getoond wordt gaat irriteren. Vond het schip er wel erg mooi uitzien en ook Kuroki mocht er zeker wezen. Leuk om eens gezien te hebben en heb mezelf ook verplicht om hem af te kijken. Special Effects zagen er hier en daar ook bruut uit. Toch geen hoogvlieger helaas.

avatar van mnrk
Een degelijke actie/sf film uit Japan....

Ik was dan ook totaal niet bekend met het verhaal en heb deze gewoon aan gezet en ben gaan kijken....

Het verhaal is natuurlijk redelijk standaard en zit gewoon lekker vol met cliche's, maar de gehele aankleding en de special effecten zagen er gewoon prima uit....

avatar van mnrk
Een degelijke actie/sf film uit Japan....

Nomak
Fantastische film, ik ben diep onder de indruk van dit epos.
Perfecte cast, drama, onvergetelijke heldhaftige actiescènes,... Space Battleship Yamato heeft het allemaal. En dan die laatste scène, een ode aan de trotse kamikazepiloten die zich in een wanhopige laatste poging om hun vaderland te beschermen te pletter lieten storten op de vijand.

avatar van horizons
Als battlefleet gothic fan uiteraard een must see om te zien. Leuk!

avatar van arno74
Een film die als actiescifi wat mij betreft net (of beter gezegd net niet) door de beugel kan. Grootste euvel is dat het verhaal véél te dun is voor deze lange duur. Hierdoor is er veel herhaling waardoor elke battle zo ongeveer dezelfde afloop kent. Op den duur ging dat bij mij vervelen en verloor ik de interesse. Voor mij bevat het ook teveel cliché soap en te weinig scifi. Je kunt merken dat dit behoorlijk low budget is, de computerspelachtige CGI die hier wordt gebruikt was in 2010 al behoorlijk verouderd. Ook het ontwerp van het ruimteschip, wat neerkomt op een vliegende marineboot, is niet bepaald creatief te noemen. Acteerwerk is acceptabel maar soms ook behoorlijk slecht, zeker naarmate de film vordert zie je dat de hoofdrolspeler zijn werk steeds minder serieus neemt (zo zie je hem tijdens hele serieuze scenes zijn lach onderdrukken) en de regie neemt niet de moeite om die scenes over te doen. Tot slot stoor ik me vaak aan een luidruchtige soundtrack, in deze film is het juist veel te eentonig en subtiel, tijdens de dialogen zijn er ook zo goed als geen achtergrondgeluiden te horen, ook het geluid kon dus beter. Kortom, voor een productie uit 2010 ziet het behoorlijk verouderd en goedkoop uit en heeft het een hoog TV-film- / B-filmgehalte.

Ik zie dat deze film eerder is vergeleken met Star Trek, nou dat slaat als een tang op een varken. Dit heeft helemaal niets met Star Trek te maken. Waar het eerder in de verte wat op lijkt is Battleship Galactica welke ook eerder is genoemd, maar qua niveau staat Yamato heel wat treetjes lager. 1,5*

avatar van Phantasm
Leuk is anders, had hier toch wel wat meer van verwacht. Als je dit vergelijkt met Star Trek zoals mijn bovenbuurman vermeldt, dan spoor je inderdaad niet helemaal.