The Machine (2013)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Caradog W. James
met Toby Stephens, Sam Hazeldine en Caity Lotz

Diep in de tweede Koude Oorlog streeft het ministerie van defensie van Groot-Brittannië naar een ander en ultiem wapen. De computerprogrammeur Vincent McCarthy komt onverwacht met een antwoord in de vorm van 'The Machine', een supersterke menselijke cyborg. Wanneer een fout in de programmatuur er voor zorgt dat zijn laboratorium vernield wordt, neemt McCarthy zijn creatie mee onder de grond, ver weg van nieuwsgierige ogen.

Zwolle84
Ik ben vaak verbaasd door de zure reacties op MM, maar dit slaat alles! Ga je vol enthousiasme en nog verbluft door de film naar dit forum, krijg je bovenstaande bizarre reacties onder ogen...

Wat mij betreft op alle vlakken een van de beste sci-fi's van het decennium. Het oogt schitterend, de acteerprestaties zijn geweldig, de sfeer subliem, het verhaal niet te moeilijk (waarom zou dat ook moeten) maar zeer aangrijpend, en dat allemaal met een beperkt budget. Qua impact vergelijkbaar met Moon.

Zwolle84
Decec schreef:
Jammer, behalve vreemde taal wordt niet Nederlandse ondertiteld...

Wat bedoel je met dat laatste? Ligt er maar net aan of je de Nederlandse versie koopt, toch? Of begrijp ik je nu verkeerd?

En vanwaar eigenlijk datzelfde riedeltje bij elke film over HD-kwaliteit etc.? Elke film op blu-ray is in HD.

avatar van Deerect2007
Zwolle84 schreef:

Dat viel me ook al meerdere malen op bij reviews van de betreffende user. Als ze de film op vhs kijkt zou er staan, slechte kwaliteit, geen dolby digital, geen keuze uit ondertiteling etc.

Ze geeft gelijk een review van de uitgave die zij heeft of zo, maar welke uitgave is onduidelijk.

Toch wel een tegenvallende Sciencefiction / Thriller en eigenlijk ook wel een dertien in een dozijn film.

Hoewel het verhaal wel aardig was en de film me ook enigszins wist te boeien viel het als geheel wat tegen. Sowieso is het verhaal weinig origineel en vond ik de uitvoering ervan vrij sober (visueel zag het er overigens niet onaardig uit) en soms ook ietwat saai en langdradig. Ook was deze film zeer voorspelbaar en kon je al vrij snel raden hoe het ging eindigen. Het laatste gedeelte (met tevens actie) van de film was best aardig en hetzelfde geldt voor de fraaie Caity Lotz in de rol van Ava / The Machine. Het is inderdaad wat Barry83 ook al aangaf "ik wou dat ik zo'n robot had". De overige cast stelt eigenlijk weinig voor en de mannelijke hoofdrolspeler te weten Toby Stephens in de rol van Vincent vond ik maar een saaie piet.

Al met al leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet. De film duurt ook niet echt lang, waardoor hij wel nog goed te bekijken valt.

P.S. Pooneh Hajimohammadi (wat een naam overigens ) zag er trouwens ook niet onaardig uit.

avatar van adriemeijer

(...)

Dat viel me ook al meerdere malen op bij reviews van de betreffende user. (...)

Ik heb altijd het gevoel dat Denise (Decec) een computer is die random zinnetjes genereert. Bij elke film ongeveer dezelfde verzuchtingen, meestal afgesloten met "Het is een moeite waard..."

Zwolle84 schreef:

Via film gezien met mooi HD kwaliteit. Als je DVD koopt dan heb je geen mooi HD kwaliteit. Als Sudance wil je kijken, dan heb je ook geen mooi HD, slecht kwaliteit...

Deze film hebben veel Nederlandse ondertiteld, behalve vreemde taal niet, dit sommige hebben GEEN Nederlandse ondertiteld. Dat baal ik ervan.

Deerect2007 schreef:

Zie ook vorige tekst...
Dolby Digital samen met HD prachtig geluid, behalve voorbeeld DVD en Sudance hebben geen Perfect Dolby Digital...

adriemeijer schreef:

Vanwege mijn handicap schrijf ik korte zinnen en voor mij is leuk of echt HD of niet en perfect geluid samen met Dolby Digital of niet. Slechte film vermeld ik niet, daarom schrijf ik ook niet te moeite waard of wel te moeite waard...

Niet zuchten...

avatar van dirkjan73
Decec schreef:

Niet zuchten...

Was iedereen maar zo eerlijk als jij @Decec .Dan zou ik vaker een film kijken of huren na reviews hier.Maar de meeste zijn "Ik vond het niks" en " na 5 minuten uitgezet" of iets anders in die geest.

Voor die idioten wil ik zeggen dat de gemiddeld film na 10 / 15 minuten zijn draai begint te krijgen.Ik heb 100den keren meegemaakt dat de eerste 10 minuten ruk waren maar de resterend 80 was ik weg geblazen.

Wat ik wil zeggen is,geef ieder film een eerlijke kans.Want er hebben 100den mensen aan gewerkt.

Maar goed,zoals gezegd kijk ik nooit meer na reviews hier

avatar van Decec
Je kijkt zo weinig films...
dirkjan73

avatar van dirkjan73
Ja @Dedec heb 1080p ogen inmiddels

Maar 50% is beroepsmatig...

avatar van DutchTakeshiro
The Machine is een goede scifi/thriller die er erg gelikt uit ziet. Visueel is de film prachtig, en je kan duidelijk zien dat de nodige aandacht besteed is aan camerawerk en CGI. Het verhaal sprak mij in ieder geval meteen aan: een tweede Koude Oorlog waar voornamelijk gefocust wordt op de strijd tussen Groot-Brittannië en China. Een strijd die vrijwel geheel op technologisch gebied gevoerd wordt. De film deed mij denken aan I Robot en een beetje aan Equilibrium, en dat is zeker een compliment.

De film moet het niet van de locaties hebben, maar die zijn eigenlijk ook niet belangrijk. De zwaar beveiligde laboratoria zien er erg gelikt uit. Het is ook goed te zien dat de nodige aandacht is besteed aan CGI en special effects om het geheel een realistische sfeer te geven. Soortgelijke films kunnen naar mijn mening flink falen door dramatisch slechte special effects en CGI, terwijl het script wel potentieel heeft. Het is regisseur Caradog W. James dan ook gelukt om niet bij deze groep te horen.

Toby Stephens speelt erg goed en draagt in zijn eentje al de film op zijn schouders. Niet dat het nodig is maar goed, hij valt zeker op met acteren. The Machine is helaas een film die langs de gemiddelde consument gaat en dat is jammer (minder promotie uiteraard). Deze film kan namelijk prima meelopen met andere uit het genre. Aanrader voor scifi fans die net even wat anders willen zien.

Gewoon een slechte film...

avatar van mcdaktari
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het een betere film vond dan ik er van te voren van verwacht had.
Heb de eerste paar keer de film na 10 minuten ook uitgezet, maar vandaag dan toch maar helemaal gekeken omdat ik zin in een s/f film had en zo snel niks anders kon bedenken wat ik nog niet gezien had.
Achteraf vond ik de film helemaal zo slecht nog niet, in het begin duurde het wel even voordat ik er goed in zat, maar na verloop van tijd keek het lekker weg. En Caity Lotz is nou niet bepaald een straf om naar te kijken als ze zonder kleding is, wat een goed figuur heeft ze zeg.

avatar van John Milton
Mike_1982 schreef:
Gewoon een slechte film...

Ah... Gewoon. Dat was alles wat ik wilde weten

John Milton schreef:

Ah... Gewoon. Dat was alles wat ik wilde weten

Ok, ik bedoelde dus "slecht verhaal". Vooral niet teveel woorden aan vuil maken!

avatar van John Milton
Mike_1982 schreef:

Hehe. Ik snap de drang maar hier kan ik al een stukje meer mee. Het is nog steeds niets beargumenteerd, maar zo te horen zie je dat ook niet echt zitten voor deze film!

avatar van sinterklaas
Had ook zo mijn verwachtingen bij "The Machine", maar wat een gortsaaie, slome film is dit zeg!

Het concept (tweede koude oorlog, AI dat als wapen gebruikt word, en dan ook nog de "Blade Runner"-inspiraties) spraken mij al wel aan en met verwachtingen ga je deze film kijken maar wat mij betreft kwam ik van de koude kermis thuis. In plaats van dat alles op een interessante manier word uitgewerkt, en ook echt iets gedaan word met het onderdeel; tweede koude oorlog en de rest, blijft de film gewoonweg op een tergende manier hangen in een soort soapversie over een man die een affaire begint op te bouwen met een robot-vrouw, waarin zowat 80% van de film wordt verspild aan het feit dat "The Machine" leert te communiceren. Verder vond ik die overige cyborgs ook erg misplaatst. Het leek echt alsof ze uit een C-Sf waren weggelopen die zo door het BBi-label had kunnen uitgegeven worden. En Blade Runner feeling? We krijgen misschien maar 2 minuten op afstand een futuristische stad te bewonderen, terwijl de rest zich monotoon afspeeld in een ondergrondse bunker. Klein actiescenetje aan het eind die erg quassimodo overkomt, een "mooi einde" en dat was het dan wel weer...

Voor mij echt een behoorlijk misluikt uitgewerkte SF, die het niveau van Blade Runner in nog geen 100 jaar, nadat eventueel de derde wereld oorlog en de tweede koude oorlog of een artificiële dreiging zal uitbreken, mag halen.

avatar van nadrin
Heerlijk sfeertje in deze film. Ook hier ga je als kijker jezelf vragen stellen tijdens het kijken over het thema. En dat is de verdienste van het thema

avatar van Gazi
Alhoewel met beperkte budget gemaakt o.a. (camera en de locaties...) is dit toch een knap sci fi geworden zoals Ex Machina!

avatar van leatherhead
Het bekende riedeltje over A.I. die menselijk wilt worden. Visueel zag het er, toegegeven, boven verwachting secuur uit, maar voor de rest voelt het aan als een nodeloze herhalingsoefening. En waar een Ex Machina eenzelfde onderwerp tenminste een wat intelligentere portee meegaf, is dit zo plat als een overreden mus. Je vraagt je af waarom je nog op de proppen wilt komen met zo'n mormel als dit, anno 2015.

Richting de - uiteraard - obligate finale wordt het enkel bonter gemaakt, om tot einde te komen met een scene waar me een net wat te dik laagje glazuur op lag. Zit nog steeds met een vies nasmaakje.

Koekoek! 1,0*.

De film begint best aardig, maar vanaf het moment dat die meid The Machine wordt stort de film in. Allereerst is het acteerwerk van Lotz vanaf dat moment lachwekkend slecht en ziet de film er knullig uit qua CGI. Alle A.I. cliché's komen voorbij en de climax is zwak, om nog dommer te eindigen. In geen enkel opzicht te vergelijken met Ex Machina.

avatar van TronMan
Weet je wat er van deze film het beste is? Zijn Soundtrack , er zit een heerlijke retro (jaren tachtig)electro score in , die af en toe doet denken aan Brad Fiedel (The Terminator).
De film zelf ziet er aardig uit, zeker qua budget, al hebben we het wel vaker en beter gezien.

avatar van clubsport
heel klinisch en afstandelijke sfeer en dat zal waarschijnlijk ook zo bedoeld zijn maar het was niet mijn soort smaak qua sf .
Effecten zien er aardig uit maar 90% van de tijd is het donker of verduisterd en dat is vaak ook zo'n truck om effecten te maskeren .
matig

avatar van arno74
Geen onaardige scifithriller over androids. Het bekende verhaal, waarbij men in dit geval wel een militaire android als wapen wil creëren (wat overigens inmiddels ook werkelijkheid is, behalve het artificial intelligence-element dan), het vermaakt en is best boeiend. 3*

avatar van jippie2010
Tegenvaller. Het begin is nog redelijk, maar het veranderd al gauw in een 13 in een dozijn film. Ook de jaren '80 soundtrack kon me niet bekoren. *2.0

avatar van IH88
“Conscious machines are the last thing we need. Have you any idea how dangerous that would be?”

Prima sci-fi film. The Machine kan wat afstandelijk en emotieloos overkomen, maar net zoals in bijvoorbeeld Ex Machina gaat er een intrigerend verhaal onder schuil over de gevaren van AI, en hoe ver je moet gaan met de ontwikkeling ervan. Want vanaf welk punt kun AI als menselijk beschouwen? En tot hoe ver kun je gaan voordat robots een gevaar gaan vormen voor de mensheid? Caity Lotz doet het goed en weet te overtuigen zowel als gevechtsrobot, en als AI die menselijke emoties ontwikkeld. Complimenten ook voor de ondergrondse sets en de score. Het levert een sfeervolle film op.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Geen slechte film, die ietwat ondergewaardeerd wordt naar mijn mening hier op MM. Maar een hele goede film zou ik het ook niet willen noemen. Het meest opmerkelijke is uiteindelijk wel wat de regisseur voor elkaar kreeg met een zeer klein budget.

De film opent sterk. Lekker hard en doeltreffend, daarmee dus opmerkelijk dat een groot deel van de rest van de film best langzaam is. Er wordt weinig tempo gemaakt, en het gaat dan toch wel een beetje meer de drama kant op uiteindelijk.

Bovendien is het grootste pijnpunt 'Ava' zelf. Lotz speelt haar rol erg slecht en on-overtuigend. Het is allemaal iets te sterk aangezet. Die verbaasde uitdrukking die zowat de gehele film als robot op haar gezicht staat, is nogal onbedoeld komisch.

Bovendien weet de film niet altijd te boeien. De film verloopt net wat te traag, en op een gegeven moment heb je het als kijker dan eigenlijk ook wel gezien. Het is dan wachten tot er uiteindelijk weer iets gaat gebeuren, dat pas in de slotfase komt.

Voor de rest ziet het er wel heel mooi uit. IMDb vermeldt een budget van 1 miljoen, en dan is het budget toch wel zeker optimaal gebruikt. Erg gave designs soms en leuke ideetjes. James is als regisseur best interessant, maar lijkt wel wat moeite te hebben met zijn tempo.