Upstream Color (2013)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Shane Carruth
met Amy Seimetz, Shane Carruth en Andrew Sensenig

De relatie tussen een man en vrouw wordt hechter en serieuzer als ze verstrikt blijken te zitten in de levenscyclus van een tijdloos organisme. Hun eigen identiteit blijkt niets meer dan een illusie als beiden de strijd moeten aangaan met de losse fragmenten van hun verwoeste levens.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Kan hier ook niet echt enthousiast van worden, dit Carruth-project. Begin was zeker intrigerend, maar dat gedoe met die varkens en geluidsopnames duurde maar, en haalde ook meteen een hoop sfeer weg (come on, een varkenshouderij?) Daarna ontspint zich een atmosferische, impressionistische, Malickiaanse (kortom: behoorlijk vaag) plot die eindigt met een, naar ik aanneem, onbedoeld komisch tafereel waarbij mens en varken harmonisch samenleven in eerder genoemde varkenshouderij.

Sfeervol en artistiek, dat wel, en Seimetz is een ontdekking, maar als film ging het het ene oog in, het andere oog uit.

avatar van tbouwh
(Nog) niet écht briljant de eerste keer kijken, verre van zelfs, maar wel erg intrigerend. Gevoelsmatig deze film ingegaan met het 'doel' toch vooral te ervaren wat de film dmv beeld, geluid en de montage daarvan/de wisselwerking daartussen over lijkt te willen brengen. De plot heb ik daarbij in eerste instantie als secundair ingeschaald, al vond ik dat e.e.a. zeker in het eerste uur nog best aardig te volgen was. Tijdens het laatste half uur laten Carruth's wegen zich veel lastiger doorgronden, maar dat is dan direct ook het beste gedeelte van de film.

avatar van Knisper
Niet meer op Netflix?

avatar van mrklm
Een varkensboer die in zijn vrije tijd geluiden opneemt, een vrouwke onder hypnose en een liefdesverhaaltje met datzelfde vrouwke. Drie onsamenhangende verhalen zijn verknipt, in een grabbeltoon gegooid en in schijnbaar willekeurige volgorde aan elkaar geplakt en voorzien van geluidseffecten en een stemmige score. Bepaalde festival-idioten vonden dit geweldig, ik vind het onuitstaanbaar pretentieus gepruts. Oordeel zelf.