Primer (2004)

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Shane Carruth
met Shane Carruth, Casey Gooden en David Sullivan

Vier mannen in een garage. In de avonduren zijn ze bezig met een ingewikkelde constructie. Ze spreken bevlogen over een mogelijk patent, maar eerst moet het prototype stabiel worden. Het is niet geheel duidelijk wat hun uitvinding behelst. Misschien weten ze het zelf ook niet zo goed, want ze lijken verrast door de bijwerkingen van hun apparaat. Maar die bijwerkingen wijzen in de richting van iets veel groters dan ze ooit hadden kunnen vermoeden. Ineens wordt de inzet van hun werk exponentieel verhoogd en komt de vriendschap onder druk te staan.

avatar van HarmJanStegenga
Tja, deze 'Primer' zal qua scenario en tijdlijnen, etc. wel fantastisch in elkaar zitten, maar als je het zo oninteressant brengt allemaal zal me dat een worst wezen. Veel geneuzel waar ik niks mee heb en kleurloze personages in een sfeerloos en totaal niet meeslepend geheel. Die 78 minuten leken veel langer.

avatar van Willy Wartaal
Mijn 2500ste stem is voor Primer. Ben het eens met HarmJan, de film bevat naast het tijdreis gegeven té weinig boeiende elementen om aandachtig te willen blijven kijken. De film is niet spannend, niet leuk of grappig, niet eng of mooi, geen enkel gevoel wordt bij de kijker geprobeerd los te krijgen. Het is meer een opsomming van informatie in het eerste gedeelte en daarna een nasleep van gevolgen die dan gebracht worden door de wat vlakke personages in een wat vreemde vertelstructuur. Later komen er ook nog even een aantal personages (maar ook gebeurtenissen) aan bod die cruciaal zijn voor het verhaal maar die zijn niet of amper te zien en worden zo even tussen neus en lippen door geïntroduceerd, beetje flauw en onnodig om dat op die manier te doen.

Aan het begin van de film had ik wel goede hoop, ik vond het acteren lekker naturel en ook de cinematografie, de kleuren en de locaties deden me wel iets. Denk dat ik Upstream Color toch ook wel een kans ga geven.

avatar van Vinokourov
Bij vlagen intrigrerend, bij vlagen weer totaal niet boeiend. Aan het onduidelijke kon ik me niet echt storen, van tevoren was ik al op de hoogte dat Primer een gehalte Lynch had qua narratief. Maar over het algeheel is dit toch iets te wisselvallig terwijl het thema tijdreizen wel erg leuk is. De sfeer met het bijbehorende technische gebabbel werd ook okee neergezet. Naja, ik denk dat iets meer structuur de film meer goed had gedaan.

avatar van SmackItUp
Briljant verzonnen en geweldig uitgewerkt, ook al begrijp ik deze taaie film niet volledig. Nou is technologie niet helemaal mijn ding, maar deze film was zeer interessant.