El Norte (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Gregory Nava
met Zaide Silvia Guttièrez, David Villalpando en Ernesto Gòmez Cruz

Enkele Maya-boeren in Guatemala hebben genoeg van hun leven dat wordt uitgebuit. Hun opstandje wordt hard in de kiem gesmoord door het leger. Een broer en zus weten de massamoord te ontvluchten. Zij trekken naar 'het beloofde land', namelijk Los Angeles. Ze proberen er een nieuw leven op te bouwen als illegale immigranten.

En die heb ik gezien dus. Mooie transfer.

De film is me wat overhyped. Ja, het is een mooie vertelling, maar de authentieke acteurs acteren wat mij betreft niet al te sterk..
Ik had iets integerders verwacht van deze film, het neigt wat mij betreft vaak wat teveel naar een RTL-drama. Wel een heel mooi gemaakte verder overigens.
Maar zo'n eindscene onder Adagio for Strings.. pfff..

avatar van Prinz
Verbluffend mooie beelden in deze film, spijtig van het acteerniveau dat echt ondermaats is zoals kos hierboven aanhaalt. Heel gemengde gevoelens.