• 8.485.752 stemmen

Geregisseerd door: Ruben Fleischer

Met onder meer: Tom Holland, Mark Wahlberg en Sophia Ali

Releasedatum: 17 maart 2022

Plot Uncharted

"Fortune favors the bold."

De jonge Nathan Drake is een schatzoeker die de hele wereld rondreist en daarbij allerlei mysteries ontrafelt. Hij ontmoet de oudere zakenman Victor Sullivan, eveneens schatzoeker, die de jongen onder zijn hoede neemt. De twee gaan samen op avontuur en moeten het daarbij opnemen tegen de meedogenloze man Santiago Moncada.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Guard at Museum

Alle Media

avatar van Corcicus

Corcicus

Een spetterende intro, maar daarna werd deze film zo saai als een bingoavond in bejaardentehuis De Laatste Zucht.

avatar van joolstein

joolstein

Met meer dan 45 miljoen verkochte exemplaren is Uncharted een succesvolle spelfranchise. Een verfilming ervan kan dan ook dan niet uitblijven! En dat werd een prima film om te kijken. De games heb ik niet gespeeld maar als ik erna google blijkt dat het qua verhaal niet veel uit de games haalt maar meer een oorsprongverhaal verteld. Natuurlijk zijn er wel de bekende personages; Nathan Drake,(Tom Holland) Victor "Sully" Sullivan (Mark Wahlberg)en Chloe Frazer (Sophia Taylor Ali) uit de game.

Voor wie een rustige introductie verwacht, gezien het een origins-verhaal betreft, komt bedrogen uit. Je komt als kijker gelijk middenin een flitsende actiescène terecht. De film is vanaf het begin dus direct goed popcornvoer! Na de beginscène werd het wat rustiger en krijg je de introductie van de beide heren maar tussendoor kent het voldoende actie, soms ook best onwaarschijnlijk (wat niet hindert) en geslaagde gezellige humor. Wahlberg is niet echt een favoriet maar ondanks dat ik hem ook hier weer vind spelen alsof hij een automatische piloot is, is dat exact wat Tom Holland nodig had voor het charisma van zijn vertolking.

Ook de dames krijgen genoeg screentime en vooral Sophia Ali deed het erg goed als de onafhankelijke Chloe. Tati Gabrielle (bekend als Prudence in The Chilling Adventures of Sabrina) doet daarentegen niets wat ze al niet eens eerder heeft gedaan (maar doet dat wel goed!) maar ze had ook het geluk dat Antonio Banderas helemaal niet overtuigend was! Nu was ik, zoals gezegd, totaal niet bekend met de Uncharted-games. Ik keek de film dus onbevooroordeeld, zonder last te hebben van enige voorkennis. Wat dan overblijft is een vermakelijke spektakelfilm met prima actie op exotische locaties.

De film eindigt met twee post-credit scenes, die allebei inspelen op een vervolg. Gelukkig zijn we dus voorlopig nog niet van deze nieuwe franchise af en dat is helemaal niet erg als het plezier zo van het scherm spat. Ja er was helemaal niets mis met dit spelletje Bingo!

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Als groot fan van de games kon ik natuurlijk deze niet overslaan en hij viel niet tegen. Holland zet een gedegen Nathan Drake neer en Wahlberg een waardige Sully, ook al lijken ze allebei geen meter op de game personages. Lekker veel spektakel met een hoog popcorn gehalte. Gewoon niet bij nadenken, een halve liter cola erbij en een zak popcorn en gaan! 3,5*

avatar van Thomas83

Thomas83

Voor avonturenfilms ben ik altijd wel te porren. Ze leggen het altijd af tegen de Indiana Jones-trilogie, maar als je die hoge standaard loslaat kan je in deze film toch wel wat popcornvermaak vinden. Wel vond ik alles veel te vluchtig in de film, en ook de juiste toon wordt nooit helemaal gevonden.

Niet alleen mis ik die zo fijne balans tussen humor en spanning die de Indy-films zo fijn maken, maar ook verwart men hier de sarcastische toon die de film probeert na te apen voor cynisme. Een Wahlberg is nu eenmaal niet hetzelfde als Harrison Ford of Sean Connery. En dan laat ik het schrijfwerk nog buiten beschouwing.

Uiteindelijk is Uncharted toch vooral een weinig origineel modern product, met kekke titelkaartjes, popmuziek en twee scènes tijdens de aftiteling die al een voorschotje op minstens een vervolgfilm nemen. De actie viel me overigens nog redelijk mee. Het is allemaal vrij digitaal, maar de set pieces en locaties zijn zo slecht nog niet.

Tom Holland zijn rol deed me aanvankelijk wat aan Kingsman en Baby Driver denken, films met personages/acteurs die veel te jong zijn voor het soort rol dat ze moeten spelen, maar zijn rol overtuigde me uiteindelijk wel, in tegenstelling tot veel andere personages. Het is vooral aan hen te danken dat de film in geen enkel opzicht memorabel is. Banderas is een opmerkelijke castingkeuze.

avatar van amenmalek

amenmalek

Jynxter schreef:

Nou vooruit, een krappe 3 sterren voor deze avonturenfilm die gewoon exact brengt wat je verwacht. Een hoop visueel spektakel, stapels clichés in een uitgemolken verhaaltje en weinig respect voor logica of feiten. Daarnaast was de montage nogal slordig wat ik gezien het budget toch vrij kwalijk vind.

Ik heb de spellen nooit gespeeld, dus of de casting daar goed bij aansluit weet ik niet. Maar Holland en Wahlberg vond ik prima samen gaan. En omdat Uncharted lekker door raast en hier en daar nog voor een glimlach zorgt, was het best een kleine 2 uur waard. Al is het slechts onzinnig en plat vermaak.

Echt letterlijk dit. Kijkt lekker weg. Niet speciaal. Mooi gemaakt. Best aardig. Dat is het wel.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Leuke avonturenfilm!

Het is allemaal niet erg nieuw of enorm hoogstaand , maar ik heb mij goed vermaakt met deze film . Het verhaal is een beetje zoals Indiana jones , waarbij de hoofdrolspelers een grote schat zoeken. Tom en Marc vormen wel een leuk duo in deze film vond ik zelf . Heb het spel nooit gespeeld , dus kan en ga het hier ook niet mee vergelijken . Verder is het acteer werk prima en zorgt de humor voor een leuk geheel .

Niet hoogstaand of origineel , maar wel een leuke film met avontuur , actie en humor

avatar van Tapa

Tapa

Ik ken het spel niet, film viel me niet tegen. De schatgravers vinden de aanwijzingen wel erg makkelijk allemaal, maar wat maakt het uit. Leuk popcorn vermaak.

stinissen (crew films & series)

Hadden ze er geen flauwe humor ingepropt was het gewoon een meer dan aardige film geweest. Nu is het middelmaat.

avatar van Rodger

Rodger

Best een prima avonturen film... humor en actie ineen...

Tijd dat ik nu de game ga kopen..

3.0 ***

avatar van boemboem27

boemboem27

leuke avonturenfilm oftewel schatzoekfilm op de wijze van bv Indiana Jones.

niet van die kwaliteit,maar zeer aangenaam om te kijken.

leuke cast, oa Mark Wahlberg,Tom Holland en kleiner rolletje voor Antonio Banderas

avatar van mrklm

mrklm

Regie: Ruben Fleischer

Playstation produceerde de verfilming van een avontuur van Nathan Drake [Tom Holland], naar verluidt een afstammeling van Sir Francis Drake, wiens broer Sam [Rudy Pankow] jaren geleden spoorloos is verdwenen. Wanneer avonturier Victor ‘Sully’ Sullivan [Mark Wahlberg] zijn hulp vraagt in ruil voor informatie over zijn broer, belandt Nathan in de avontuurlijke zoektocht naar de verloren gewaande schat van de beroemde ontdekkingsreiziger (en goudjager) Ferdinand Magellan. Zij krijgen hulp van Chloe Frazer [Sophia Ali], maar ook stevige concurrentie van de steenrijke, machtige Santiago Moncada [Antonio Banderas] en zijn geduchte handlangers. Ouderwetse, bij vlagen dwaze avonturenfilm moet het niet hebben van originaliteit of een intelligent scenario en leunt vooral op de aanzienlijke star power van de hoofdrolspelers. Daarmee kom je een eind, maar het is niet genoeg.

scorsese

Goeie film waarin twee schatzoekers hun krachten bundelen om samen de grootste schat te vinden. Origineel kun je deze op een game gebaseerde film allerminst noemen, maar wel onderhoudend van begin tot eind. Avontuurlijk gebracht met genoeg actie, humor en wat spanning. Een aantal prima actie-scenes ook. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Helemaal niet de draak die ik verwachtte... Uncharted laat zich makkelijk bekijken en vindt een degelijk evenwicht tussen verhaal en actie. Mark Wahlberg komt grappig over als opportunist. Tom Holland vond ik in het begin nogal kleurloos maar de dynamiek van het duo komt op volle toeren, en stoomt de kijker al klaar voor een heel waarschijnlijke tweede film. Veel gebruik van CGI, en hoewel ik de effecten geslaagd vond, kan dat natuurlijk nooit de charme van "on location" filmen vervangen. Daarom zal een Indiana Jones altijd beter zijn. 3* maar het neigt sterk naar 3,5*

avatar van schram101

schram101

schram101 schreef:

National Treasure voor dummies? Gezapige trailer. Weet amper te boeien.

Ondanks die mening de film toch gekeken. In het vliegtuig dan wel en daar is het ook een prima filmpje voor. Sterker nog, het viel me best mee. Ik ben nooit zo’n computerfan geweest dus de games heb ik nooit gespeeld. Wellicht dus een wat misplaatste mening maar van Nathan Drake had ik een heel ander beeld. Holland blijft toch een beetje een koddig kereltje natuurlijk. Desondanks bied de film vermaak genoeg en verplaatst het met een rotvaart van mooie locatie naar mooie locatie.

Als je het niet te serieus neemt kun je je er best mee vermaken.

avatar van Mickey b

Mickey b

Leuke avonturenfilm. Hou van dit genre en ok, is weinig origineel, maar daarom niet minder amusant. Hou je van Indiana Jones (Indy heeft wel meer flair), hou je van Lara Croft met name de laatste versie (is wel iets grauwer) en hou je van films genre Da Vinci Code (mysterieuzer en meer puzzels) dan zal je deze ook wel bevallen. Maar zoals ik daarnet al zei is het allemaal niet zo diepgaand als de gekende films. Maar daarom vond ik deze niet minder. Is leuk vertier en daar gaat het hem nog altijd om. Zelf hou ik wel van Mark Wahlberg en vroeger keek ik ook graag naar films met Antonio Banderas, dus leuk om deze ook eens terug te zien. Tom Holland is voor mij wel nog altijd Spider-Man en in deze film doen zijn stunts mij daar opnieuw aan denken. Is een rasechte avonturenfilm met wat humor en voor de rest een luchtig popcornvermaak. Zelf heb ik alle games op PS gespeeld en vind dat de film de games toch wel weerspiegelt, maar je moet deze film vooral als film zien en niet als verfilming van de games. Leuke cameo trouwens van de man die de stemmen heeft verzorgd van de games. Zie je wanneer Nathan op strand beland en wordt aangesproken door een zonnende strandtoerist. Einde van film laat alvast ruimte voor een vervolg… 3,5*

avatar van AniSter

AniSter

Het meest ongelooflijke aan deze film is dat ik hem helemaal heb uitgekeken. Wat een hoog onnozelheidsgehalte zit hierin. Het standaard verhaal "op jacht naar de schat maar we worden wel steeds lastig gevallen door boeven" is inmiddels toch ook wel behoorlijk uitgemolken. Banderas zakt hiermee behoorlijk weg bij mijn groep favoriete acteurs. Goed dat zijn rol beperkt bleef. De actieshots richting het einde vond ik nog het beste van het geheel alhoewel de schepen in de grot gejat zijn uit The Goonies (1985). Uncharted komt niet in de buurt van de Indiana Jones en Robert Langdon films. Wat de cast betreft: mager, maar Tom Holland zou misschien nog wel een goede James Bond kunnen worden, als hij eenmaal volwassen is.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Tja, zo'n beetje wat ik er van verwachtte. Uncharted is een film die heel weinig écht mis doet, maar verder ook wel saai, voorspelbaar en standaard is. De games heb ik nooit gespeeld, dus daar kan ik de film niet mee vergelijken, en dat zal ook maar voor het beste zijn waarschijnlijk. Vele fans van de games waren niet te spreken over de casting van Holland en Wahlberg, maar puur op zichzelf genomen vullen die hun rollen nog wel best fijn in. Zeker met Holland in de hoofdrol speel je het heel erg veilig, maar ik kan hem wel hebben in dit soort blockbusters. Ze zijn niet slecht op elkaar ingespeeld, en wat mij betreft had er zelfs nog wat feller ingezet mogen worden op hun interacties en het humoristische aspect. Dat bleef nu een beetje karig, terwijl de potentie er wel was. De andere personages zijn een stuk minder tof, en het ontbeert de film vooral aan een toffe antagonist.

Wat dan wel erg matig in elkaar steekt in Uncharted is het avontuurlijke gehalte. Er zitten bar weinig leuke avontuur- en actiescènes in het geheel, en maar 1 of 2 echt toffe setpieces. Zo'n scène als die in het vliegtuig, dat had er gewoon meer mogen inzitten. De verscheidenheid aan locaties valt ook ontzettend tegen; een groot deel van de film speelt zich gewoon in Amerika en daarna Barcelona af, en dat is saai in een zogenaamd avontuurlijke schattenzoektochtfilm. Op het einde verplaatst het zich dan naar wat exotischere locaties, maar tegen dan vervalt de film helaas in een oninteressant CGI-festijn, en verslapte mijn aandacht. Het is allemaal wel vermakelijk, tuurlijk, maar sterk is dit toch niet. Hopelijk was dit ook een one and done; ik weet niet of het fundament sterk genoeg is om hier een volledige franchise rond te gaan bouwen.

2.5*.

avatar van jaxteller

jaxteller

goede film, wat ik me wel afvraag. Waarom hebben ze Tom Holland als Nathan Drake gecast? Is Nathan niet een oudere man in de games?

avatar van ibendb

ibendb

• 1968 stemmen

Vermakelijk, doch teveel afwijkend van de games. Eigenlijk een standaard Hollywoodproductie zonder veel hart en ziel. CGI is soms teveel aanwezig zonder geloofwaardig over te komen. Vooral het laatste gevecht was een echte overkill.

Tom Holland is fijn, maar is niet Nathan Drake. Herhaalt eigenlijk zijn rol als Peter Parker.

Mark Wahlberg is gewoon Mark Wahlberg, niet Sully.

Mijn god zoveel double-crossing.

Ik ga de vier games maar uit frustratie nog eens spelen.