White Christmas (2014)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Carl Tibbetts
met Jon Hamm, Rafe Spall en Oona Chaplin

'White Christmas' speelt zich in de nabije toekomst af. De film gaat over de twee mannen, Matt en Joe. Samen zitten ze vast in een ingesneeuwde blokhut, waar ze onderling samenhangende verhalen delen over op hol geslagen technologie. Matt vertelt onder andere over zijn hobby als datingcoach en zijn baan bij een futuristisch bedrijf. En dan wil ook Joe zijn verhaal kwijt…

Begrijp echt niets van de waarderingen voor deze serie, zowel hier als imdb.

avatar van arno74
kos schreef:
Begrijp echt niets van de waarderingen voor deze serie, zowel hier als imdb.
Ook niet van juist deze film? De serie trekt me niet maar deze vond ik toch wel erg sterk.

Nee, vergezochte onzin.

avatar van mcdaktari
Vergezocht? Ach ja, maar het is sciencefiction en Black Mirror, dan kun je dit soort verhalen verwachten. Ik vond de hele serie wel oke. Ik kijk in ieder geval wel weer uit naar het nieuwe seizoen, dat er aan zit te komen. Weer veel zin in!!

avatar van Picker
kos schreef:
Nee, vergezochte onzin.

Hahaha het is een aflevering van Black Mirror he??
Je gaat toch ook geen porno opzetten en vervolgens zeggen : ahhh...bah das met bloot enzo whahaha

On topic, zeer goede aflevering. Goed doordacht!

Het is juist absoluut niet goed doordacht.

avatar van Picker
Maar wel vergezocht...logisch.

Zoek een andere serie zou ik zeggen.

Weer niks.

Dit is zo'n beetje een hele anthology film dubbelgevouwen tot 1 aflevering in 1 seizoen van een serie. Maar dan wel duidelijk filmpjes geregisseerd door dezelfde regisseur, die zich weinig met effectieve regie heeft bezigghouden. Wat rest zijn een drietal verhaaltjes tot één verweven.

En die verhaaltjes zijn jammer genoeg niet allen even boeiend, bevatten ook wel wat gaten en zijn regelmatig erg voorspelbaar. Het is bijvoorbeeld compleet onduidelijk hoe Potter z'n legal block krijgt zonder maar iets te weten over zijn kind. Zijn vrouw verliet hem, hij zwaait even met zijn handen en dat staat gelijk aan een legal block + geen enkele info over de situatie? Uiteraard is dat stukje onzin nodig om het volgende twistje voor te bereiden, maar was er daadwerkelijk iemand verrast toen het zijn kind niet bleek te zijn?.

En zo reutelt het allemaal een beetje voort. De twists volgen elkaar redelijk snel op, maar geen enkele is verrassend, vernieuwend of zelfs maar een beetje spannend. De ideetjes rond de eye-tech zijn ook niet bijster boeiend en qua regie is het echt droef. Het oogt goedkoop, de soundtrack is goedkoop, het is klassiek TV-materiaal.

9.2 ... ik begrijp het ook niet. Met z'n 73 minuten komt deze aflevering toch redelijk in genre-film territorium, en zelfs die cheape genrefilmpjes zijn vaak nog een stuk beter afgewerkt dan dit verhaaltje.

avatar van Ste*
Ik neem me al tijden voor om meer Black Mirror te kijken omdat ik de thema's en uitgangspunten altijd wel heel boeiend vind. Dus dan deze kerstspecial maar, weer eens iets anders dan een jolly familiefilm.

Vergezocht, ja wellicht, maar ik blijf dit soort dingen toch altijd wel heel interessant vinden om te zien. Met name het stukje van de 'cookie', en de tijd die daarin gemanipuleerd wordt, wat ook weer terugkomt op het einde.

Het geheel is misschien wat rommelig uitgewerkt en de ontknoping heeft daardoor niet de impact die het had kunnen hebben, maar een aantal individuele scènes en vondsten maken dit toch best spannend en verrassend.

avatar van N00dles
Beetje apart om hierop te stemmen, omdat het een om een aflevering van een televisieserie gaat, maar vooruit.

Black Mirror weet telkens interessante science fiction werelden te scheppen met futuristische technologie naadloos geïmplementeerd in iets dat nog sterk lijkt op onze hedendaagse maatschappij. Een soort sf-Twilight Zone zal ik maar zeggen.
Wel vond ik het verhaal hier soms warrig verteld en is de uiteindelijke ontknoping wat vergezocht. Het goede acteerwerk en de gelikte productie maken het echter zeker niet saai om naar te kijken.

avatar van mjk87
Hoewel je die laatste twisten van mijlenver ziet aankomen (sommige kan je uittekenen, verder weet je bij dit soort films dat er altijd wel enkele in zitten) is dit toch best een fijne film geworden, vooral omdat er wat interessante ideeën rond technologie worden gebracht. Soms meer fiction dan science, maar ieder geval geloofwaardig genoeg binnen de context. Prima geacteerd, lekker kort en aardig visueel design hoewel het wel een eigen smoel mist. 3,5*.

avatar van Fisico
Black mirror is een serie die me wel ligt. Het tweede seizoen net achter de rug met deze White Christmas hoewel het helemaal niets met de Kerst te maken heeft. Ook hoegenaamd geen vrolijke film, maar wederom dat typische Black mirror sfeertje waarbij technologie eerder een vloek dan een zegen dreigt te zijn voor de mens.

Boeiend standpunt bevat deze White Christmas dat met zijn speelduur enigszins op een film begon te lijken. De verhalen van beide mannen waren boeiend en de idee van het blokken had wel iets. Wel allemaal nogal drastisch en onvoorwaardelijk griezelig wat Joe meemaakt. Qua straf kan het wel tellen wanneer een soort stigma boven je hangt en dat zowel voor Joe als Matt. Naar het einde toe zeker een voor de handliggende twist, maar dat neemt niet weg dat ik geïntrigeerd gekeken heb. Dit mede door de toch redelijke goede acteerprestaties en goede dialogen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sterk geacteerd en uiteindelijk valt het verhaal ook wel op een boeiende wijze in elkaar, maar ik vond het wel een vrij lange en verwarrende aanloop. Ik miste ook een beetje het technologische en futuristische gedeelte wat Black Mirror zo sterk maakt normaal gesproken. Het zit er wel in, maar ik heb wel heel wat betere afleveringen gezien.

avatar van Shadowed
Juist!

Veruit de beste Black Mirror aflevering tot nu toe. Van tevoren had ik mijn twijfels omdat ik 73 minuten wel heel lang vond voor een Black Mirror aflevering, maar ik kwam er pas later achter dat het een special was voor de kerst destijds.

En daarbuiten is het gewoon een hele sterke aflevering in de reeks. Deze aflevering heeft het gewoon wat sommige andere afleveringen niet hebben. Deze aflevering is zonder geweld te gebruiken en zonder enge beelden te gebruiken nog heel verontrustend.

Acteerwerk is niet bijzonder memorabel, maar het voldoet hier gewoon. Het is niet zo dat de andere aflevering fantastisch acteerwerk bevatten, dus hier is het ook geen uitzondering. Maar het voldoet wel aan de film zelf en doet geen afbreuk aan de beleving.

De aflevering had ook eigenlijk iets langer moeten zijn, maar ik vond het fantastisch bedacht. Meerdere leuke ideeën in 1 aflevering gestopt en ze dan toch zo briljant samen weten te brengen. Het is gewoon knap schrijfwerk en regiewerk. Notabene van dezelfde regisseur die naar mijn mening ook de slechtste Black Mirror (tot nu toe) aflevering heeft geregisseerd.

De verhaaltjes zijn boeiend, donker en interessant. Vooral de "cookie" vond ik gewoon briljant bedacht. Vergezocht, natuurlijk, maar o zo leuk bedacht. Het hele proces van zo'n "installatie" laat mij als kijker al snel denken dat zelfmoord uiteindelijk de enige optie lijkt te zijn.

Voor de rest is het vlot, de film ziet er netjes uit en is boeiend. Het schrijfwerk is fenomenaal en de regie is pakkend. Vond het een prachtige aflevering. Jammer dat hij op een gegeven moment weer voorbij was.