Under the Silver Lake (2018)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door David Robert Mitchell
met Andrew Garfield, Riley Keough en Jimmi Simpson

Het verhaal speelt zich af in Los Angeles. We volgen Sam die in de ban raakt van de verdwijning van de mysterieuze Sarah en van de vreemde moord op een miljardair. Hij ontdekt een link tussen de misdaad en een serie gedode honden. De sporen die hij volgt leiden hem naar de muziekwereld van onafhankelijke bands. Hij krijgt hulp van zijn vriend die mee onderzoek voert naar verdwenen vrouwen.

HarmJanStegenga schreef:
Ik heb de blu-ray inmiddels binnen.

Waar heb je die besteld. Stond niks bij de MM en op Amazon kom ik ook niks tegen.

avatar van Bélon
@ Basto o.m. hier bol.com | Under The Silver Lake (Blu-ray) | Dvd's

HarmJanStegenga schreef:
Ik heb de blu-ray inmiddels binnen.

Zou je kunnen checken of cq. welke extra's erop staan (kan daar nl. geen info over vinden)?

avatar van HarmJanStegenga
Bélon schreef:
Als ik de hoes zo ff bekijk hoef ik qua extra's niet veel te verwachten. Misschien verrast de blu-ray me als ik 'm in de speler stop, maar dan hoor je het.

En idd @Basto wat Bélon zegt, ik heb 'm via bol.com.

avatar van Basto
Kunnen de ondertitels uit?

avatar van HarmJanStegenga
Basto schreef:
Kunnen de ondertitels uit?
Geen idee. Zitten NL subs en Franse subs op, ga er vanuit dat ze uit kunnen, maar heb 'm nog niet in de speler gehad.

avatar van max cady
Bijzondere ervaring deze prent en ook zeer zweervol geschoten. Hoor ik die vogel nou “ooievaar” zeggen? Ja toch?

max cady schreef:

Rotterdam toch?

avatar van max cady

Rotterdam toch?

2 minuten voor het einde bedoel ik. Misschien verkeerd gehoord ..

avatar van Basto
Volgens mij zegt de vogels hetzelfde als in het begin. Als zijn vriendinnetje denkt dat het Rotterdam was.

Maar het blijft natuurlijk een raadsel....

avatar van TheDiningDead
Tweede keer gekeken. Just because you’re paranoid, don’t mean they’re not after you, comes to (never)mind. Even een vluchtige gedachte gewijd aan Cobain die hier allicht uiteindelijk symbool staat voor wat in de film als narcisme af wordt gedaan, dat puberale menselijke verlangen naar uniciteit, naar zin, dat wat je gelaten aan de wilgen hangt als je kinderen krijgt en beseft een estafetteloper in een noch neer-, noch opwaartse spiraal van DNA te zijn. Overigens wordt in de film juist Cobains vaderschap benadrukt.
Anyhow, moest denken aan hoe REM voor Cobain gold als een voorbeeld voor behoud van artistieke authenticiteit in combinatie met commercieel succes - voor zover dergelijke noties voorbij de jaren ‘90 nog enige rol van belang vervullen.
Wat me brengt bij de a-historische kwaliteit van in ieder geval de twee Mitchell films die ik heb gezien. Net als Lynch met wie hij nog al eens vergeleken wordt hoewel ik meer Altman via Anderson en Hitchcock via dePalma zie.
Het punt is, er is geen punt

Edit: misschien moet ik met het oog op samenhang en begrijpelijkheid niet meer posten na een overmaat Rochefort.

Ik vind het knap dat er zoveel mensen zijn, die hier iets mee kunnen. Ik kan met de beste wil van de wereld geen chocola maken van deze gekunstelde verzameling beelden, die —voor zover ik het heb kunnen volgen— ternauwernood enige onderlinge verwantschap vertonen. Als het dan nog erg mooie plaatjes zouden zijn, dan zou dat tenminste nog een beetje goed maken, maar ook dat heb ik node gemist. Al met al, zonde van mijn tijd dus.

De moeder van de protagonist stuurt hem een bandopname van Janet Gaynor’s 7th Heaven uit 1927. Een verstandige vrouw, die moeder, want dat is in menig opzicht daadwerkelijk een mooie film.

BBarbie schreef:

Gek, ik heb juist zelden een coherentere film gezien. Alles heeft met elkaar te maken. Daarbij ziet de film er juist schitterend uit! Die dansscene met het ballonnenmeisje is magisch.

En die zogenaamde gekunstelde vorm heeft dan weer alles te maken met de inhoud/beleveniswereld van de hoofdpersoon.

Heerlijke chocolade!

Heerlijke chocolade!
Goed voor jou

avatar van Basto
Gister voor de vierde keer gezien. Film wordt steeds beter en is zo grappig! Zonder ondertiteling blijken er nog veel meer geestige zinsnedes in te zitten. Staat op de nominatie om mijn all time top 10 binnen te dringen. Heerlijke film over Hollywood dat een grote ode brengt aan het werk van Hitchcock, Lynch, DePalma en Altman.

avatar van de grunt
Basto vind jij Under the Silver Lake beter dan Mulholland Dr.

de grunt schreef:
Basto vind jij Under the Silver Lake beter dan Mulholland Dr.

Ja, maar dat vind ik ook niet Lynch zijn beste. In Mulholland Dr. herhaalt hij zichzelf een beetje. Het is me ook iets te degelijk en mist een beetje het rauwe randje.

Ook vergelijk ik deze meer met Inherent Vice en The Long Goodbye.

avatar van leatherhead
Leuk! Deed me erg denken aan Mulholland Drive maar dan een stuk luchtiger. Ook de link naar Inherent Vice kan ik wel begrijpen, al voelt deze film gelukkig een stuk levendiger aan. De non-lineaire structuur van de film is perfect en elke scene is zowat een avontuur op zich. De vele ogenschijnlijk onbelangrijke zijpaadjes/plotjes zullen niet bij iedereen goed vallen, maar zijn voor mij absoluut hetgeen wat de film maakt. De film verliest ook nergens echt zijn frisheid wat voor een speelduur van ruim twee uur best knap is.

Visueel mag de film er bij momenten zeker wezen, al zit je met L.A. als locatie meestal wel goed. Enige minpunt vond ik de nogal flauwe en identiteitsloze soundtrack. Wat dat betreft kan het toch echt niet tegen een Lynch opboksen, maar soit. Misschien een beetje flauw steeds die vergelijking te trekken, aangezien de film meer dan genoeg heeft om op eigen benen te staan. Goeie 4* wel, heerlijke film.

avatar van Alathir
Speciale film. Ik vond de film wel goed genoeg om te blijven kijken alleen mistte het wat sfeer en is de soundtrack niet opvallend genoeg of zelfs volledig afwezig. Soms vond ik het ook wat te absurd naar mijn smaak.

Andrew Garfield speelt een wat eenzame, werkloze kerel die maar wat lijkt aan te modderen en zijn tijd verdrijft met voyeurisme. Om de één of andere reden weet hij dan nog een vrouw in bed te krijgen. Wie zij is, komen we niet echt te weten. Eigenlijk weten we over geen enkel personage veel. Zo is een man met complottheoriën bezig. En zijn buurvrouw loopt graag naakt rond en heeft een parkiet die volgens mij Hollywood zegt. Het is dus absurd hoe weinig we weten en te weten komen. Nog absurder zijn de situaties waarin hij belandt. Als je hiervan houdt moet je zeker kijken.

avatar van missy85
dit is een van de vaagste films die ik ooit gezien heb.

missy85 schreef:
dit is een van de vaagste films die ik ooit gezien heb.

Leuk he!

avatar van Noodless
Zeker niet verveeld, maar ik kan er geen touw aan vast knopen. Wat een bizarre, maffe film.
Echt iets voor de liefhebbers want 140 minuten dit soort cinema zou wel eens een irritante zit kunnen worden voor de meeste onder ons. Al zullen ook veel mensen na een tijd afhaken. Och, ik was toch nieuwsgierig naar het mysterie en al die weirde personages die de revue passeren. Ook leuke knipoogjes naar Hollywoodfilms vroeger. 6/10

avatar van Filmkriebel
Fascinerend. Normaal gezien ben ik de eerste om zo'n films af te breken maar deze vond ik wel geslaagd. Net als een bal in een flipperkast word je van de ene kant naar de andere geslingerd en vraag je je af waar dit allemaal naartoe zal leiden. Voor één keer kunnen we wel zeggen dat de film totaal onvoorspelbaar is. Of het dan allemaal ergens op slaat is dan weer een andere vraag. De verdwijning van een rijke mogul en de crush van Sam voor een overbuurmeisje zijn de aanleiding voor een vreemde zwerftocht doorheen Silver Lake, op zoek naar antwoorden. Veel cryptische symboliek, subliminale boodschappen, gekke ontmoetingen, surrealistische gebeurtenissen, absurde complottheorieën die lijken te hinten op een dolgedraaide irrationele maatschappij (en hoofdfiguur). Zeker niet voor iedereen maar uiteindelijk toch een boeiende mystery-film die ijzersterk in beeld is gebracht. Humor en een vleugje erotiek zijn ook nooit ver weg...

avatar van Mr_Mephisto
Intrigerend, of toch tijdelijk.

Bijzondere 'metafilm' die eerder bespiegelingen aanreikt over de donkere zijde van Hollywood en de leegheid van het supersterrenbestaan dan een coherent verhaal. Vreemde personages, gênante ontmoetingen en complottheorieën zijn daarbij schering en inslag. Mulholland Drive en Inherent Vice springen zeker voor het geestesoog, al kun je het ook een Twin Peaks in Los Angeles noemen.

Hoogtepunt was wellicht de pianist die achter de schermen meerdere wereldhits had geschreven, of het mysterie van de Owl's Kiss. Voorts kabbelt de film richting het einde, met hier en daar een mooi plaatje.