Undisputed (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Wesley Snipes, Ving Rhames en Peter Falk

Voormalig wereldkampioen boksen George 'Iceman' Chambers belandt in de gevangenis, nadat hij wordt veroordeeld voor de verkrachting van een vrouw. Hij wil zich onmiddellijk bewijzen en hij daagt de ongeslagen gevangeniskampioen Monroe Hutchen uit voor een gevecht. Na een opstootje in de kantine worden de twee vechtersbazen gescheiden. De directie van de strafinstelling besluit Hutchen in de isoleercel te plaatsen om de gemoederen te bedaren. Dit is echter slechts een voorlopige maatregel: onder toedoen van de maffia, die actief is binnen de gevangenismuren, komt de confrontatie er toch.

avatar van Jaii Jordan
Niet slecht maar Undisputed 2 is veeeeel beter

avatar van The Beast
Redelijke Film, maar lang niet zo vermakelijk als deel 2 en 3, Het is de zoveelste gevangenis vechtfilm, wat natuurlijk niet betekent dat het slecht is, ik vind bijvoorbeeld leuk dat de rollen zijn omgedraait, wantnormaal is het degene die in de gevangenis komt die zichzelf MOET bewijzen en ook degene is die heel de tijd wordt gekleineerd etc.
Maar bij deze film is degene die de gevangenis inkomt ENORM(iets teveel eigenlijk) zelfverzekerd, en hij begint ook meteen monroe hutchen uit te dagen etc, terwijl hij eigenlijk meer rustig is

Deze film krijgt van mij een 2,5

avatar van filmfan1967
Niet slecht, maar ik heb me enorm geërgerd aan de editing (al die tekst en tekeningen in het beeld en vooral de witte flits waar veel scenes mee eindigen). De Undisputed-serie is bovendien één van de weinige series waarbij de vervolg-films beter zijn dan het origineel, vooral dankzij regiseur Isaac Florentine die de vervolg-films regisseerde.

Morgen de 2e deel kijken hopen dat die net zo leuk is als deze kan ook zeker wel beter maar een actie film hoeft nooit echt te kloppen. Het is meestal verstand op nul en kijken. Actie is voor mij wel belangrijk in actie films wat logisch klinkt haha

avatar van jeroentjuhhhhh
Snipes en Rhames zijn fantastisch, maar de gehele toon en uitvoering van de film laat een smakeloos 13 in een dozijn gevoel achter. Voor een actie-regisseur als Hill verwacht ik toch wel wat meer. Vooral de outside the ring shots tijdens het laatste gevecht zijn droevig. Halen heel de intensiteit van de climax onderuit. Op dat vlak blijft Undisputed duidelijk achter, maar vermakelijk is de hele aanloop gelukkig wel. Vooral dus door de twee mannen in vorm.

Matige film waarin een veroordeelde bokskampioen in de gevangenis gewoon verder bokst. Een mix tussen het gevangenis- en boksgenre. Een mager verhaaltje met clichématige personages en een nogal rommelige montage. Echter is het eindgevecht wel de moeite waard waarbij het uiteraard leuk is om Wesley Snipes en Ving Rhames tegenover elkaar te zien. Beide heren zijn dan ook goed gecast.

avatar van Mug
Mug
Jemigdepemig, deel 2 was vooral wansmaak, deel 1 is een snorefest van jewelste, ik werd pas wakker toen Columbo in 1 minuut 60 maal fucking zei. Het finale boksgevecht was ook niet je van het. Saaie film vol gangstahiphop, Ving Rhames als onsympathieke klootzak, en heel veel korreltjes zout. Het plot is daadwerkelijk om te janken zo slecht. Het maakt van alle jaren 80 direct-to-video actiefilmpjes meesterwerken.

O ja, flashbacks in zwart wit, whoehoe!!!

Te zoute eenheidsworst dus, waar is de peper?

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Argyle
Net zo goed als deel 2&3

topfilm!

5.0

Na gisteren eerst het tweede en het derde gezien te hebben van de "Undisputed" reeks, was het nu de beurt aan dit eerste matige deel wat me eigenlijk best is tegengevallen.

Ondanks dat men groots heeft uitgepakt qua cast met o.a. Wesley Snipes (in de rol van gevangenis bokskampioen Monroe Hutchen), Ving Rhames (in de rol van bokswereldkampioen George 'Iceman' Chambers, die in de gevangenis belandt), Peter Falk (in de rol van sympathieke maffiabaas Mendy Ripstein) en Michael Rooker (in de rol van gevangenisbewaker A.J. Mercker), stelt het flauwe, saaie, clichématige en zeer voorspelbare verhaal weinig voor en weet het ook niet echt te boeien. Omdat de film nog geen 90 minuten duurt, kijkt hij wel nog lekker weg en ook mede vanwege de nodige droge humor in het verhaal.

Ook de uitvoering met hier en daar wat flashbacks en zwart/beelden valt tegen en sowieso verloopt het verhaal zeer traag (waardoor het tevens allemaal langdradig is) en is de vechtactie (alleen in de vorm van boksen) maar sporadisch aanwezig. Uiteraard eindigt de film met een "Rocky 1"-achtig cliché eindgevecht tussen Monroe Hutchen en George 'Iceman' Chambers. Opzicht is dat eindgevecht nog wel leuk en dan niet vanwege het vechten maar vooral vanwege de donkere commentator Marvin Bonds (zeer leuk gespeeld door Ed Lover) die op een leuke humoristische manier verslag doet van het gevecht en die ook niet uitblinkt in spellen. Zo spelt hij het woord "respect" als volgt "This fight is for respeck! R-E-S-P-E-C-K!" De cast heeft wel eens beter gespeeld in andere films, maar toch deden ze het nog enigszins verdienstelijk en dan vooral Ving Rhames met zijn schijt aan alles instelling.

Al met al gewoon een matige gevangenisvechtfilm die ondanks die bekende cast nergens weet te overtuigen. Dit is in mijn ogen zeker het minste deel uit de "Undisputed" reeks.

avatar van xaid
Als ik dit had geweten was ik veel eerder boef geworden stem verhoogd . Deel 2 en 3 is echt awesome al denk ik dat deeltje 4 tegen gaat vallen aan het verhaallijntje te zien maar laten we hopen dat ik ongelijk heb

Doorsnee gevangenisfilm. Niemanddalletje. De hele film draait om het slotgevecht tussen Snipes en kampioen Rhames............Je begrijpt het al, niet de moeite waard. Eindgevecht stelt niks voor trouwens......Kan iemand mij uitleggen waarom de verliezer op vrije voeten komt??? O....onduidelijke rol van Peter Falk..Waar staat ie voor??? Wat doet ie in de film???

avatar van RuudC
Nu wil ik niet de zeurpiet uithangen door deze film een redelijk lage waardering te geven, ondanks dat ik me best met Undisputed vermaakt heb. Het punt is namelijk dat de film eigenlijk weinig bijzonders herbergt, maar dat ik wel aan de buis gekluisterd bleef, omdat ik wilde zien hoe dit verhaal zou aflopen. Goed acteerwerk van Wesley Snipes en Ving Rhames. De match mag er ook zeker wezen, maar het is een film zonder echte herkijkwaarde. De hele opbouw is eigenlijk vrij simpel en het gevangenisplotje stelt weinig voor. Prima popcornfilm. Leuk voor een keer.

avatar van john mcclane 2
De hele trilogy te zien (is voor leuk prijsje online de hele trilogy in blu ray !!! Aanrader )
Deze is niet de beste,,,maar voor het vecht genre erg goed te doen .
De hele reeks was best aangenaam .
Deel 4 is er inmiddels ook ,
Boyka: Undisputed IV (2016)

avatar van Alathir
Ik ben misschien van plan de reeks eens te herzien, dus heb ik maar eens Undisputed opgezet. Geen idee of ik deze ooit al had gezien, het is mogelijk want veel zal er waarschijnlijk niet van blijven hangen. Een beetje wat ik in gedacht had ook van einde. Lichtjes anders wel aangepakt door de regisseur. Ik ken niet genoeg van boksen maar als je al 2x bent neergegaan en het in de volgende 2 rondes helemaal omslaat, lijkt me dat vrij ver gezocht.
Anyway, het was gene vette en ik had eigenlijk wel meer actie verwacht voor een Undisputed film. De Yuri Boyka films hebben toch een stuk meer actie dan deze. Het verhaal was nog vrij oké hier voor een type film als deze. Regie is matig.

avatar van schenkowiets
Jammer van het gevecht wat je bijna niet kon volgen door t slechte camerawerk. Heel de film wordt er spanning opgebouwd naar t eind gevecht, kan je vervolgens bijna niets zien door die tralies omdat de camera aan de achterkant is. Had veel meer ingezeten dit deel .

avatar van Kondoro0614
Ik was ‘vroeger’ altijd een verwaand fan van de ‘Undisputed’ reeks. Vooral deel drie had altijd veel indruk op mij maar was wel één van de eerste films die ik heb gezien toen ik me had aangemeld op MovieMeter. Nu ik bijna vijf jaar actief ben op de site en veel heb geleerd van de cinema wereld en al aardig wat films heb gekeken in die vijf jaar, ik vind zo’n 1500 films aardig wat voor mij zelf, beginnen de ‘Undisputed’ films er een beetje uit te vallen, ze worden toch wat minder interessant en dit eerste deel is eigenlijk niks beters dan een b matig aftreksel die eigenlijk maar weinig weet te bieden.

Om Snipes in een film als deze te zien is geen spektakel. De beste acteur speelt vaker in dit soort films maar het blijft leuk om naar te kijken. Ik vind Snipes niet echt overweldigend acteren. Ook Vig Rhames was leuk in de film maar werd nergens echt héél speciaal. De rest van de cast was niets bijzonders met hier en daar een bekende kop en daar bleef het wel bij..

Het begin van deze serie was niet goed, en dit eerste deel viel best ver buiten de rest. Hoewel de B label aanwezig blijft bij de films, dit is niet echt veranderd vond ik wel dat de vervolgfilms beter zijn en worden. Dit eerste deel is een beetje verpest, zeker door de zwart wit beelden die er in gegooid worden en de hier en daar wat slechtere camerawerk.

Het verhaal was ook niks bijzonders, we volgen een paar gevangen die om de zes maanden een bokswedstrijd houden in hun gevangenis. Op een dag arriveert ‘The Icemen’ die monrou uitdaagt voor een gevecht om de titel en deze vervolgens verliest. Na vrijlating gaat het verlies rond als een leugen en eindigt de film al snel. Dus om een groot verhaal klein te maken: we zitten de hele film in het proces naar het gevecht toe en eenmaal aangekomen bij het gevecht is er geen spektakel te bekennen, het gevecht was leuk maar niet bijzonder. En dan valt Undisputed al snel door de mand en is de film dus gewoon weg niet bijzonder te benoemen.