Undisputed II: Last Man Standing (2006)

Alternatieve titel: Undisputed 2

Actie / Misdaad

geregisseerd door Isaac Florentine
met Michael Jai White, Scott Adkins en Eli Danker

George "Iceman" Chambers, een voormalig wereldkampioen boksen, heeft zijn hele leven gevochten om roem, geld en titels te vergaren. Sommigen beschouwen hem als de grootste bokser die ooit in de ring stond. Dat hij zo diep zou vallen had niemand vermoed. Als George stopt met boksen zit hij zonder geld en zonder werk. Hij is gedesillusioneerd en wil niets meer met boksen te maken hebben. Zijn manager Phil zorgt ervoor dat hij kan optreden in een Wodkacommercial in Rusland. Tijdens de opnamen vindt de plaatselijke politie een grote hoeveelheid heroïne in de hotelkamer van George. Hoewel hij onschuldig is, wordt hij veroordeeld en opgesloten in één van de ergste gevangenissen van Rusland. Het is er koud en smerig, en de directeur is de sadistische Gaga. Het toeval wil dat deze Gaga helemaal niet gek is van boksen...

De film kijkt wel vlot weg, maar het is wel het standaard verhaal voor gevangenisfilms. Hoofdpersoon wordt erin geluisd, is niet van plan te blijven, denkt dat hij door een klusje vrij kan komen, verkeerd gedacht. Geef George een voetbal in plaats van een ring en je hebt die film met Vinnie Jones.

Knullige actiefilm die goedkoop oogt maar wel uitblinkt bij de actiescenes, die overigens niet erg realistisch overkomen maar wel spectaculair zijn. Adkins moet de film dragen maar met zijn vage rol is dat lastig. Met alleen wat spectaculaire actiescenes redt je het niet.

B-200
Wel een van de betere knokfilms. Ik heb altijd wel een zwak voor gevangenisfilms gehad.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Argyle
De undisputed reeks blijft me telkens weer verbazen. ook voor deze een dikke 10!!

Best wel een dertien in een dozijn weinig originele gevangenisvechtfilm die vol zit met clichés en die ook een zeer voorspelbaar verloop heeft.

Opzicht is hij wel nog vermakelijk om naar te kijken en dan vooral vanwege de beste spectaculaire vechtactie (daarvoor kijk je eigenlijk ook dit soort films, want de verhalen zelf stelen meestal weinig voor en dat is bij deze film ook het geval), die ook fraai in beeld werd weergegeven. Met name hoofdrolspeler Scott Adkins (in de rol van de Rus Yuri Boyka) is daarin lekker opdreef en voornamelijk zijn benen zijn daarin een belangrijk wapen. Opzicht is het wel leuk dat hij ook de hoofdrol speelt in het derde deel van de "Undisputed" reeks, welke ook naadloos aansluit op het einde van deze film.

Ook de andere hoofdrolspeler Michael Jai White (in de rol van de Amerikaan George Chambers, die overal de schijt, is overigens letterlijk van toepassing in deze film, aan heeft en het niet nauw heeft op regels. Dat brengt hem uiteraard vaak in de problemen in de gevangenis) leeft zich geregeld lekker uit tijdens het vechten (zowel in de ring van de gevangenis als buiten de ring van de gevangenis). Buiten de gevechten zit er ook nog een verhaal omheen welke draait om de gehandicapte (gekluisterd aan een rolstoel) "Crot" die verdienstelijk werd gespeeld door Eli Danker. Dat verhaal leverde op het einde nog zelfs een emotionele scene op

Al met al leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet. Op naar het derde deel zullen we maar zeggen.

avatar van RuudC
Fijn! Heel fijn! Nu ben ik aardig bekend met Michael J. White en Scott Adkins, maar hier heb ik toch wel naar zitten kijken met een blik die ergens tussen een opengevallen mond en een brede glimlach in zit. Beide heren kunnen heerlijk knokken en zijn zeker geen onbenullen als het op acteren aankomt. Het gevangenisverhaaltje is inderdaad niet bijzonder, maar wel prettig om uit te zitten. Crot is daarbij ook een goed personage dat deze film ook de nodige flair geeft.

Verbaast me dan toch wel weer om alle gematigde reacties te lezen. De actie (en dat is waar deze film om draait) is flitsend! Zodra Boyka of Chambers in beeld komen, gebeurt er wat. Twee personages die alleen om te zien al indrukwekkend zijn. Ik moest ook een lach onderdrukken als ze andere gevangenen aftuigen vanwege een verkeerde (re)actie. Er zit vaart in deze film en de Siberische gevangenis maakt best indruk. Dit is toch wel een bovengemiddelde gevangenisfilm, maar als toernooiprent erg sterk.

avatar van Timothyvdmeer
Standaard filmpje snel vergeten.

avatar van Banjo
Dom spierballen gelul maar toch wel vermakelijk...

3 sterren

"Verstand-op- 0 -vecht-gevangenisfilm" in de b-categorie, maar toch prima mee vermaakt!