Undisputed II: Last Man Standing (2006)

Alternatieve titel: Undisputed 2

Actie / Misdaad

geregisseerd door Isaac Florentine
met Michael Jai White, Scott Adkins en Eli Danker

George "Iceman" Chambers, een voormalig wereldkampioen boksen, heeft zijn hele leven gevochten om roem, geld en titels te vergaren. Sommigen beschouwen hem als de grootste bokser die ooit in de ring stond. Dat hij zo diep zou vallen had niemand vermoed. Als George stopt met boksen zit hij zonder geld en zonder werk. Hij is gedesillusioneerd en wil niets meer met boksen te maken hebben. Zijn manager Phil zorgt ervoor dat hij kan optreden in een Wodkacommercial in Rusland. Tijdens de opnamen vindt de plaatselijke politie een grote hoeveelheid heroïne in de hotelkamer van George. Hoewel hij onschuldig is, wordt hij veroordeeld en opgesloten in één van de ergste gevangenissen van Rusland. Het is er koud en smerig, en de directeur is de sadistische Gaga. Het toeval wil dat deze Gaga helemaal niet gek is van boksen...

De film kijkt wel vlot weg, maar het is wel het standaard verhaal voor gevangenisfilms. Hoofdpersoon wordt erin geluisd, is niet van plan te blijven, denkt dat hij door een klusje vrij kan komen, verkeerd gedacht. Geef George een voetbal in plaats van een ring en je hebt die film met Vinnie Jones.

Knullige actiefilm die goedkoop oogt maar wel uitblinkt bij de actiescenes, die overigens niet erg realistisch overkomen maar wel spectaculair zijn. Adkins moet de film dragen maar met zijn vage rol is dat lastig. Met alleen wat spectaculaire actiescenes redt je het niet.

B-200
Wel een van de betere knokfilms. Ik heb altijd wel een zwak voor gevangenisfilms gehad.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Argyle
De undisputed reeks blijft me telkens weer verbazen. ook voor deze een dikke 10!!

Best wel een dertien in een dozijn weinig originele gevangenisvechtfilm die vol zit met clichés en die ook een zeer voorspelbaar verloop heeft.

Opzicht is hij wel nog vermakelijk om naar te kijken en dan vooral vanwege de beste spectaculaire vechtactie (daarvoor kijk je eigenlijk ook dit soort films, want de verhalen zelf stelen meestal weinig voor en dat is bij deze film ook het geval), die ook fraai in beeld werd weergegeven. Met name hoofdrolspeler Scott Adkins (in de rol van de Rus Yuri Boyka) is daarin lekker opdreef en voornamelijk zijn benen zijn daarin een belangrijk wapen. Opzicht is het wel leuk dat hij ook de hoofdrol speelt in het derde deel van de "Undisputed" reeks, welke ook naadloos aansluit op het einde van deze film.

Ook de andere hoofdrolspeler Michael Jai White (in de rol van de Amerikaan George Chambers, die overal de schijt, is overigens letterlijk van toepassing in deze film, aan heeft en het niet nauw heeft op regels. Dat brengt hem uiteraard vaak in de problemen in de gevangenis) leeft zich geregeld lekker uit tijdens het vechten (zowel in de ring van de gevangenis als buiten de ring van de gevangenis). Buiten de gevechten zit er ook nog een verhaal omheen welke draait om de gehandicapte (gekluisterd aan een rolstoel) "Crot" die verdienstelijk werd gespeeld door Eli Danker. Dat verhaal leverde op het einde nog zelfs een emotionele scene op

Al met al leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet. Op naar het derde deel zullen we maar zeggen.

avatar van RuudC
Fijn! Heel fijn! Nu ben ik aardig bekend met Michael J. White en Scott Adkins, maar hier heb ik toch wel naar zitten kijken met een blik die ergens tussen een opengevallen mond en een brede glimlach in zit. Beide heren kunnen heerlijk knokken en zijn zeker geen onbenullen als het op acteren aankomt. Het gevangenisverhaaltje is inderdaad niet bijzonder, maar wel prettig om uit te zitten. Crot is daarbij ook een goed personage dat deze film ook de nodige flair geeft.

Verbaast me dan toch wel weer om alle gematigde reacties te lezen. De actie (en dat is waar deze film om draait) is flitsend! Zodra Boyka of Chambers in beeld komen, gebeurt er wat. Twee personages die alleen om te zien al indrukwekkend zijn. Ik moest ook een lach onderdrukken als ze andere gevangenen aftuigen vanwege een verkeerde (re)actie. Er zit vaart in deze film en de Siberische gevangenis maakt best indruk. Dit is toch wel een bovengemiddelde gevangenisfilm, maar als toernooiprent erg sterk.

avatar van Timothyvdmeer
Standaard filmpje snel vergeten.

avatar van Banjo
Dom spierballen gelul maar toch wel vermakelijk...

3 sterren

"Verstand-op- 0 -vecht-gevangenisfilm" in de b-categorie, maar toch prima mee vermaakt!

avatar van Kondoro0614
“You were great champion, I know, long time ago, long time, but in here, I am the champion, and you, you are just my...”

Ook dit tweede deel staat als een huis. Het is misschien wel de vijfde keer dat ik hem nu heb gezien in drie jaar, ik had mijn stem verwijderd om zo mijn statistieken gelijk te krijgen hier op MovieMeter en ik heb de film altijd achter de hand gehouden in een speciale lijst zodat deze constant op popt als ik een film wou kijken en ik wist zo gauw niet welke. Nu heb ik de hele reeks gezien van de ‘Undisputed’ films en het zijn stuk voor stuk wel erg leuke films met deel drie voor mij als uitschieter. Ook dit tweede deel mag er zeker wezen, een jonge en vrij gespierde Michael Jai White en uiteraard een legende in de films: ‘Yuri Boyka’ door Scott Adkins. De trukendoos werd uit de kast gehaald en de gevechten waren prima, ook het trainen tussendoor had pit en de onder onze strijd tussen Boyka en Chambers spatte er wel van af, met de nodige straffen voor Chambers.

Ik had ze al even genoemd maar Michael Jai White en Scott Adkins deden het best leuk in deze film. Het lijkt wel alsof het Adkins kindje is geworden (zeker na de twee volgende delen), en hij zit er heerlijk in. Voor de rest vond ik persoonlijk de cast niet heel denderend of dat er echt iemand uitstak, het was puur een pareltje voor Michael en Scott die het beiden wel erg goed oppakken.

Voor de rest is het allemaal niet heel bijzonder om deze film echt te ontleden. Het is een gevangenisvechtfilm in een Russische gevangenis die eigenlijk zo corrupt als het maar kan word geleid. White die vaak een straf krijgt, één keer in een kooi vol met vuil water en daarna vast geboden aan een paal, beiden met een koude omgeving. En de film dendert met zijn vierennegentig minuten prima door. Het is geen hoogstaande film, maar wel een leuke in zijn gebied.

Een film die wat mij betreft In Hell 2 had mogen heten. Hij vertoont namelijk meer raakvlakken met die Jean Claude van Damme film uit 2003 dan met Undisputed uit 2002. Hoofdpersonage George 'Iceman' Chambers lijkt er bij de haren bij gesleept want hij is een volledig ander personage geworden. Hij is geen bokser meer maar een MMA fighter. Het lijkt wel of de film al geschreven was maar geen funding kreeg en daarom de titel en het hoofdpersonage maar van een bestaande film gepikt hebben en er vervolgens een 2 achter geplakt. Et tiens voila, ineens was green light. Voor zover mijn kritische noten op deze film want ondanks dat alles is hij een prima film. Michael Jai White en Scott Adkins zijn vechters die redelijk genoeg kunnen acteren om een vermakelijke film in dit genre te kunnen maken. Het decor, een Oost-Europese gevangenis, oogt lekker grimmig en de cast bestaat ook uit veel Oostblokkers met lugubere koppen. Kortomverwacht geen Midnight Express maar gewoon dik ander half uur ongecomlpiceerd rammen en beuken in optima forma!