Never Back Down (2008)

3,43

Actie

geregisseerd door Jeff Wadlow
met Sean Faris, Amber Heard en Djimon Hounsou

Jake Tyler is een rebelse tiener die samen met zijn familie naar Florida verhuist, omdat zijn jongere broer daar een professionele tenniscariëre begint. In zijn vorige woonplaats was Jake een sterspeler in zijn footballteam, maar in zijn nieuwe woonplaats is hij een buitenstaander met geen goede reputatie. Als hij door zijn klasgenoot Baja wordt uitgenodigd op een groot feest lijkt Jake een kans te krijgen om misschien een beetje in te burgeren en vrienden te maken. Eenmaal op het feest wordt Jake vernederd door Ryan McCarthy in een gevecht waar hij tegen zijn zin in is verwikkeld. Na deze vernedering maakt hij kennis met een andere klasgenoot die hem vertelt over vechtclub waar ze de sport Mixed Martial Arts beoefenen. Jake is erg nieuwsgierig en gaat op zoek naar de vechtclub waar hij Jean Roqua ontmoet. In eerste instantie is deze niet geinteresseerd in Jake, maar na een tijdje neemt hij hem toch onder zijn hoede en leert hij Jake de kneepjes van het vak.

292 BERICHTEN26 MENINGEN

geplaatst: 14 november 2012, 00:08 uur [permalink]
Wat een verrassend hoge score eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de film door het MMA onderwerp bij de liefhebbers van deze tak populair is door de sterke trainingsscenes, maar tegelijkertijd hebben we ook weer een overdosis aan irritante tieners en dito vervelende soundtrack, waardoor ik me toch moeilijk kan voorstellen dat iedereen daar doorheen zou prikken.

Goed, ik wil ook weer niet te veel zeuren, want uiteindelijk heb ik me best vermaakt. Djimon Hounsou was een overtuigende leraar en Cam Gigandet is een overtuigende klootzak die ik wat graag in elkaar gemept zag worden. Verder zit er bij de acteurs en actrices weinig overtuigends bij, waardoor het toch vooral wachten is op de actiescenes. Hier was ik eigenlijk nog best tevreden over, in een tijd waarin mensen als Van Damme en Dolph Lundgren toch niet meer nodig zijn omdat een beetje regisseur zijn acteurs er zonder al teveel training ook overtuigend kan laten uitzien, is het toch goed om te zien dat deze acteurs soms gewoon overtuigend over komen.

Uiteindelijk geen hele goede film, maar vermakelijk was het zeker te noemen. Binnenkort toch maar eens Warrior er in gooien, ik weet behoorlijk zeker dat deze film een werkje als Never Back Down met gemak verslaat.

avatar van LostCauze
geplaatst: 26 november 2012, 05:30 uur [permalink]
Wat een ongelofelijk slechte film. Acteren is bagger, verhaal is alsof ze de scripts van alle 90's vechtfilms bij elkaar hebben geflikkerd en willekeurig paginas hebben geraapt. Mix iedere Van Damme film met karate kid, gooi er een nieuw '00 highschool musical sausje overheen, en je krijgt deze onwaarschijnlijk afgezaagde film. Ben je boven de 15? Kijk gewoon een andere film. Ik wou dat iemand dat tegen mij had gezegd.

Krities
geplaatst: 27 november 2012, 12:38 uur [permalink]
Geweldige film! Lekker verhaal.

Ik snap al die slechte feedback totaal niet.
Sean Faris en zijn chick spelen goed en Djimon Hounsou al helemaal!

Inspiratiefilmpje voor de jeugd!

Jammer van het toch iets teleurstellende vervolg. Snap ook niet waarom het een vervolg is want het is toch een redelijk ander verhaal.

avatar van daxclusive
geplaatst: 14 januari 2013, 22:56 uur [permalink]
LostCauze schreef:

Nog eens bekijken dan 😉

avatar van Gang_Star
geplaatst: 21 januari 2013, 10:01 uur [permalink]
Herziening. Ik heb me de 2e keer een stuk minder met deze film vermaakt. De actie is aardig, maar het verhaal dat aardig saai is, haalt toch de film ietwat onderuit. Overigens bevat de film een vrij sterke rol van Djimon Hounsou.

Redelijk.

geplaatst: 23 januari 2013, 20:55 uur [permalink]
LostCauze schreef:

In welk opzicht lijkt deze film op Jean-Claude van Damme films buiten het feit dat er af en toe getrapt of geslagen wordt? 😕

avatar van LostCauze
geplaatst: 24 januari 2013, 14:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lennert schreef:

Ieder gevecht hangt van clichés aan elkaar, de sterkere, als onverslaanbare geziene bad guy geeft em een whooping, vervolgens in het eind gevecht verslaat ie em uiteindelijk na al bijna verslagen te zijn. Hij zei nog net geen "wrong bet" voordat ie los ging.

avatar van Sam_Bracke
geplaatst: 31 januari 2013, 15:08 uur [permalink]
Super vette mma film!! vooral voor mij als UFC freak haha

avatar van jippie2010
geplaatst: 4 februari 2013, 15:24 uur [permalink]
Gezien de hoge score dacht ik dat deze film meer zou brengen dan de gemiddelde vechtfilm.
Niet dus.
Het is niet dat de film slecht was, maar zeker niet boven gemiddeld: *2,5

avatar van s_leiN
geplaatst: 4 februari 2013, 17:38 uur [permalink]
Ik verschiet ook van de hoge score van deze film. Op zich is hij niet meer dan een normale wraak-om-een-meisje-vechtfilm. Nu komt er hier misschien iets meer emotie bij kijken als zijn beste vriend in elkaar wordt geslagen en ook Dijmon dwingt veel respect af in de film.

avatar van Jammy
geplaatst: 14 april 2013, 15:03 uur [permalink]
Maar een woord.., wauw!
Ik kan me nog duidelijk herinneren toen ik deze voor de eerste keer zag, begin 2009 volgens mij, en wat heeft me dit toen een plezier gebracht zeg.
Na enkele jaren achter in de kast te hebben gelegen kwam ik hem gister weer tegen en ik zeg het opnieuw: wauw!

Djimon Hounsou speelt fantastisch, wat zet hij een sterk personage neer zeg.
Hij komt in mijn ogen verschrikkelijk goed en sympathiek over en hij is wel een van de spelers die deze film echt 'maakt'. Ook Sean Faris zet samen met Amber Heard een goede rol neer.

Verder, de muziek. Voor de laatste keer, wauw. De muziek zit goed in elkaar, speelt goed in de scenes in. Heb toen naderhand de tracklist opgezocht en op dit moment staan er nog steeds een paar van die nummers in mijn afspeellijst die ik tijdens mijn training op heb staan.

Ik las veel commentaar op het verhaal. Toegegeven, het heeft inderdaad wat zwakke momentjes maar ach, dat stoort me gelukkig totaal niet.

Voor de martial arts liefhebbers, het is een echte aanrader! 👍

avatar van Al DeNiro

geplaatst: 24 mei 2013, 22:51 uur [permalink]
Sfeer is heel goed, maar acteerwerk en trainingen / gevechten vielen mij tegen. Eindgevecht is wel weer goed gedaan.

geplaatst: 26 mei 2013, 23:07 uur [permalink]
jippie2010 schreef:
Niet dus.
Het is niet dat de film slecht was, maar zeker niet boven gemiddeld: *2,5

Dit dus, halve ster extra voor de schone blonde dame

avatar van missl
geplaatst: 5 juni 2013, 11:37 uur [permalink]
Ik snap de hoge score niet zo, het gaat over een man die gaat trainen om nog beter te kunnen vechten. Niets bijzonders, daar nog bij dat de hoofdpersoon eigenlijk nogal nietszeggend is, nergens grappig of innemend. Nee, ik vond het niet bijzonder. Dat ze iedere keer hun shirt uit doen tijdens het vechten is voor mij wel een pluspunt.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 15 september 2014, 20:25 uur [permalink]

avatar van ambrosini
geplaatst: 22 september 2014, 10:50 uur [permalink]
2x gezien leuke film..

het is natuurlijk allemaal voorspelbaar... maar cast is ook belangrijk..

geplaatst: 20 november 2014, 20:39 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Prima film, die wat saai begon, maar uiteindelijk steeds beter en beter wordt.
Hij deed me wel een beetje denken aan 'Fight Club', al speelt deze film zich dan in een heel andere omgeving af.
Djimon Hounsou is hier weer voortreffelijk, en het doet me plezier dat die man nu ook eens wat grotere rollen krijgt toebedeeld, daarmee bedoel ik voornamelijk meer dialoog, want de man heeft talent dat druipt er doodgewoon vanaf.
Sean Faris kon me ook bekoren evenals de bloedmooie Amber Heard, die toch meer in de film doet dan alleen maar mooi wezen.
Het einde is wel voorspelbaar, maar laat dat geen hinderpaal zijn om deze film eens te bekijken.
Kortom, een zeer goede film met een ook al prachtige soundtrack.

Dat Djimon Hounsou de rollen krijg die hij verdiend is nu wel een feit.
En van zijn rol in deze film heb ik opnieuw kunnen genieten, net als van de ganse film trouwens.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 3 mei 2015, 00:48 uur [permalink]
Persoonlijk snap ik de hoge score niet zo, maar dat komt misschien doordat ik niet enorm bekent ben met MMA/UFC.
Het verhaal is niet bepaald origineel gezien de vele vechtfilms uit de jaren '80/begin jaren '90. Mede door het acteerwerk van Faris komen zijn frustraties en zijn onverwerkte trauma niet overtuigend op de kijker over. Verder zet Djimon Hounsou nog het beste personage neer als de martial arts expert, maar kont helaas ook zijn onverwerkte trauma niet overtuigend over.
Verder weet Faris' zijn broertje hier en daar nog wel voor een grappige noot te zorgen met een aantal rake opmerkingen.
Verder bestaat de rest van de cast een beetje uit gemiddelde tieners uit Amerikaanse films die betrekking hebben tot highschools. Amber Heard is erg aangenaam om naar te kijken, maar acteert in deze film niet geweldig. Daarnaast zorgt het script er wel erg veel voor dat haar personage vaak meningsswitches moet maken die op een gegeven moment helemaal niet meer geloofwaardig overkomen.
Cam Gigandet weet dan nog wel redelijk te vermaken als de school bully, maar een dergelijk personage is al zo vaak in verschillende films voorbij gekomen dat Gigandet niet boven de massa uit weet te komen.
Mede door alle bovenstaande dingen is het eigenlijk vooral uitkijken naar de gevechten. Persoonlijk vindt ik trainingssessies geen boeiend lijkverbranding. Wat er dan overblijft zijn de gevechten zelf. Hier komen geen hele memorabele dingen voorbij, maar men weet het wel erg goed in beeld te brengen.
Geen topper in zijn genre, geef mij dan maar liever een Stallone of Van Damme.

avatar van ILDIB
geplaatst: 27 mei 2015, 00:15 uur [permalink]
wat een irritante nep tom cruise. en die is al nep. En dan zo'n dun 100% Amerikaans verhaaltje dat alle bekende paden inslaat en cliche na cliche uitbraakt. Alles regel voor regel uitgekauwd en voorspelbaar goody goody. En al die pasta smiles. En pijn duurt 2 seconde.

avatar van Uier
geplaatst: 31 juli 2015, 12:20 uur [permalink]
Martial arts vermaak voor pubers.

avatar van thomas_

geplaatst: 29 augustus 2015, 23:28 uur [permalink]
Weet iemand misschien waar ik deze dvd kan kopen. Lijkt erg moeilijk verkrijgbaar zo op het eerste gezicht.

avatar van Brabants
geplaatst: 23 september, 18:18 uur [permalink]
Het plot valt te omschrijven als een exacte kopie van The Karate Kid, maar dan overgoten in een MMA jasje. Dit neemt niet weg dat het best amusementswaardig was en uiteindelijk een redelijk filmpje binnen het genre.