• 10.937 nieuwsartikelen

Actie / Drama | 113 minuten
3,41 1.252 stemmen

Genre: Actie / Drama

Alternatieve titel: Geef Nooit Op

Geregisseerd door: Jeff Wadlow

Met onder meer: Sean Faris, Amber Heard en Cam Gigandet

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 juli 2008

• Netflix Bekijk via Netflix
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Never Back Down

"Win or lose... Everyone has their fight."

Jake Tyler is een rebelse tiener die samen met zijn familie naar Florida verhuist, omdat zijn jongere broer daar een professionele tenniscariëre begint. In zijn vorige woonplaats was Jake een sterspeler in zijn footballteam, maar in zijn nieuwe woonplaats is hij een buitenstaander met geen goede reputatie. Als hij door zijn klasgenoot Baja wordt uitgenodigd op een groot feest lijkt Jake een kans te krijgen om misschien een beetje in te burgeren en vrienden te maken. Eenmaal op het feest wordt Jake vernederd door Ryan McCarthy in een gevecht waar hij tegen zijn zin in is verwikkeld. Na deze vernedering maakt hij kennis met een andere klasgenoot die hem vertelt over vechtclub waar ze de sport Mixed Martial Arts beoefenen. Jake is erg nieuwsgierig en gaat op zoek naar de vechtclub waar hij Jean Roqua ontmoet. In eerste instantie is deze niet geinteresseerd in Jake, maar na een tijdje neemt hij hem toch onder zijn hoede en leert hij Jake de kneepjes van het vak.

Jake Tyler

Baja Miller

Ryan McCarthy

Max Cooperman

Margot Tyler

Charlie Tyler

Bikini Party Girl (onvermeld)

avatar van Lennert

Lennert

Wat een verrassend hoge score eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat de film door het MMA onderwerp bij de liefhebbers van deze tak populair is door de sterke trainingsscenes, maar tegelijkertijd hebben we ook weer een overdosis aan irritante tieners en dito vervelende soundtrack, waardoor ik me toch moeilijk kan voorstellen dat iedereen daar doorheen zou prikken.

Goed, ik wil ook weer niet te veel zeuren, want uiteindelijk heb ik me best vermaakt. Djimon Hounsou was een overtuigende leraar en Cam Gigandet is een overtuigende klootzak die ik wat graag in elkaar gemept zag worden. Verder zit er bij de acteurs en actrices weinig overtuigends bij, waardoor het toch vooral wachten is op de actiescenes. Hier was ik eigenlijk nog best tevreden over, in een tijd waarin mensen als Van Damme en Dolph Lundgren toch niet meer nodig zijn omdat een beetje regisseur zijn acteurs er zonder al teveel training ook overtuigend kan laten uitzien, is het toch goed om te zien dat deze acteurs soms gewoon overtuigend over komen.

Uiteindelijk geen hele goede film, maar vermakelijk was het zeker te noemen. Binnenkort toch maar eens Warrior er in gooien, ik weet behoorlijk zeker dat deze film een werkje als Never Back Down met gemak verslaat.

avatar van LostCauze

LostCauze

Wat een ongelofelijk slechte film. Acteren is bagger, verhaal is alsof ze de scripts van alle 90's vechtfilms bij elkaar hebben geflikkerd en willekeurig paginas hebben geraapt. Mix iedere Van Damme film met karate kid, gooi er een nieuw '00 highschool musical sausje overheen, en je krijgt deze onwaarschijnlijk afgezaagde film. Ben je boven de 15? Kijk gewoon een andere film. Ik wou dat iemand dat tegen mij had gezegd.

avatar van Krities

Krities

Geweldige film! Lekker verhaal.

Ik snap al die slechte feedback totaal niet.

Sean Faris en zijn chick spelen goed en Djimon Hounsou al helemaal!

Inspiratiefilmpje voor de jeugd!

Jammer van het toch iets teleurstellende vervolg. Snap ook niet waarom het een vervolg is want het is toch een redelijk ander verhaal.

avatar van daxclusive

daxclusive

LostCauze schreef:

Nog eens bekijken dan

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Herziening. Ik heb me de 2e keer een stuk minder met deze film vermaakt. De actie is aardig, maar het verhaal dat aardig saai is, haalt toch de film ietwat onderuit. Overigens bevat de film een vrij sterke rol van Djimon Hounsou.

Redelijk.

avatar van Lennert

Lennert

LostCauze schreef:

In welk opzicht lijkt deze film op Jean-Claude van Damme films buiten het feit dat er af en toe getrapt of geslagen wordt?

avatar van LostCauze

LostCauze

Lennert schreef:

Ieder gevecht hangt van clichés aan elkaar, de sterkere, als onverslaanbare geziene bad guy geeft em een whooping, vervolgens in het eind gevecht verslaat ie em uiteindelijk na al bijna verslagen te zijn. Hij zei nog net geen "wrong bet" voordat ie los ging.

avatar van Sam_Bracke

Sam_Bracke

Super vette mma film!! vooral voor mij als UFC freak haha

avatar van jippie2010

jippie2010

Gezien de hoge score dacht ik dat deze film meer zou brengen dan de gemiddelde vechtfilm.

Niet dus.

Het is niet dat de film slecht was, maar zeker niet boven gemiddeld: *2,5

avatar van s_leiN

s_leiN

Ik verschiet ook van de hoge score van deze film. Op zich is hij niet meer dan een normale wraak-om-een-meisje-vechtfilm. Nu komt er hier misschien iets meer emotie bij kijken als zijn beste vriend in elkaar wordt geslagen en ook Dijmon dwingt veel respect af in de film.

avatar van Jammy

Jammy

Maar een woord.., wauw!

Ik kan me nog duidelijk herinneren toen ik deze voor de eerste keer zag, begin 2009 volgens mij, en wat heeft me dit toen een plezier gebracht zeg.

Na enkele jaren achter in de kast te hebben gelegen kwam ik hem gister weer tegen en ik zeg het opnieuw: wauw!

Djimon Hounsou speelt fantastisch, wat zet hij een sterk personage neer zeg.

Hij komt in mijn ogen verschrikkelijk goed en sympathiek over en hij is wel een van de spelers die deze film echt 'maakt'. Ook Sean Faris zet samen met Amber Heard een goede rol neer.

Verder, de muziek. Voor de laatste keer, wauw. De muziek zit goed in elkaar, speelt goed in de scenes in. Heb toen naderhand de tracklist opgezocht en op dit moment staan er nog steeds een paar van die nummers in mijn afspeellijst die ik tijdens mijn training op heb staan.

Ik las veel commentaar op het verhaal. Toegegeven, het heeft inderdaad wat zwakke momentjes maar ach, dat stoort me gelukkig totaal niet.

Voor de martial arts liefhebbers, het is een echte aanrader!

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Sfeer is heel goed, maar acteerwerk en trainingen / gevechten vielen mij tegen. Eindgevecht is wel weer goed gedaan.

avatar van DDjan

DDjan

jippie2010 schreef:

Niet dus.

Het is niet dat de film slecht was, maar zeker niet boven gemiddeld: *2,5

Dit dus, halve ster extra voor de schone blonde dame

avatar van missl

missl

Ik snap de hoge score niet zo, het gaat over een man die gaat trainen om nog beter te kunnen vechten. Niets bijzonders, daar nog bij dat de hoofdpersoon eigenlijk nogal nietszeggend is, nergens grappig of innemend. Nee, ik vond het niet bijzonder. Dat ze iedere keer hun shirt uit doen tijdens het vechten is voor mij wel een pluspunt.

avatar van ambrosini

ambrosini

2x gezien leuke film..

het is natuurlijk allemaal voorspelbaar... maar cast is ook belangrijk..

Tarkus

Tarkus schreef:

Prima film, die wat saai begon, maar uiteindelijk steeds beter en beter wordt.

Hij deed me wel een beetje denken aan 'Fight Club', al speelt deze film zich dan in een heel andere omgeving af.

Djimon Hounsou is hier weer voortreffelijk, en het doet me plezier dat die man nu ook eens wat grotere rollen krijgt toebedeeld, daarmee bedoel ik voornamelijk meer dialoog, want de man heeft talent dat druipt er doodgewoon vanaf.

Sean Faris kon me ook bekoren evenals de bloedmooie Amber Heard, die toch meer in de film doet dan alleen maar mooi wezen.

Het einde is wel voorspelbaar, maar laat dat geen hinderpaal zijn om deze film eens te bekijken.

Kortom, een zeer goede film met een ook al prachtige soundtrack.

Dat Djimon Hounsou de rollen krijg die hij verdiend is nu wel een feit.

En van zijn rol in deze film heb ik opnieuw kunnen genieten, net als van de ganse film trouwens.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Persoonlijk snap ik de hoge score niet zo, maar dat komt misschien doordat ik niet enorm bekent ben met MMA/UFC.

Het verhaal is niet bepaald origineel gezien de vele vechtfilms uit de jaren '80/begin jaren '90. Mede door het acteerwerk van Faris komen zijn frustraties en zijn onverwerkte trauma niet overtuigend op de kijker over. Verder zet Djimon Hounsou nog het beste personage neer als de martial arts expert, maar kont helaas ook zijn onverwerkte trauma niet overtuigend over.

Verder weet Faris' zijn broertje hier en daar nog wel voor een grappige noot te zorgen met een aantal rake opmerkingen.

Verder bestaat de rest van de cast een beetje uit gemiddelde tieners uit Amerikaanse films die betrekking hebben tot highschools. Amber Heard is erg aangenaam om naar te kijken, maar acteert in deze film niet geweldig. Daarnaast zorgt het script er wel erg veel voor dat haar personage vaak meningsswitches moet maken die op een gegeven moment helemaal niet meer geloofwaardig overkomen.

Cam Gigandet weet dan nog wel redelijk te vermaken als de school bully, maar een dergelijk personage is al zo vaak in verschillende films voorbij gekomen dat Gigandet niet boven de massa uit weet te komen.

Mede door alle bovenstaande dingen is het eigenlijk vooral uitkijken naar de gevechten. Persoonlijk vindt ik trainingssessies geen boeiend lijkverbranding. Wat er dan overblijft zijn de gevechten zelf. Hier komen geen hele memorabele dingen voorbij, maar men weet het wel erg goed in beeld te brengen.

Geen topper in zijn genre, geef mij dan maar liever een Stallone of Van Damme.

avatar van ILDIB

ILDIB

wat een irritante nep tom cruise. en die is al nep. En dan zo'n dun 100% Amerikaans verhaaltje dat alle bekende paden inslaat en cliche na cliche uitbraakt. Alles regel voor regel uitgekauwd en voorspelbaar goody goody. En al die pasta smiles. En pijn duurt 2 seconde.

avatar van Uier

Uier

• 1933 berichten

Martial arts vermaak voor pubers.

avatar van thomas_

thomas_

Weet iemand misschien waar ik deze dvd kan kopen. Lijkt erg moeilijk verkrijgbaar zo op het eerste gezicht.

avatar van Brabants

Brabants

• 2028 stemmen

Het plot valt te omschrijven als een exacte kopie van The Karate Kid, maar dan overgoten in een MMA jasje. Dit neemt niet weg dat het best amusementswaardig was en uiteindelijk een redelijk filmpje binnen het genre.

avatar van IH88

IH88

“Never give up, never back down!”

Aardige vecht/coming of age film. Het concept van tieners en fight clubs is op zich wel interessant, en regisseur Wadlow snijdt ook diepere issues aan zoals het verliezen van een ouder, groepsdruk, druk van ouders en pesten. Een beetje oppervlakkig uitgewerkt, maar het is voldoende. Prima acteerspel ook van Faris, Gigandet, Hounsou, Hope, Peters en de heerlijke Amber Heard. De film schuwt de sportclichés niet, maar het werkte wel. Never Back Down is gewoon een lekkere vechtfilm met een vlot verhaal en degelijke acteerprestaties.

avatar van Melksnor

Melksnor

Ik heb toch veel betere film in dit genre gezien, en wat een vreselijke k*t soundtrack. Djimon Hounsou doet het prima als trainer, de rest van de kleuterklas cast kon me niet bekoren. Matig filmpje

avatar van Ramon K

Ramon K

Wat mij betreft één van de allerslechtste martial arts films ooit. Als je fightscenes in beeld brengt zoals Wadlow hier doet, dan snap je niets van het genre en moet je echt een ander beroep gaan zoeken. Verder wordt er overwegend slecht geacteerd en bovendien is de soundtrack (de gekozen muziek) niet om aan te horen. Ik heb me er doorheen moeten worstelen!

avatar van Lebarron

Lebarron

Never back down is feitelijk gewoon een kopie van Showdown uit 1993 met Billy Blanks en die was op zijn beurt weer een kopie van Karate Kid. Het budget van deze film lag hoger dus de auto's zijn mooier, de huizen groter en meer plastic chicks maar voor de rest is alles vrijwel gelijk. Het verhaal : getroubleerde new kid in Town wordt verliefd op meisje van local bully die toevallig een vechtkampioen is in een ondergronds vechttoernooi. New Kid komt bij een 'echte' leraar terecht en die weet hem in no time op te leiden tot een geduchte uitdager. Enkel Djimon Hounsou speelt goed. Het vechten was wel spectaculair in beeld gebracht maar echt realistisch was het niet. Het leek meer wrestlemania dan MMA. Ook vreemd dat Cam Gigandet en zijn vriendjes altijd feesten en kennelijk nooit hoeven te trainen. Never Back Down was mij allemaal iets te veel MTV Cribs meets Bully Beatdown meets Jersey Shore. Niet echt mijn ding.

avatar van macrobody

macrobody

Niets mis mee. Simpel verhaal, niets verrassends maar ook geen gekke dingen. Acteerwerk was over de hele linie goed verzorgd en de gevechten waren goed in beeld gebracht. Betrapte me er zelf op dat ik die scenes met dichtgeknepen handen zat te kijken, letterlijk, dus dan kwam het bij mij realistisch genoeg over.

avatar van teigertje

teigertje

• 1985 berichten

Blijft een zeer verassende film, met Sean Faris en deze acteur doet het zeer goed, in deze film de bijna look a like van Tom cruise.

Enigszins een beetje in het jasje van films zoals de wereldberoemde Karate kid films met Ralph Macchio toen.

Deze film is van het begin tot het einde, een geweldenaar.

Blijft een onderschatte en klasse film.

Nog steeds en alleen ook maar , dit eerste deel, want de andere zijn prullen, maar deze blijft een geweldige film. !

avatar van teigertje

teigertje

• 1985 berichten

Nog steeds de verrassende outsider deze film,nu inmiddels ook jaren oud alweer

Met de look a like van Tom Cruise in de hoofdrol.

En Sean Faris als de nieuwe karate kid 2008 is verassend goed in zijn rol.

Ook de ijzersterke acteur Djimoun Hounsou uit Amistad en Blood diamond als de Sensei speelt weer fantastisch in deze film.

Blijft een onverwachte fantastische film.

avatar van wouds601

wouds601

Door de hoge en score en genre dat me wel aanspreekt even geprobeerd. Al met al matig tot redelijk. Voorspelbaar en irritant zo nu en dan. Stukje met de training en paar knokpartijtjes maken het wat mij betreft tot een krappe voldoende. 2,5*.

avatar van Kondoro

Kondoro

"Never give up, never back down!”

Ergens in een ver verleden de trilogie van ‘Never Back Down’ wel eens gezien (ik heb ook op de andere twee film gestemd) maar, hier miste mijn stem. Waarschijnlijk omdat ik hier nog geen bericht had geplaatst dus het was een statistische kwestie. Vandaag kwam ik deze film tegen op Netflix, wat eigenlijk toch wel weer mijn aandacht trok. Ik ben altijd wel te porren voor een leuke maar, vooral goede MMA-film. Eigenlijk zonder enige intentie maar, ook zonder enige verwachting de film in gekropen, omdat ik eigenlijk ook gewoon helemaal niks meer wist over deze film.

Maar, wat een draak van een film was dit zeg, en dan hou ik me nog bescheiden. Hier kon ik echt héél weinig mee, en mijn MMA-hart huilt er wel een beetje van. Dit is natuurlijk een MMA-film gericht op opgefokte tienerjochies die hun woede niet kwijt kunnen veel zogenaamde testosteron maar, weinig daden. Het enige waar de film zichzelf echt mee wist te redden waren de trainingsscenes die de film kent, hier is toch enige verwijzing naar het feit; never give up. En daar hou ik dan wel weer van, toch te laten zien dat als je opgeeft, je nergens komt. Maar dan, daarnaast kent de film vrij zwakke actiescènes met gevechten die vrijwel nergens bijzonder werden en dat vond ik toch wel jammer, daarnaast de enorme berg clichés die de film mee brengt maar het ergste van alles: het onwijs hoge melodrama niveau, wat echt ontzettend storend is. Je ziet het gewoon aankomen, Wadlow verbergt het nergens. Voornamelijk die ongelooflijke zeikmoeder kwam mij echt de strot uit, walgelijk.

En dat zorgt ervoor dat ik dit eerste deel echt als waardeloos heb ervaren. En ik begrijp nou ook wel waarom deze franchise vanaf deel twee eigenlijk niks meer is dan een B-matige rip-off, en dan krijg je ook Michael Jai White in de hoofdrol, die het in mijn ogen ook een stuk leuker deed dan Sean. Die walgelijke Heard is er ook in te zien en dat vond ik ook helemaal niks, en Wadlow voegt iets te veel bijzaken toe die er eigenlijk helemaal niet toe deden, en daar kon je niks mee. Naast de trainingsscenes is Djimon Hounsou het enige lichtpuntje van deze film, want ik vind dat gewoon een toffe acteur maar, met deze kinderfilm kon ik niks.

avatar van Shadowed

Shadowed

Regisseur Jeff Wadlow bewijst dat hij zich meer bekommert om de uitwerking dan de inhoud, want het scenario van Chris Hauty is van de meest banale soort mogelijk. Er worden zoveel clichés op elkaar gestapeld dat de film geregeld het overzicht verliest en de perspectieven niet meer bij kan houden, zo komt het personage van Leslie Hope bijvoorbeeld totaal niet uit de verf. In het algemeen wordt de dramatiek wel erg aangedikt, met supersentimentele muziek en ouderwetse montagetechnieken. In dat opzicht voelt het aan alsof je naar een film kijkt die de eighties maar wat graag over wil doen, gelukkig toont Wadlow zich bekwaam in het opbouwen van agressieve druk. De gevechten zijn lekker vlot, de woede is voelbaar en het tempo ligt hoog, bovendien is de rol van Cam Gigandet bijzonder charismatisch. Dankzij de sneltreinvaart is Never Back Down nergens saai en levert voldoende adrenaline richting de slotfase om niet vervelend te worden, maar het voorspelbare verhaal kent niettemin een behoorlijk brutale speelduur van 113 minuten. Ook ik ben overigens verbaasd over het hoge gemiddelde, al lijkt dit me wel typisch een effectieve nostalgiefilm.