Unbreakable (2000)

Mystery / Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Bruce Willis, Samuel L. Jackson en Robin Wright

David Dunn raakt betrokken in een groot treinongeluk. Niemand van de inzittenden overleeft het ongeluk, behalve David die geen schrammetje heeft. Hij komt na het ongeluk in contact met Elijah Price, een verzamelaar van comics die z'n hele leven al geplaagd wordt door een slechte gezondheid en snel brekende botten.

avatar van Ramon K
rokkenjager schreef:

Mijn broek zakt nu toch echt af Ramon:p

Toch ben ik bloedserieus. Unbreakable gebruikt de decennialange comics-cultuur uit Amerika om een moody en existentialistische verhaal te vertellen en is bovendien een geweldige deconstructie van een ontieglijk geliefd en commercieel succesvol filmgenre, en dan ook nog eens gemaakt/uitgebracht jaren vóór dat dat genre uberhaupt op zijn hoogtepunt was (ipv erna). Dat is echt bijzonder. Sterker nog:Unbreakable kwam in hetzelfde jaar uit als Singer's X-Men (2000), een film die samen met Raimi's Spider-Man (2002) het superheldenklimaat heeft gecreeerd waarin Hollywood verkeert. En bovendien is Unbreakable de eerste volledige origins film binnen het genre.

Neem een willekeurige superheldenblockbuster en vergelijk die met Shyamalan's film; Unbreakable herleidt elke vol special effects gepropte spektakelscène tot de simpele kern, en doet dat ook voor thematiek, personages, emoties, narratief, constructie, structuur etc. Het is de perfecte analyse van het genre, het perfecte commentaar op het genre en bovendien ook nog de perfecte film binnen het genre. En de film bevat ook nog een diepere existentiele laag die andere superheldenfilms niet kunnen bereiken. En dan die twist natuurlijk; we komen er (bij de eerste kijkbeurt) pas aan het eind van de film achter dat het uberhaupt om een film binnen dit genre gaat.

Unbreakable is DE superheldenfilm die alle andere superheldenfilms overbodig maakt. En een film die zijn tijd ver vooruit was.

avatar van rokkenjager
Goede review. Vond het toentertijd een tegenvaller na The Sixth Sense, vooral qua sfeer en spanning. In mijn herinnering was er van een diepere laag ook geen sprake. Zag hem louter als een spannende (en soms niet zo'n spannende) thriller. Zal hem voor Split nog eens gaan herzien.

avatar van TornadoEF5
Zwakke film met weinig om het lijf. Wellicht is het verhaal iets te plot-driven en heeft de film verder heel weinig aan te bieden. De spanningsboog werkt ook niet altijd even goed trouwens, omdat ik eigenlijk niet echt wist welk vraagstuk de film wou aanpakken. Ik denk dat er weinig mensen geinteresseerd zouden zijn in waarom één iemand nu juist wel een treinongeluk overleefde en waarom hij nooit ziek werd. Verder ook gewoon erg onwaarschijnlijk, vrij lelijk gefilmd (qua kleuren), een oninteressant gezien waar weinig diepgang inzit, en een gekke lunatic waar je al van minuut één zag dat er het één en ander niet juist zat. Ik vond het trouwens vooral naar het einde toe echt slecht worden. En de eerste tien minuten kan je gerust doorspoelen. Ik denk niet dat ik ooit zo een saaie start heb gezien die bovendien gewoon niets maar dan ook niets toevoegt aan de film. Je had de film beter kunnen laten beginnen bij die uitzending van het nieuws.

De reden waarom M.Night Shyamalan nooit zijn niveau meer terughaalt, is omdat hij in de eerste plaats het niveau dat jullie in hem zien nooit behaald heeft. The Sixth Sense en Unbreakable behoren beide tot het rijtje van meest overschatte films die ik al gezien heb. Tenzij zijn minder goed gewaardeerde films natuurlijk weer onderschat worden, en ik kan me niet voorstellen zijn beste film al gezien te hebben. Dat zou wel echt zielig zijn.

avatar van lars-pixar
Er is nog geen jaar voorbij na het succes van The Sixth Sence en regisseur M. Night Shyamalan bracht alweer zijn nieuwe film Unbreakable uit op het grote scherm. Ook voor deze film kon de regisseur Bruce Willis inzetten en word de cast verder aangevuld door Samuel L. Jackson, Robin Wright en Spencer Treat Clark.

Het verhaal van Unbreakable is weer typisch op Shyamalan zijn manier gefilmd en neer gezet. Al vanaf het begin is de sfeer te voelen en komt het allemaal langzaam en mysterieus over. Vooral het camerawerk wordt hier vanaf het begin tot het einde heel erg goed verwerkt. Op een speelse en creatieve manier draait de camera mee met de bewegingen van de personage's en word alles scherp in beeld gebracht. Hier komt het allemaal weer neer op de kwaliteiten van de regisseur. Het kwaliteit ligt zo hoog dat de film in het algemeen mooi is gefilmd en is verwerkt in de montage. Enkel het verhaal lijkt wat kracht te verliezen. Het is goed bedacht en erg herkenbaar voor het werk van Shyamalan, maar in dit sterke script verliest de regisseur zijn greep tot het publiek.

Al vanaf het begin straalt de film een hoop rust af en ligt het tempo ervan erg laag. En dat is helaas het grootste minpunt van de film. De film blijft traag doorlopen en komt daarbij ook nog vrij rustig over. De meeste rust straalt van acteur Willis af, die hierin wel een erg goede rol neer weet te zetten. Maar Unbreakable kent gewoon weg geen hoogte punt waardoor het verhaal al snel in zakt en niet meer interessant lijkt te worden. Enkel richting het einde lijkt Shyamalan iets spannends in petto te hebben, maar dat komt helaas te laat om het vermaak nog omhoog te krijgen. Gelukkig bewijst hij zich nog met een verrassende ontknoping die de film meesterlijk afsluit. De kwaliteit is er en dat bewijst hij zeker. Dat maakt de film nog erg goed. Voor vermaak is het een lange zit, maar zou je er met interesse naar het verhaal er nog wel door heen kunnen komen.

avatar van EVIL '84
Een goede film die mij, mede door de rustige opbouw, nieuwsgierig maakte naar waar de film uiteindelijk naartoe zou gaan met zijn verhaal. In de eerste instantie trok de beschrijving van de film mij niet zo, maar nadat ik las dat er verwijzingen zitten in de film Split (2016) die ik ook binnenkort wil kijken, werd mijn belangstelling gewekt. Nu net gekeken, en de film is mij alles behalve tegengevallen! De rustige opbouw stoorde mij totaal niet, al snap ik dat dit niet ieder z'n ding is, omdat de film en het verhaal af en toe wat inzakken. Bruce Willis en Samuel L. Jackson deden goed hun best en zaten lekker in hun rol. De ontknoping vond ik gaaf!

avatar van Vidi well
Ramon K schreef:

Unbreakable gebruikt de decennialange comics-cultuur uit Amerika om een moody en existentialistische verhaal te vertellen en is bovendien een geweldige deconstructie van een ontieglijk geliefd en commercieel succesvol filmgenre, en dan ook nog eens gemaakt/uitgebracht jaren vóór dat dat genre uberhaupt op zijn hoogtepunt was (ipv erna)....En bovendien is Unbreakable de eerste volledige origins film binnen het genre.... Unbreakable herleidt elke vol special effects gepropte spektakelscène tot de simpele kern, en doet dat ook voor thematiek, personages, emoties, narratief, constructie, structuur etc. Het is de perfecte analyse van het genre, het perfecte commentaar op het genre en bovendien ook nog de perfecte film binnen het genre. En de film bevat ook nog een diepere existentiele laag die andere superheldenfilms niet kunnen bereiken. En dan die twist natuurlijk; we komen er (bij de eerste kijkbeurt) pas aan het eind van de film achter dat het uberhaupt om een film binnen dit genre gaat.

Prachtige review. Dit is de reden waarom ik op moviemeter zit. Een mooie uitleg en verdieping van de film. Ik heb mijn score hierdoor met een halve punt verhoogd. Bedankt!

avatar van Daan258
Omdat ik nog steeds van plan ben om Split te gaan kijken heb ik dit werkje nog is aangezet en heb me zeker goed vermaakt. Het is een erg mooie mysterie/drama. De sfeer is uitstekend goed gedaan en de dialogen zijn tof.
De ontknoping was best een verassing aangezien ik dit al helemaal weer vergeten was. Bruce Willis en Samuel L. Jackson weten beide uitstekend goed te acteren.

6,5/10

avatar van Freespirit2
Heb me zeer vermaakt met deze film en een heerlijk verrassend eind.
Het verhaal wordt rustig opgebouwd en ondanks dat ik het soms een beetje vond inzakken, bleef ik toch nieuwsgierig waar het zou eindigen. Zet er 2 geweldige acteurs bij en ik vermaak me dan wel.

Een tergend trage film over het superhelden thema. Het plot was niet verrassend. Willis en Jackson zetten goede rollen neer, de rest was inwisselbaar.

avatar van Nicholas
Vond hem helemaal niet zo traag. Sterker nog, ik vind het ongeveer halverwege het middenstuk naar het einde van de film eigenlijk te snel gaan. Alsof er rap een punt achter moest worden gezet. Ik snap dat je nu anders naar deze film kunt kijken dan toentertijd, in het pre-comicbookmovie/superheromovie tijdperk en op bepaalde vlakken verdient Shamalamadingdong zeker lof, maar het voelt voor mij persoonlijk allemaal wat vlak en saai aan. Dat kan deels met intentie zijn gedaan door de regisseur, in de sfeer en toon die hij onder andere visueel probeert te zetten. Het is dus ook deels te wijten aan de stroomversnelling waarin Unbreakable op een gegeven moment komt. Of het feit dat ik Willis geen sympathiek of interessant karakter neer vond zetten. Of het gebrek aan chemie tussen Willis' superheld en Jackson's "schurk"/schepper.

Nu op naar Split.

avatar van Graaf Machine
Graaf Machine schreef:
Af en toe krijg je het idee dat de regisseur een heel volwassen dramatisch verhaal wil vertellen, en zo wordt er, zeker door die zachtjes mompelende Willis, ook geacteerd. Maar dan vervolgens wordt je weer met de neus op de absurde feiten gedrukt en denk je: wat een enorme bullshit allemaal. Zou wat kunnen zijn als het een comedy was geweest, dan kijk je ook makkelijker door de slordigheden in het verhaal heen, maar het wordt allemaal zo serieus gebracht dat het bij mij alleen nog maar een diepe zucht van teleurstelling teweeg brengt.
Wat blijft zijn een handvol mooie shots, maar dat is niet genoeg voor een mooi cijfer.

Geen idee wat mij indertijd bezielde, maar dit moet toch even rechtgezet worden. Vanavond deze film weer gezien, en gewoon verhoogd met drie sterren. Een verhoging naar het maximum zou zo maar kunnen gebeuren in de toekomst. Wat een geweldige film.

avatar van Zwolle84
Ergens wil ik Unbreakable elke keer weer goed vinden. Dan ga ik er goed voor zitten zodat ik na afloop naar die acht kan verhogen... maar het komt er nooit van. Ik verlaag ditmaal zelfs naar een zesje.

Het verhaal is sterk, de regie des Shyamalans verzorgd, maar het is vaak ook domweg saai. Ik denk niet dat het de pacing is, ik houd juist van trage films. 106 minuten is gewoon te lang voor zo'n verhaal, het kabbelt voort.

Slecht is het allemaal zeker niet en ik ben heel benieuwd hoe dit uitmondt in Glass, maar tot een echt bevredigende kijkbeurt wil het nooit komen.

Chainsaw (moderator)
Met alle stripboekverfilmingen en superheldenfilms van de afgelopen jaren zou je verwachten dat men juist nú met alternatieve films als dit op de proppen komt. Maar M. Night Shyamalan kwam al voor al die gekte met een bijzondere superheldenfilm aanzetten. Ik wil de man niet teveel neerzetten als een genie - dat doet hij zelf al genoeg, heb ik het idee - maar het is wel interessant dat hij met Unbreakable een film maakt die vandaag de dag nog steeds fris voelt. Geen superheldenfilm of stripverfilming zoals we die al heel veel zagen. Geen snelle actiefilm, maar een trage karakterstudie van iemand die zijn krachten langzaam ontdekt.

Want langzaam, dat is Unbreakable. De film zit boordevol enorm lange shots van personages die met veel pauzes hun zin uitspreken en tussendoor veel staren. Op bepaalde momenten voel je dat de film wel íets meer peper in de reet mag krijgen, maar het levert ook voortreffelijke sequenties op. Eigenlijk zijn alle momenten waarop Willis zijn superkrachten ontdekt en uiteindelijk er ook iets mee gaat doen interessant en sterk uitgevoerd. De dialogen zijn soms wel iets te veel van het kaliber ‘zie mij eens diepzinnig willen doen’. Shyamalan is duidelijk het beste als ie zichzelf zoveel mogelijk inhoudt en dat lukt gelukkig aardig in Unbreakable. Meer dan in de meeste films die hij hierna maakte.

4 sterren.

avatar van Boneka
Unbreakable zou eigenlijk (Un)breakable moeten heten dan belicht je ze namelijk alle twee. Sixth sense is echt een klasse beter dan deze Unbreakable, die vooral heel erg traag is wat met name komt door Bruce die ook nog eens weinig zegt en veel vooruit staart. Dat maakt de film er niet beter op. Ook de chemie tussen hem en zijn vrouw vond ik slecht uitgewerkt. Zij praat hij zegt niks of bijna niks. Het lijkt alsof hij in een soort trans zit in de hele film. Feitelijk heeft hij nog meer contact met zijn zoon dan met zijn vrouw. Ook gek hij weet niet precies wanneer hij voor het laatst ziek is geweest. Als je zo bijzonder bent weet je gelijk of je alle kinderziektes hebt gehad of überhaupt wel eens ziek bent geweest. Bruce lijkt het zelf niet precies te weten en vraagt het aan zijn vrouw. Ik kan me nog voorstellen dat je in een shock bent na zo'n treinongeluk, maar op e.o.a. manier komt dat er in de film niet echt uit. Voor sommigen kan de film dan ook wel saai zijn. Feitelijk komt de film nooit echt los tot ongeveer 1.18 minuten, wanneer hij zijn vaardigheden op de proef gaat stellen, maar dat is veel te laat in de film. Jammer! Hij is dan tot het einde wel weer goed. Grappig genoeg lijkt het eind iets op S7ven wanneer alles ineens duidelijk wordt wat er is gepasseerd. Vond de rol van Jackson een stuk beter. Ook met zijn moeder in het begin en op het eind.

De film duurt 1.40 minuten, maar interessant wordt hij pas na 1.20 en dat is best wel jammer. Hij is niet slecht, maar mist het juiste evenwicht en toon en dan met name in de rol van Bruce die veel te passief is in deze film.

Film 3.0
Beeld 3.5
Geluid 4.5
Extra's 4.0

Chainsaw schreef:

Is dat zo? Hij komt op mij juist over als een bescheiden man die heel bevlogen is over zijn werk. Die oprecht geniet van films maken. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit heb horen pochen.

Zwolle84 schreef:

Iemand die zichzelf in zijn eigen film de belangrijke rol geeft van een visionaire schrijver wiens fantastische werk de wereld zal veranderen vind ik nu niet echt bescheiden klinken.

Chainsaw schreef:

Die volg ik niet. Hij heeft in Unbreakable een piepklein rolletje als drugsdealer.

avatar van Graaf Machine
Hij heeft in meerdere van zijn films een klein rolletje. Gewoon een dingetje (dat hij van Hitchcock heeft afgekeken ?). Om de man naar aanleiding van dat een karakterzwakte te verwijten is gewoon geklets in de ruimte.

Zwolle84 schreef:

Ik refereer naar zijn rol in Lady in the Water. Hier had hij inderdaad nog gewoon een kleine cameo in zijn films. Maar hij gaf zichzelf later steeds belangrijkere rollen. Zoals die van auteur die de wereld gaat veranderen.

Chainsaw schreef:

Ah, zo. Lady in the Water moet je in mijn ogen met een heel dikke knipoog zien, inclusief zijn rol. Het is een cynische reactie op de criticasters die zo overdreven reageerden op alles wat met Shyamalan te maken had.

Zwolle84 schreef:

Het ligt er heel dik bovenop, inderdaad. Maar ook in bepaalde interviews heb ik soms het idee dat Shyamalan's ego niet bepaald klein is. Laat ik het zo zeggen, ik zou het woord 'bescheiden' zelf nooit gebruiken om hem te omschrijven. Maar wellicht is hij inmiddels wat bijgetrokken, na die paar flinke missers op zijn naam.