Unbreakable (2000)

Mystery / Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Bruce Willis, Samuel L. Jackson en Robin Wright

David Dunn raakt betrokken in een groot treinongeluk. Niemand van de inzittenden overleeft het ongeluk, behalve David die geen schrammetje heeft. Hij komt na het ongeluk in contact met Elijah Price, een verzamelaar van comics die z'n hele leven al geplaagd wordt door een slechte gezondheid en snel brekende botten.

avatar van Ramon K
rokkenjager schreef:

Mijn broek zakt nu toch echt af Ramon:p

Toch ben ik bloedserieus. Unbreakable gebruikt de decennialange comics-cultuur uit Amerika om een moody en existentialistische verhaal te vertellen en is bovendien een geweldige deconstructie van een ontieglijk geliefd en commercieel succesvol filmgenre, en dan ook nog eens gemaakt/uitgebracht jaren vóór dat dat genre uberhaupt op zijn hoogtepunt was (ipv erna). Dat is echt bijzonder. Sterker nog:Unbreakable kwam in hetzelfde jaar uit als Singer's X-Men (2000), een film die samen met Raimi's Spider-Man (2002) het superheldenklimaat heeft gecreeerd waarin Hollywood verkeert. En bovendien is Unbreakable de eerste volledige origins film binnen het genre.

Neem een willekeurige superheldenblockbuster en vergelijk die met Shyamalan's film; Unbreakable herleidt elke vol special effects gepropte spektakelscène tot de simpele kern, en doet dat ook voor thematiek, personages, emoties, narratief, constructie, structuur etc. Het is de perfecte analyse van het genre, het perfecte commentaar op het genre en bovendien ook nog de perfecte film binnen het genre. En de film bevat ook nog een diepere existentiele laag die andere superheldenfilms niet kunnen bereiken. En dan die twist natuurlijk; we komen er (bij de eerste kijkbeurt) pas aan het eind van de film achter dat het uberhaupt om een film binnen dit genre gaat.

Unbreakable is DE superheldenfilm die alle andere superheldenfilms overbodig maakt. En een film die zijn tijd ver vooruit was.

avatar van rokkenjager
Goede review. Vond het toentertijd een tegenvaller na The Sixth Sense, vooral qua sfeer en spanning. In mijn herinnering was er van een diepere laag ook geen sprake. Zag hem louter als een spannende (en soms niet zo'n spannende) thriller. Zal hem voor Split nog eens gaan herzien.

avatar van TornadoEF5
Zwakke film met weinig om het lijf. Wellicht is het verhaal iets te plot-driven en heeft de film verder heel weinig aan te bieden. De spanningsboog werkt ook niet altijd even goed trouwens, omdat ik eigenlijk niet echt wist welk vraagstuk de film wou aanpakken. Ik denk dat er weinig mensen geinteresseerd zouden zijn in waarom één iemand nu juist wel een treinongeluk overleefde en waarom hij nooit ziek werd. Verder ook gewoon erg onwaarschijnlijk, vrij lelijk gefilmd (qua kleuren), een oninteressant gezien waar weinig diepgang inzit, en een gekke lunatic waar je al van minuut één zag dat er het één en ander niet juist zat. Ik vond het trouwens vooral naar het einde toe echt slecht worden. En de eerste tien minuten kan je gerust doorspoelen. Ik denk niet dat ik ooit zo een saaie start heb gezien die bovendien gewoon niets maar dan ook niets toevoegt aan de film. Je had de film beter kunnen laten beginnen bij die uitzending van het nieuws.

De reden waarom M.Night Shyamalan nooit zijn niveau meer terughaalt, is omdat hij in de eerste plaats het niveau dat jullie in hem zien nooit behaald heeft. The Sixth Sense en Unbreakable behoren beide tot het rijtje van meest overschatte films die ik al gezien heb. Tenzij zijn minder goed gewaardeerde films natuurlijk weer onderschat worden, en ik kan me niet voorstellen zijn beste film al gezien te hebben. Dat zou wel echt zielig zijn.

avatar van lars-pixar
Er is nog geen jaar voorbij na het succes van The Sixth Sence en regisseur M. Night Shyamalan bracht alweer zijn nieuwe film Unbreakable uit op het grote scherm. Ook voor deze film kon de regisseur Bruce Willis inzetten en word de cast verder aangevuld door Samuel L. Jackson, Robin Wright en Spencer Treat Clark.

Het verhaal van Unbreakable is weer typisch op Shyamalan zijn manier gefilmd en neer gezet. Al vanaf het begin is de sfeer te voelen en komt het allemaal langzaam en mysterieus over. Vooral het camerawerk wordt hier vanaf het begin tot het einde heel erg goed verwerkt. Op een speelse en creatieve manier draait de camera mee met de bewegingen van de personage's en word alles scherp in beeld gebracht. Hier komt het allemaal weer neer op de kwaliteiten van de regisseur. Het kwaliteit ligt zo hoog dat de film in het algemeen mooi is gefilmd en is verwerkt in de montage. Enkel het verhaal lijkt wat kracht te verliezen. Het is goed bedacht en erg herkenbaar voor het werk van Shyamalan, maar in dit sterke script verliest de regisseur zijn greep tot het publiek.

Al vanaf het begin straalt de film een hoop rust af en ligt het tempo ervan erg laag. En dat is helaas het grootste minpunt van de film. De film blijft traag doorlopen en komt daarbij ook nog vrij rustig over. De meeste rust straalt van acteur Willis af, die hierin wel een erg goede rol neer weet te zetten. Maar Unbreakable kent gewoon weg geen hoogte punt waardoor het verhaal al snel in zakt en niet meer interessant lijkt te worden. Enkel richting het einde lijkt Shyamalan iets spannends in petto te hebben, maar dat komt helaas te laat om het vermaak nog omhoog te krijgen. Gelukkig bewijst hij zich nog met een verrassende ontknoping die de film meesterlijk afsluit. De kwaliteit is er en dat bewijst hij zeker. Dat maakt de film nog erg goed. Voor vermaak is het een lange zit, maar zou je er met interesse naar het verhaal er nog wel door heen kunnen komen.

avatar van EVIL '84
Een goede film die mij, mede door de rustige opbouw, nieuwsgierig maakte naar waar de film uiteindelijk naartoe zou gaan met zijn verhaal. In de eerste instantie trok de beschrijving van de film mij niet zo, maar nadat ik las dat er verwijzingen zitten in de film Split (2016) die ik ook binnenkort wil kijken, werd mijn belangstelling gewekt. Nu net gekeken, en de film is mij alles behalve tegengevallen! De rustige opbouw stoorde mij totaal niet, al snap ik dat dit niet ieder z'n ding is, omdat de film en het verhaal af en toe wat inzakken. Bruce Willis en Samuel L. Jackson deden goed hun best en zaten lekker in hun rol. De ontknoping vond ik gaaf!

avatar van Vidi well
Ramon K schreef:

Unbreakable gebruikt de decennialange comics-cultuur uit Amerika om een moody en existentialistische verhaal te vertellen en is bovendien een geweldige deconstructie van een ontieglijk geliefd en commercieel succesvol filmgenre, en dan ook nog eens gemaakt/uitgebracht jaren vóór dat dat genre uberhaupt op zijn hoogtepunt was (ipv erna)....En bovendien is Unbreakable de eerste volledige origins film binnen het genre.... Unbreakable herleidt elke vol special effects gepropte spektakelscène tot de simpele kern, en doet dat ook voor thematiek, personages, emoties, narratief, constructie, structuur etc. Het is de perfecte analyse van het genre, het perfecte commentaar op het genre en bovendien ook nog de perfecte film binnen het genre. En de film bevat ook nog een diepere existentiele laag die andere superheldenfilms niet kunnen bereiken. En dan die twist natuurlijk; we komen er (bij de eerste kijkbeurt) pas aan het eind van de film achter dat het uberhaupt om een film binnen dit genre gaat.

Prachtige review. Dit is de reden waarom ik op moviemeter zit. Een mooie uitleg en verdieping van de film. Ik heb mijn score hierdoor met een halve punt verhoogd. Bedankt!