Glass (2019)

Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Bruce Willis en Samuel L. Jackson

David Dunn is met hulp van zijn zoon op zoek naar de seriemoordenaar die verantwoordelijk is voor een aantal ontvoeringen in een buurt in Philadelphia. Wanneer David stuit op de dader, Kevin Wendell Crumb met de psychische aandoening Dissociatieve Identiteitsstoornis, worden ze allebei opgepakt en opgesloten in een inrichting. Daar brengt de geheimzinnige psychologe Ellie Staple ze samen met de geniale, maar breekbare Elijah Price met als doel ze alle drie af te helpen van wat zij ziet als grootheidswaanzin. Maar kan ze wel op tegen deze drie zelfverklaarde superhelden?

avatar van boemboem27
zoals al eerder geschreven is je moet eigenlijk de 2 voorgaande films "unbreakable en split" gezien hebben om deze film te kunnen begrijpen.
door de terugblikken in deze film wordt je gelukkig nog wel even je geheugen opgefrist.
ivm met de hoe en waarom.
dan is dit best wel een goede film.
anders is ie wat moeilijk te volgen.

Snelle Suzan
Heerlijke comic film.
Perfect tot in detail, door de ogen van een infantiel.
Perfecte vertolking van 'the Beast' (the Horde)...
Rechtstreeks naar de top 10, wat een knap staaltje acteer werk!

avatar van Easily Annoyed
Wow dit was saai. Ik heb de hele film zitten wachten tot er *echt* wat zou gebeuren. Dus ondanks de 'actiescènes'. Unbreakable vond ik awesome, dit bevindt zich aan de andere kant van dat spectrum. Niet genoeg actie, raar verhaal, onlogische opbouw: neh, deze ga ik geen tweede keer kijken.

avatar van Noodless
De films Unbreakable en Split schat ik toch duidelijk hoger in dat dit gemiddeld heldenwerkje. Je moet eigenlijk deze twee films ook gezien hebben om Glass goed te kunnen volgen. Waar vorige twee films het moest hebben van thrillermomenten lijkt hier de focus meer op een soort light Marvelfilm met een zeer lange opbouw naar de ultieme confrontatie die weinig indruk wist te maken. Niet dat de film nu slecht is, maar beduidend minder dan zijn voorgangers waarbij dit uitgewerkt verhaal geen goed doet aan het voorafgaande. 6/10

avatar van Thomas83
Heb niet de moeite kunnen opbrengen om Unbreakable of Split opnieuw te kijken. Daarvoor vond ik Split gewoon niet interessant of goed genoeg. En deze nieuwe film kabbelt ook maar wat voort. Shyamalan gaat voor een heel gedurfde invalshoek, zeker binnen zo'n conventioneel genre, maar daardoor loop je een aanzienlijk deel van de film wel naar therapeutische sessies met superhelden te kijken. Het resulteert in een bijzonder lome en trage film, die er ook nog eens onder lijdt dat het een vervolgfilm is. Je valt gewoon een beetje de film binnen zonder een deugdelijke opbouw.

En wat het allemaal nog zoveel erger maakt is dat al die superheldenpsychologie inhoudelijk amper wat om het lijf heeft. Echt diep te graven in de personages valt er natuurlijk niet, en de dialogen zijn ook maar heel vlak, als ze al niet dom zijn. Lijntjes die tussen Unbreakable en Split worden getrokken voelen bijzonder gemaakt, net als al dat meta-gedoe weer als knipoog naar de comicfans.

Uiteindelijk is Glass ook vooral een podium voor McAvoy. Misschien komt het wel doordat het perspectief van de gevangenen nu ontbreekt, of omdat we er nu zoveel van hebben gezien, maar de gimmick is echt uitgewerkt voor mij. Sterker nog, ik vond McAvoy eigenlijk gewoon hilarisch over de top intens. Ik denk dat The Beast vooral geschikt was als een persoonlijkheid dat laat in de vorige film werd onthuld. Hem de hele film moeten zien is andere koek.

Ondanks dat ik niet verder kom dan een 1.5* en zeker niet voor het eerst teleurgesteld ben in Shyamalan blijf ik hopen dat hij toch vooral risico's blijft nemen zoals hij ook in deze film weer doet. Welke andere regisseur die films maakt voor de massa's heeft de ballen om zo met de verwachtingen van de kijker te durven spelen? Ik blijf hopen op dat nieuwe eigenzinnige pareltje.

Uitstekende film waarin drie mannen terecht komen in een inrichting en behandeld worden voor hun waanideeën. Van de drie films heeft deze wellicht de minst boeiende premisse, maar het is allemaal wel goed uitgewerkt als afsluiter. In ieder geval blijft het een frisse film binnen het superhelden-genre. Een aantal sterke scenes en een prima cast waarbij het opnieuw genieten is om James McAvoy aan het werk te zien hier.

avatar van tattoobob
Tegenvaller.
Het is mij allemaal wat te slordig en slecht te volgen bij vlagen.
Wel vind ik dat Willis wel weer wat beter uit de verf komt na al zijn laatste slechte b films.
McAvoy doet het geweldig maar moet het hier bij laten vind ik met deze rol.
L.Jackson ook niets op aan te merken.....ik denk dat ik het verhaal gewoon niets aan vind

avatar van missl
Eigenlijk is het onmogelijk om met deze namen een onoverzichtelijke en irritante film te maken maar toch is het gelukt.het gaat vrijwel nergens over en McAvoy spant de kroon met meest irritant personage, ooit.

avatar van Ebenezer Scrooge
Zijn eerste vijf films, met uitzondering van Lady in The Water, vond ik nog goed, hoewel ik wel zag dat daar een dalende lijn in zat, maar dit gaat werkelijk nergens meer over. Het griezelige Shyamalan sfeertje is nergens meer te bespeuren en ook de zo kenmerkende onverwachte twist aan het einde slaat hier als een tang op een varken. Shyamalan heeft ook weer een rolletje in zijn eigen film natuurlijk, heel slecht gespeeld trouwens. Bij regisseurcameo's denk ik toch vooral aan Hitchcock, zo origineel is het dus allemaal niet. Verder zet McAvoy een verschrikkelijk overdreven en irritante rol neer als iemand die aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis lijdt. Tijdens de aftiteling wordt onder het kopje cast nog even alle 24 persoonlijkheden van dat personage genoemd, alsof het de aftiteling van een komedie betreft.

avatar van Morice80
Gewoon een goede film geen gezeik

Erg matige derde deel waarbij het lijkt dat het verhaal erg gehaast bij elkaar is bedacht. Het slaat namelijk nergens op tot het lachwekkende aan toe. Crumb was in Split nog een interessant karakter, hier wordt er te veel uitgelegd en dat maakt zijn karakter kapot, het is aan McAvoy te danken dat het niet genant wordt.
De climax en clou zijn erg matig en de scene waarin David in een plas water wordt verzopen is belachelijk, daar staat een menigte bij, waaronder zijn zoon, maar niemand heeft het in de gaten. Blijkbaar moetst iedereen dood, maar werk dat dan wel enigszins geloofwaardig uit!.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het 3e luik van deze reeks na Unbreakable en Split. Twee films niet per se moesten samen komen, maar wie weet wat dit samen zou geven. We zijn ondertussen 19 jaar verder na Unbreakable. Niet evident om daar op voor te bouwen. Bovendien ga je met zo'n 'clash' eigenlijk de 3 hoofdfiguren hun plaats moeten geven en tegelijk daardoor minder spotlight. Ook verschillende bijrollen komen terug.

Het uitgangspunt was niet slecht in deze film, maar de vraag 'waar gaat dit naar toe' die ik ook had in Split, is hier minder positief. Wat wil die film nu eigenlijk vertellen om dan te eindigen met 'was het dat?'. De drie hoofdrollen doen het best goed. Maar als je niets te vertellen hebt, blijft het daar ook bij. Ze worden helemaal opzij gedrukt als een porseleinen poppetje in een glazen kast. Misschien had Shyamalan opnieuw de nodige tijd moeten nemen om dit grondig uit te werken. En niet commercieel kort op de bal spelen als een sequel van Split omdat hij niet echt meer in staat lijkt te zijn om een andere goeie film te maken.

Glass is een uitdovende kaars geworden en overbodig. Liefhebbers zoeken beter de 2 vorige films uit deze reeks op.

avatar van Terminator05
"Et cetera"

Zalig toch gewoon ... beetje jammer van het einde maar al bij al viel het geheel toch wel te pruimen

avatar van Fryce
Heerlijk! Wat een superhelden epos is dit geworden, echt geweldig.

In het slot van zijn geslaagde thriller "Split (2016)", onthulde regisseur M. Night Shyamalan een link met zijn eerdere film "Unbreakable (2000)". In "Glass" komen de hoofdrolspelers uit beide verhalen samen en die hoofdrolspelers zijn natuurlijk de schoorvoetende onbreekbare superheld David Dunn (Bruce Willis), diens breekbare tegenstander Elijah Price (Samuel L. Jackson), oftewel Mr. Glass, en gespleten seriemoordenaar Kevin Wendell Crumb (James McAvoy), oftewel "The Horde".

Glass trapt af waar "Split" eindigt. Terwijl de krankzinnige Elijah Price (die een levenslange obsessie voor stripboeken heeft en hij gelooft dat superhelden en superschurken echt bestaan) opgesloten zit in een psychiatrische inrichting heeft David Dunn zijn speciale gaven geaccepteerd. Hij gebruikt ze nu om de misdaad te bestrijden, terwijl hij samen met zijn zoon Joseph Dunn (Spencer Treat Clark, die inmiddels volwassen is geworden) een klein beveiligingsbedrijfje runt in Philadelphia. Wanneer hij tot de ontdekking komt dat er vier onschuldige tieners (cheerleaders) worden vastgehouden in een verlaten fabriek, komt David oog in oog te staan met een geduchte tegenstander, namelijk de aan DIS lijdende Kevin Wendell Crumb, die hem tot het uiterste drijft.

De vermeende superheld moet dan ook alles uit de kast trekken om Kevin tot een halt toe te roepen. Dit heeft tot gevolg dat ze samen ook in de psychiatrische inrichting belanden, waar een psychiater, te weten Dr. Ellie Staple (Sarah Paulson) die mensen behandelt die denken dat ze superhelden zijn, probeert te bewijzen (door intensief in te gaan op de psyche van de personages) dat hun superkrachten zijn ingebeeld. De vraag is dan natuurlijk, bezitten zij superkrachten of is dit slechts een toevallige samenloop van omstandigheden geweest ?

"Glass" bevat interessante ideeën over mythen en het bovennatuurlijke (zeker In een filmlandschap dat wordt overspoeld door superhelden) en het bevat ook uitstekend acteerwerk. Zo keren Bruce Willis en Samuel L. Jackson weer terug voor het slot van de trilogie en zij spelen de rollen van de onbreekbare David Dunn (die kwetsbaar is voor water) en de maniakale Elijah uitstekend en met name Samuel L. Jackson. Maar het is toch weer James McAvoy die opnieuw boven zichzelf uitstijgt met zijn vertolking van de uiteenlopende identiteiten (o.a. Kevin Wendell Crumb, Patricia, Dennis, Hedwig en natuurlijk de ijzersterke "The Beast"), die dit keer ook worden gedwongen via hypnoselampen (het licht dwingt dan om een andere identiteit het te laten over te nemen). Het is best knap hoe hij van het ene in het andere personage stapt (soms wel irritant). De drie hoofdrolspelers krijgen ook genoeg scènes waarin hun mentale en fysieke krachten (werd ook fraai in beeld gebracht) de kans krijgen om te stralen.

Buiten de zonet genoemde hoofdrolspelers, heeft ook Sarah Paulson (Dr. Ellie Staple) een belangrijke rol in het verhaal, want zij probeert (wat overigens niet lukt) je op sommige momenten te laten twijfelen dankzij deconstructie en ze behoort ook tot een bepaalde gemeenschap. Ook is het leuk om te zien dat Spencer Treat Clark, oftewel Joseph Dunn die de zoon van David Dunn is, en Charlayne Woodard, oftewel Mrs. Price die de moeder is van Elijah Price, ook weer meespelen in deze film, want zij vertolkten deze rollen destijds ook al in "Unbreakable". En uit "Split" zien we natuurlijk de overgebleven overlevende Casey Cooke (de best aparte maar ook wel mooie Anya Taylor-Joy) weer terug.

Deze genoemde acteurs zijn eigenlijk ook de hoogtepunten in "Glass", want ondanks dat het een onderhoudende (de eerste 75 minuten van het verhaal zijn wat saai en langdradig)) thriller is maakt deze film veel minder indruk dan zijn voorgangers. Het beheerste drama van "Ubreakable" en de pulpy horror van "Split", vormen eigenlijk ook voor een rare en onbevredigende combinatie. Bovendien zijn er al veel onthullingen gedaan in beide voorgaande films, waardoor er nu nog maar weinig meer overblijft om nog echt te kunnen verrassen. M. Night Shyamalan (die zelf ook even te zien is) doet weliswaar nog een paar kleine onthullingen in de ontknoping van "Glass", maar deze hebben beduidend minder impact dan die in de voorgaande films.

Al met al is "Glass" gewoon een redelijk eind (het is ook echt een eind, want tijdens de ontknoping gaan zowel The Horde, David Dunn en Elijah Price dood en de eerste twee op best een flauwe manier, namelijk door een geweer schot en door verdrinking in een plas met water) voor de trilogie en niet meer dan dat en het weet ook veel minder indruk te maken dan zijn voorgangers. Dus misschien is het wel een overbodige film.

avatar van Boneka
Unbreakable gaf ik een 3.0 Split een 3.5 en Glass weer een 3.0. Allemaal niet hoogstaand. Split was dan wel de beste van de drie. Glass is vooral het eerste uur doorbijten. Voor sommigen zelfs een perfecte film om van in slaap te vallen. Keek al op de klok van hoe lang nog. Vond het ook allemaal heel slecht uitgewerkt en het begin had wel een heel hoog deja vu gehalte. Het tweede uur gaat iets omhoog met name als de drie ontsnappen uit de inrichting lijkt de film een boeiend einde te krijgen in de pas geopende flatgebouw. Maar zover komt het allemaal niet. Het speelterrein vindt zich allemaal plaats voor de inrichting en met name de moord op Bruce vond ik een hele vreemde. Totaal onnodige verdrinking en waarom? Deed hij iemand kwaad? Was hij bedreigend? Nee bepaald ook geen best einde. Dan nog het verhaal van die superhelden. Kwam er allemaal niet lekker uit. Nee krappe voldoende voor een kleine fase in de film, de wel subliem spelende James McAvoy, het beeld en geluid waren uitstekend, maar voor de rest een film om snel te vergeten. Glashard!

avatar van Boneka
Leno schreef:

Daar snapte ik ook helemaal niks van!!! Totaal onnodig!! Dat wordt dus een rechtzaak tegen de politie.