• 8.298.727 stemmen

Geregisseerd door: M. Night Shyamalan

Met onder meer: James McAvoy, Bruce Willis en Samuel L. Jackson

Releasedatum: 17 januari 2019

Plot Glass

"You Cannot Contain What You Are"

David Dunn is met hulp van zijn zoon op zoek naar de seriemoordenaar die verantwoordelijk is voor een aantal ontvoeringen in een buurt in Philadelphia. Wanneer David stuit op de dader, Kevin Wendell Crumb met de psychische aandoening Dissociatieve Identiteitsstoornis, worden ze allebei opgepakt en opgesloten in een inrichting. Daar brengt de geheimzinnige psychologe Ellie Staple ze samen met de geniale, maar breekbare Elijah Price met als doel ze alle drie af te helpen van wat zij ziet als grootheidswaanzin. Maar kan ze wel op tegen deze drie zelfverklaarde superhelden?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Patricia / Dennis / Hedwig / The Beast / Barry / Heinrich / Jade / Ian / Mary Reynolds / Norma / Jalin / Kat / B.T. / Kevin Wendell Crumb / Mr. Pritchard / Felida / Luke / Goddard / Samuel / Polly

David Dunn / The Overseer

Elijah Price / Mr. Glass

Dr. Ellie Staple

Young Elijah

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Sinds 'Unbreakable' (2000) is de brave spandex-balorigheid van het superheldengenre allang ingehaald door bijtende ironie en een lossere omgang met genreconventies. M. Night Shyamalan mag dan wel de pedanterik uithangen met zijn deconstructie van heldendom en mythevorming, maar in wezen doet hij niet veel anders dan wat tegenwoordig gewoon is in het genre. Sterker nog: het is nu juist dat geforceerde spel met meta-fictie dat eerder de lucht eruit zuigt dan dat het iets wezenlijks toevoegt. En hadden de sterke personages uit 'Unbreakable' (2000) en 'Split' (2016) eigenlijk deze psychologische duiding nodig!? Bij vlagen vond ik 't zelfs een tikkeltje gemeen hoe deze superheld en superschurken worden ingezet voor flauwe clichés over psychologische hulpverlening. Het resultaat is een rommelige film die zichzelf meer importantie toedicht dan dat het eigenlijk verdient. Hopelijk heeft Shyamalan bij zijn volgende project gewoon weer een goed idee voor een rechtlijnig genrewerkje á la 'The Visit' (2015) of 'Split' (2016).

avatar van Bakema NL

Bakema NL

Genoten van deze film! Toch had ik beter nog eerst Unbreakable en Split nogmaals gekeken denk om er nog even meer in te komen.

McAvoy is echt geweldig. Het tempo van de film(s) is waar de meeste spektakeljunkies moeite mee zullen hebben. Dit zijn meestal ook de types die 'superheldenfilms' geweldig vinden en Marvel de hemel in prijzen. En dit vinden ze dan helemaal niks. Het zijn echter deze films, niet gebaseerd op comics, die de superhelden/comics meer eer aan doen dan de daadwerkelijke comic book (character) verfilmingen. Eigenlijk is dat dus enorm vermakelijk om te zien hoe lieden die dat niet snappen (zijn dus ook vrijwel nooit comicsfanaten) deze film(s) afbranden.

Het einde van deze film was geweldig.....komt ie toch nog met een soort 'twist' en eentje die helemaal op zijn plaats is.

Ja dit zijn superhelden(/comics)films. Maar dan onderkoeld, het begint net, met krachten die niet compleet over de top zijn. Als je dat niet snapt en een einde verwacht in de wolkenkrabber dan heb je deze films niet helemaal begrepen...dit was júist op zijn plaats.

avatar van Bakema NL

Bakema NL

tommeke schreef:
Unbreakable was een schitterende film, deze komt er net achter. Wat een verademing in een met superhelden gesatureerde filmwereld. Mij gaat het helemaal niet om het grote gebaar, de slechte CGI, of de grote climactische actiescenes. Bijzonder vermoeiend allemaal. En de reden dat deze film voor veel mensen tegenvalt, is net omdat ze zo gewend geworden zijn aan dat alles. Hulde dat Shyamalan dat allemaal mooi ontwijkt, en dat de drie hoofdpersonages op een ordinare, niet-heldhaftige manier aan hun einde komen. Een serieuze anti-climax, dat wel, die dan weer (bijna) helemaal goed wordt gemaakt door het masterplan van mister Glass. Los daarvan had er wel nog meer mogen gebeuren met de confrontaties tussen David en Kevin, we zien maar een glimp van waartoe ze in staat zijn. Vandaar toch 'maar' vier sterren.

HULDE, HULDE!!!

Gelukkig is er nog een enkeling die het begrijpt.

avatar van Lykky

Lykky

Ik ben alles behalve een Shayamalan fan, ze zijn vaak spannend en mysterieus tot de ontknoping die dan nergens op blijkt te slaan. Uiteindelijk barst ik altijd in lachen uit of rol ik met mijn ogen en zet hem uit.

Dat vond ik bijvoorbeeld bij deel 2 (split) ook een beetje, al was dat wel een goeie film met fantastisch acteerwerk.

Leuke ontknoping en samenbrenging van de 3 characters. Wel helaas weer een echt Shayamalan einde waar ik persoonlijk van denk 'oke......'

Maar een prima film, prima trilogie.

avatar van flaphead

flaphead

Snel na 'deel 2' Split gekeken. Het vreemde aan deze film is dat het eigenlijk de typische superhelden-insteek en -scenes heeft waar ik niks mee heb, maar tegelijk datzelfde te ondergronden door het te analyseren, op het psychologische af. Dat zou je dus briljant kunnen noemen, maar voor mij als niet-superheldenfilm-liefhebber komt dat niet overtuigend binnen. De poging verdient zeker wel credits. Met de beeldvorming is ook weer niks mis. Maar het voelt, ondanks dat hier meer naar een climax wordt gewerkt, minder intens aan dan Split. En zeker dan Unbreakable, omdat dat eeuwen geleden is en nog echt bijzonder voelde.