Glass (2019)

Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Samuel L. Jackson, James McAvoy en Bruce Willis

David Dunn is met hulp van zijn zoon op zoek naar de seriemoordenaar die verantwoordelijk is voor een aantal ontvoeringen in een buurt in Philadelphia. Wanneer David stuit op de dader, Kevin Wendell Crumb met de psychische aandoening Dissociatieve Identiteitsstoornis, worden ze allebei opgepakt en opgesloten in een inrichting. Daar brengt de geheimzinnige psychologe Ellie Staple ze samen met de geniale, maar breekbare Elijah Price met als doel ze alle drie af te helpen van wat zij ziet als grootheidswaanzin. Maar kan ze wel op tegen deze drie zelfverklaarde superhelden?

Erg over de top helaas

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet veel aan vond. Ik plaats dit bericht met het risico dat ik het hele forum over me heenkrijg, maar enfin ......

Ik vond Unbreakable destijds heel erg goed, En natuurlijk vroeg ik me af wat de hoofdpersonen nog meer mee zouden kunnen maken, zéker met "Hedwig/Patricia" erbij .....
Er gebeurde in de film weinig, En heb 'm echt met moeite afgekeken...... Het einde was een beetje spannend, maar het maakte mijn verwachtingen helaas niet waar

avatar van TheManWithNoName
Wat een slechte keuzes worden hier door de regisseur gemaakt. Hoezo is die klavertjes organisatie bezig om de “balance” te bewaken? Dus dat roodharig irritant wijf wordt overal heengestuurd om de plaatselijke “helden” te overtuigen dat ze dat niet zijn, en als dat niet lukt ze te killen (ook de goede)?? Haha wat een kwats. De dood van de hoofdpersonages is ook zeer flauw en saai. De muziek op het eind doet vermoeden dat er iets zeer emotioneels gebeurt in de vorm van dat filmpje van mr Glass. Wat een legacy is dat.... Wat heb je daar nu weer aan... Slecht verhaal man.

avatar van mcdaktari
Ik denk dat het geen overbodige luxe is om Unbreakable en Split, nog even te kijken voordat je aan Glass begint. Want om nou te zeggen dat Glass een luchtig filmpje is kan ik niet zeggen. Je moet goed bij de les blijven anders weet je niet meer waar het over gaat. Daarom is het beter om alle 3 de films achter elkaar te kijken. Of achter elkaar nou net, desnoods in 3 dagen. Maar dan is het denk ik wel een stuk duidelijker. Als je de vorige 2 niet zag, dan heeft het weinig nut om Glass te kijken. Denk toch dat ik Split nog de beste van de 3 vind. Ik had eerlijk gezegd wel meer van Glass verwacht.

avatar van schumacher
Rare film vond ik het, het begin was goed, derna zakte het beetje in en een beetje langdradig, daarna weer een heel stuk beter en derna weer wat minder, zo heb ik deze film ervaren . Zeker geen topfilm, maar slecht was het ook niet maar het is toch een bizarre film, niet iedereen zal dit graag zien.

En ik heb eindelijk nog eens een betere Bruce Willis gezien want zijn vele laatste films waren rampzalig en zijn acteerprestaties ook, maar hier doet ie het goed.

Unbreakable vond ik beter.

avatar van john mcclane 2
Behoorlijke tegenvaller .
Het is een dappere poging om een soort eigen kleine Hero universum te creëeren, van M. Night .
Maar nu ik ze alle drie gezien heb , is het een mislukt project .
Het mocht allemaal wel wat epischer eindigen , al snap ik de manier van denken , door het relatief eenvoudiger te houden .
Maar als ik een realitsche super Hero film wil zien dan kijk ik de dark knight trilogie wel nog een keer .
Het einde had een kippenvel momentje moeten worden , en is op zich leuk gevonden .
Maar deed mij niet veel .
Het spel van mc avoy is het grote plus punt , em verdiend lof , maar dat hadden we al gezien in split .
Misschien ook een geval van te hoge verwachtingen .
Vandaar 2,5 *

avatar van burhmahn
Helaas... tegenvaller & laaaaaaaaaaaaángdradig zeg!
Wederom mooie cast, film was absoluut geen verrassing...

James McAvoy op herhaling, een kopy-paste caracter van de film 'SPLIT' uit 2016.
Split (2016) - MovieMeter.nl
Twee sterren omdat ik in goed gezelschap was en een goed biertje bij de hand had.

avatar van parcivalis
Tergend trage, volkomen plotdriven flauwekulfilm die zo godvergeten oninteressant is, dat ik hem in 3x heb moeten kijken en uiteindelijk 20 minuten voor het einde heb afgezet.
Superhelden zijn sowieso niet aan mij besteed. Dat 'suspension of disbelief' is altijd een dingetje. Het lukt me maar niet om mee te leven met de identiteitscrisis van een een of andere mutant. Vervolgens gaan ze elkaar in die toekomstwereld van ze met vuisten te lijf. Ik kan er niks mee.

avatar van Jake the muss
Hoewel ik toch genoten heb van unbreakable en split, die je beide wel gezien moet hebben voor je hieraan begint, vond ik dit toch maar een lange saaie zit. Mcavoy is weer briljant als al zn persoonlijkheden, maar dat is dan ook de enige reden waarom ik de film heb afgekeken. Nee, vond het niet veel, maar dat is mijn mening uiteraard. 2,5 ster, voor McAvoy

avatar van Alathir
Nu vliegt Shyamalan wel erg ver uit de bocht. Ik vond Split al erg matig maar dit is gewoon slecht. Enkel het begin is degelijk. McAvoy speelt zijn persoonlijkheden wel duidelijk en vond hem overtuigender dan in Split. Ik had ook helemaal geen verwachtingen dus kon alleen maar meevallen. Helaas was het een tegenvaller.

Wist helemaal niet dat dit een vervolg was op split totdat ik goed naar de poster keek
Uberhaupt wist ik niet dat split een onderdeel was van een trilogie...Voor split hoef je unbreakable niet gezien te hebben maar voor Glass vind ik eigenlijk dat je ze allebei eerst moet kijken. Ik vind het jammer dat ik unbreakable niet eerst opnieuw heb bekeken want ik wist eigenlijk nog maar een heel klein beetje....
Nou ik vond het eigenlijk wel een geslaagde film alleen het einde vond ik waardeloos maar goed... Het begin was erg spannend en de rest van de film heb ik ook geboeid zitten kijken, split daar in tegen vond ik op een gegeven moment een beetje eentonig worden. Deze niet.

Niet best.

Al moet ik zeggen dat ik er vooraf ook gewoon niet echt veel zin in had. Het was me niet echt duidelijk waarom het universum van Unbreakable en dat van Split aan elkaar gelinkt moest worden, dat is na het zien van de film jammer genoeg niet duidelijker.

Het is verder ook jammer dat de focus weer veel meer op het hele superhelden gebeuren komt te liggen. Dan vond ik in Unbreakable al niet geweldig, met Split in de mix is dat al helemaal een teleurstelling. Shyamalan gooit er wat lamme comic book verwijzingen doorheen, wat het gebeuren onnodig kinderachtig maakt.

De acteurs doen het verder best naar behoren en de film ziet er ook netjes uit, alleen wist het verhaaltje mij echt voor geen meter te boeien. Hopelijk is dit hele gebeuren nu uit zijn systeem en kan hij zich weer richten op het maken van origineler werk.

avatar van M!tch
Goede, onderhoudende film voor een select publiek. Puike acteerprestaties en een geloofwaardige cast. TIP: Eerst nog even een keer Unbreakable en Split kijken voordat je aan deze begint.

Ik vond zowel Unbreakable (al is het lang geleden dat ik die zag) als Split beter dan dit sluitstuk (or is it?) Maar alsnog was Glass zeer de moeite waard. De wereld die Shyamalan geschapen heeft, waarin superhelden en -schurken veel dichter bij gewone mensen staan dan bijvoorbeeld de DC en Marvel karakters, blijft interessant. En het scenario heeft best een aantal scherpe vondsten, hoewel er hier en daar ook wel de makkelijke weg wordt genomen. McAvoy weet net als in Split erg overtuigend de verschillende persoonlijkheden neer te zetten, al is er dit maal helaas wel sprake van enige overkill. Maar dergelijke niet onoverkomelijke minpuntjes mochten voor mij de pret niet heel erg drukken. Ik heb me prima vermaakt.

avatar van umbra
Toch eerder teleurgesteld, verwachtingen waren redelijk hoog en dan loert de teleurstelling om de hoek. Ik vond hem redelijk saai, vooral het eerste uur en dat is toch lang op je honger zitten. Laatste deel vd film maakt nog iets goed, maar aan Split en ook Unbreakable kon ie niet tippen, ondanks een fijne cast. Aangezien de teleurstelling heerst, kan ik niet meer dan 5/10 geven.

avatar van Macmanus
Nachtkaars.

Wat jammer. Vond Unbreakable goed en Split een goede terugkeer naar vorm voor Night. Met dit deel had ik gehoopt dat hij all out zou gaan. Is een nieuw universum nodig? Niet echt. Maar dit leek mij wel het laatste deel te worden dus gooi dan maar alle kaarten op tafel. Helaas is het scenario te loom en de actie te simpel om naar grote hoogtes te groeien.

Ik vond het begin nog wel ok. Daarna neemt de film erg veel tijd voor het gesticht om te eindigen met een finale. Die finale is ergens goed te praten omdat deze superhelden nooit extreme superhelden waren. Dus alle actie is redelijk menselijk. Maar door de traagheid daarvoor had Night er beter aangedaan om all out the gaan.

Vooraf hoorde ik de slechtste verhalen. Dus wellicht dat ik het daardoor allemaal niet zo slecht vond. Maar ook ik had om meer gehoopt. Ik vond Willis en Jackson het allemaal ook erg inbellen.

3 sterren.

Ik had geen idee waar ik naar ging kijken, maar kwam al snel erachter dat het een vervolg is op unbreakable en split. Het plot gaat anders dan verwacht. Er is geen grote spectaculaire endgame. Men is dat gewend en ik vermoed dat men daarom lage cijfers geeft. Heel de film krijg je namelijk wel het gevoel dat deze endgame eraan gaat zitten komen: hoogste gebouw, de hele wereld moet toekijken, het tegen elkaar zetten van de hoofdrolspelers.
Ik vond het juist een geniale zet om iedereen hiermee voor de gek te houden. Een echte mr. Glass actie.
En vele mogelijkheden tot vervolgfilms (al zou het ook geniaal zijn om het hierbij te laten).

Omdat ook ik liever een ander einde had geef ik niet de volledig aantal cijfers. Geen echte spektakel (ook niet in het, volgens mij, geniale alternatief) doet me toch een iets lager cijfer geven dan wat je zou verwachten van iemand die het woord geniaal gebruikt bij een film.

avatar van Norman Mailer
Wel redelijk bespottelijke film, mijns inziens. Enfin, dan had ik op voorhand die infantiele synopsis maar even moeten lezen. Daarentegen, dan had ik niet zo halverwege dat zalige uiltje mogen knappen.Jaahaa, dat dan weer wel.

avatar van james_cameron
Niet het geweldige slotstuk waarop ik had gehoopt, maar al met al wel een redelijk geslaagde afsluiter van de trilogie. Voornaamste probleem is het wat langdradige middenstuk, dat makkelijk ingekort had kunnen worden. De rol van Bruce Willis komt er helaas ook een beetje bekaaid af. Jackson en McAvoy zijn evenwel op dreef en de film heeft veel geslaagde momenten. Niet geweldig derhalve, wel goed.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tussen mij en Shyamalan zal het denk ik nooit meer goed gaan komen vrees ik. Ik koester Signs en The Sixth Sense als hele goede films, maar dat was het dan ook wel. Alles nadien is gewoon rommel en ook al ga ik er elke keer zo neutraal mogelijk in, hij blijft me teleurstellen. Glass is de samenvoeging van Unbreakable en Split, twee films die ik niet veel vond. Dat beloofde dus een prachtige kijkervaring Het eerste uur is echt afschuwelijk, gewoon op geen enkel vlak doorheen te komen met die doodsaaie stukken in de kliniek. Maar op het moment dat ik er naar neig in slaap te vallen van verveling, blijkt de film plots een stuk leuker te worden. Samuel L. Jackson maakt er nog wel wat van. Bruce Willis acteert weer op de automatische piloot en zelfs dan nog is het een van zijn betere rollen van de laatste jaren, maar dat zegt vooral veel over de bagger die hij de laatste 10 jaar heeft gemaakt. Ik hou van superhelden, maar dit plot is me te afwijkend om me er echt mee te kunnen identificeren als kijker. Op zijn best is Glass kijkbaar, maar daar is alles dan wel mee gezegd. De twisten begonnen ook te vervelen.

avatar van John Milton
Ik had ook op iets meer gehoopt, al was mijn vertrouwen juist weer wat aan de herstellende kant. Maar dit was een rommeltje...

avatar van filmkul
Aardige afsluiter. Het verhaal wordt redelijk afgerond en is best origineel, hoewel de eind twist best geniaal is, komt het niet zo geniaal over op de kijker, dat is een groot minpunt. Als kijker mis je daarom het wow! effect. Verder is het prima vermaak. McAvoy zet weer een geweldige rol neer. Visueel ziet het er ook goed uit met aardige special effects. De film verveelt geen moment. Leuke afsluiter maar niet de verwachte knaller. 3.5

avatar van broncode
Fenomenale Film! Waardige afsluiter van de 2 goede films. En zoals het betaamt, een knaller van een einde zoals Shyamalan alleen maar kan. Diep onder de indruk...

Domme regenjasheld neemt het op tegen nog dommere , grommende fantast.
Mongool in rolstoel heeft zogenaamd de regie...
WAUW! .. wat spannend en goed bedacht!
Je moet wel heel erg simpel zijn om dit stuk strontfilm te kunnen kijken.
Superrrrrr slechte domme ezel film

avatar van Brabants
Glass was naar mijn idee een film die een mooi begin(eerste film) behoorlijk naar beneden haalt. Hoe dit alles verzonnen had kunnen worden is mij een raadsel? Beetje kleuter niveau, spijtig dit.

avatar van Left4Dead
Het eerste deel van de serie, Unbrekable, vond ik erg sterk. Deel twee, Split, maar matig, alleen het einde was nog te pruimen. Dus was het tijd voor deel drie, Glass. De meningen mogen sterk afwisselen hier op de site, met de redelijke domper Split in het achterhoofd deze prent maar met niet al te hoge verwachtingen ingedoken. De regisseur is zeker niet eentje waar ik echt vaak wat mee kan, zijn stijl is vaker niet mijn stijl dan wel.

De gezichten van de eerste twee delen komen terug in dit deel. Dit werd aan het einde van Split al zowaar aangekondigd. En dat schept wat betreft Jackson hoop, McAvoy ben ik totaal geen fan van en Bruce knoeit er maar op los tegenwoordig met zijn halve schnabeltjes. Wat Bruce betrof hoopte ik op precies hetzelfde ingetogen acteerwerk van hem als in Unbreakable, dat deed hij erg goed destijds. I.i.g. is de naam van de prent afgeleid van de naam van Jackson´s personage Glass, de man die zo kwetsbaar is dat hij zonder ook maar enige kracht zijn botten kan breken. Bruce speelt juist een personage die totaal geen schrammetje kan oplopen, ook al zit hij in een trein die volkomen verongelukt. McAvoy is daarnaast een gespleten persoonlijkheid die in zijn jeugd compleet verknalt is en dit botviert op jonge meiden die hij The Beast, zijn 24ste alter ego, wil voeren. Was benieuwd met deze gegevens die samenkomen in één prent, hopelijk dat Shyamalan hier wat mee had gedaan.

Ik had er dus zin in, ondanks dat ik nog maar kort geleden Split had gezien en die me tegengevallen was. Hoge beoordelingen voor die prent hier op MM en op IMDB, maar ik kwam echt niet verder dan 3** en deed dat met pijn en moeite. Vooral door de traagheid, hoopte erop dat in Glass meer actie en snelheid in zat.
Het begin deed die wens uitkomen, ik kwam er als snel direct in en dat is weleens anders bij de prenten van Shyamalan wat mij betreft. Bruce als wreker doet het gewoon erg goed, zelf na al die jaren. Shyamalan zelf komt ook even over de vloer.

Maar na een daverend begin zakt het weer aardig in, een typisch gevalletje Shyamalan. Je wordt weer plat gebombardeerd met gebabbel, gebabbel en nog eens gebabbel. En helaas zat ik daar niet op te wachten want het gebabbel is maar zo zo te noemen, het deed me gewoon in het geheel niets. Precies hetzelfde gebeurde er binnen Split voor mij, daar vulde het een dikke anderhalve uur met gebabbel voordat er iets gebeurde.

Dus het middenstuk valt tegen, de uitleg over de personages was me allemaal al lang bekend dus was ik aan het herkauwen. Dus de ogen op het einde gericht met hoop op beterschap, helaas.
Het einde is wel zo waardeloos, is het kapot ge-edit?, is het script echt zo waardeloos bedacht of was men in tijdnood of was het budget op? Want echt zo belabberd het einde is, is puur zonde voor alle energie waar men al die jaren mee bezig is geweest.

Kortom, een domper van een climax. De welbekende anticlimax.
Dan rest mij nog even mijn beloning voor dit werk uit de doeken te doen; 2**.
Respectievelijk 3,5** voor het begin, 2** voor het middenstuk en 1* voor het einde.

Maar voor ik deze reeks echt afrond, de soundtrack vond ik echt heerlijk!

Shyamalan zal waarschijnlijk nooit één van mijn favo regisseurs worden.
Dat is mij wederom duidelijk geworden.

avatar van IH88
“This was an origin story the whole time.”

Glass is niet zo goed als Shyamalan’s vorige film Split, maar de regisseur weet wel weer verrassend uit de hoek te komen. ´Dit is een origin story´, zegt mr. Glass op een gegeven moment, en dat kun je wel heel letterlijk nemen. Als Casey, mrs. Price en Joseph op het laatst met z’n drieën op het bankje zitten, en ze zien dat iedereen nu kennis maakt met superhelden, dan kun je wel stellen dat Shyamalan zijn eigen superhelden wereld heeft gecreëerd.

Het eerste gedeelte is wel het sterkst, en zodra Willis, McAvoy en Jackson opgesloten worden en te maken krijgen met Sarah Paulson als geheimzinnige onderzoeker wordt het wat langdradig. De films Unbreakable en Split komen hier samen, maar qua tempo en sfeer lijkt Glass toch meer op de eerste film. Gelukkig stelen Jackson en McAvoy weer de show, en Willis lijkt er weer eens zin in te hebben. Hoewel David Dunn als superheld een beetje een saaie piet blijft. Het einde zal niet iedereen kunnen bekoren, maar het is origineel en Shyamalan toont in ieder geval lef.

avatar van Koerok
Begon aardig, maar ging als een nachtkaars uit.

avatar van Black Math
Blijkbaar niet alleen een vervolg op Unbreakable, maar ook op Split, een film die ik nog niet gezien had. McAvoy speelt blijkbaar iemand met meerdere persoonlijkheden, maar het komt allemaal meer over als een gimmick, waardoor het voornamelijk irriteert. Verder dus Willis en Jackson uit Unbreakable, waarbij zeker de eerste niet bepaald charismatisch overkomt, en de laatste in het grootste gedeelte van de film er versuft bij zit. Kortom, de personages maken het er niet heel erg boeiend op en dan wordt de film grotendeels nogal saai als je in een kliniek vast zit.

Bij de regisseur weet je dat er een plottwist aan zit te komen en ja het is aardig in elkaar gezet, maar het hele gebeuren waarom het draait (superhelden in het gareel brengen) slaat in de eerste plaats al nergens op en de conclusie (alle moeite die superhelden moeten doen om hun bestaan kenbaar te maken en de geheime organisatie die hen tegenwerkt openbaar te maken) is zo mogelijk nog onzinniger. Ik kan helemaal niets met deze film helaas. M. Night Shyamalan plottwisten als handelskenmerk hebben, maar geef mij maar liever M. Night Shaym-Aliens uit Rick & Morty.

0,5*.