Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

Curriculum schreef:
Uitstekende film met een knap staaltje acteerwerk van James McAvoy. Ik viel trouwens bijna uit mijn stoel toen ik het eind zag met Bruce Willis en dat dit een spin-off was van Unbreakable. Hoewel ik van dit idee genoot, begreep ik de samenhang eigenlijk niet zo? Waarom zijn deze 2 personages vergelijkbaar? (Kevin en Elijah). Het enige verband wat ik zag was, dat Bruce Willis, net als Kevin bovennatuurlijk was, maar daar houdt het voor mij op. Heb ik iets gemist?

Desondanks een dikke 4* voor het genot, acteerwerk en intrigerende verhaal.

Mischien is kevin de zoon van wilis uit unrbreakable

avatar van Guines
Dit beloofd veel goeds, James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Bruce Willis en Samuel L. Jakscon in The Unbreakable sequel in januari 2018l>>

avatar van IH88
“You are different from the rest. Your heart is pure! Rejoice! The broken are the more evolved. Rejoice.”

Split laat zien dat Shyamalan weer helemaal terug is. De film is origineel, heeft een ijzingwekkende sfeer en een fenomenale McAvoy. Een gijzelingsdrama, een persoonlijke tragedie, een ijzingwekkende thriller, een puzzelfilm, een superheldenfilm, zelfs wat humor… Split is van alle markten thuis.

Naast McAvoy is ook Taylor-Joy ijzersterk en ze gaat een grote toekomst tegemoet. Met een persoon die verschillende personaliteiten heeft is het wel zaak om je aandacht erbij te houden, maar dan wordt je ook beloont met een mysterieuze film die alles in zich heeft wat Shyamalan’s films zo leuk maakt. Met een razendspannend einde die precies op tijd komt. Want het verhaal begon wat repeterend te worden, en gelukkig weet Shyamalan er op tijd een eind aan te brijen. Met zijn karakteristieke twist.

avatar van SSeagal
Gewoonweg briljante film, mede dankzij het hoge WTF-gehalte op het einde. Verder erg spannende maar doorsnee film. Maar omdat de film mij toch wist te verrassen, 4 1/2 *