Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

avatar van perceived
Boeiend van begin tot eind en de veelzijdigheid van James McAvoy is een vet pluspunt in deze film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
M. Night Shyamalan viel op als regisseur toen hij The Sixth Sense maakte. Bruce Willis kon nog acteren (quasi toch) en het script was goed. Opvolger Unbreakable was een eigenzinnige comic-film. Een soort origin-film met een liefde voor comics zonder dat het een parodie werd. In een tijd van Marvel zal deze misschien niet zo goed in de markt liggen, maar het was een boeiende film. Daarna ging het wat bergaf met z'n films, al viel het in het begin nog mee. Maar de ster van de regisseur doofde uit. Om terug boven water te komen met deze Split. Niet echt een sequel, maar eerder een 2e deel in een drieluik. Opnieuw met de inspiratie van Unbreakable dat duidelijk zijn ding was en opnieuw met liefde en veel zin gemaakt werd.

De grote troef in de film is natuurlijk James McAvoy, die veel te weinig erkenning heeft gekregen voor zijn rol in deze film. De rol van Charles Xavier uit de X-Men franchise zal te hard aan hem gekleefd hebben, maar dit bewijst toch waar de man toe in staat is. De kracht van Shyamalan is dat de film tijd neemt om op te bouwen, zodat ik me lange tijd afvroeg waar dit naar toe zou gaan. In een positieve zin dan. Maar de Shyamalan weet wel minder sfeer op te bouwen en het ook visueel interessant te maken. De kracht ligt in het script en het hoofdpersonage. De drie jonge dames zijn dan wel leuk om te zien, maar het voelde soms iets te veel als eye candy aan.

avatar van Terminator05
"Et cetera" ... zalig gewoon ?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Night Shyamalan was vrij diep gezonken als regisseur, elke nieuwe film was weer wat minder dan de vorige (ikzelf was destijds gestopt bij the Happening), maar hier weet hij de negatieve spiraal toch te doorbreken. Dat betekent overigens bepaald niet dat ik nu ben weggeblazen, ik vond deze Split eerlijk gezegd ook tegenvallen. Leuke rol van McAvoy maar als ik hier al de juichende commentaren lees dat hij zo geweldig was, nee dat haal ik er niet uit. Vooral een leuke rol om te spelen lijkt me en hij doet het niet verkeerd, maar erg geloofwaardig vond ik het nou allemaal niet. Vooral als hij alle personages één voor één afgaat (overigens, waarom hem in de film opzadelen met liefst 23 identiteiten als er maar een stuk of 6 worden getoond?) Andere hoofdrolspelers (Dr Fletcher, Casey) doen het trouwens ook niet slecht.

Heel spannend wil Split helaas niet worden, en wat de kwalificatie Horror hier doet is me ook een raadsel. Maar het dramadeel werkte nog wel, en de flashbacks naar Casey's jeugd werden steeds ongemakkelijker (een climax blijft overigens uit- dat Casey opgehaald wordt door dezelfde oom die haar als kind misbruikte was eigenlijk nog de grootste schok). Het laatste deel leek dan wat meer spanning te krijgen maar het liep ook met een sisser af- niet voor de dokter en de medegevangenen natuurlijk. Dat Kevin zelf nog even in the light kwam was onbedoeld grappig en The Beast deed precies wat eerder al was verklapt door Kevin's andere persoonlijkheden. Echt bruut wilde het maar niet worden, zal ook wel met de PG-13 rating te maken hebben.

Ik heb me tijdens het kijken best vermaakt maar het was allemaal te oppervlakkig om indruk te maken. Die verwijzing naar Unbreakable vond ik er ook een beetje bij de haren bijgesleept. Unbreakable is met The Sixth Sense nog steeds mijn favoriete Shyalaman al ben ik bang dat een herziening beide films weinig goed gaat doen.

cherrysarita
"That Wasn't Me, That Was Patricia"

Langdradige film. Wel goed acteerwerk. Kinderlijk naïef als een psychiater haar cliënt alleen bezoekt wetend dat er een erg gevaarlijke persoonlijkheid in hem aanwezig is...

avatar van mikey
sinterklaas schreef:
Grappig ook om erachter te komen dat dit een vervolg is op Unbreakable
landis deed dat ook in zijn films: de Duke brothers uit trading places komen terug in coming to america. De werewolf is besproken in Deer woman... etc

Misschien is dit ook maar een grapje... een cameo

Edit: ah okay Glass heb ik nog niet gezien. My bad.

avatar van Royalere
Redelijk, Ik wist pas na de film dat hij van de hand van Night kwam. Al is het einde wel een beetje vreemd. Beetje onrealistisch.

avatar van CocoNutz_IV
Poeh, wat een langdradige saaie bedoeling was dit zeg. Een man die drie tienermeiden ontvoerd en zelf meerdere persoonlijkheden heeft. Met deze verschillende persoonlijkheden bezoekt hij hen in de opgesloten ruimte en gaat met hen, vanuit diezelfde verschillende persoonlijkheden, in gesprek.

Ondertussen bezoekt hij ook een psychiater waar hij onder behandeling is. De verschillende persoonlijkheden komen steeds in beeld, maar nergens is een lijn of patroon te ontdekken wie hij op welk moment is of zal worden en hoe dit komt. De film moddert maar wat aan en daardoor blijf je kijken tot het eind. Niet omdat het boeiend of interessant is, maar meer omdat je benieuwd bent of het ergens nog spannend of interessant zal worden of juist enige diepte zal krijgen. En dan vinden er wat onrealistische dingen plaats en is de film klaar.

M. Night Shyamalan heeft zeker een aantal interessante films gemaakt, maar na The Village die groot werd gepromoot als horrorfilm ben ik vrij snel afgehaakt. Dat hij later aangaf dat het geen horror was, was mosterd na de maaltijd. Ook in Split gebeurt er helemaal niks en wordt de film nergens spannend. Wat M. Night Shyamalan vaak doet is een film opbouwen naar een zekere spanning toe, om vervolgens helemaal niks met die spanning te doen.

Overigens was het naar mijn idee niet nodig geweest om de drie tienermeiden half naakt en/of met lingerie in beeld te brengen. Doet me een beetje denken aan simpele horrorfilms die nergens spannend worden en het vooral moeten hebben van de meiden met half ontbloot lichaam. Oh wacht, deze film staat daar deels in lijn mee Het verhaal van de man was immers dusdanig saai en langdradig uitgewerkt en het acteertalent van de meiden laat te wensen over, dat je al je interesse verliest en na 2 uur beseft dat je je tijd beter had kunnen besteden.

avatar van bjerik76
vond hem net iets te braaf en te lang, maar aan de cast heeft het zeker niet gelegen.
Vooral James McAvoy zet een perfecte rol neer. karakters zijn ook niet irritant, en allen goed neergezet.
de 3 meiden vond ik wel wat minder.
Het beetje paranormale op het eind vond ik wel wat hebben.
bijzonder waswel dat je geen enkele politie actie ziet, of iets over de ouders van de vermiste tieners.

Het gaat puur om de hoofdpersoon, zijn psychiater die ontraad ruikt , maar geheimplicht heeft en dan uiteraard de hoofdfiguur.

wie was alleen die man bij de eindscone aan de bar?
was er een voorganger van deze film nog over een man in een rolstoel? of had ik iets gemist.

Oh unbreakable lees ik net, die had ik dus niet gezien, maar is ook niet nodig . prima filmpje

en uiteraard is het altijd leuk M. Night Shyamalan er zelf nog in te spotten als figurant , wat hij in al zijn films doet.

avatar van Peter Pan
Veel enthousiasme gehoord en gelezen, maar wat mij betreft een erg matige film.

Het verhaal is niet origineel, maar lijkt wel interessant.
Toch krijg ik in eerste instantie een beetje zo'n tienerfilm gevoel als scream. Slecht acteerwerk en slechte keuzes die de personages maken.

James McAvoy wordt naar mijn mening te veel geëerd om wat hij deed, zo bijzonder was het niet. 2 x vluchtig een vrouwelijk personage, geregeld een klein kind, 2 manlijke personages die oppervlakkig en het zelfde waren en uiteindelijk The Beast. De rest van de zogenaamde 23 persoonlijkheden kwamen niet aan bod.
Ik vond hem ook erg veel weg hebben van Edward Norton, alleen zet die veel betere rollen neer in dit genre. Anya Taylor-joy speelde als enigste wel geloofwaardig.

Toch blijf je wachten op een spannend verloop en het waarom, met een eventueel shockerend einde.
Dit shockerende einde kwam er, maar niet als gehoopt.
Opeens veranderd het plot in iets heel slechts en onrealistisch.

Ook de flarden van wat er met Casey gebeurd is passen totaal niet in de sfeer van de film. Het was wel duidelijk dat The Beast waarschijnlijk maagden nodig had, maar daar was de misbruik van Casey totaal niet passend voor. Ook het einde van de film gaat eigenlijk over dat Casey een beslissing neemt om af te rekenen met haar verleden, waardoor het eigenlijke verhaal als een nachtkaars uit gaat.

Als zogenaamde grappige verwijzing moet Bruce Willis de film nog redden in het allerlaatste shot, maar ook dat is wat mij betreft niet gelukt...

Klonk leuk maar dik onvoldoende!
1,5 *

avatar van Dudady
Hoewel ik veel vraagtekens heb staan bij het bestaan van de dissociatieve identiteitsstoornis, was ik toch wel benieuwd naar deze film. James McAvoy draagt de film, hoe hij de personages neerzet is enorm indrukwekkend. Verder een origineel verhaal waar ik het einde voornamelijk sterk vond.

Volgens mij heb ik m een keer op tv gezien. Komt me bekend voor,.Trage film toch?? Ga hem vanavond bekijken, vanwege hoge waarderingen hier.

Dudady schreef:

Geloof je niet in MPS??

avatar van Dudady
Ik heb daar zeker mijn vraagtekens bij. Ik geloof dat er dissociatieve stoornissen zijn, maar dat er daadwerkelijk verschillende identiteiten in één lichaam kunnen zitten lijkt me heel sterk.

Dudady schreef:

Lees er over of laat je inlichten door een psychiater, het bestaat wel degelijk.Vaak voortkomend uit jeugd trauma's, het is een vlucht in andere personages, om eerdere ( jeugd) gebeurtenissen te verdringen..

Net gezien..Trage "'niks-bijzonders film , met een bekend thema, die ik stevig heb doorgezapt. Ik had geen zin in al die personages en onzin -teksten..Ook vind ik het goedkoop , lekkere jonge meiden in ondergoed te laten lopen..Een zware tegenvaller met een einde waarvan je denkt """mwah". Sla hem maar over want het is een hele zit...of flink zappen.

frans123 schreef:

Ik ben zelf psychiatrisch verpleegkundige en heb mijn bronnen uit eigen ervaringen van mensen die beweren het te hebben en psychiaters die er niet allemaal in geloven. Het brein is te klein om meerdere personen te ontwikkelen, daarbij wordt het negen van de tien keer gediagnosticeerd door een psycholoog en niet door een psychiater.

Zelf heb ik mogen ervaren dat mensen beweren dit te hebben zodat ze een bepaald gedrag kunnen laten zien zonder consequenties. Wel genoeg patiënten met een dissociatieve stoornis gezien, maar die hadden geen tweede of derde persoonlijkheid.

Ik heb me er dus zeker in verdiept, maar ik heb er alsnog mijn vraagtekens bij over het bestaan van de dissociatieve identiteitsstoornis.

avatar van Basto
Op zich aardig idee, maar het wist me toch niet erg te boeien. Hing te weinig een duidelijke dreiging boven het lot van de dames. Komt omdat de meeste personages nogal suf waren.

avatar van filmfan0511
Ik dacht eerst dat hier een iets lagere score uit ging vloeien, want het eerste anderhalf uur is vrij gemiddeld en soms langdradig. Het laatste halfuur sluit de film echter heel sterk af. Wanneer The Beast persona ten tonele verschijnt verandert Split in een full-on gruwelijke horrorfilm. Dat twee van de meisjes het niet overleven, gruwelijk worden 'opgegeten' zelfs is ook een heel stuk duisterder dan ik had verwacht hoe dit allemaal ging lopen. Buiten dit laatste halfuur teert de film op de geweldige acteerprestatie van James McAvoy. Moeilijke rol, en hij doet dat heel goed. Vooral op het einde, wanneer enkele van zijn persoonlijkheden in snelle opvolging naar boven komen, is zijn talent echt on full display. Anya Taylor-Joy is een geweldige actrice waar we in de toekomst hopelijk nog veel van gaan zien, maar ze heeft hier wel niet de sterkste rol. Ze kreeg weinig materiaal om echt mee te werken. Die flashbacks waren ook maar vrij saai. Plus de dialogen vond ik ook niet altijd even goed geschreven. Een beetje onnatuurlijk, te onsubtiel ook.

Er is geen reden waarom deze film twee uur moet duren, maar een heel sterk laatste halfuur en een heel sterke McAvoy maken, van wat anders een vrij gemiddelde film zou zijn, toch nog iets goeds. Grappig dat Bruce Willis ook drie seconden komt opdagen. Dit blijkt dus een stealth sequel te zijn op Unbreakable? Beetje vreemd, maar oké. 3.5*.