Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

Curriculum schreef:
Uitstekende film met een knap staaltje acteerwerk van James McAvoy. Ik viel trouwens bijna uit mijn stoel toen ik het eind zag met Bruce Willis en dat dit een spin-off was van Unbreakable. Hoewel ik van dit idee genoot, begreep ik de samenhang eigenlijk niet zo? Waarom zijn deze 2 personages vergelijkbaar? (Kevin en Elijah). Het enige verband wat ik zag was, dat Bruce Willis, net als Kevin bovennatuurlijk was, maar daar houdt het voor mij op. Heb ik iets gemist?

Desondanks een dikke 4* voor het genot, acteerwerk en intrigerende verhaal.

Mischien is kevin de zoon van wilis uit unrbreakable

avatar van Guines
Dit beloofd veel goeds, James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Bruce Willis en Samuel L. Jakscon in The Unbreakable sequel in januari 2018l>>

avatar van IH88
“You are different from the rest. Your heart is pure! Rejoice! The broken are the more evolved. Rejoice.”

Split laat zien dat Shyamalan weer helemaal terug is. De film is origineel, heeft een ijzingwekkende sfeer en een fenomenale McAvoy. Een gijzelingsdrama, een persoonlijke tragedie, een ijzingwekkende thriller, een puzzelfilm, een superheldenfilm, zelfs wat humor… Split is van alle markten thuis.

Naast McAvoy is ook Taylor-Joy ijzersterk en ze gaat een grote toekomst tegemoet. Met een persoon die verschillende personaliteiten heeft is het wel zaak om je aandacht erbij te houden, maar dan wordt je ook beloont met een mysterieuze film die alles in zich heeft wat Shyamalan’s films zo leuk maakt. Met een razendspannend einde die precies op tijd komt. Want het verhaal begon wat repeterend te worden, en gelukkig weet Shyamalan er op tijd een eind aan te brijen. Met zijn karakteristieke twist.

avatar van SSeagal
Gewoonweg briljante film, mede dankzij het hoge WTF-gehalte op het einde. Verder erg spannende maar doorsnee film. Maar omdat de film mij toch wist te verrassen, 4 1/2 *

avatar van sinterklaas
Shyamalan flikt het weer... en geeft hier McAvoy gewoon de fucking rol van zijn leven! Als het niet meerdere rollen zijn...

In het begin leek het nog een kleine film te worden en kon het nog alle kanten op gaan. Een ontvoeringsdrama, een stil en gesloten meisje en de uiteindelijke opsluiting in een... Ja, wat eigenlijk? De drie meisjes acteren om te beginnen erg realistisch goed en alles draait hier om Casey Cooke... Waar Claire en Marcia opvliegerig en paniekerig zijn lijkt de opsluiting Casey maar weinig te raken. Gaat het soms de kant op zoals ik denk dat het is? Dan krijgen we te maken met de ontvoerder... De Charmante Dennis... waarbij het meteen duidelijk is dat dit lang geen stereotype psychopaat is... Misschien is de man wel helemaal geen psychopaat.

Maar dezelfde man loopt ook bij een psychologe Fletcher... Waar hij ineens de vrolijke Frans is... en Barry heet... Fletcher blijft maar bewonderd van dit figuur en zijn beleveniswereld. Maar uiteindelijk begint het wel steeds meer op te vallen dat deze man veel meer persoonlijkheden heeft. Doet hij dit expres? Vooral zijn Hedwig-personage is onvergetelijk.... Ik moest bij die naam meteen aan een hobbit denken. En uiteraard het uiteindelijke The Beast... De concrete persoonlijkheid waar we steeds voor gewaarschuwd worden.

En de persoonlijkheid van Kevin is net zo wisselend als de genre van de film zelf. De ene keer een surrealistische komedie, de andere keer een psychologische thriller... en uiteindelijk wordt de film steeds enger. Ook wanneer de film zich verdiept in Casey begon ik me erg ongemakkelijk te voelen op lange termijn.

Kortom: een pareltje waarbij we nu zeker kunnen zien dat Shyamalan terug is. Na zijn uitstekende The Visit. Grappig ook om erachter te komen dat dit een vervolg is op Unbreakable en dat we Bruce Willis aan het einde nog even te zien krijgen (Hè? Is dat niet...)

Zeer verrast.

avatar van Boneka
Split is niet heel opvallend doordacht en uitgewerkt, maar bijzonder is hij wel. Hij heeft bijvoorbeeld niet het niveau van Anthony Hopkins in zijn perverse ideeën. Natuurlijk zijn die gelijkenissen er wel, maar we zien ze bijna niet en dat is een gemiste kans. Daarbij zijn niet alle rollen uitgesproken personen. Zeker die twee meiden niet die meer passen in een blockbuster. Dat geldt niet voor de twee hoofdrolspelers Anya Taylor-Joy (kende ik van VVitsch (2015) (mooie rol en acteerprestaties) en James McAvoy die hier echt een Oscar verdient met zijn gespleten persoonlijkheid (DIS). 24 verschillende persoonlijkheden lijkt veel maar een mens kan er wel meer dan 100 hebben. Opmerkelijk. Het wordt ook wel MPS genoemd. Hoe dan ook het is een interessant gegeven om zo'n film te maken met een verknipt persoon die ook nog buitengewoon intelligent is.

Wat ik wat jammer vind is de uitwerking daarvan. Dat begint al gelijk met de vader die verdwijnt in geheimzinnigheid. Is hier een reden voor? Dat hadden ze van mij gewoon mogen laten zien. En dat geldt voor meerdere dingetjes alsof er een leeftijdsgrens aan verbonden is. Split drukt niet door en dat is jammer! Zo blijft de film vol met vaagheden terwijl je gelijk ziet dat het hier gaat om een verknipt persoon die alles niet op een rijtje heeft staan. Zo blijft het ook onduidelijk wat er met die twee andere meisjes gebeurt. Die vaagheid begrijp ik niet en voegt ook niks toe.

Dan zou je zeggen we zien alles op het eind, maar ook daar blijft de vaagheid bestaan. Er zijn doden en gewonden, maar wie of wat? Het wordt niet belicht.

De parallel met Bruce die we letterlijk in een Spit second zien Unbreakable snap ik ook niet echt. Zijn totaal twee verschillende films.

De rol van Betty Buckley vond ik niet bijzonder sterk. Zeker als zij helemaal door heeft dat hij mensen heeft opgesloten. J Je zou denken (om jezelf te redden) ga je daarin mee in zijn rol, maar nee ze doet dan alles fout wat je maar fout kan doen en dan ook weer heel voorspelbaar

Split begint goed heeft een wat mager middenstuk en eindigt naar een mooie climax. Ondanks dat hij zijn echte scherpe randjes mist is hij degelijk gemaakt maar niet uitzonderlijk vernieuwend of spannend.

avatar van wendyvortex
Na het rampzalige The Visit was ik wat mij betreft voorgoed klaar geweest met Night Shyamalan, maar soms gooien movie-challenges wel eens roet in het eten.
Dit blijkt zowaar een erg leuke film, die op een gegeven moment zowaar echt nog wel spannend wordt. Horror is dit wat mij betreft niet. Voorlopig wel even weer genoeg films met meisjes opgesloten in kelders gehad, maar verder prima thriller.