Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

199 BERICHTEN 46 MENINGEN
avatar van AC1

doctari schreef:

Maar goed, hier heb ik eigenlijk bijna twee uur zitten kijken naar iets dat me eigenlijk geen moment kon boeien op het acteerwerk van McAvoy na. Dat is heel erg solide al zijn een aantal van de karakters die hij neerzet vreselijk irritant om naar te kijken. Anya Taylor-Joy is ook nog wel aardig maar de andere twee meisjes bakken er niet veel van en het script laat het totaal na om hun karakters uit te bouwen of interessante dialogen te geven..het voelt allemaal erg oppervlakkig en middelmatig.

Klopt doctari, de meisjes halen eigenlijk het niveau van de film naar beneden. Door hen krijgt Split een beetje de nasmaak van een typische teen slasher. Misschien dat pubers zich automatisch vereenzelvigen met deze kleurloze meisjes maar voor mij zijn het non-karakters.

avatar van Curriculum
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film met een knap staaltje acteerwerk van James McAvoy. Ik viel trouwens bijna uit mijn stoel toen ik het eind zag met Bruce Willis en dat dit een spin-off was van Unbreakable. Hoewel ik van dit idee genoot, begreep ik de samenhang eigenlijk niet zo? Waarom zijn deze 2 personages vergelijkbaar? (Kevin en Elijah). Het enige verband wat ik zag was, dat Bruce Willis, net als Kevin bovennatuurlijk was, maar daar houdt het voor mij op. Heb ik iets gemist?

Desondanks een dikke 4* voor het genot, acteerwerk en intrigerende verhaal.

avatar van JM Q
Het gegeven is goed. Uitwerking en kijkgenot van de film echter van minder niveau...

Lange tijd leuke opbouw met prima verwijzingen naar schizofrenie.. helaas een zeer dramatisch plot.

avatar van Kenzomovies
1 van de beter dit jaar in cinema gezien..
zal deze dan ook aanschaffen op bluray.

geweldige McAvoy,

goed verhaal.

avatar van K. V.
Naar deze keek ik al een tijdje uit. Ik wist niet echt wat te verwachten, maar vond het wel een goeie film. Het einde vond ik wel wat minder, maar de cast deed het wel prima, zeker James McAvoy sprong er uit. Ik had wel wat meer van de verschillende persoonlijkheden verwacht, het waren er nu maar enkele die telkens terugkeerden.
The Visit vond ik wel beter, maar deze was zeker ook niet slecht.

James McAvoy is uitstekend, andere acteurs middelmatig.
Verhaal is bagger en slaat helemaal nergens op.
Niet spannend en de flashback zijn behoorlijk irritant.
Irritant dat er staat horror terwijl dit duidelijk geen horror film is, niet alleen bij deze film trouwens.
Helemaal op het einde wel en leuke verassing met een van mijn favoriete acteur ook al duurt het maar 10 seconden...

Thriller fans zullen deze film denk ik wel leuk vinden, als je denkt spannend, eng en bloederig kun je deze beter laten.

avatar van Ruben24
Deze film vond ik erg vermakelijk om naar te kijken. super geacteerd door James McAvoy met al die persoonlijkheden en ook erg verfrissend als verhaal.

avatar van jeroentjuhhhhh
Shyamalan is genoeg op zijn bek gegaan en meer dan genoeg bespot en aangepakt. Met The Visit en deze Split slaat hij echter terug. Opnieuw een knappe thriller met een uitblinkende McAvoy. Toch mis ik een beetje een scherp randje. Shyamalan blijft wat glad in zijn aanpak. Zowel qua schrijfwerk blijft het soms wat onmenselijk en misplaatst, alsmede enkele cringy pogingen tot humor (zijn eigen ''cameo'' en dat hele gesprek over Hooters... dude, stop!) en halfbakken pogingen om er visueel net iets meer van te maken. De wil is er soms wel, maar hij lijkt dan snel op zijn vingers te worden getikt door een studiobaasje. Het resultaast is iets te conventioneel, maar buiten dat heb ik vrij weinig aan te merken. Boeiende zit!

avatar van dvdfreak123
Toch wel aardig overtuigd door deze split. McAvoy speelt geweldig in deze, alle persoonlijkheden werden geweldig neergezet. Film weet gans de film door te boeien en tegen het einde werd het toch nog spannend. Verhaal is heel goed vond ik zowel dat van het meisje als van McAvoy. 8/10

Pfoe wat is de gebruikersnaam van deze site ook alweer.. ik heb altijd de meest onnozele namen en dan geef ik het al snel op, teveel gedoe om in te loggen (moviemeter, nu.nl, Ad). Maar na de film Split gezien te hebben toch maar de moeite genomen om die hele rompslomp te volgen om te kunnen inloggen en hier een bericht te schrijven. Want wat was die film goed zeg. Voor mij vooral zeer verrassend aangezien ik zomaar even een M. Night Shyamalan film heb opgezet en dus geen idee had waar de film over ging. Het acteerwerk van James McAvoy was subliem en het karakter dat Anya Taylor-Joy speelde was ook erg goed. 5 sterren en ik kijk al uit naar het 'vervolg'.

avatar van Valak

De officiële synopsis en startdatum van filmen van de sequel op Unbreakable en Split:

Here's the Official Plot Synopsis for M. Night Shyamalan's 'Glass' - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van Riddierid
EINDELIJK, een film die super goed in elkaar zit en mij erg heeft geboeid. In tijden niet zo'n topper gezien, erg genoten. Top acteur zeg, die kerel die niet spoort. Mooie meiden, constant boeiend goed doorlopend verhaal en lekker uniek. Jaaa zeer genoten, loved it

avatar van wibro
Genietbare thriller die het voor mij toch vooral moet hebben van de verschijning Casey, mooi gespeeld door de best aantrekkelijke Anya Taylor-Joy , die ik ook al zag acteren in The VVitch: A New-England Folktale (2015). Zonder haar zou ik de film niet meer dan redelijk hebben gevonden, ondanks het goede acteren van James McAvoy.

Ondanks het goede acteerwerk van James McAvoy vond ik de film maar langdradig.
Op het laatste half uur na, dat wat spannender is, heb ik me vooral verveeld.
Nochtans behoort deze film wel tot een van mijn favoriete genres, maar het kon me niet boeien.

Goeie film waarin een man met meerdere persoonlijkheden drie meiden ontvoert. Een redelijk origineel verhaal met meer dan genoeg spannende momenten. Maar niet alles is even goed uitgewerkt (zo zijn de flashback-scenes van het meisje te nadrukkelijk aanwezig). James McAvoy zet hier één (of meerdere) van zijn beste rollen neer en heeft er ook zichtbaar plezier in (zonder dat het afbreuk doet aan zijn acteerprestatie). Het eindshot beloofd nog een, ongetwijfeld prima, volgend deel.

avatar van Antonin
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
realiteitspaard schreef:
Dit is een film met veel potentie (wees eerlijk, geweldig en creepy concept!), maar de film weet het niet te brengen. Er zijn een aantal fundamentele problemen met deze film, die ik spoiler-vrij en puntsgewijs ga proberen toe te lichten.

1: de psychiater en James McAvoy spelen goed, maar Anya Taylor-Joy speelt te emotieloos (al heeft dit oorzaken, die ik nu niet noem) en de twee andere dames weten ook niet te leveren. Goede acteurs zijn echter essentieel voor een film zoals deze.

2. Daar waar een film als deze geen horror-elementen nodig moet hebben, moet ik zeggen dat er teveel jump-scares in zaten, wat voor mij afbreuk doet aan de film. Waarom? Jump-scares zijn spannend, maar ze gaan niet onder je huid zitten en daarnaast kan iedereen die de leeftijd van 5 jaar gepasseerd is, een film maken die de spanning moet hebben van zulke goedkope trucjes. De film had - denk aan The Sixth Sense - het puur met psychologische spanning en wat echt enge scenes moeten doen, maar die ontbreken vrijwel volledig.

3. De film maakt een soort van paranormale wending, wat he-le-maal nergens op slaat en wat gewoon haaks staat op de verder vrij realistische toon van de film.

4. Aan het eind van de film gebeurd er iets (een oude man vindt het meisje, dus blijkbaar is het huis opeens niet meer zo afgesloten en/of had het meisje, toen de psycho eenmaal weg was, geen behoefte om weg te gaan...?) waarvan je denkt: te makkelijk, zogenaamd super clever maar eigenlijk gewoon willekeurig en gaar.

De film kijkt echter wel vrij goed weg. Zeker de eerste helft van de film is vrij sterk! Je krijgt het enigszins benauwd en er heerst een nare sfeer. Gedurende de film zwakt het geheel af en het laatste kwartier is van een dusdanig verontrustend niveau dat je je bijna gaat afvragen of de regisseur rond die tijd niet last had van een ernstige psycho, waarbij hij zijn gevoel voor film maken was verloren.

Jammer, de film had zo veel potentie en de trailer was zo schitterend.

volledig akkoord!

avatar van Rodger
Goeie film, met een behoorlijk spannings veld.
Op het einde,.. ok iets minder ,.. maar dat is mijn mening.
Toch 3 sterren

Na een aantal mislukte films had Hollywood toch nog niet helemaal de hoop opgegeven in Shyamalan en deels terecht. Dit is beduidend weer een betere film die niet alleen uit een twist bestaat, maar een aardig script heeft dat een goede spanningsopbouw kent. McAvoy draagt de film en doet dat uitstekend. De bijrollen zijn in orde en de climax is spannend en kent een (leuke) verrassing.