Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

avatar van perceived
Boeiend van begin tot eind en de veelzijdigheid van James McAvoy is een vet pluspunt in deze film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
M. Night Shyamalan viel op als regisseur toen hij The Sixth Sense maakte. Bruce Willis kon nog acteren (quasi toch) en het script was goed. Opvolger Unbreakable was een eigenzinnige comic-film. Een soort origin-film met een liefde voor comics zonder dat het een parodie werd. In een tijd van Marvel zal deze misschien niet zo goed in de markt liggen, maar het was een boeiende film. Daarna ging het wat bergaf met z'n films, al viel het in het begin nog mee. Maar de ster van de regisseur doofde uit. Om terug boven water te komen met deze Split. Niet echt een sequel, maar eerder een 2e deel in een drieluik. Opnieuw met de inspiratie van Unbreakable dat duidelijk zijn ding was en opnieuw met liefde en veel zin gemaakt werd.

De grote troef in de film is natuurlijk James McAvoy, die veel te weinig erkenning heeft gekregen voor zijn rol in deze film. De rol van Charles Xavier uit de X-Men franchise zal te hard aan hem gekleefd hebben, maar dit bewijst toch waar de man toe in staat is. De kracht van Shyamalan is dat de film tijd neemt om op te bouwen, zodat ik me lange tijd afvroeg waar dit naar toe zou gaan. In een positieve zin dan. Maar de Shyamalan weet wel minder sfeer op te bouwen en het ook visueel interessant te maken. De kracht ligt in het script en het hoofdpersonage. De drie jonge dames zijn dan wel leuk om te zien, maar het voelde soms iets te veel als eye candy aan.

avatar van Terminator05
"Et cetera" ... zalig gewoon ?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Night Shyamalan was vrij diep gezonken als regisseur, elke nieuwe film was weer wat minder dan de vorige (ikzelf was destijds gestopt bij the Happening), maar hier weet hij de negatieve spiraal toch te doorbreken. Dat betekent overigens bepaald niet dat ik nu ben weggeblazen, ik vond deze Split eerlijk gezegd ook tegenvallen. Leuke rol van McAvoy maar als ik hier al de juichende commentaren lees dat hij zo geweldig was, nee dat haal ik er niet uit. Vooral een leuke rol om te spelen lijkt me en hij doet het niet verkeerd, maar erg geloofwaardig vond ik het nou allemaal niet. Vooral als hij alle personages één voor één afgaat (overigens, waarom hem in de film opzadelen met liefst 23 identiteiten als er maar een stuk of 6 worden getoond?) Andere hoofdrolspelers (Dr Fletcher, Casey) doen het trouwens ook niet slecht.

Heel spannend wil Split helaas niet worden, en wat de kwalificatie Horror hier doet is me ook een raadsel. Maar het dramadeel werkte nog wel, en de flashbacks naar Casey's jeugd werden steeds ongemakkelijker (een climax blijft overigens uit- dat Casey opgehaald wordt door dezelfde oom die haar als kind misbruikte was eigenlijk nog de grootste schok). Het laatste deel leek dan wat meer spanning te krijgen maar het liep ook met een sisser af- niet voor de dokter en de medegevangenen natuurlijk. Dat Kevin zelf nog even in the light kwam was onbedoeld grappig en The Beast deed precies wat eerder al was verklapt door Kevin's andere persoonlijkheden. Echt bruut wilde het maar niet worden, zal ook wel met de PG-13 rating te maken hebben.

Ik heb me tijdens het kijken best vermaakt maar het was allemaal te oppervlakkig om indruk te maken. Die verwijzing naar Unbreakable vond ik er ook een beetje bij de haren bijgesleept. Unbreakable is met The Sixth Sense nog steeds mijn favoriete Shyalaman al ben ik bang dat een herziening beide films weinig goed gaat doen.

cherrysarita
"That Wasn't Me, That Was Patricia"

Langdradige film. Wel goed acteerwerk. Kinderlijk naïef als een psychiater haar cliënt alleen bezoekt wetend dat er een erg gevaarlijke persoonlijkheid in hem aanwezig is...