Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

Curriculum schreef:
Uitstekende film met een knap staaltje acteerwerk van James McAvoy. Ik viel trouwens bijna uit mijn stoel toen ik het eind zag met Bruce Willis en dat dit een spin-off was van Unbreakable. Hoewel ik van dit idee genoot, begreep ik de samenhang eigenlijk niet zo? Waarom zijn deze 2 personages vergelijkbaar? (Kevin en Elijah). Het enige verband wat ik zag was, dat Bruce Willis, net als Kevin bovennatuurlijk was, maar daar houdt het voor mij op. Heb ik iets gemist?

Desondanks een dikke 4* voor het genot, acteerwerk en intrigerende verhaal.

Mischien is kevin de zoon van wilis uit unrbreakable

avatar van Guines
Dit beloofd veel goeds, James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Bruce Willis en Samuel L. Jakscon in The Unbreakable sequel in januari 2018l>>

avatar van IH88
“You are different from the rest. Your heart is pure! Rejoice! The broken are the more evolved. Rejoice.”

Split laat zien dat Shyamalan weer helemaal terug is. De film is origineel, heeft een ijzingwekkende sfeer en een fenomenale McAvoy. Een gijzelingsdrama, een persoonlijke tragedie, een ijzingwekkende thriller, een puzzelfilm, een superheldenfilm, zelfs wat humor… Split is van alle markten thuis.

Naast McAvoy is ook Taylor-Joy ijzersterk en ze gaat een grote toekomst tegemoet. Met een persoon die verschillende personaliteiten heeft is het wel zaak om je aandacht erbij te houden, maar dan wordt je ook beloont met een mysterieuze film die alles in zich heeft wat Shyamalan’s films zo leuk maakt. Met een razendspannend einde die precies op tijd komt. Want het verhaal begon wat repeterend te worden, en gelukkig weet Shyamalan er op tijd een eind aan te brijen. Met zijn karakteristieke twist.

avatar van SSeagal
Gewoonweg briljante film, mede dankzij het hoge WTF-gehalte op het einde. Verder erg spannende maar doorsnee film. Maar omdat de film mij toch wist te verrassen, 4 1/2 *

avatar van sinterklaas
Shyamalan flikt het weer... en geeft hier McAvoy gewoon de fucking rol van zijn leven! Als het niet meerdere rollen zijn...

In het begin leek het nog een kleine film te worden en kon het nog alle kanten op gaan. Een ontvoeringsdrama, een stil en gesloten meisje en de uiteindelijke opsluiting in een... Ja, wat eigenlijk? De drie meisjes acteren om te beginnen erg realistisch goed en alles draait hier om Casey Cooke... Waar Claire en Marcia opvliegerig en paniekerig zijn lijkt de opsluiting Casey maar weinig te raken. Gaat het soms de kant op zoals ik denk dat het is? Dan krijgen we te maken met de ontvoerder... De Charmante Dennis... waarbij het meteen duidelijk is dat dit lang geen stereotype psychopaat is... Misschien is de man wel helemaal geen psychopaat.

Maar dezelfde man loopt ook bij een psychologe Fletcher... Waar hij ineens de vrolijke Frans is... en Barry heet... Fletcher blijft maar bewonderd van dit figuur en zijn beleveniswereld. Maar uiteindelijk begint het wel steeds meer op te vallen dat deze man veel meer persoonlijkheden heeft. Doet hij dit expres? Vooral zijn Hedwig-personage is onvergetelijk.... Ik moest bij die naam meteen aan een hobbit denken. En uiteraard het uiteindelijke The Beast... De concrete persoonlijkheid waar we steeds voor gewaarschuwd worden.

En de persoonlijkheid van Kevin is net zo wisselend als de genre van de film zelf. De ene keer een surrealistische komedie, de andere keer een psychologische thriller... en uiteindelijk wordt de film steeds enger. Ook wanneer de film zich verdiept in Casey begon ik me erg ongemakkelijk te voelen op lange termijn.

Kortom: een pareltje waarbij we nu zeker kunnen zien dat Shyamalan terug is. Na zijn uitstekende The Visit. Grappig ook om erachter te komen dat dit een vervolg is op Unbreakable en dat we Bruce Willis aan het einde nog even te zien krijgen (Hè? Is dat niet...)

Zeer verrast.

avatar van Boneka
Split is niet heel opvallend doordacht en uitgewerkt, maar bijzonder is hij wel. Hij heeft bijvoorbeeld niet het niveau van Anthony Hopkins in zijn perverse ideeën. Natuurlijk zijn die gelijkenissen er wel, maar we zien ze bijna niet en dat is een gemiste kans. Daarbij zijn niet alle rollen uitgesproken personen. Zeker die twee meiden niet die meer passen in een blockbuster. Dat geldt niet voor de twee hoofdrolspelers Anya Taylor-Joy (kende ik van VVitsch (2015) (mooie rol en acteerprestaties) en James McAvoy die hier echt een Oscar verdient met zijn gespleten persoonlijkheid (DIS). 24 verschillende persoonlijkheden lijkt veel maar een mens kan er wel meer dan 100 hebben. Opmerkelijk. Het wordt ook wel MPS genoemd. Hoe dan ook het is een interessant gegeven om zo'n film te maken met een verknipt persoon die ook nog buitengewoon intelligent is.

Wat ik wat jammer vind is de uitwerking daarvan. Dat begint al gelijk met de vader die verdwijnt in geheimzinnigheid. Is hier een reden voor? Dat hadden ze van mij gewoon mogen laten zien. En dat geldt voor meerdere dingetjes alsof er een leeftijdsgrens aan verbonden is. Split drukt niet door en dat is jammer! Zo blijft de film vol met vaagheden terwijl je gelijk ziet dat het hier gaat om een verknipt persoon die alles niet op een rijtje heeft staan. Zo blijft het ook onduidelijk wat er met die twee andere meisjes gebeurt. Die vaagheid begrijp ik niet en voegt ook niks toe.

Dan zou je zeggen we zien alles op het eind, maar ook daar blijft de vaagheid bestaan. Er zijn doden en gewonden, maar wie of wat? Het wordt niet belicht.

De parallel met Bruce die we letterlijk in een Spit second zien Unbreakable snap ik ook niet echt. Zijn totaal twee verschillende films.

De rol van Betty Buckley vond ik niet bijzonder sterk. Zeker als zij helemaal door heeft dat hij mensen heeft opgesloten. J Je zou denken (om jezelf te redden) ga je daarin mee in zijn rol, maar nee ze doet dan alles fout wat je maar fout kan doen en dan ook weer heel voorspelbaar

Split begint goed heeft een wat mager middenstuk en eindigt naar een mooie climax. Ondanks dat hij zijn echte scherpe randjes mist is hij degelijk gemaakt maar niet uitzonderlijk vernieuwend of spannend.

avatar van wendyvortex
Na het rampzalige The Visit was ik wat mij betreft voorgoed klaar geweest met Night Shyamalan, maar soms gooien movie-challenges wel eens roet in het eten.
Dit blijkt zowaar een erg leuke film, die op een gegeven moment zowaar echt nog wel spannend wordt. Horror is dit wat mij betreft niet. Voorlopig wel even weer genoeg films met meisjes opgesloten in kelders gehad, maar verder prima thriller.

avatar van remorz
M. Night Shyamalan?

Ik keek er een beetje raar van op toen zijn naam in beeld kwam. Nooit gezien of vernomen dat deze van hem was. Komt omdat McAvoy vooral mijn nieuwsgierigheid wekte. Er was een weinig indrukwekkende film voor nodig (First Class) om te zien dat dit een acteur is waar ik graag naar kijk. Beetje ongrijpbaar wat hem zo goed maakte (niet meteen charismatisch of indrukwekkend in verschijning), al vind ik het mooi als een acteur zich niet te snel laat verleiden door 'grote gebaren' maar ook ingetogen de emotie weet over te brengen. Ik geloof hem, hij neemt mij moeiteloos mee.

Om een acteur die je hoog hebt zitten aangekondigd te zien in een film over meerdere persoonlijkheden, is gelijk aan je verheugen op een meer-gangen-diner in je favoriete restaurant. Bewezen diensten staan garant voor een avondje smullen geblazen. Mits hij er mee wegkomt, want ook al vervulde Nicolas Cage zijn dubbelrol in Adaptation. met flair en zette Norton zijn schizofrene (of toch niet??) misdienaar in Primal Fear glansrijk neer; het is toch ook altijd mogelijk dat je held van zijn sokkel valt of grossiert in narcisme (ahum). Bovendien: '23 persoonlijkheden' voorspelt een rommelig of overdadig geheel.

Goed dus dat ze de helft buiten beschouwing laten. Houdt het compact en McAvoy krijgt genoeg kansen zijn kunsten te etaleren. De personages liggen wat overduidelijk zo ver mogelijk uiteen (een gespierd beest, een ondeugend kind, een statige vrouw en een krachtdadige jongeman (die op zijn beurt weer een homoseksuele fashion designer speelt) en de gespletenheid wordt nodeloos (met kleren) aangekleed, maar als het acteerwerk klopt, dan klopt het.

En oh oh oh, wat klopt het. Hoe onbeweeglijk Patricia wordt weergegeven, zo frivool wordt Hedwig van motorische wapenfeiten voorzien. Dan moet ik wel zeggen: met Filth nog vers in het geheugen, vind ik het wel fijn dat zijn gezicht als The Beast wat meer uit beeld blijft. Te hoog goedzak-gehalte om voor een echte slechterik door te kunnen gaan. Slimme keuze.

Ook een pluspunt was de bedachtzame werkwijze van het hoofdpersonage (of ja, dat meisje dan). Of dergelijke helderheid van geest in een crisissituatie redelijkerwijs van een getraumatiseerd meisje te verwachten valt, weet ik niet; voor het verloop van de film brengt het wat aardig spannende scenes teweeg waarin ze de persoonlijkheden van McAvoy probeert te bespelen en te paaien. Extra aangezet door de contrasterende aanwezigheid van de blonde vriendin, die weer wel het typisch paniekerige horrorpersonage vertegenwoordigt.

Vanaf The Beast vliegt de film lekker uit de bocht met tot dan nog ongeziene gore en een bovennatuurlijk randje. Sommigen beweren stijl- of afbreuk maar er wordt natuurlijk wel al lang op gehint. Zonder logica is het niet, dus hoezo zou het dan zonde van de opbouw zijn?

Verder vond ik de scenes met de psych misschien niet altijd even boeiend om te volgen maar het wetenschappelijk fundament wordt wel kundig ingezet om andere scenes geloofwaardiger te maken. Bovendien qua 'uitleggerigheid' prima gedoseerd. De link naar Unbreakable voelde voor mij een beetje als fan service aan. Beetje lichtgewicht-connectie die (de schijn van) een gedeeld universum teweeg moet brengen. Dat Reservoir Dogs en Pulp Fiction hetzelfde universum zouden delen omdat Vic en Vincent dezelfde achternaam delen. Beetje makkelijk, verder weinig overlap maar fanboys smullen van het idee alleen al (of Unbreakable is mij niet goed genoeg bijgebleven hoor, kan prima).

Ten slotte kan de film dan wel als platform voor McAvoys talent fungeren, het vergeet ook niet om in overige personages te investeren, een goede sfeer neer te zetten of eigenzinnig te eindigen. Schoonheidsfoutjes als het simplistisch gegeven dat Kevins volledige naam uitspreken hem 'wakker maakt' (of dat de psych dit gegeven wel opschrijft - maar eerder niet toepast), neem ik graag voor lief. Omdat Shyamalan er vaak wel een verklaring aan toevoegt (dat werkt verzachtend, hoe dun die verklaring soms moge zijn). Maar vooral omdat de overige - en belangrijkere - dingen gewoon kloppen. Doordacht verhaal, een extreem uitgangspunt misschien maar met genoeg durf verteld en veel ruimte voor sfeer. Ja, en voorzien van acteerwerk dat best wel een beetje fenomenaal genoemd mag worden.

avatar van Shadowed
Goed.

Misschien wel de beste Shyamalan, nu al de beste die ik van hem gezien heb. Na een paar dipjes levert hij opeens weer een lekkere sfeervolle thriller af. Horror is het wat minder, het kent ook weinig echte gruwel of heel spannende momenten.

McAvoy speelt erg sterk, en bewijst hier wederom wel bij de top te horen. Geen enkele acteur/actrice overtreft hem in deze film. De film zelf is verrassend sfeervol en uitermate boeiend om te volgen. Misschien wat saai op sommige momenten.

Het begin was het sterkst, daarna verliest de film wat kracht, maar richting het einde is het weer wat sterker. Uitermate boeiende film van Shyamalan, die zichzelf behoorlijk overtreft hier. Gedragen door McAvoy inderdaad, maar ja, goede terugkeer.

avatar van alexspyforever
Het acteren is goed en het is eens een andere manier om zo een gespleten persoonlijkheid naar boven te brengen. Heel sterk vormgegeven door James McAvoy die op geloofwaardige manier verschillende persoonlijkheden kan spelen. Ook Anya Taylor-Joy speelt sterk (eerder zag ik haar ook al een sterke rol neerzetten in The Witch). Vernieuwend lijkt het mij niet meteen, spannend is het wel bij momenten. Zoals steeds bij Shyamalan heeft het drama de bovenhand en is er bitter weinig horror. Het is me echter te langdradig en ik had gehoopt dat men sneller tot een conclusie was gekomen.

Ik wist eigenlijk heel weinig van deze film voor ik hem ging kijken. Maar had wel gehoord dat M. Night Shyamalan hiermee de weg naar boven weer had ingezet. En daar bleek geen woord aan gelogen. De ijzersterke vertolkingen van James McAvoy en Anya Taylor-Joy geven het beklemmende verhaal de juiste smoel. Het plot ontvouwt zich in trage doch fijne flow. Volledig geconcentreerd zat ik op de einduitkomst te wachten. En daaruit bleek het uiteindelijk inderdaad weer een typische Shyamalan film te zijn, in positieve zin.