Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

192 BERICHTEN 44 MENINGEN
avatar van AC1

AC1
geplaatst: 4 juni, 16:42 uur [permalink]
doctari schreef:

Maar goed, hier heb ik eigenlijk bijna twee uur zitten kijken naar iets dat me eigenlijk geen moment kon boeien op het acteerwerk van McAvoy na. Dat is heel erg solide al zijn een aantal van de karakters die hij neerzet vreselijk irritant om naar te kijken. Anya Taylor-Joy is ook nog wel aardig maar de andere twee meisjes bakken er niet veel van en het script laat het totaal na om hun karakters uit te bouwen of interessante dialogen te geven..het voelt allemaal erg oppervlakkig en middelmatig.

Klopt doctari, de meisjes halen eigenlijk het niveau van de film naar beneden. Door hen krijgt Split een beetje de nasmaak van een typische teen slasher. Misschien dat pubers zich automatisch vereenzelvigen met deze kleurloze meisjes maar voor mij zijn het non-karakters.

avatar van Curriculum
geplaatst: 20 juni, 16:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film met een knap staaltje acteerwerk van James McAvoy. Ik viel trouwens bijna uit mijn stoel toen ik het eind zag met Bruce Willis en dat dit een spin-off was van Unbreakable. Hoewel ik van dit idee genoot, begreep ik de samenhang eigenlijk niet zo? Waarom zijn deze 2 personages vergelijkbaar? (Kevin en Elijah). Het enige verband wat ik zag was, dat Bruce Willis, net als Kevin bovennatuurlijk was, maar daar houdt het voor mij op. Heb ik iets gemist?

Desondanks een dikke 4* voor het genot, acteerwerk en intrigerende verhaal.

avatar van JM Q
geplaatst: 22 juni, 20:24 uur [permalink]
Het gegeven is goed. Uitwerking en kijkgenot van de film echter van minder niveau...

geplaatst: 1 juli, 00:47 uur [permalink]
Lange tijd leuke opbouw met prima verwijzingen naar schizofrenie.. helaas een zeer dramatisch plot.

avatar van Kenzomovies
geplaatst: 6 juli, 11:31 uur [permalink]
1 van de beter dit jaar in cinema gezien..
zal deze dan ook aanschaffen op bluray.

geweldige McAvoy,

goed verhaal.

avatar van K. V.
geplaatst: 10 juli, 21:01 uur [permalink]
Naar deze keek ik al een tijdje uit. Ik wist niet echt wat te verwachten, maar vond het wel een goeie film. Het einde vond ik wel wat minder, maar de cast deed het wel prima, zeker James McAvoy sprong er uit. Ik had wel wat meer van de verschillende persoonlijkheden verwacht, het waren er nu maar enkele die telkens terugkeerden.
The Visit vond ik wel beter, maar deze was zeker ook niet slecht.

geplaatst: 11 juli, 19:53 uur [permalink]
James McAvoy is uitstekend, andere acteurs middelmatig.
Verhaal is bagger en slaat helemaal nergens op.
Niet spannend en de flashback zijn behoorlijk irritant.
Irritant dat er staat horror terwijl dit duidelijk geen horror film is, niet alleen bij deze film trouwens.
Helemaal op het einde wel en leuke verassing met een van mijn favoriete acteur ook al duurt het maar 10 seconden...

Thriller fans zullen deze film denk ik wel leuk vinden, als je denkt spannend, eng en bloederig kun je deze beter laten.

avatar van Ruben24
geplaatst: 24 juli, 00:54 uur [permalink]
Deze film vond ik erg vermakelijk om naar te kijken. super geacteerd door James McAvoy met al die persoonlijkheden en ook erg verfrissend als verhaal.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 30 juli, 23:31 uur [permalink]
Shyamalan is genoeg op zijn bek gegaan en meer dan genoeg bespot en aangepakt. Met The Visit en deze Split slaat hij echter terug. Opnieuw een knappe thriller met een uitblinkende McAvoy. Toch mis ik een beetje een scherp randje. Shyamalan blijft wat glad in zijn aanpak. Zowel qua schrijfwerk blijft het soms wat onmenselijk en misplaatst, alsmede enkele cringy pogingen tot humor (zijn eigen ''cameo'' en dat hele gesprek over Hooters... dude, stop!) en halfbakken pogingen om er visueel net iets meer van te maken. De wil is er soms wel, maar hij lijkt dan snel op zijn vingers te worden getikt door een studiobaasje. Het resultaast is iets te conventioneel, maar buiten dat heb ik vrij weinig aan te merken. Boeiende zit!

avatar van dvdfreak123
geplaatst: afgelopen dinsdag om 13:39 uur [permalink]
Toch wel aardig overtuigd door deze split. McAvoy speelt geweldig in deze, alle persoonlijkheden werden geweldig neergezet. Film weet gans de film door te boeien en tegen het einde werd het toch nog spannend. Verhaal is heel goed vond ik zowel dat van het meisje als van McAvoy. 8/10

geplaatst: afgelopen woensdag om 01:05 uur [permalink]
Pfoe wat is de gebruikersnaam van deze site ook alweer.. ik heb altijd de meest onnozele namen en dan geef ik het al snel op, teveel gedoe om in te loggen (moviemeter, nu.nl, Ad). Maar na de film Split gezien te hebben toch maar de moeite genomen om die hele rompslomp te volgen om te kunnen inloggen en hier een bericht te schrijven. Want wat was die film goed zeg. Voor mij vooral zeer verrassend aangezien ik zomaar even een M. Night Shyamalan film heb opgezet en dus geen idee had waar de film over ging. Het acteerwerk van James McAvoy was subliem en het karakter dat Anya Taylor-Joy speelde was ook erg goed. 5 sterren en ik kijk al uit naar het 'vervolg'.

avatar van Valak

geplaatst: gisteren om 20:12 uur [permalink]
De officiële synopsis en startdatum van filmen van de sequel op Unbreakable en Split:

Here's the Official Plot Synopsis for M. Night Shyamalan's 'Glass' - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com