Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

192 BERICHTEN 44 MENINGEN
avatar van Zwolle84
geplaatst: 22 januari, 00:22 uur [permalink]
n00r schreef:
Vond dit geen horror film wel een goede thriller. Werd nergens echt spannend maar wat een orgineel verhaal! Leuke film om te zien hoor maar je moet niet verwachten dat je een vieze spannende film gaat zien.

Ik vind het tegen het einde juist wel een volbloed horror, en een spannende ook.

Erg leuke film ook, tof dat hij zich weer op dit soort kleinere films is gaan storten. Komt niet in de buurt van The Village of The Sixth Sense, maar fijn is ie zeker.

avatar van n00r
geplaatst: 22 januari, 00:25 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Spannend was die wel op het einde vond het niet echt horror maar zoals je zegt fijn is die zeker!

geplaatst: 22 januari, 13:45 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Die man kan makkelijk van zijn verleden af komen, als hij eens weer een nieuwe topfilm maakt. De titels die jij noemt beschouw ik echt als poep van de filmbranche. Echt afschuwelijk slecht.

Klik voor de gein eens zijn regisseurspagina op MM aan en ga met je muis over de titels en scores heen. Al zijn films na Signs scoren ruim onder de 3,00 (en dat is al mager) gemiddeld.

Als jij The Visit en The Village poep noemt heb jij geen verstand van goede films want dat waren 2 gewoon awesome meer dan oke films. Is gewoon een aanfluiting en grove belediging om die slecht te noemen weet je dat? Dus zwaar ONterecht dat die onder de3 scoren... Dat horror kennelijk niet jouw smaak is maakt het nog geen slechte film?

En nog wat.. Weet niet of je het weet maar 3 sterren, wat dus eigenlijk een 6 is als equavilent van imdb, is voor een horror meer dan behoorlijk. Zijn niet zo veel horrors die dik boven de 6 scoren hoor dus ik zou mijn reactie maar matigen als ik jou was... En ik heb niet al zijn films gezien dus hij zal veel troep gemaakt hebben, dat zou best kunnen maar daaronder vallen The Village en The Visit zeker niet! Evenals Signs niet en The Sixth Sense niet. En alle 4 heb ik ze in bezit en ik weet al voor 90% zeker dat daar Split later dit jaar ook aan toegevoegd kan worden want iedereen kan zo zien dat dit een tophorrorwerkje wordt, zo simpel is dat!

geplaatst: 22 januari, 19:12 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 echt kijken hoor, ik vond hem stuk beter dan verwacht!

geplaatst: 22 januari, 20:00 uur [permalink]
Vandaag gaan kijken en mijn verwachting was hoog de teleurstelling echter groter.
James McAvoy heeft de rol prima vertolkt echter heb ik mij de hele film af zitten vragen hoe men van een op zich goed verhaal een slechte film neer heeft kunnen zetten.
Casting was niet echt top , spanning niet te vinden , jammer

avatar van Elineloves
geplaatst: 22 januari, 22:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kan iemand mij het einde nog eens uitleggen, en dan doel ik op de verwijzing naar Unbreakable/Mr Glass/Bruce Willis . Zie de overeenkomst niet direct, vraag me af waarom dat ze specifiek gezegd werd.

geplaatst: 23 januari, 00:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mijn verwachtingen waren hoog bij deze film en ik ben zeker niet teleurgesteld. Heerlijke film!
Morgen unbreakable maar eens herzien. De verwijzing begreep ik ook niet helemaal.

avatar van Zandadder
geplaatst: 23 januari, 10:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Elineloves schreef:

Bruce Willis, (mr. Dunne) hoort in een café dat vrouwen reageren op het nieuws omtrent Barry. Zij verwijzen naar de psychopaat die Samuel L. Jackson speelde (mr. Glass) 15 jaar geleden. (Toen kwam Unbreakable uit) Ze zeggen zoiets van "Die man in de rolstoel"
Bruce staat daar dan heel toevallig en zegt cynisch "Ja, mr. Glass" zo van.. praat me er niet van.
Beide films zijn geregisseerd door M. Night Shyamalan.

avatar van Elineloves
geplaatst: 23 januari, 23:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zandadder schreef:

Beide films zijn geregisseerd door M. Night Shyamalan.

Maar dan de vraag, waarom? Wat is de reden dat ze zo eindigden? Vervolg waarin Kevin en Mr Glass samen te zien zijn? Of gewoon als grap? Lijkt me dat het meer is dan alleen een verwijzing/knipoog.

avatar van Zandadder
geplaatst: 24 januari, 10:24 uur [permalink]
Ik denk vooral meer als grap, maar ik hoop het eerste

avatar van ZeppelinNL
geplaatst: 24 januari, 12:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Shyamalan heeft al gezegd, ten tijde van Unbreakable, dat die film de eerste in een trilogie zou zijn. Pas tegen het einde van Split, werd het voor mij duidelijk dat dit deel 2 is. Ook heeft Shyamalan gezegd dat een deel 3, waarin de films 'samengevoegd' worden, in de pijplijn ligt, en dat hij met zowel Willis als Jackson nog nauw contact heeft.

Daarnaast is er nog een grotere connectie tussen Unbreakable en Split. Onder andere heeft Shyamalan ooit gezegd dat Kevin (of beter gezegd, zijn 'Beast' persoonlijkheid) oorspronkelijk in Unbreakable zat, en dat Dunn/Willis in Unbreakable de drie meisjes zou gaan redden.

Je zou kunnen zeggen dat Split de kant van de 'slechterik' laat zien, en Unbreakable die van de superheld.

avatar van El ralpho
geplaatst: 24 januari, 13:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
rep_robert schreef:

Deze twee zaken staan dus met elkaar in connectie. Weet niet of je dat hieruit hebt kunnen opmaken? Omdat het dus in hetzelfde universum als Unbreakable plaats vindt. Een wereld waarin "bovennatuurlijke" zaken wel mogelijk zijn Beide momenten hebben dus zeker wel een toegevoegde waarde, alleen of je het leuk vindt is een ander verhaal. Shyamalan heeft dus een opzetje hebben gemaakt naar een nieuwe Unbreakable/Split film.

Shyamalan heeft de weg omhoog weer gevonden met the Visit en Split. Ben zelf ook wel een fan van de beste man op een paar SF uitstapjes na die inderdaad niet al te best zijn

Bedankt voor je toelichting! Inmiddels zie ik dat er hier ook al meer over geschreven wordt. Mij was het in ieder geval niet opgevallen, maar het klinkt nu allemaal wel een stuk logischer. Zelf blijf ik wel bij mijn standpunt dat deze vorm van bovennatuurlijke zaken beter weggelaten had kunnen worden. Speelt misschien ook mee dat ik geen al te grote fan van Unbreakable ben

avatar van Macmanus
geplaatst: 24 januari, 13:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima film.

Shyamalan leek met The Visit al een beetje terug. Maar met deze film is dat officieel. Dit is toch het genre waar hij thuis hoort, thriller met wat horror invloeden. James McAvoy speelt sterk. Is toch een lastige rol, maar ik vond dat hij het netjes deed. Anya Taylor-Joy blijft wat hebben, of ze een geweldig moeilijke rol had is een tweede maar ze gaat wel groot worden. (Zij ik ook al bij The Witch)

Spanning is continu aanwezig en daar zien we Shyamalan weer terug. Het tempo is strak, zijn cameo is er (helaas) nog steeds, en visueel is het gewoon netjes. Mag van mij wel iets speelser maar het is nergens slecht. Pay off is leuk en de uiteindelijk climax vond ik wel leuk gedaan. Ergens beetje als Cloverfield Lane maar hierbij wist je het echt pas in de laatste seconde.

Weinig te klagen behalve dat het wellicht net niet gekker werd bij de 24ste persoonlijkheid. Maar dat is misschien ook iets teveel gevraagd bij Night. Ben wel blij dat hij weer terug is waar hij hoort.

3.5 sterren.

geplaatst: 24 januari, 22:42 uur [permalink]
funnymeami schreef:
Casting was niet echt top , spanning niet te
vinden , jammer

Als je de film unbreakable heb gezien, ga je het einde wel begrijpen

avatar van keimpeS
geplaatst: 24 januari, 23:09 uur [permalink]
Aangenaam verrast, in het begin moest ik even in de film komen. Eenmaal als de film goed op gang is, is het erg goed om naar te kijken. Ook een super-rol neer gezet door James McAvoy, erg knap hoe hij al die verschillende identiteiten speelt. De wulpse meisjes doen wat je van ze kan verwachten, beetje mooi zijn haha. Het einde is echt top & grappig! In principe zou er een vervolg kunnen komen, maar ik verwacht van niet....(denk dat het einde wel puur als grap is bedoeld!)

avatar van jokemeistah
geplaatst: 25 januari, 00:56 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Deze film zal je verrassen. Na al zn flops is er nu weer hoop

avatar van Walter S.
geplaatst: 25 januari, 08:41 uur [permalink]
Best een aardige film, maar ik vond het niet heel bijzonder. Ook een tikkeltje te lang.

avatar van Mitakcor
geplaatst: 25 januari, 17:28 uur [permalink]
Gisteravond in de bioscoop gezien. James McAvoy was geweldig met zijn verschillende persoonlijkheden. De meisjes deden het ook aardig goed. Maar dan houdt het ook op. Geen schrikmomenten gehad, af en toe moeten vervelen en het einde was matig. Het grote pluspunt van deze film was duidelijk de acteerprestaties van McAvoy, waarbij ik soms letterlijk moest glimlachen omdat hij zich zo goed in zijn rol leefde.

avatar van Cikx
geplaatst: 26 januari, 18:00 uur [permalink]
Vermakelijke film met goede performances van James McAvoy en Anya Taylor-Joy. Het concept was erg tof, alleen vond ik de flash-backs en de expositie dmv de psychiater de vaart teveel uit de film halen.

avatar van MENEER L3GIOEN

geplaatst: 26 januari, 18:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nou ja, erg van genoten laat ik dat voorop stellen. Split begint niet zo heel interessant en dat heeft met name te maken met het feit dat we gelijk de film in worden gezogen. Ook de flashbacks en gesprekken met de psychiater zijn niet altijd even interessant (vooral die laatste dient erg als expositie en de aanwezigheid ervan is iets al te obvious voor het verhaal) maar naarmate de film vordert des te meer boeiender wordt het mysterie, om vervolgens met een zenuwslopend spannende climax af te sluiten. De spanning wordt tevens mooi neergezet door de krachtige cinematografie van Mike Gioulakis. James McAvoy schmiert lekker met zijn verschillende persoonlijkheden, en voordat mensen beginnen te zeuren dat het 'wat overdreven' is wil ik wel zeggen dat hij dit steengoed doet. Trouwens ook een dikke pluim voor Anya Taylor-Joy (The Witch) die ik, wederom, erg boeiend vind om naar te kijken. Ze heeft gewoon iets. Een bepaald charisma wat intrigeert. Fijne stap vooruit voor M. Night Shyamalan die al met het ietwat too much The Visit liet zien weer het goede pad te hebben gekozen. Tegelijk denk ik dat veel mensen te streng zijn omdat ze mogelijk vergeten dat Shyamalan altijd al wel een beetje een regisseur is geweest a la Steven Spielberg/ James Wan.

De twist. Of ja twist. Ik vind het eerder een bevestiging dat de universums van Split en Unbreakable gekoppeld zijn. En daar had ik eerst een beetje een probleem mee. Met dat 'bevestigende', want dat leek eerst de enige functie waarom het aanwezig was in de film. Later las ik pas dat het concept van Split deel uitmaakte van een script van Shyamalan waarvan 1/3 de film Unbreakable is geworden. Benieuwd welke richting dit dus ingaat.

avatar van Shinobi
geplaatst: 26 januari, 20:27 uur [permalink]
"An individual with multiple personalities can change their body chemistry with their thoughts."

Na het verrassende 'The Visit' is M. Night Shyamalan met deze titel definitief weer op het juiste pad beland.

Films over een gespleten persoonlijkheid zijn zonder twijfel een geval apart; een beetje net zoals Shyamalan. Toch neemt 'Split' hierin zeker het voortouw door een protagonist te presenteren die maar liefst(!) 23 persoonlijkheden heeft, met nog één op komst. Dit vormt de opmaat naar een onheilspellend gebeuren waarin het plot alsmaar rare vormen begint aan te nemen.

Als kijker staat je dan ook heel wat te wachten als de drie tienermeisjes voor het eerst te maken krijgen met de alter ego's van Kevin. Het blijft een verrassing welk alter ego tevoorschijn komt en hoe dit het verloop verder beïnvloedt. Op deze manier wordt de spanning knap behouden, wat zich resulteert in een sterke thriller en uiteindelijk uitmondt tot een ware horror.

Aan James McAvoy is het de taak om de verscheidene alter ego's overtuigend neer te zetten, wat hem wonderwel afgaat. Voor elk persoonlijkheid ligt er een apart kostuum klaar, maar doordat dit op den duur achterwege wordt gelaten, is het des te knapper dat je aan de hand van onder andere spraak, gedrag en gelaatsuitdrukking kunt zien wie hij nu weer is. Daarbij moet gezegd worden dat Anya Taylor-Joy wederom goed bezig is en haar personage voorziet van hetgeen wat zich langzaam ontvouwt in flashbacks.

Al met al een intrigerende thriller die hopelijk tot meer leidt getuige de cameo op het laatst. Gelukkig is dit inmiddels weer toe te vertrouwen aan Shyamalan.

3,5 Sterren.

avatar van Stephan
geplaatst: 28 januari, 06:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Elineloves schreef:

Omdat Shyamalan heeft aangekondigd Unbreakable 2 te gaan maken. Dat wordt dus een confrontatie tussen "The Beast" en Dunne.

Overigens was de muziek onder die eindscène ook uit Unbreakable.

avatar van n00r
geplaatst: 28 januari, 10:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb unbreakable nooit gezien en snapte het einde ook niet. Is het noodzakelijk om unbreakable nu nog te gaan kijken?

avatar van jokemeistah
geplaatst: 28 januari, 11:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
n00r schreef:

Ik vind persoonlijk van wel.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 28 januari, 12:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
M. Night Shyamalan is terug van weggeweest! Hij begon met sterke film als The Sixth Sense & Unbreakable, brokkelde af tot hij met The Happening & Last Airbender een dieptepunt bereikte, maar met The Visit & Split maakt hij een comeback.

Een sfeervolle thriller die grotendeels de spanning er goed inhoud. Wat Split spannend maakt is James McAvoy. Hij steelt de show met alle verschillende persoonlijkheden die hij speelde en wegens de onvoorspelbaarheid van zijn karakter zat ik iedere scene dat hij in beeld was aandachtig te kijken. James kon alleen al met zijn gezichtsuitdrukkingen laten zien welke persoonlijkheid het personage op dat moment had. Het gijzelverhaal heeft elementen erin die je met andere films kunt vergelijken, maar het is de originele combinatie van deze elementen die voor een nieuwe ervaring zorgde.
Ik vond het een goede thriller tot het laatste halfuur waarin de het absurdistische gehalte mij teveel werd. De film hield tot dat punt een realistische sfeer vast, maar vanaf daar gooien ze realisme het raam uit, alsof ze in een andere film stapt.

De achterliggende gedachte van het verhaal is iets dat mij volledig was ontgaan. Aan het einde van de film verschijnt Bruce Willis die bekend maakt hetzelfde personage te spelen als hij deed in Unbreakable, suggererend dat de film in hetzelfde universum afspeelt. Op het eerste gezicht dacht ik dat dit een onschuldige cameo was en een knipoog naar Shyamalan's eerdere werk, maar na wat reviews te hebben bekeken op youtube kwam ik erachter dat er meer betekenis achter deze verschijning zat. Unbreakable is een superheldenfilm waarin iemand beschikt over superkrachten. Shyamalan heeft bekend gemaakt dat Kevin oorspronkelijk bedoeld was als een vijand in Unbreakable, of in een eventueel vervolg, maar het personage paste niet op een goede wijze in dat verhaal. Split is daarom bedoeld als een supervillain origin story. Dit stukje informatie veranderde volledig mijn blik op de onrealistische aspecten van het verhaal omdat, soortgelijk als dat Willis superkrachten had in Unbreakable, één van Kevin zijn persoonlijkheden krachten bevat die je van een stripboekpersonage verwacht. In dat opzicht vind ik het een originele benadering van het thema, maar het neemt niet weg dat de connectie naar Unbreakable heel mager is en deze achterliggende gedachten makkelijk over het hoofd gezien kan worden. Ik denk dat deze film beter zou werken als er een eventueel vervolg zou komen met zowel Bruce Willis als James McAvoy, maar tot die tijd beoordeel ik deze film meer om hoe het als realistische thriller stand houd.

Geen film die een groot gemis zou vormen als je het overslaat, maar het had genoeg sterke elementen erin zitten en ik vond het de moeite waard gezien te hebben (zeker als je het eerdere werk van Shyamalan kan waarderen).

geplaatst: 29 januari, 14:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is een film met veel potentie (wees eerlijk, geweldig en creepy concept!), maar de film weet het niet te brengen. Er zijn een aantal fundamentele problemen met deze film, die ik spoiler-vrij en puntsgewijs ga proberen toe te lichten.

1: de psychiater en James McAvoy spelen goed, maar Anya Taylor-Joy speelt te emotieloos (al heeft dit oorzaken, die ik nu niet noem) en de twee andere dames weten ook niet te leveren. Goede acteurs zijn echter essentieel voor een film zoals deze.

2. Daar waar een film als deze geen horror-elementen nodig moet hebben, moet ik zeggen dat er teveel jump-scares in zaten, wat voor mij afbreuk doet aan de film. Waarom? Jump-scares zijn spannend, maar ze gaan niet onder je huid zitten en daarnaast kan iedereen die de leeftijd van 5 jaar gepasseerd is, een film maken die de spanning moet hebben van zulke goedkope trucjes. De film had - denk aan The Sixth Sense - het puur met psychologische spanning en wat echt enge scenes moeten doen, maar die ontbreken vrijwel volledig.

3. De film maakt een soort van paranormale wending, wat he-le-maal nergens op slaat en wat gewoon haaks staat op de verder vrij realistische toon van de film.

4. Aan het eind van de film gebeurd er iets (een oude man vindt het meisje, dus blijkbaar is het huis opeens niet meer zo afgesloten en/of had het meisje, toen de psycho eenmaal weg was, geen behoefte om weg te gaan...?) waarvan je denkt: te makkelijk, zogenaamd super clever maar eigenlijk gewoon willekeurig en gaar.

De film kijkt echter wel vrij goed weg. Zeker de eerste helft van de film is vrij sterk! Je krijgt het enigszins benauwd en er heerst een nare sfeer. Gedurende de film zwakt het geheel af en het laatste kwartier is van een dusdanig verontrustend niveau dat je je bijna gaat afvragen of de regisseur rond die tijd niet last had van een ernstige psycho, waarbij hij zijn gevoel voor film maken was verloren.

Jammer, de film had zo veel potentie en de trailer was zo schitterend.

avatar van Rvdz
geplaatst: 29 januari, 15:47 uur [permalink]
realiteitspaard schreef:

avatar van Rvdz
geplaatst: 29 januari, 16:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
M Night Shyamalan zijn slechte reputatie snelt hem de laatste jaren vooruit, waardoor ik nog nooit een film van hem gezien heb. After Earth en The Visit trokken me allebei niet en al zijn overige films verschenen voordat ik al echt een filmliefhebber had, maar ik had nooit echt behoefte om daar achter te gaan. De trailer van Split wekte echter mijn interesse en door de positieve reviews kreeg ik er zelfs behoorlijk zin in. Dat bleek terecht, want Shyamalan heeft met Split een zeer puike thriller afgeleverd.

Een film met een premise als deze staat en valt natuurlijk bij de acteerprestaties van de hoofdpersoon, dus gelukkig heeft Shyamalan met James McAvoy een perfecte acteur voor deze rol gevonden. Hij speelt de rol van zijn leven en het is vooral indrukwekkend hoe hij moeiteloos tussen de verschillende persoonlijkheden van Kevin weet te schakelen. Ook vind hij voor iedere scéne wel de juiste toon, het ene moment is hij grappig, het andere moment is hij doodeng. Anya Taylor-Joy en Betty Buckley doen het ook prima, maar verbleken in iedere scéne waarin ze met hem het scherm delen.

Met een mindere acteur in de hoofdrol was Split ook stukken minder geweest, want alles om McAvoy heen rammelt af en toe een beetje. De film is zeker wel spannend maar, waarschijnlijk omdat de trailer vrij veel weggeeft, kruipt nooit echt onder je huid. Het kindermisbruik-subplot had ik ook wel zonder gekund. De pulpy climax maakt echter veel goed, met een leuke hint naar een crossover met Unbreakable. Dat wordt de eerste film van Shyamalan waar ik toch maar eens achteraan ga.

geplaatst: 29 januari, 19:56 uur [permalink]
Ik ben zelf heel erg slecht met jump scares en ik vond het juist verfrissend dat deze film er vrij weinig had. Ik kan me er eigenlijk maar twee herinneren, waarvan eentje ook in de trailer zat, en ik vond ze alle twee wel meevallen. [/quote]

Je hebt gelijk dat er niet heel veel jump-scares in zaten, maar de hele spanning (los van de naargeestige sfeer die ze redelijk goed wisten neer te zetten) zat hem veelal in die jump-scares. Op een paar goede momenten na was de spanning als het ware niet echt te snijden. Zeker in de tweede helft van de film (op de scenes met de psychiater na, die waren sterk) daalde het niveau te snel en ging de film afhangen van wat jump-scares etc. Ik vond het jammer, want zo'n film als deze zou nou juist dát niet moeten doen.

avatar van voskat
geplaatst: 30 januari, 00:53 uur [permalink]
Vond niemand anders dat het tegen het einde een beetje een Blade Runner-achtige kant opging?