Glass (2019)

Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Samuel L. Jackson, James McAvoy en Bruce Willis

David Dunn is met hulp van zijn zoon op zoek naar de seriemoordenaar die verantwoordelijk is voor een aantal ontvoeringen in een buurt in Philadelphia. Wanneer David stuit op de dader, Kevin Wendell Crumb met de psychische aandoening Dissociatieve Identiteitsstoornis, worden ze allebei opgepakt en opgesloten in een inrichting. Daar brengt de geheimzinnige psychologe Ellie Staple ze samen met de geniale, maar breekbare Elijah Price met als doel ze alle drie af te helpen van wat zij ziet als grootheidswaanzin. Maar kan ze wel op tegen deze drie zelfverklaarde superhelden?

avatar van Solis
Snapte dat hele gedoe rondom die geheime organisatie eerlijk gezegd niet. Iemand?

Split tig keer beter en spannender. Vond de film bovendien erg traag op gang komen, gelukkig vergoed het laatste deel van de film een beetje.

avatar van Shinobi
Solis schreef:

Het leek mij wel vrij duidelijk uitgelegd dat ze tegen mensen met superkrachten zijn. In eerste instantie proberen ze mensen te overtuigen dat ze geen krachten hebben, maar als dat mislukt, dan grijpen ze in door degene te doden.

avatar van Solis
Shinobi schreef:

Oh zo. Nu is het me wel duidelijk. Bedankt!

Prachtig vervolg op Unbreakable! Mocht je een klassieke superheldenfilm met special effects willen, ga dan naar Marvel of DC. Voor een geniale origin story met dialoog en een goed verhaal: Ga Glass zien.

avatar van extremezz
Ik had teveel verwacht , film komt graag op gang en er is te weinig spanning.Zonde van deze goede acteurs.

alexxx schreef:

Dit is juist een klassieke superheldenfilm met special effects.

avatar van Graaf Machine
Dit is natuurlijk allesbehalve een klassieke superheldenfilm.
Dit is juist een allesbehalve-en ook zonder dit en dat-en dan lekker die en die twistjes er in gooien-film.
Want dat is Shyamalan, en dat is waarom ik deze film zo hoog waardeer. Niet omdat het een klassieke superheldenfilm zou zijn.

avatar van Zwolle84
Juist wel, heel letterlijk. Ze kauwen juist exact voor hoe het plot van de gemiddelde strip wordt gevolgd. Een klassieke opbouw die na een hoop background eindigt in de grote confrontatie.

Zwolle84 schreef:
Ik zal te weinig of geen strips lezen maar had het gevoel dat de film weinig inhoud had,.Ik ook ken het budget van deze film niet maar soms denk ik spendeer het aan een betere film lol

Zwolle84 schreef:

Dit is juist een klassieke superheldenfilm met special effects.

Oeh. Pas op dat je mensen niet met verkeerde verwachtingen naar de bioscoop lokt. Al kan het natuurlijk prima dat mensen van beide houden, zoals ondergetekende.

Splinters schreef:

ja maar dan nog is dit geen 5 sterren waard of je moet aan de groene plantjes gezeten hebben

avatar van Graaf Machine
Zwolle84 schreef:

In een klassieke superheldenfilm wordt nooit exact voorgekauwd hoe het plot van de gemiddelde strip wordt gevolgd.

extremezz schreef:

Ieder zijn mening natuurlijk. Vervelend voor je dat je een ietwat tegenvallende film hebt gezien, ik heb met met volle teugen genoten.

Enne groene plantjes worden hier al een jaar of 15 niet meer gerookt. Ik word oud.

Splinters schreef:

Denk gewoon mijn verwachtingen te hoog gelegd , en groene plantjes heb ik nooit geprobeerd

extremezz schreef:

Ach kop op, de volgende keer vindt je buurman in de bios dat ie naar een boutfilm zit te kijken en heb jij een geweldige avond. Een verkeerde film uitzoeken overkomt iedereen wel eens.

Graaf Machine schreef:

En worden epische confrontaties niet afgebouwd, dragen de anti- of superhelden de meest kekke dingen bij zich, en gebruiken ze in dergelijke films zeer zeker niet 1 pct van hun superkrachten. Nee, een werkelijke True Marvel steekt anders in elkaar.

Verschil van inzicht zit 'm hier waarschijnlijk in het plot. De een heeft graag wat te fantaseren naast een plot, de ander niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Moet je Unbreakable en Split nog heel goed herinneren om deze goed te kunnen volgen? Ben van beiden niet kapot, kan me de films in details niet geweldig voor de geest halen meer.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, lijkt me anders echt niet te doen, laat staan dat je er dan van kunt genieten.

avatar van Fisico
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zag Split vorige week voor het eerst en was toch erg blij dat ik dat gedaan heb. Zeker doen om mee in de flow van het verhaal te zitten.

avatar van Verhoeven
Als The Happening de 'eindtijd' aankondigt dan laat Shyamalan hier o.a. heel terloops zien hoe de illuminatie werkt. Moet alles voor Lady in the Water nodig eens herzien.

avatar van AC1
AC1

avatar van remorz
Begrijpelijke cijfers, aangezien Glass niet alleen de mindere van de drie is, maar ook de teleurstelling van de opbouw in de eerste twee moet incasseren. Niettemin valt hier wel het een en ander te genieten hoor.

avatar van Fisico
AC1 schreef:

Kunnen hier conclusies worden uitgetrokken?

Ik vind ze al bij al vrij gelijkwaardig. 36% voor Glass is echt wel bij de haren getrokken. Tussen de 65-75% lijkt me fair voor de trilogie. Je bent precies nogal teruggehouden om ervoor te gaan? Of doe je steeds zo'n research voor een film in de zalen, AC1?

Solis schreef:

nope...snapte eigenlijk helemaal niks van dat gedoe allemaal...

AC1 schreef:

Kunnen hier conclusies worden uitgetrokken?

conclusie = de conclusie?

Y&T
malle film...mooi gemaakt..schitterende muziek/geluid.
5 sterren voor het typietje met al z'n verschillende mensen zijn.
stoorde me wel aan....paniek in de tent / inrichting...van alles aan de hand..en maar 2 of 3 pelissie auto's...bij een beetje 'scene' in een aflevering van weet ik veel wat voor politieserie vliegen de gealarmeerde hulpdiensten je om de oren..

avatar van paul ^^
Heerlijke film en ver uit de beste van de drie. Laat je niet gek maken en ga dit gewoon zien.

avatar van Flitskikker
extremezz schreef:

We weten in ieder geval dat het budget niet naar de ondertiteling is gegaan. Wat een teringbende was het weer. Zelden zie je ze zo erg. Allemaal korte titeltjes na elkaar die in rap tempo aan je voorbij flitsen. Waarom een zin in één ondertitel zetten als je hem ook over 4 korte titels kunt verdelen? Waarom ondertiteling wat langer in beeld laten staan zodat de kijker hem kan lezen, als je hem ook kunt laten verdwijnen vóórdat de acteur überhaupt is uitgesproken? Er waren wat teksten op een prikbord vertaald, maar die gingen zo snel dat het gewoon niet te lezen was. Typische sjabloonrommel weer van een van de heren Bovenlander.

kappeuter schreef:
Vanaf 23 januari 2019 in de bioscoop (Walt Disney)

Als dit een voorbode is voor wat Disney straks op hun VOD-platform gaat aanbieden...
Kan ook nergens een contactmogelijkheid vinden om dit onder hun aandacht te brengen (als het ze überhaupt wat kan schelen).

O ja, de film zelf nog. Beter dan Unbreakable, maar ik vond Split als film toch beter. De opzet en het plot van Glass waren erg goed, maar er gebeurde toch eigenlijk te weinig om het echt een goede thriller te laten zijn. Dat deed Split toch beter. Toch was het weer leuk om Willis en Jackson in actie te zien. Bij McAvoy's typetjes was de lol er halverwege wel een beetje van af. Ook een aantal fijne komische elementen om de boel een beetje luchtig te houden.

Prima vermaakt! Zou het zeker aanraden