Glass (2019)

Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Samuel L. Jackson, James McAvoy en Bruce Willis

David Dunn is met hulp van zijn zoon op zoek naar de seriemoordenaar die verantwoordelijk is voor een aantal ontvoeringen in een buurt in Philadelphia. Wanneer David stuit op de dader, Kevin Wendell Crumb met de psychische aandoening Dissociatieve Identiteitsstoornis, worden ze allebei opgepakt en opgesloten in een inrichting. Daar brengt de geheimzinnige psychologe Ellie Staple ze samen met de geniale, maar breekbare Elijah Price met als doel ze alle drie af te helpen van wat zij ziet als grootheidswaanzin. Maar kan ze wel op tegen deze drie zelfverklaarde superhelden?

• vanaf 24 mei te koop op dvd en blu-ray

avatar van boemboem27
zoals al eerder geschreven is je moet eigenlijk de 2 voorgaande films "unbreakable en split" gezien hebben om deze film te kunnen begrijpen.
door de terugblikken in deze film wordt je gelukkig nog wel even je geheugen opgefrist.
ivm met de hoe en waarom.
dan is dit best wel een goede film.
anders is ie wat moeilijk te volgen.

Snelle Suzan
Heerlijke comic film.
Perfect tot in detail, door de ogen van een infantiel.
Perfecte vertolking van 'the Beast' (the Horde)...
Rechtstreeks naar de top 10, wat een knap staaltje acteer werk!

avatar van Easily Annoyed
Wow dit was saai. Ik heb de hele film zitten wachten tot er *echt* wat zou gebeuren. Dus ondanks de 'actiescènes'. Unbreakable vond ik awesome, dit bevindt zich aan de andere kant van dat spectrum. Niet genoeg actie, raar verhaal, onlogische opbouw: neh, deze ga ik geen tweede keer kijken.

avatar van Noodless
De films Unbreakable en Split schat ik toch duidelijk hoger in dat dit gemiddeld heldenwerkje. Je moet eigenlijk deze twee films ook gezien hebben om Glass goed te kunnen volgen. Waar vorige twee films het moest hebben van thrillermomenten lijkt hier de focus meer op een soort light Marvelfilm met een zeer lange opbouw naar de ultieme confrontatie die weinig indruk wist te maken. Niet dat de film nu slecht is, maar beduidend minder dan zijn voorgangers waarbij dit uitgewerkt verhaal geen goed doet aan het voorafgaande. 6/10

avatar van Thomas83
Heb niet de moeite kunnen opbrengen om Unbreakable of Split opnieuw te kijken. Daarvoor vond ik Split gewoon niet interessant of goed genoeg. En deze nieuwe film kabbelt ook maar wat voort. Shyamalan gaat voor een heel gedurfde invalshoek, zeker binnen zo'n conventioneel genre, maar daardoor loop je een aanzienlijk deel van de film wel naar therapeutische sessies met superhelden te kijken. Het resulteert in een bijzonder lome en trage film, die er ook nog eens onder lijdt dat het een vervolgfilm is. Je valt gewoon een beetje de film binnen zonder een deugdelijke opbouw.

En wat het allemaal nog zoveel erger maakt is dat al die superheldenpsychologie inhoudelijk amper wat om het lijf heeft. Echt diep te graven in de personages valt er natuurlijk niet, en de dialogen zijn ook maar heel vlak, als ze al niet dom zijn. Lijntjes die tussen Unbreakable en Split worden getrokken voelen bijzonder gemaakt, net als al dat meta-gedoe weer als knipoog naar de comicfans.

Uiteindelijk is Glass ook vooral een podium voor McAvoy. Misschien komt het wel doordat het perspectief van de gevangenen nu ontbreekt, of omdat we er nu zoveel van hebben gezien, maar de gimmick is echt uitgewerkt voor mij. Sterker nog, ik vond McAvoy eigenlijk gewoon hilarisch over de top intens. Ik denk dat The Beast vooral geschikt was als een persoonlijkheid dat laat in de vorige film werd onthuld. Hem de hele film moeten zien is andere koek.

Ondanks dat ik niet verder kom dan een 1.5* en zeker niet voor het eerst teleurgesteld ben in Shyamalan blijf ik hopen dat hij toch vooral risico's blijft nemen zoals hij ook in deze film weer doet. Welke andere regisseur die films maakt voor de massa's heeft de ballen om zo met de verwachtingen van de kijker te durven spelen? Ik blijf hopen op dat nieuwe eigenzinnige pareltje.

Uitstekende film waarin drie mannen terecht komen in een inrichting en behandeld worden voor hun waanideeën. Van de drie films heeft deze wellicht de minst boeiende premisse, maar het is allemaal wel goed uitgewerkt als afsluiter. In ieder geval blijft het een frisse film binnen het superhelden-genre. Een aantal sterke scenes en een prima cast waarbij het opnieuw genieten is om James McAvoy aan het werk te zien hier.

avatar van tattoobob
Tegenvaller.
Het is mij allemaal wat te slordig en slecht te volgen bij vlagen.
Wel vind ik dat Willis wel weer wat beter uit de verf komt na al zijn laatste slechte b films.
McAvoy doet het geweldig maar moet het hier bij laten vind ik met deze rol.
L.Jackson ook niets op aan te merken.....ik denk dat ik het verhaal gewoon niets aan vind