Underworld (2003)

Verenigde Staten / Duitsland / Hongarije / Verenigd Koninkrijk
Horror / Fantasy
121 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Len Wiseman
met Kate Beckinsale, Scott Speedman en Shane Brolly

Selene, een mooie vampierstrijdster met de kracht van tien mannen, raakt betrokken bij een oorlog tussen de rassen van vampieren en weerwolven. Ondanks dat ze van plan was om er één te vermoorden wordt Selene verliefd op een weerwolf.

avatar van tattoobob
Ach ja je kan ook niet iedereen bekoren!

B-200
Ja, maar als je liefhebbers van prut wilt bekoren, moet je geen Die Hard regisseren.

avatar van tattoobob
B-200 schreef:

Ze hadden zowiezo geen nieuwe Die Hard delen moeten maken......

B-200
Ligt eraan, als ze dachten dat ze nog een goeie konden maken. Maar ze denken niet een goeie film te maken, ze denken geld te maken.

avatar van Akkiej
Meh, nee.

Hoezo genre horror? Actie was veel meer op zijn plaats geweest. Misschien dat ik daardoor al met een verkeerd beeld de film inging. De eerste tien minuten wordt amper gesproken en wordt alleen maar geschoten. Tsja, ik kan er helaas niet zoveel mee.

Na het, in mijn beleving, flinterdunne verhaaltje in het eerste uur, verandert de film toch nadat Viktor weer tot leven is gewekt. Bill Nighy zijn acteerprestaties doen veel en maken de film letterlijk meer levendig. Alles keek een stukje makkelijker weg. Daarnaast is over de kleur en sfeer van de film niets aan te merken.

avatar van Drifter
Nadat ik de prequel had gekeken viel deze behoorlijk tegen.
Morgen the awakening maar eens zien.

Verrassend goed.

Had hier niet veel van verwacht eigenlijk. Heb met zowel vampieren als weerwolven erg weinig en ook met links naar The Matrix en Blade kon ik niet zoveel. En hoewel dat alles wel klopt, vond ik Underworld er ver bovenuit steken.

Dat komt vooral door de stilering en het werk van Wiseman, die hier z'n beste werk aflevert. Het modern-gotisch tintje is fijn, de settings zijn rijkelijk en het camerawerk absoluut de moeite. Alles zit ook mooi vast in een blauw-koele waas, wat de film nog wat extra flair meegeeft.

Een paar mooie actiescenes zorgen ervoor dat het nergens saai of vervelend wordt, aangezien het verhaaltje verder maar redelijk matig is. Wat doorsnee gedoe rond een eeuwenlange battle. Al is het wat moeilijk in te schatten hoe dat in 2003, post-Blade maar pre-Twilight en Vampire Diaries uit de verf kwam. Ondertussen in ieder geval de zoveelste variatie op hetzelfde thema.

Lekker vlot nieuw-gotisch actiefilmpje dus. En het leukste is dat er nog een paar delen zijn. Hopelijk blijft de kwaliteit een beetje consistent.

Ik heb hem al eens gezien en heb hem met een halve ster verlaagd. Van 3 naar 2.5

Dit omdat ik me niet eens meer kon herinneren hem al eens gezien te hebben en omdat de vampieren met hun wapens de hele tijd niet overtuigend vond overkomen tegenover de wat meer overtuigende weerwolven. Ook vond ik er wat overbodige dingen inzitten in een belabberde verhaallijn die zonder de keiharde actie zoetsappig zou zijn geweest.

Ben benieuwd naar deel 2

Ik ben fan van deze underworld films

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Underworld geeft de nodige actie. Het is een wat gothic sfeertje dat er best wel bij past. Al stoort het mij persoonlijk wel af en toe dat het wel heel de tijd in het donker afspeelt. Voor een liefhebber van warme kleuren in de cinema, is dat toch wat wennen. Maar het is anderzijds wel logisch dat de vampieren enkel 's nachts actief zijn... Ook zoiets is het ontbreken van wat humor, iets dat Blade wel had. Al kan dat evengoed de film kwaad doen als het verkeerd uitdraait. Kijk maar naar de sequels van Blade.

Kate Beckinsale kan de film best dragen. De andere personages zijn inwisselbaar maar zijn ook weer niet zo slecht. Het verhaal is nog het minste en af en toe wat saai. Gelukkig maakt de actie, de sfeer en Beckinsale veel goed. Het begin van een nieuwe franchise en deze film toont meteen of je als kijker de stap naar de sequels wil zetten of dat je meteen afhaakt.

avatar van Timothyvdmeer
Leuke actiefilm met een lekkere donkere sfeer. Zag er soms wat nep uit maar Beckinsale doet het prima.

avatar van misterdhdh
Deze underworld kon me toch niet echt overtuigen. Het verhaal begint redelijk verwarrend en in de eerste tien minuten vliegen de kogels om je heen. Ik hou enorm veel van horror, maar films over vampieren en weerwolven liggen mij juist minder, al konden de twee samen misschien wel iets worden. Na een tijd krijgt de film wat meer verhaal en dat is maar goed ook. Voor de rest redelijk onvoorspelbaar vond ik, ik had totaal geen idee waar de film zou heengaan. Het einde zelf was redelijk goed en het acteerwerk was degelijk. Jammer genoeg is dit meer een actiefilm en had ik toch liever wat meer horror verwacht. De film mocht gerust wat enger en wat meer schrikmomenten was wel leuk geweest. Vond deze enorme donkere film niet zo slecht maar echt blijven hangen zal hij nu ook weer niet. Met dit verhaal zat er misschien wel wat meer in en ook een kwartiertje minder had ik misschien beter gevonden. Film kon mij eigenlijk nooit echt boeien, maar toch is hij al bij al zeker nog goed gemaakt en is dit gewoon minder mijn genre.
3/5
***

avatar van thoyouknow1980
Een super goed begin van een mooie film reeks
Bakken vol met actie tussen vampieren en weerwolven,dus dat zit wel snor.
Verder een duistere sfeer,en mooie omgevingen in deze gelikte fantasy/actie film

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Ietwat gedateerd reeds en qua stijl 'leent' regisseur Len Wiseman behoorlijk bij Blade en The Matrix, maar nog best een fijn horrorfilmpje met de nadruk meer op aktiescenes dan op gruwelijkheden. Kate Beckinsale ziet er in haar latex pakje bijzonder appetijtelijk uit en visueel is de film bij vlagen behoorlijk imposant. Maar dan moet je wel van blauwe kleurpatronen en nachtelijke opnamen houden.

avatar van Shinobi
"Put on something elegant."

Deze reeks heb ik op de één of andere manier nooit gezien en uit nieuwsgierigheid heb ik maar eens de director's cut van het eerste deel opgezet.

'Underworld' heeft op zich een interessant uitgangspunt; er wordt hevig ingezet op een eeuwenoude strijd tussen vampiers en weerwolven, die de vampiers lijken te winnen. Dit gaat gepaard met de nodige clichés binnen het genre. Jammer genoeg kan het verhaal nooit ofte nimmer intrigeren, ondanks de lange speelduur die ervoor wordt uitgetrokken.

De film vervalt dan ook al gauw in een hoop geneuzel omtrent de relaties tussen beide soorten. Daarbij zijn de - vaak - ellenlange dialogen overbodig, aangezien het geheel te serieus wordt gebracht en men het vermaak lijkt te vergeten. Er wordt hier en daar nog een plotwending tegenaan gegooid om de boel op te schudden, maar het mag niet baten.

Daarentegen kan ik de gotische stijl wel waarderen. De film voelt aan als een mix van 'Blade' en 'The Matrix', inclusief zwarte pakjes. En als er na lang wachten eindelijk actie wordt getoond, dan is het op momenten best aardig. Hoewel het op een enkele oprisping vrij standaard is. Het is dat Kate Beckinsale een bepaalde coole air over zich heeft.

Al met al een matige actiefilm die te veel gericht is op het narratief en ondertussen vergeet om de kijker te vermaken met dikke actiescènes. De vervolgdelen sla ik wijselijk over.

2,0 Sterren.

avatar van The_CrY
Uit nieuwsgierigheid dan maar aan de Underworld filmreeks begonnen. Het begint vrij in medias res en weet me niet meteen te pakken. De special effects zien er niet uit, de actie is om te gillen, en het acteerwerk van vooral Kate Beckinsale als Selene en Shane Brolly als Kraven is echt slecht, of misschien lag dat wel aan het script. Verschillende romantische verhaallijnen komen echt heel ongeloofwaardig over en vrijwel alle personages zijn van een enorm kazig niveau. En dan komt Bill Nighy op het doek. Ik zal niet zeggen dat al het voorgaande niet meer speelt, maar Nighy is zo'n acteur die alles verdraagzaam kan maken. Perfecte man voor die rol ook. De film kent ook wel een typische sfeer en het plot zelf is ook niet onaardig, hoewel wat oppervlakkig. Al met al een prima vermakelijke film, maar absoluut geen die serieus moet worden genomen.

een super leuke film.hou wel van deze soort films.heb hem al vaker gezien en hij blijft goed.

avatar van IH88
Underworld

Ik ben wel een fan van de Underworld franchise. Deze eerste film is lekker duister, heeft gave actiescènes en uiteraard de schitterende Kate Beckinsale die een aardig potje kan knokken. Niet verkeerd. De rode draad van het verhaal is de strijd tussen de vampiers en de weerwolven.

Er is een hele voorgeschiedenis die in de volgende delen wordt uitgewerkt. Prima acteerspel ook van Michael Sheen en Bil Nighy. Regisseur Len Wiseman kiest voor een donkere cinematografie en er zitten ook een aantal schitterende decors in. Vooral op het laatst neemt de spanning toe en zitten er een aantal prima actiescènes in. Heerlijk vermaak.

Tarkus schreef:

Naar aanleiding van het verschijnen van het vierde deel deze eerste eens opnieuw bekeken, en dit keer op blu-ray, wat ook deze film een meerwaarde bezorgd door de uitstekende kwaliteit van beelden en geluid.
Verder is en blijft dit een uitstekende horrorfilm met veel actie en prachtige decors.
Om maar niet te spreken over de uitmuntende special effects.

Nog maar eens opnieuw bekeken.
Blijf dit een zeer goede horrorfilm vinden.
Puike vertolkingen van de ganse cast, zonder uitzonderingen.

avatar van nadrin
Goede fantasie. Zwak acteerwerk