Underworld: Rise of the Lycans (2009)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Actie / Fantasy

geregisseerd door Patrick Tatopoulos
met Rhona Mitra, Bill Nighy en Michael Sheen

Tijdens de Middeleeuwen zijn de Lycans de slaven van de aristocratische vampieren. Lucian (Michael Sheen), één van de Lycans, zet de weerwolven op om te strijden tegen Viktor (Bill Nighy), de koning der vampieren. In zijn strijd voor hun vrijheid wordt Lucian vergezeld door zijn geheime geliefde Sonja (Rhona Mitra). Haar aanwezigheid zorgt voor de nodige veranderingen in de plannen van Lucian.

avatar van Bottleneck
Zonder voorkennis van deel 1 en 2 gezien maar desondanks vind ik Rise of the Lycans een grote meevaller. Lekker duister en roestig sfeertje hangt er, vooral in de onderste ruimten van het gebouw. Het verhaaltje zelf en de onvermijdelijke romance hebben weinig om het lijf maar de actie en de opbouw tot de opstand maken een hoop goed (uitgezonderd hier en daar wat matige cgi van de rennende weerwolven). Was ook positief verrast dat de lekkere vampierendochterdoodging maar de slotscene - huh? - gooide roet in dat eten.

avatar van tattoobob
roeman schreef:

mooier dan Beckinsale, dat meen je toch niet echt. Heb de film gisteravond weer gezien en ik blijf vinden dat Beckinsale overtuigender een vampier speelt dan Mitra. Maar goed het is maar waar het oog op valt toch?
Ik verhoog mijn waardering met een 1/2 * gewoon omdat ik de weerwolven, die een keer winnnen, geweldig vond.

Uh ik heb het niet over spelen!!
Ik heb het over uiterlijk van de dames in het algemeen,dus niet alleen in de underworld films!!!

Het blijft toch een erg povere reeks. Ik heb Underworld: Evolution tot nu toe nog niet gezien, maar heb ook niet direct het idee dat ik die film gezien moest hebben voor ik aan de prequel begon. Net zoals bij de eerste film hebben we weer een veel te donker kleurenfilter, waardoor iedere subtiliteit qua belichting of kleurgebruik verloren gaat, terwijl de film ook weer eens compleet humorloos is. Het verhaal was al enigszins bekend door de eerste film en hierdoor blijkt maar weer eens extra goed dat de 80 minuten (de 92 die hier staan kwamen we echt niet aan) die men voor de film uittrekt echt veel teveel zijn om iets nieuws toe te voegen aan de dingen die we eerder al te horen kregen.

Goed, Bill Nighy en Michael Sheen waren weer leuk en aangezien iedereen al een partij heeft gekozen ga ik dan maar de kant van Rhona Mitra kiezen. Niet alleen aantrekkelijker, maar ook een stuk overtuigender dan Kate Beckinsale. Leuk overigens dat er iets meer gore in de film zat en hij gedurende de uitermate korte tijdsduur ook niet verveelt. Verder blijft het allemaal oppervlakkig, lelijk vormgegeven, slecht gechoreografeerd en erg duf qua verhaal. Maar goed, zolang de massa het slikt zullen er wel films blijven komen.

avatar van DragQueen
Hoewel het geen onaardige film is, is het toch de minste uit de reeks. Het verhaal lijkt wat haastig in elkaar gerommeld, en de uitwerking laat te wensen over. Moet gezegd dat het er visueel wel onderhoudend uitziet. Prima effecten, en ook de actie is vakkundig in beeld gebracht. De cast acteert verder vrij aardig. Rhona Mitra mag er natuurlijk wezen, maar ik zie liever Kate Beckinsale in de hoofdrol. 2,5 Ster.

avatar van MovieMind
Deel 3 van de reeks en staat helemaal op zichzelf.
Het verhaal dat zich in het eerste deel al openbaarde krijgt hier vorm.
Iedereen heeft zijn eigen smaak (ook hier weer goed te merken) en dat is leuk.
Dat zeggende is mijn persoonlijke mening dat deel 3 veel beter is dan deel 2 en zelfs iets beter dan deel 1.

avatar van Rodger
Goede film, .. Ik vond deel 4 wel wat beter,... Maar deze is ook prima...
Vond hem alleen wat kort,..
3.0

avatar van knusse stoel
Deze ook na een behoorlijke tijd in reserve gehad te hebben, gezien dit weekend en gelukkig ook een film die zeer goed zichzelf handhaafde. Prima film in dit genre want in het algemeen hou ik zelf niet zo van vampierfilms maar dit was echt eentje die zijn naam eer aan deed, de film was spannend van begin tot aan het einde.

Ik heb begrepen dat er meer zijn van Underworld" , dus op zoek binnenkort!

Oef.

Ging deel 2 al stevig bergaf, is het hier finaal gedaan. Wat een vreselijke onzin is dit derde deel. Duidelijk straight-to-dvd voer waar zo min mogelijk budget en/of regisseurskwaliteiten aan verspild zijn, vond het niet om aan te zien.

De poging om de sfeer van de vorige films hoog te houden is compleet mislukt. Wiseman is misschien geen geweldig regisseur, maar het broddelwerk dat hier op het scherm wordt getoverd is bedroevend. Leek meer een Uwe Boll fantasy vervolg.

Het plotje is ook echt te belachelijk voor woorden. Standaard gemorrel met vampieren en weerwolven, een onnozele romance en wat platte actie. CG is ook niet aan te zien, de weerwolven zijn domme creaturen, de cirkeloogjes van de vampieren ogen niet veel interessanter.

Mnee, Awakenings wil ik nog wel eens zien, dat ziet er mij ten minste een cinema-waardig vervolg uit, dit was echt een lamme cash-in. Yuk.

toffe film maar jammer dat hij niet op netflix Nederland is

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Met lage verwachtingen begonnen aan deze prequel. Ik verwachtte een straight to dvd film met de bijhorende zwakheden en meer aandacht voor special effects of 3D-effecten. Maar dit viel veel beter mee dan verwacht. Een onderhouden verhaal dat aansluit aan de 2 voorgangers met gelukkig niet geheel nieuwe acteurs. Wel mis ik hier Beckinsale die hopelijk wel mee doet in het 4e deel (moest dat doorgaan).

Toch is het iets minder dan delen 1 en 2, vooral door het gemis van juist de sterkste figuren uit de reeks. En het script is te zwak om helemaal te boeien. Als je delen 1 en 2 hebt gezien weet je al wat er gaat komen. En verdere verrassingen zijn er niet echt. Maar de actie staat er en de sfeer wordt toch grotendeels behouden. Een film die er nog door kan dus en voor een vervolg (prequel in dit geval) er zeker mag staan.

Even herzien en score mag blijven staan. Je merkt toch wel het verschil tussen Mitr en Beckinsale. De andere acteurs zijn ook niet sterk genoeg om deze film te dragen. Ook minder epische gevechten. Wel blijf het mooi gemaakt voor dit genre. Misschien omdat ik het snel na de 2 eerste films zie, dat ik in de sfeer blijf. Want op zichzelf staand zou deze film in de vergeethoek geraken.

avatar van Atmos
Had idd de eerste moeten zijn , maar goed...
Geweldig duister sfeertje en overtuigend geacteerd .

dikke 8

avatar van grovonion
blijkbaar deze nog niet gezien, maar gebaseerd op de traier heb ik een vermoeden dat Michael Sheen vreselijk mis-cast is...

avatar van tattoobob
grovonion schreef:

Een totaal verkeerde gedachte.

avatar van thoyouknow1980
Wederom een geslaagd deel in de reeks van Underworld films
Alleen jammer dat het verhaal voor mij nogal rommelig overkwam.
Dit komt natuurlijk omdat dit een prequel is zoals Atmos al aangaf.
Mijn advies is dan ook om dit deel als eerste te bekijken.
Desalniettemin heb ik me wel prima vermaakt dankzij de sfeer en spannende momenten

avatar van The_CrY
Had deze op 4 sterren staan zag ik. Herinnerde me er niet veel meer van, maar goed, wie het eerste deel gezien heeft weet al wat er in deze film gebeurt. Geen verrassende wendingen dus, maar gek genoeg wel een degelijke film. Bill Nighy krijgt veel screentime dit keer en ik mag hem graag. Met een enkele blik kan hij al de scene stelen. De rest van de cast is wat eendimensionaal, maar het feit dat er nu een andere regisseur bezig is vind ik een enorme verbetering voor de manier waarop deze verteld wordt. Het is alleen dat het verhaal wat saai en voorspelbaar is, en dat er wederom weinig is gedaan om karakters wat uit te diepen. Makkelijke wegkijk; mits goed gedaan, zoals hier, ook niet verkeerd.

leuke film heb me wel vermaakt.de hele reeks vind ik goed.

avatar van IH88
Underworld: Rise of the Lycans

Underworld zonder Kate Beckinsale, kan dat wel? Dat kan prima, zeker als je Sheen, Nighy en Mitra als hoofdrolspelers hebt. Dit derde deel is een origins story naar het begin van de strijd tussen de vampiers en de weerwolven. Met de gedoemde relatie tussen Mitra (een vampier) en Sheen (een weerwolf) als vat buskruit dat ieder moment kan ontploffen.

De film heeft dan ook wat meer emotie dan de eerste twee delen en vooral Sheen is fantastisch. Mitra is een waardig vervangster van Beckinsale en staat haar mannetje. De donkere sfeer en de mooie actiescènes zijn gebleven. Een waardige aanvulling op het Underworld universum.

Tarkus schreef:

Iets minder deel dus, dat vooral te wijten is aan de afwezigheid van Beckinsale. (Ze is wel even te zien, maar dat zijn fragmenten uit de vorige filmen).

Blijft iets minder dan de twee vorige films, maar toch heb ik er opnieuw van genoten van deze prent.

avatar van ILDIB
Mooi in lijn met de rest, jammer dat nighy oud is geworden, de vorige films was ie geloofwaardiger. Mitra is aardig maar acteert helaas matig.

avatar van ILDIB
grovonion schreef:

Fysiek wel, maae qua acteren niet. Inderdaad raar dat een min mannetje zon krachtpatser moet spelen.

De derde "Underworld" film pakt beter uit dan je zou denken en is een amusante Actie / Fantasy film geworden. Het verhaal onthult waarom de vampiers en de weerwolven in het verleden zo'n bloedhekel aan elkaar gekregen hebben.

De promotie voor Bill Nighy en Michael Sheen pakt goed uit, want het is erg fijn om te zien hoe deze twee acteurs elkaar schmierend te lijf gaan. Intussen zorgt Rhona Mitra voor het vrouwelijke schoon als Nighy's dochter en Sheen's geheime liefde. De speciale effecten zijn erg knap en dat is geen wonder, want debuterende regisseur Patrick Tatopoulos was verantwoordelijk voor de speciale effecten in films als "Godzilla" en "I, Robot".

avatar van woeler82
Leuke vampieren film, alleen zie ik hier liever Beckingsale in haar latex pakje
Heeft iets meer erotic uitstraling dan de film