Blade (1998)

Actie / Horror

geregisseerd door Stephen Norrington
met Wesley Snipes, Stephen Dorff en Kris Kristofferson

Blade is half mens/half vampier, doordat zijn moeder tijdens de zwangerschap gebeten werd. Blade is opgegroeid tot een vampierjager, uit op wraak voor z'n moeder. De vampiers, die geïnfiltreerd zijn in bijna elke organisatie, hebben het bloed van Blade nodig voor een speciaal ritueel waar mee ze de macht over de aarde willen krijgen.

avatar van Shadowed
Ok.

Best een ok filmpje uiteindelijk, waarvan ik wel denk dat dit veel beter had kunnen zijn. Het heeft veel potentie om een goede film te zijn, een gave hoofdrol, een geslaagde opening en soms lekker lompe actie. En toch weet het allemaal niet maximaal te zijn.

Waar het vooral mis gaat, is de montage. De meeste actiescènes lijken erg gaaf en lomp te zijn, maar worden zo chaotisch en snel in beeld gebracht dat het allemaal niet zo geweldig meer is. Dit doen een hoop films met potentie fout eigenlijk.

Snipes is wel leuk, al had hij wel een stuk cooler kunnen zijn denk ik. De looks had hij zeker, de moves ook en soms de one-liners ook. Hij had best charme. Het is dan ook jammer dat uit zijn karakter niet al te veel bijzonderheden worden gehaald. Wanneer Snipes met zijn motor het gebouw ingaat, en daar als een soort Mad Max doorheen gaat was gaaf, maar te snel voorbij.

Daarbij worden een hoop gave Snipes solos om zeep geholpen door de wat terughoudende montage. Visueel ook soms lelijk, duidelijk iets te veel uit de computer. Dit had minder CGI moeten hebben en meer bloed, ingewanden en lompheid.

Het lijkt allemaal wel erg gaaf te zijn, en er zitten een aantal gave stukken in, maar in het algemeen had ik hier veel meer van verwacht. Slotfase was tenminste erg goed, en de opening was lekker. Vermaak ten top, de 2 uur kwam ik makkelijk doorheen, maar het had beter kunnen zijn.

avatar van Verkaazde
Roger Thornhill schreef:
Eén van de weinige films die ik ooit heb afgezet (de Annie uit 1982 is een andere – de rest kan ik me niet meer herinneren, om redenen die wellicht vanzelf zullen spreken), maar ik heb hem nu toch maar eens een tweede kans gegeven. En het moet gezegd, hij is easy on the eyes, met name in de eerste helft van de film met al dat blauw en zwart bij de nachtopnames, maar wanneer de verleiding van de visuals voorbij is begin ik toch wel te verlangen naar iets om mijn tanden in te zetten, bijvoorbeeld een plot, of personages, of interessante acteurs, en die zijn allemaal met een lampje te zoeken. Grootste manco is vermoedelijk het casten van Stephen Dorff, wiens personage de grote vijand van Blade is maar die als acteur totaal niet overtuigt, noch qua prestaties noch qua uiterlijk van melkmuil. Maar ook los van hem zit de actie vol herhaalde martial-arts en zwaardgevechten, is de vergadering van keurig in het pak gehesen vampiers op leeftijd bijna lachwekkend, en is het climactische ritueel nergens spannend, eng of indrukwekkend. En ook voor die beroemde beginscène kan ik niet warm lopen... nee, ik zie mijn vampiers toch liever wat exclusiever en wat minder stripachtig, en mijn actiehelden met wat meer persoonlijkheid en een beter kapsel.

Dus je houd niet van goede films?

Top film 5/5

avatar van Black Eagle
Prima.

De Blade franchise is toch wel het hoogtepunt van Wesley Snipes (helaas ging het daarna wel bergafwaarts en daarna ook nog die belasting schandaal). Ik weet niet wat de karaktereigenschappen van Blade zijn (heb nooit de comic gelezen) maar Snipes doet het fantastisch. De film zelf is prima, met name het begin en het einde. Minpunten vond ik de muziek die ik soms niet toepasselijk vond en af en toe wat rommelige camerawerk en montage. Ook vond ik de twist dat z'n moeder nog leefde en bij de bad guys hoorde wat vreemd en onlogisch. Desalniettemin is het over het algemeen prima, al zijn er in mijn ogen betere films in het actie genre.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De eerste echt goeie Marvel verfilming, nog voor X-Men en Spider-Man. Het blijft een goeie actie horror met Wesley Snipes die gegoten is voor deze rol. Het klikt wel met Kris Kristofferson en het wil ook geen familievriendelijke lichte blockbuster zijn. Het mag wat harder af en toe. Na al die jaren staat de film nog stevig overeind, al merk je wel dat de effecten sterk verouderd zijn. Op zich was het misschien wel de kracht nog van Marvel dat (buiten het feit dat de rechten bij verschillende studio's lagen), de stijl van de verschillende franchises (Blade, X-Men, Spider-Man) op maat waren. Daardoor vallen films als Daredevil en Fantastic Four wel door de mazen van het net natuurlijk, maar je krijgt iets meer vrijheid denk ik bij de andere films. Het hielp toch wel op zoek naar de juiste toon richting MCU.

Snipes kan niet alles laten tonen van zijn martial arts kwaliteiten, maar wel genoeg om van Blade een bad ass te maken. Zijn wat zwijgzame performance past ook mooi bij het personage. En geweldig coole scènes ook. Zijn introductie bij de blood rave bvb, maar ook de moord op sidekick Quinn waarbij hij stijlvol de zonnebril terugneemt en opzet om verder te vechten. Heerlijke cinema.

Hier en daar wat slijtage aan de film, maar nog steeds een goeie actiefilm.

avatar van Leland Palmer
IH88 schreef:
“Some motherfuckers are always trying to ice-skate uphill.”
Ja deze is heerlijk.

Gisteravond weer 's gezien, was langer dan 10 jaar geleden denk ik. Nog steeds een goede film!

avatar van Altijdklagen
Dit is mijn meest gekeken dvd aller tijden (niet dat ik nu nog dvd's kijk) vooral de eerste 10 minuten met de lekkere beat, vette actiescene en mega veel bloed kan ik eindeloos opnieuw kijken.

De rest van de film kijk ik er dan altijd automatisch makkelijk achteraan. Ik vind deze film echt geweldig! Ga hem vanavond weer eens op tv kijken

Mee eens. Dit is het door mij meest bekeken begin van een film. Die eerste tien minuten zetten een geweldige toon, met die heerlijke beat in die ‘discotheek’ en daarna de vette actie van de vechtpartij. Vaak heb ik dan ook maar meteen de hele film er meteen achteraan bekeken. Veruit de beste vampierenfilm.

avatar van Sergio Leone
Erg matig.

Blade opent anders wel leuk, met die rave/ slachtpartij. Dat niveau blijft ongeveer een uur lang aangehouden, een uur waarin ik zeker wel kon genieten van dat foute sfeertje: blauwe filter, houten klaas Wesley Snipes in lederen outfit, en wat idiote zijtypetjes zoals dat van Donal Logue.

Maar de film duurt weer de volle 2 uur en dat tweede uur is toch best slecht en wordt met de minuut slechter. Het is een beetje slepen naar het einde, waar dan nog wat obligatoir slachtwerk aan bod komt. Slachtwerk dat trouwens niet goed in beeld gebracht wordt. Zowel qua cameravoering als editing is het erg triest. Door de slechte editing is de actie lomp noch gestileerd. En behalve het wat foute lederen sfeertje moet een film als deze het toch ook van deftige actie hebben. Lijkt me.