Blade (1998)

Actie / Horror

geregisseerd door Stephen Norrington
met Wesley Snipes, Stephen Dorff en Kris Kristofferson

Blade is half mens/half vampier, doordat zijn moeder tijdens de zwangerschap gebeten werd. Blade is opgegroeid tot een vampierjager, uit op wraak voor z'n moeder. De vampiers, die geïnfiltreerd zijn in bijna elke organisatie, hebben het bloed van Blade nodig voor een speciaal ritueel waar mee ze de macht over de aarde willen krijgen.

avatar van Shadowed
Ok.

Best een ok filmpje uiteindelijk, waarvan ik wel denk dat dit veel beter had kunnen zijn. Het heeft veel potentie om een goede film te zijn, een gave hoofdrol, een geslaagde opening en soms lekker lompe actie. En toch weet het allemaal niet maximaal te zijn.

Waar het vooral mis gaat, is de montage. De meeste actiescènes lijken erg gaaf en lomp te zijn, maar worden zo chaotisch en snel in beeld gebracht dat het allemaal niet zo geweldig meer is. Dit doen een hoop films met potentie fout eigenlijk.

Snipes is wel leuk, al had hij wel een stuk cooler kunnen zijn denk ik. De looks had hij zeker, de moves ook en soms de one-liners ook. Hij had best charme. Het is dan ook jammer dat uit zijn karakter niet al te veel bijzonderheden worden gehaald. Wanneer Snipes met zijn motor het gebouw ingaat, en daar als een soort Mad Max doorheen gaat was gaaf, maar te snel voorbij.

Daarbij worden een hoop gave Snipes solos om zeep geholpen door de wat terughoudende montage. Visueel ook soms lelijk, duidelijk iets te veel uit de computer. Dit had minder CGI moeten hebben en meer bloed, ingewanden en lompheid.

Het lijkt allemaal wel erg gaaf te zijn, en er zitten een aantal gave stukken in, maar in het algemeen had ik hier veel meer van verwacht. Slotfase was tenminste erg goed, en de opening was lekker. Vermaak ten top, de 2 uur kwam ik makkelijk doorheen, maar het had beter kunnen zijn.

avatar van Verkaazde
Roger Thornhill schreef:
Eén van de weinige films die ik ooit heb afgezet (de Annie uit 1982 is een andere – de rest kan ik me niet meer herinneren, om redenen die wellicht vanzelf zullen spreken), maar ik heb hem nu toch maar eens een tweede kans gegeven. En het moet gezegd, hij is easy on the eyes, met name in de eerste helft van de film met al dat blauw en zwart bij de nachtopnames, maar wanneer de verleiding van de visuals voorbij is begin ik toch wel te verlangen naar iets om mijn tanden in te zetten, bijvoorbeeld een plot, of personages, of interessante acteurs, en die zijn allemaal met een lampje te zoeken. Grootste manco is vermoedelijk het casten van Stephen Dorff, wiens personage de grote vijand van Blade is maar die als acteur totaal niet overtuigt, noch qua prestaties noch qua uiterlijk van melkmuil. Maar ook los van hem zit de actie vol herhaalde martial-arts en zwaardgevechten, is de vergadering van keurig in het pak gehesen vampiers op leeftijd bijna lachwekkend, en is het climactische ritueel nergens spannend, eng of indrukwekkend. En ook voor die beroemde beginscène kan ik niet warm lopen... nee, ik zie mijn vampiers toch liever wat exclusiever en wat minder stripachtig, en mijn actiehelden met wat meer persoonlijkheid en een beter kapsel.

Dus je houd niet van goede films?

Top film 5/5

avatar van Black Eagle
Prima.

De Blade franchise is toch wel het hoogtepunt van Wesley Snipes (helaas ging het daarna wel bergafwaarts en daarna ook nog die belasting schandaal). Ik weet niet wat de karaktereigenschappen van Blade zijn (heb nooit de comic gelezen) maar Snipes doet het fantastisch. De film zelf is prima, met name het begin en het einde. Minpunten vond ik de muziek die ik soms niet toepasselijk vond en af en toe wat rommelige camerawerk en montage. Ook vond ik de twist dat z'n moeder nog leefde en bij de bad guys hoorde wat vreemd en onlogisch. Desalniettemin is het over het algemeen prima, al zijn er in mijn ogen betere films in het actie genre.