Blade (1998)

Actie / Horror

geregisseerd door Stephen Norrington
met Wesley Snipes, Stephen Dorff en Kris Kristofferson

Blade is half mens/half vampier, doordat zijn moeder tijdens de zwangerschap gebeten werd. Blade is opgegroeid tot een vampierjager, uit op wraak voor z'n moeder. De vampiers, die geïnfiltreerd zijn in bijna elke organisatie, hebben het bloed van Blade nodig voor een speciaal ritueel waar mee ze de macht over de aarde willen krijgen.

Best wel slecht.

Herziening van Blade. Ooit lang, lang, lang geleden al eens gezien, toen was ik er ook niet zo van onder de indruk. Toch vreemd want Norrington zou best een goeie regisseur moeten zijn voor dit soort semi-campy onzin.

Je merkt ook wel dat er ergens wel een leuke film verborgen zit in Blade, het komt er alleen nooit helemaal uit. De intro in de discotheek is ondertussen legendarisch en best oké, maar daarna gaat het eigenlijk snel bergaf.

Soundtrack is op zich cool maar wordt slecht gebruikt. Zit vaak wat vast in de achtergrond en kent weinig binding met de editing. Sowieso is de editing in deze film een drama. De actiescenes worden compleet kapotgeknipt, met edits op de meest vreselijke momenten. Erg slecht in elkaar gezet.

Snipes is ook dramatisch in z'n rol. Een soort van zwarte Reeves. Nul emotie (op zich geen ramp), nul uitstraling (fataal). Of hij nu eigenlijk kan vechten wordt niet echt duidelijk uit deze film, daarvoor is er geen move volledig in beeld.

Rest een wat onnozel verhaaltje met een gladde bad guy en een flauwe sidekick. Het mag dan eens een wat ander vampierenriedeltje zijn, het is allerminst boeiender. Binnenkort toch maar de vervolgen meepikken. Volgens mij heb ik er daar ook ééntje van gezien, ben alleen niet 100% zeker. Dit eerste deel is in ieder geval nogal overroepen.

Mist cool, mist lol, mist ook wat betere special effects en mist vooral een goeie editor. Gelukkig dat er nog wat grappige camp inzit.

avatar van Iron Maiden
Als je Snipes in deze rol niet cool vindt, weet je volgens mij niet wat het woord betekent.

Iron Maiden schreef:

Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren. Charismaloze boer in een zeer fout pakje. Niet mijn idee van cool.

Onderhond schreef:
Best wel slecht.

Snipes Dramatisch ? volgens mij heb je geen idee wie Blade is.
Je hebt het over nul emotie Blade heeft ook geen emoties dat is juist het karakter ik ken Blade van de comics en Snipes speelt Blade perfect.
Snipes doet al sinds zijn 4e jaar martail arts dus die kan wel vechten misschien de making off eens bekijken dan zie je wat deze man allemaal kan en zelf doet.
Snipes is niet cool whhahaha

Maar hoe dom is het dat je een making-of moet kijken om dat te weten te komen? Verder zei ik al dat het gebrek aan emotie geen probleem was, wel het gebrek aan charisma. Gewoon een lompe verschijning.

avatar van marvelfreak85
Dom ? Jij oordeelt en zegt dat hij niet kan vechten terwijl je schijnbaar niks weet over Snipes dat is pas dom.
Een making off kijk ik altijd voor de lol maar je ziet er heel goed in welke acteurs iets kunnen en welke niet.

Ik stelde enkel vast dat je op basis van deze film niet kan afleiden of Snipes ook daadwerkelijk kan vechten. Leuk dat een making-of een uitweg biedt voor de echte fans maar als regisseur heb je dan gefaald. Misschien eerst een keer lezen voordat je zo aangebrand reageert.

avatar van alexspyforever
De definitie van cool is ook iedereen verschillend. Vampieren, weerwolven of alles er tussenin die van boven tot onder in het zwart gaan en zonnebrillen dragen alsof ze een bende bikers zijn zou ook niet mijn definitie van cool zijn. Ik hou sowieso al meer van de klassiekere (gothic) look bij dit soort wezens. Maar sinds de jaren '90 wordt het allemaal gemoderniseerd, gemetropoliseerd en gematrixeerd. Niet mijn ding, maar ik kan er inkomen dat er wel degelijk fans voor zijn. Als kind vond ik Superman ook wel cool, maar nu kan ik die films niet meer herbekijken. Actiefilms vind ik nog maar zelden leuk. Smaken kunnen veranderen inderdaad.

avatar van marvelfreak85
Aangebrand ? Helemaal niet ik ben helemaal chil ik heb alleen een andere visie ik vind wel dat je kunt zien in de film dat ie kan vechten.

avatar van Iron Maiden
Onderhand zit volgens mij alleen maar op deze site om irritatie op te wekken bij mede gebruikers, maar zo lang hij z'n mening onderbouwt begin je er niks tegen.

Zit hier inderdaad al 10 jaar lang 4800 recensies bij elkaar te pennen enkel en alleen om irritatie op te wekken. Klinkt logisch.

avatar van royals
Eén erg onderhoudende en invloedrijke film voor het 'slasher vampieren' genre. Mooie effecten en genoeg spanning. Alleen het einde vind ik iets te lang duren. Heeft wel iets weg met End Of Days met vergelijkende thematiek en sfeer. Allebei deze films zijn ondergewaardeerd.

Onderhond schreef:

Wat voor voldoening haal jij dan uit het actief zijn op deze site als ik vragen mag?

Het discussiëren over film in z'n algemeenheid? Verder als naslagwerk van m'n eigen mening en als inspiratiepunt om nieuwe films te ontdekken. Dat die niet allemaal even goed bevallen vind ik niet echt een probleem.

avatar van Montorsi
Iron Maiden schreef:

avatar van Edie
Haha, Onderhond zijn scores zijn vaak ook wat vreemd, films die door velen als prul gezien worden krijgen een mooie voldoende en recente 'top' films (12 years a slave, Wolf of Wallstreet etc) een (in mijn ogen) onterechte score. Maar ieder zijn ding. Ik heb Blade ook nog op 3.5 staan maar als ik hem zou herzien zal ik vast ook wat lager uitkomen.

avatar van alexspyforever
Edie schreef:

Ja, dat is mij ook al opgevallen. Hij zal blijkbaar een apartere smaak hebben dan anderen .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Blade maakt een update in 2 vergeten items. Verfilmen van Marvel en vampierenfilms. De eerste had enkele vergeten filmpjes op z'n lijst staan en vampierenfilms bleven zich enkel wat herhalen en het genre was wat aan vernieuwing toe. Blade slaagt daar sterk in en zet meteen een coole vampierenjager neer in de vorm van Blade. Leuk origineel verhaal (niet weer Dracula of Judas of zo) en een hoop actiescènes. Nu nog steeds één van de betere Marvelverfilmingen met een donker sfeertje. In tegenstelling tot de Spider-man trilogie is Blade zichzelf nog niet voorbijgelopen en is dit op de eerste plaats een goeie actiefilm ipv een blockbuster die geld moet opbrengen. Toch wat de sfeer betreft.

In de voorbije jaren zijn er al een hele hoop Marvel (en DC Comics) verfilmingen geweest. Benieuwd of deze wat oudere Blade zich nog kan handhaven tussen al die concurrentie. Best wel eigenlijk. De meeste comic-verfilmingen zijn te speels, te kitcherig of focussen zich iets te veel op de rise en fall van het hoofdpersonage of het verzamelen van een team. Blade is een pure actiefilm geworden met een jongensachtige (maar niet kinderachtige) coolheid. Snelle moto's, leuke beats en voldoende actie. Snipes is geknipt voor de rol en een verademing tussen de kneusjes die moeten doorgaan voor superhelden. Het blijft één van de beste comicverfilmingen, zelfs na 16 jaar.

avatar van tattoobob
Ik kan mij herinneren dat ik dit best een vette film vond....Snipes in zijn hoogtijdagen...ze hadden hier van mij best in totaal 5 delen van mogen maken..maar goed.
Acteerwerk verder prima in orde..de eerste blade was vusueel niet de beste van de drie maar dat mocht de pret niet drukken.
Toffe film.

avatar van Metalfist
You know, my mother used to say: A cold heart is a dead heart

In mijn herinnering was de Blade franchise niet al te best. Ik heb denk ik de trilogie ooit wel eens gezien, al heb ik blijkbaar niet op het derde deel gestemd, maar de gemiddelde score lag laag voor een Marvel reeks. Geen idee waarom die score zo laag was en aangezien ik toch bezig ben met alles van mijn favoriete comic publisher te kijken leek het me de ideale tijd om het eerste deel eens aan een herziening te onderwerpen.

En de score kan in ieder geval verdubbeld worden, maar nog steeds vind ik dit één van de zwakkere Marvel films. Wel gemaakt in een tijd dat ze nog aan het zoeken waren naar hun juiste vorm (de openingsscène in de nachtclub had in een hedendaagse Blade niet meer gepast denk ik) en dat resulteert dan ook in een ietwat onevenwichtige film. Grootste misser aan heel de film is ongetwijfeld de toevoeging van Karen Jenson. Een vervelend personage, nog eens gespeeld door een vervelende actrice, die eigenlijk nagenoeg de hele vibe tussen Whistler en Blade onderuit haalt. Had de film zich enkel op die twee geconcentreerd, het had er heel wat interessanter uitgezien. Whistler is net als Jenson een niet-comics personage is, maar hij is tenminste een waardige toevoeging aan het universum. Al is Whistler wel oorspronkelijk gemaakt voor de Spider-Man Animated Series uit 1994. Soit, de strijd tussen Blade en Frost blijft na al die jaren goed overeind staan en zorgt ervoor dat de 2 uur op zich niet vervelen.

Komt voornamelijk ook wel door een uitstekende Stephen Dorff. Die is de laatste jaren verder en verder weggezakt in de anonimiteit (al vond ik hem in Somewhere dan weer verbazingwekkend goed terwijl ik hem verafschuw in Alone in the Dark), maar dit was zijn echte en terechte doorbraak. Bij Wesley Snipes hou ik een wat gemengder gevoel over. Qua uitstraling zit het allemaal nog vrij OK, dat stoïcijnse gaat een beperkt acteur als Snipes wel goed af, maar vond hem bij vlagen in de vechtscènes serieus tegenvallen. Het ging allemaal zo houterig precies... Goede bijrollen nog van Kris Kristofferson (Whistler) en Donal Logue (Quinn) en zoals eerder gezegd een waardeloze N'Bushe Wright als Karen. Niet te verwonderen dat die nooit meer iets deftigs heeft gemaakt.

Het zal wel opvallen veronderstel ik maar zonder heel het Karen personage had ik ongetwijfeld op een hogere score uitgekomen. Hopelijk verschijnt die niet meer in de sequels en krijgen we gewoon de film die Blade verdient. De sequel stond echter ook op 1.5* dus dat belooft weinig goeds..

avatar van Kondoro0614
Blade

Een heerlijke film van Snipes weer hoor. Lekkere actie en zeker niet al te slechte Sci-Fi. Alleen het isuline ding, dat blauwe spul. Hoe toen die hoofden opzette en toen uit elkaar knalde vond ik wat minder. Echt een heerlijke Actie vampieren film waar je wel even naar blijft kijken, vooral hoe Snipes met zijn karate trucjes door de lucht vliegt. De film is zeker niet vies van bloed gebruik want het bloed komt zelfs uit brandsproeiers. Voor de rest is de film nog leuk om te volgen maar soms word het ook wel even lastig. Vooral als je even moet doorhebben wat Snipes precies is en hoe ze al zijn mutaties voorkomen...

Wesley Snipes speelt zijn rol goed, echt in de goeie jaren van Snipes dit uiteraard. Tenminste dat word mij verteld. Ik vond zijn karakter erg vet! Stephen Dorff de bad guy deed het ook goed. Kris Kristofferson de ouwe knakker deed het ook prima. En de rest van de cast was ook wel goed. Niet echt van het beste maar ook niet slecht.

Het verhaal van blade was redelijk. Niet echt een super goed verhaal maar ook niet een super slecht verhaal gewoon, een leuk verhaal om zo 1, 2, 3 even te volgen en dan even lekker naar te kijken. Het concept is wel leuk bedacht. Al om al leuk om eens gezien te hebben! Was toevallig donderdag avond op SBS9 tot in de nacht, was hartstikke moe maar ja, wou hem toch afzien. Leuk eind en ik heb zin in deel twee. Dus die binnenkort ook even mee pikken.

Ik kan je me deze film vaag herinneren. Toch nog maar een keer voor zitten.

superfilm met wesley snipes.al heel vaak gezien maar hij blijft geweldig.

avatar van Fisico
Deze film na een dikke 15 jaar ofzo nog eens terug gezien. Als tiener vond ik dit een zalige film. Nu ben ik iets gematigder. Blijft één van mijn betere actiefilms. Snipes is geknipt voor deze rol. Een beperkte acteur, maar eentje met een eigen flair en uitstraling.
Het verhaal valt best mee, die douchescene dito muziek blijft legendarisch.

avatar van Roger Thornhill
Eén van de weinige films die ik ooit heb afgezet (de Annie uit 1982 is een andere – de rest kan ik me niet meer herinneren, om redenen die wellicht vanzelf zullen spreken), maar ik heb hem nu toch maar eens een tweede kans gegeven. En het moet gezegd, hij is easy on the eyes, met name in de eerste helft van de film met al dat blauw en zwart bij de nachtopnames, maar wanneer de verleiding van de visuals voorbij is begin ik toch wel te verlangen naar iets om mijn tanden in te zetten, bijvoorbeeld een plot, of personages, of interessante acteurs, en die zijn allemaal met een lampje te zoeken. Grootste manco is vermoedelijk het casten van Stephen Dorff, wiens personage de grote vijand van Blade is maar die als acteur totaal niet overtuigt, noch qua prestaties noch qua uiterlijk van melkmuil. Maar ook los van hem zit de actie vol herhaalde martial-arts en zwaardgevechten, is de vergadering van keurig in het pak gehesen vampiers op leeftijd bijna lachwekkend, en is het climactische ritueel nergens spannend, eng of indrukwekkend. En ook voor die beroemde beginscène kan ik niet warm lopen... nee, ik zie mijn vampiers toch liever wat exclusiever en wat minder stripachtig, en mijn actiehelden met wat meer persoonlijkheid en een beter kapsel.

avatar van IH88
“Some motherfuckers are always trying to ice-skate uphill.”

Wesley Snipes is perfect als Blade. Stoer kijken, oneliners grommen, zonnebril op, en zijn vuisten het werk laten doen. Prima materiaal voor een vampierfilm vol geslaagde actiescènes, humor, mooie vrouwen en vooral veel testosteron.

Snipes, Dorff, Kristofferson en de andere acteurs weten in wat voor film ze zitten en schmieren er lustig op los. Regisseur Norrington brengt het allemaal flitsend in beeld en heeft een goede balans gevonden tussen luchtig vermaak, de kijker kennis laten maken met de wereld van Blade, en wat drama. Maar de nadruk blijft liggen op het vermaken van de kijker met actiescènes en droge humor. Een keus die goed uitpakt.

avatar van Gerlof1378
Top actiefilm, met een goed spelende cast en zekers Wesley Snipes is Blade, leuk verhaal en natuurlijk veel actie ik kan er niks meer aan toevoegen alleen zeggen kijken deze.

avatar van tronnie
Van de zovele vampieren films die ik heb gezien vond ik Blade de beste .

Prima actiefilm, vind deel 2 nog het beste maar heb me hier ook prima mee vermaakt.

Tarkus schreef:
Prima SF-horror film met een uitstekende cast.
Akkoord soms wordt er wat overdreven, maar het doet de film geen kwaad, integendeel.
De gevechtscènes zijn zeer goed in beeld gebracht en ook de special effects zijn pirma in orde.
Ook de soundtrack is geweldig. Het is de eerste film uit een reeks van 3, en een goede om de serie met te beginnen, je hebt dadelijk zin om naar het vervolg te kijken.

Opnieuw bekeken, en nog steeds een goede film.
Wesley Snipes zijn beste film(en).