Blade (1998)

Actie / Horror

geregisseerd door Stephen Norrington
met Wesley Snipes, Stephen Dorff en Kris Kristofferson

Blade is half mens/half vampier, doordat zijn moeder tijdens de zwangerschap gebeten werd. Blade is opgegroeid tot een vampierjager, uit op wraak voor z'n moeder. De vampiers, die geïnfiltreerd zijn in bijna elke organisatie, hebben het bloed van Blade nodig voor een speciaal ritueel waar mee ze de macht over de aarde willen krijgen.

avatar van AsparnA
Cool film zeg! Verhaal is goed.
Het blijft leuk om naar te kijken.

Net weer even zitten kijken. Heerlijke actiefilm. Snipes blijft gewoon een stoere acteur, haha.

Enige rare is wel dat als op het einde die vrouw zijn naam roept, hij het niet kan horen omdat hij overmand wordt door de dorst. Maar daarna zegt die kerel iets tegen hem en dan kan hij het ineens wel horen;).

avatar van blurp194
Voor de zoveelste keer herzien, en deze keer alle drie delen achter elkaar. Snipes en Kristofferson zijn heel goed bezig, ze zijn ubercool als allesovertreffende vampierenjagers. In deze serie films alleen leuke hippe vampieren, en dat is echt een verademing ten opzichte van het kwezelige, vegetarische Twilight genre.

avatar van Woeke
Geweldige film! Ik ben gek op vampier-verhalen. Het enige minpuntje is dat kruizen en wijwater niet werken...verder niets dan lof. Mooi geacteerd, goed camerawerk, geweldige muziek. Ben benieuwd naar deel 2!

avatar van kirk douglas
De meeste nieuwere vampierfilms zijn geen hol aan.
Deze echter vind ik prima.
Het verhaal is niet zo sterk maar Blade zelf is gewoon erg cool net als Kris Kristofferson.

avatar van JustMike
The Daywalker

Snipes op zijn best. het verhaal had sterker gekund, zoals in de opvolgende 2 delen. Maar Snipes maakt het wel goed.

avatar van Vinokourov
Hey, best wel een okeeje vampierenfilm. Normaal is het altijd een groot -festijn bij dit onderwerp, maar dat viel hier reuzemee. De actie is lekker expliciet en zag er nog zeker goed uit voor 1998-begrippen. Het sfeertje was a la The Matrix, supercool dus.

puckb96
Ik vond dit een leuke vampierenfilm. Wesley Snipes als de coole actieheld Blade. Dit blijft toch wel de beste Blade-film vind ik zelf. Anders is Blade II wel ongeveer net zo goed. De actie is lekker heftig. Gewoon een top filmpje. Toch hoop ik stiekem op een deel 4.

Prima film. Blade 2 is echter dikke lulkoek en Trinity heb ik er na een paar minuten eruit gegooid.

avatar van 606
Pirreke schreef:

In godsnaam hoe kan je een film beoordelen met 0,5 als je maar paar minuten kijkt.

puckb96
ben blij dat er naast van helsing ook echt lekkerere brute actie/horrorfilms zijn!
en blade is er 1!
wesley snipes weet naar mijn mening één van de vermakelijkste vampierenjagers te spelen en doet dit daarom ook geniaal.
lekkere explicit en bloederige actie en gore in plaats van dat kinderlijke sfeertje zoals bij van helsing, hoewel ik die film ook wel leuk vond.
en de scène in de disco blijf naar mijn mening wel een favoriet. Heerlijk gespeeld door snipes en dan ook zo nasty gemaakt zoals het mag in dit genre.
dus ja: blade blijft wel een erg gave film!

djelle
puckb96 schreef:

Mee eens, maar dat komt ook wel mede door het feit dat ze hem zo strak neerzetten en inderdaad, het no nonsens brute bloederige geweld waarmee hij zijn ding doet. En tegelijk een zeer stijlvol gefilmde prent die het allemaal erg sfeerrijk maakt. Blijft toch wel 1 van de beste actieprenten uit de jaren '90.

puckb96

avatar van Jan met de pet
Prima spannende vampier film, mooi in beeld gebracht had hem lang geleden al eens gezien en is het aankijken in 2012 nog steeds meer dan waard: 4,0

avatar van jipt
Cheesie onzin. Typisch superheldengedoe maar dan met vampieren en bloed. 3*

avatar van RuudC
Blade zal voor mij altijd wel een van de gaafste vampierfilms blijven vanwege de gave actie, toffe karakters (en acteurs), goed verhaal en een gezonde dosis humor. Blade is sowieso een van de gaafste karakters die Wesley Snipes ooit gespeeld. Vigilantes doen het eigenlijk altijd wel goed, alleen komt Blade niet in het openbaar in de wereld van de film en zijn de tegenstanders geen random straattuig. De gaafste rol is die van kris Kristofferson. Hij heeft wel mazzel gehad met zo’n pak belachelijk gave teksten. Met zijn aggressieve houding en ergens ook wel qua looks doet hij wel denken aan Dolph Lundgren’s rol in The Expendables. De setting is in ieder geval interessant weergegeven. Voor een horrorfilm is de sfeer redelijk. Het is jammer dat de in 1998 hippe housemuziek tegenwoordig erg misplaatst overkomt. Voor de rest is het dus een erg vermakelijke vampieractieflick.

Eén van de beste actie films uit zijn tijd! Zeker als je van film met vampieren houdt. Deze en de andere "Blade films" heb ik dan ook meerdere keren gezien.

De hoofdrolspeler van deze film is Wesley Snipes. Hij zet een harde, coolle maar oprechte personage neer (wat weinig acteurs hem kunnen nadoen). Met deze rol vestigd hij zich als een ware actieheld.

De films gaat over Blade. Toen zijn moeder van hem zwanger was, was zij gebeten door een vampier. Hierdoor is hij gedeeltjelijk vampier en gedeeltelijk mens. Dit geeft hem ten opzichte van de vampiers een voordeel. Hij kan tegen het daglicht, "the daywalker" (en hij word veel langzamer oud.) Met alles goed komt ook een nadeel, de dorst naar bloed. Als hij dit niet kan beheersen zal hij volledig gaan leven als hetgene wat hij het meeste haat, vampieren. Een serum moet voorkomen dat hij in het kwaat veranderd.
De vampieren nemen zonder dat de mensen het weten langzaam de wereld over. Met veel actie zal blade er een stokje voor steken.

avatar van Spetie
Blade is en blijft voor mij een erg vermakelijke film, die mij destijds de interesse in het genre deed opwekken.

Wesley Snipes is een beperkt acteur, maar lijkt gemaakt voor de rol van Blade, een vampierenjager met weinig tekst, die sterk is en goed kan vechten. Blade oogt behoorlijk cool in zijn zwarte outfit en doordat hij niet heel veel tekst heeft komt zijn coolheidsfactor extra naar voren. Stephen Dorff is net als Snipes een matig acteur, maar in de rol van badguy kan hij zich hier uitstekend uitleven. Hij is overtuigend en legt zowel humor als dreiging in zijn rol.

De film heeft daarnaast een behoorlijk tempo, goede actiescènes met een goede choreografie van de gevechten en soms best fijne muziek. De scène in de discotheek waarbij op het nummer “Operation Blade” het bloed uit de sprinklers vloeit, is en blijft geweldig. Een film die ik al een keer of drie vier gezien heb en nooit verveelt.

avatar van ambrosini
Super film,

Leuke vampier film wat zeker niet saai is en met plezier naar kunt kijken

avatar van schram101
Het vampiergenre is misschien niet helemaal aan mijn mij besteed dus waarom dan toch kijken? Dat heeft onder andere te maken met de de hoofdrol van Wesley Snipes. Met zijn rol in Blade kan ik dan ook niet echt ontevreden zijn. Snipes is cool, al haalt deze rol het niet bij zijn rol in Demolition Man. Daar vond ik hem echt magistraal, hier net wat minder. Ook de badguy is met Stephen Dorff prima ingevuld. Goede rol zet hij neer! Overigens jammer dat Blades maatje Whistler eigenlijk niet buiten komt, had hem graag in actie gezien, want met zijn oneliners en ruige uiterlijk is hij een echte baas in deze film!

De openingsscene is erg bruut overigens, de toon word gelijk gezet wanneer het bloed uit de sproeiers spuit in die discotheek. Gelukig is Blade in de buurt om er een stokje voor te steken .

Vreemd, want hoewel ik louter positieve aspecten op kan noemen vind ik de film echt niet meer waard dan een kleine voldoende. Het was allemaal redelijk vermakelijk, maar verre van bijzonder.

avatar van mar007
uitstekende film,prima actie,helemaal oke

avatar van jordandejong
Erg toffe film.

Vampieren zijn normaal gesproken totaal niet m'n ding maar hier wordt het zo goed ingevuld dat het zelfs voor de niet liefhebber ontzettend cool is. Wesley Snipes is bad-ass als Blade. Op brute wijze maakt hij elke vampier een kopje kleiner door zieke moves.

Jammer genoeg duurt hij iets te lang en wordt het niveau van het eerste deel van de film in het tweede gedeelte bij lange na niet gehaald.

Desondanks wel een erg coole film.

SENGOK
Deze overtreft zelfs Bram Stoker's Dracula.

avatar van witboek
Ik vond het allemaal zo overdreven en voorspelbaar.

avatar van baasbas17
alleen waarom zilver, ik dacht dat zilver alleen tegen weerwolven werkte, kan ook aan mij liggen hoor. special effects waren soms erbarmelijk slecht maar dat zijn ook de enige minpuntjes, verder hele leuke film die mij nieuwsgierig maken naar deel 2 en trinity, heb de box dus dat komt er ook nog wel een keer van

avatar van Flipman
Dat hangt heel erg af van wie het verhaal vertelt, joh. Er zijn algemene 'symptomen' en kwetsbaarheden maar daar maakt lang niet iedereen gebruik van. Iedere verteller en/of verhaal, bedoel ik.

Sommige vampiers hebben geen schaduw en/of spiegelbeeld, anderen weer wel. En het is nog geen eeuw geleden sinds vampiers voor het eerst kwetsbaar zijn werden in zonlicht.

Dus, wat je weet over vampiers is geen 'totaalpakket'; je kunt verwachten dat bepaalde regels van toepassing zijn maar een garantie heb je niet .

avatar van mikey
Stukje herzien. Gedateerde onzin maar snipes us erg cool.

avatar van marvelfreak85
Blade het begin van de goeie comics verfilmingen de eerst Marvel karakter op het grote scherm wat succesvol was.
Geweldige film Snipes is de perfecte Blade daarom hoop ik ook dat ze Blade nooit gaan rebooten.
Een goed verhaal wat toen echt iets nieuws was vette actie en Stephen Dorff als een vette bad guy en Kris Kristofferson geweldig als whistler en deze film heeft een van de vetste openings scene wat ik ooit gezien heb.
In mijn ogen 1 van de perfecte actie films.

avatar van alexspyforever
Blade, de film waarin alle regels uit de klassieke vampierfilms met de voeten worden getreden en heeft ervoor gezorgd dat dit genre ook voorgoed dood lijkt te zijn. Tegenwoordig moet het allemaal veel actie zijn en worden gemoderniseerd om nog langer aan te spreken. Later kregen we ook Underworld en nog meer van die gemoderniseerde onzin. Maar er is blijkbaar een publiek voor.

avatar van panax
best wel oke !!!