xXx (2002)

Actie / Misdaad
124 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door Rob Cohen
met Vin Diesel, Asia Argento en Samuel L. Jackson

De charismatische Xander Cage, topper in 'extreme sports', wordt door een overheidsagent ingehuurd om een Russisch misdaadkartel te infiltreren. Het kartel wordt geleid door de mysterieuze Yorgi, die hem al snel op een serie avonturen stuurt.

Het hoge macho- en pleejergehalte stond mij al snel tegen en de wens om verder te kijken vervloog als sneeuw voor de zon. Inderdaad, lama(ar).

avatar van Spetie
Vermakelijke actiefilm met een hoop vaart en vooral veel actie, die goed te doen is.

Vin Diesel is een beperkte acteur, maar voor een film als deze is hij gezien zijn uiterlijk en uitstraling prima geschikt. De film heeft naast een stoere hoofdrolspeler ook een behoorlijk goede en stoere soundtrack met o.a. muziek van Rammstein. Die muziek past goed bij deze film en maakt de film net nog wat leuker.

De film zelf is een soort van alternatieve James Bond. Het script zou namelijk zomaar van toepassing kunnen zijn op een Bond film, al richt men zich hier vooral duidelijk op een wat jonger publiek. De film zelf is echter vermakelijk zat en doet wat het moet doen. Geen moeilijk verhaal, geen karakteruitdieping, maar wel veel actie, veel vaart, aardige humor, redelijk acteerwerk en een prima soundtrack.

avatar van MatthijsGr00t
Vermakelijke film die bol staat van de actie. Het verhaal stelt weinig voor, de acteerprestaties zijn ook niet erg sterk maar de snelheid van de film en de adrenaline die het losmaakt maakt deze film tot vermakelijk. Zowel Diesel als Jackson passen goed in deze film. Beide kunnen een rol als deze wel dragen, ook al was het acteerwerk vrij matig. Ze komen in ieder geval wel realistisch over. Verder is het bij deze film verstand op nul en kijken/knallen maar. 3,0*!

avatar van Vinokourov
Boh, het is een en al bespottelijk, deze actiefilm, waar alles ingericht is op spektakel en niets anders. Maar door de James Bond-achtige escapades van Vin Diesel is het toch wel allemaal te doen. Vooral het eind mag er wezen! Ik vind het altijd nog toffer om te zien hoe een of ander gevaarlijk device uitgeschakeld wordt dan lomp alleen maar vijanden af te knallen.

avatar van underground
Even snel wat recensie's gelezen ,
Lijkt me een film waar je het verstand op 0 moet zetten en gwn kijken
Zou veel actie in moeten zitten en een bond verhaal!

Nou ben benieuwd ga hem zo toch maar even kijken
Mijn recensie is hier ook zeker te lezen

underground schreef:
Even snel wat recensie's gelezen ,
Lijkt me een film waar je het verstand op 0 moet zetten en gwn kijken

Die conclusie had je nog niet getrokken nadat je zag dat Vin Diesel de hoofdrol vertolkte?

Die hoofdactrice vind ik echt vreselijk. Verder zijn de dialogen wel heel erg vlak. Zijn sommige stunts (zoals daar in Colombia) helemaal niet realistisch, waarmee ik bedoel dat je merkt dat het uit een filmset komt. Verder het is het ronduit ridicuul dat je eerst twee woorden Russisch spreekt tegen een Rus om vervolgens in het Engels met een Russisch accent verder te praten.
Over het algemeen een James Bond light met pakken minder finesse. Ik kan me trouwens herinneren dat ik de tweede al wat beter vond, maar dat daar ook de special effects de wensen aflieten.

avatar van Betamax
Mooie stunts en een aardig verhaal.
De tegenspeelster was een mormel.

Tarkus schreef:
Vind ik een bijzonder geslaagde actiefilm. Mooie muziek ook.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik deze film had gezien.
Het is en blijft een goede actieprent en heb er ook deze keer weer plezier aan beleefd.
Het verhaal is wat "over the top" maar ach, het is en blijft film hé.
De muziek is wel de max, met Rammstein op kop !!

avatar van Al DeNiro
Stoere Diesel en Jackson, lekkere Argento en mooie actie/stunts.

avatar van DjFrankie
Snelle film, goeie soundtrack. Leuk om te zien.

avatar van Futs
Van Diesel mag je niks anders verwachten dan zulke "spierballenfilms" of "machofilms" met overdreven actiescene's,maar van Samuel L. Jackson had ik wel iets meer verwacht. Iedereen acteert echt slecht en het verhaal is ook niet echt boeiend. Maar het meest storende in deze film vond ik dat Russisch accent...of voor wat het moest doorgaan. Ook die afdaling was zeer ongeloofwaardig. Op een snowbordje een lawine voorblijven...hoe haal je het in je bol? Hoe het einde is...ik zou het niet weten,ik heb de film afgezet. Ik hoop dat ik S.L.Jackson niet meer in zulke films tegenkom.

Best oké.

Inderdaad een nieuwe Bond, maar dan gemaakt vanuit een extreme sports instelling. Met een opgeblazen actieheld, tattoos, nu-metal en electronica, motors, base jumps, snowboards en wat je maar wil.

Maar verder blijft het redelijk trouw aan de bekende formule. Inclusief gadgets en iemand die de hele bende met kennis van zaken aanstuurt. Het is soms een wat gekke combinatie, maar het werkt wel. Vooral omdat de actiescenes groots opgezet zijn en vermaken, ook omdat Diesel zich wel kan vinden in een rol als deze.

Twee uur is misschien wat lang voor xXx, het verhaal stelt niet zo bijster veel voor en de intrige die toch een beetje nagestreefd wordt komt nergens goed uit de verf, maar er zit gelukkig genoeg actie in zodat het nergens dreigt stil te vallen.

Lomp vermaak, maar da's exact wat het wil zijn en exact wat het brengt.

Edit: En terwijl iedereen blij lijkt met de Rammstein cameo in het begin vond ik het veel leuker om Orbital halverwege bezig te zien. Jammer genoeg één van hun mindere nummers, maar toch tof.

avatar van witboek
Keek juist naar het programa, " Pointless" zo denk ik er over als ik dit alleen maar bezie. Ben er zelfs niet aan begonnen. just Pointless

avatar van avdj
Omdat Vin Diesel één van de weinige acteurs is die naadloos wordt gelinkt aan snelle auto’s, zou ik eigenlijk groot fan van deze man moeten zijn. Maar hoe hij in xXx door Rob Cohen wordt neergezet is misschien nog wel bespottelijker dan in hun vorige project: The Fast and the Furious.

Diesel is ditmaal topcoureur, topatleet, superspion en ultieme leider in één. Oost-Europa daarentegen kent, hoe verrassend, vooral norse, potige en volgzame criminelen. Natuurlijk gaan stereotypen en dit soort actiefilms hand in hand, maar Cohen maakt het wel heel bond. De makers van The Exependables weten de ‘lompheid’ te verzachten door de nodige dosis humor, helaas is dat hier niet het gelukt. Er worden wel pogingen gedaan (You’re short!) maar die slaan meestal de plank mis.

xXx is meer een film in de geest van Michael Bay: ongeloofwaardige dialogen, ontploffingen, matige CGI en lekkere wijven. Bij tijd en wijle werkt deze formule. Desalniettemin kan dit product weinig boeien omdat de ‘good’ guys toch ongrijpbaar zijn. De ski-scene is misschien de meest belachelijke die ik ooit heb gezien. De manier hoe Diesels stand-in (die overigens weinig op hem lijkt) keer op keer de lawine voorblijft, is een bewijs dat Cohen zijn product vooral op late pubers heeft afgestemd.

avatar van 606
Blijft voor mij een leuke popcorn film, dus genieten geblazen. Je kan zien dat Vin wel erg veel veranderd is in 15 jaar.

avatar van woeler82
Deze gezien samen met deel 3 van triple xxx.
Ik heb van deze meer genoten als wat ik in de bioscoop heb gezien.
Het heeft veel weg van een james bond film , de aktie vond ik redelijk goed in elkaar gezet.

Hier zet Vin Diesel een betere rol als nou, misschien heeft die geen zin meer.????
Fast and Furious 8 ziet qua trailer waar Vin Diesel ook in speelt wat meer interessanter uit
die van de zomer 2017 ook uitkomt

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt, lijkt inderdaad wat James Bond-achtig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als pubertje heb ik xXx nog in de bioscoop gezien vijftien jaar terug en sindsdien nooit meer opnieuw gekeken. In mijn gedachten was dit dan ook een hele coole film, maar de herziening heeft dit beeld niet goed gedaan. De beginscène met Rammstein is me altijd bijgebleven en dat was ook meteen wel het beste deel van de film. Daarna volgt er toch een heel karig verhaaltje dat bedoeld is om Vin Diesel, hier nog jong maar ook toen al wel tof, naar zoveel mogelijk locaties te brengen. De ene boeiender dan de andere, maar nooit indrukwekkend. Daarnaast zijn de bad guys wel erg clichématig, tot het vervelende toe. Ook is de CGI anno nu niet meer heel bijzonder en neemt de film zichzelf in de dialogen te serieus. Er zitten wel pogingen tot vermaak in, maar de humor komt niet erg goed over. xXx wordt de James Bond van de extreme stunts genoemd, maar elke vergelijking met de legendarische Britse geheim agent vind ik teveel eer voor deze film. Niet zo best.

2,5* (was 3,5*)

avatar van macrobody
In het kader van de nieuwe xXx nog maar eens deze (her)keken. Ik kon me maar bar weinig herinneren van deze film, dus of 15 jaar is lang genoeg om een film te vergeten of misschien was het allemaal niet zo memorabel. Ik denk beide. Het verhaal is a la James Bond met de gadgets, mooie auto's en een eenvoudig verhaal waar de schurk een hoop mensen wil doden. Het doel van de schurk was om weer vrijheid te krijgen voor iedereen door het omver werpen van alle overheden. Nou, daar is niets mis mee, maar de manier waarop was natuurlijk verre van zeker of dat ook zou gaan lukken. Zeker niet als je Vin Diesel tegen je krijgt die opgetrommeld wordt door Samuel L. Jackson. Wat je verder te zien krijgt zijn heerlijke one-liners, super stunts en een goede CGI. De scene met de lawine die was echt wel goed. Zoiets heb ik al veel slechter gezien, zelfs bij James Bond himself.
Verder geeft de muziek keuze het een lekker rauw randje.
Van Mark (Vin) zullen we hierna nog veel meer van hetzelfde zien maar Aria (Asia) kiest ervoor om totaal andere genre films te maken en in te acteren.

avatar van IH88
“The things I'm gonna do for my country.”

Best wel genoten van deze actiefilm. De lange speelduur is wat problematisch, maar zodra xXx undercover gaat wordt het een aardig actiefestijn. Vin Diesel doet het goed in dit soort rollen en de bad guys zijn ook sterk gecast.

Asia Argento heeft ook een aardige rol als Yelena, en waar haar loyaliteit nu ligt is een interessante subplot. Maar het belangrijkste in dit soort films is de actie en er zitten een aantal spannende en goed gefilmde scènes in. Voor de rest niet al te veel letten op alle onrealistische stunts, want daarvan zitten er nogal wat in deze film.

avatar van missl
Precies een actiefilm hoe ik die graag zie! Een grote, stoere man die de wereld redt terwijl hij er tussendoor nog wat grappige oneliners in gooit.
Ik ga gelijk door naar deel 2. Dit smaakt naar meer.

Tarkus schreef:

Het was alweer een tijdje geleden dat ik deze film had gezien.
Het verhaal is wat "over the top" maar ach, het is en blijft film hé.
De muziek is wel de max, met Rammstein op kop !!

Naar aanleiding van de derde film in deze reeks, deze nogmaals bekeken.
Blijft een prima film !!

avatar van Zandadder
Ik heb deze ook zeker een keer of vijf zes gezien. De humor, oneliners, de Slavische bad-guys, het mooie Praag, opening van Rammstein's Feuer Frei en de mooie clubmuziek (Orbital).

avatar van SSeagal
Na paar keer opnieuw gezien te hebben, puntje erbij toch. Blijft een coole over de top actiefilm die non stop door dendert over je scherm. James Bond met spierballen. 4*

avatar van Kondoro0614
Ook de ‘xXx’ reeks moet er aan gelden dat ze in de herziening terecht komen, en al is dat niet erg, ik vind de film nog vrij matig in het algemeen en daar baalde ik wel behoorlijk van. Diesel probeert de sterren van de hemel te spelen wat hem vrij goed weet te lukken, en ik heb daar nog niet zo tegen op gezien, tegen Diesel in de hoofdrol bedoel ik dan.

De film weet goed van start te gaan, met een soort introductie met Yorgi en zijn kracht wat hij gaat uitstralen in de film. Met enige actie (van o.a. Vin Diesel) knalt de film mooi door, en daar was ik best tevreden mee. De film hoef je echt niet aan zetten om een diepgaande actie film te verwachten en dat zou ik überhaupt niet snel doen bij films met Diesel erin.

De muzieksmaak vond ik natuurlijk ook geweldig in deze film, we openen de film mooi hard met Rammstein die ook live aan het optreden zijn, waar hun gewaagde kunsten op het podium ook rustig word laten zien, Rammstein schijnt hier mooi met hun super goeie nummer ‘Feuer Frei!’. In de clip zie je trouwens ook stukken van de film, en hun optreden word er voor gebruikt, erg gaaf! Ik wist altijd al wel dat deze film een goeie muziek keuze had, en daar kende ik de film vooral nog van. Maar ook nummers als ‘Before I Die’ van Mushroomhead en ‘I Will Be Heard’ van Hatebreed mogen niet vergeten worden. Waar het laatst genoemde nummer nog een gave scene verzorgde.

De cast is leuk, Diesel speelt als zichzelf, best slecht maar met een gezicht geknipt voor dit soort filmrollen zeker een aanwinst. Argento speelt Yelena erg leuk, Yorgi word goed verzorgt door Csokas en Jackson speelt ook nog een prima rol. En dan heb je in mijn ogen een redelijk leuke cast.

Het verhaal is daarbij simpel, dun en vaak nietszeggend. Toch wist het niet echt te vervelen en gaat de film prima door op een net tempo. We volgen Cage die word ingehuurd door de CIA om Yorgi te bespioneren. Cage komt er achter dat Yorgi geen zachte hand is en een kwade groep beheerd. Nadat zijn dekmantel ontmaskerd is komt Cage er achter wat Yorgi van plan is (een soort gifgas aanval) en ze alles op alles om dit te verkomen.

Ja, dan is ‘xXx’ nergens bijzonder maar blijft vooral leuk op een ‘Guilty Pleasure’ niveau, en ik heb me nergens echt verveeld. Dat is het beste.