Banlieue 13 (2004)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pierre Morel
met David Belle, Cyril Raffaelli en Tony D'Amario

Parijs, 2010. Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts en een kei in undercoverwerk. Op een dag krijgt hij de zwaarste klus van zijn carrière aangeboden: hij moet in een agressieve en levensgevaarlijke straatbende infiltreren om te achterhalen waar de leden een krachtige bom bewaren, die de hele stad in de as zou kunnen leggen.

avatar van DeCol
Twee heerlijke introducties van de hoofdrolspelers Leito en Damien. Eerst een flinke parkour/free running scene van Leito en vervolgens heerlijk knokwerk van Damien. De toon wordt gezet en gaat vervolgens in een sneltreinvaart verder. Heel snel filmpje. Had van mij nog wel iets langer mogen duren. Over het verhaal ga ik niet beginnen.. Fijne actiefilmpje!

avatar van John Lee Hooker
Banlieue13 kenmerkt zich door de strakke montage en het feit dat vrijwel ieder personage een wapen in zijn hand heeft. Nu zijn die parkour-scènes echt wel tof in elkaar gezet en volbrengen deze Franse gangsters het doel om wat actie neer te zetten maar ik miste een beetje het brein achter dit alles. Ik dacht soms bij mezelf: 'dit klopt niet'. Dan heb ik het nog niet eens persé over de cocaïne die overduidelijk meel blijkt te zijn als de baas op de tafel slaat, de brede man die als een Incredible Hulk een betonnen pilaar afbreekt, Damien die met één hand een agent uit een rijdende auto kan tillen of de lucifer die op het laatste nippertje uit de lucht wordt opgevangen. Vooral de situaties waarin ze rustig door de menigte kunnen kunnen lopen terwijl al die badguys gemakkelijk een kogel in hun achterhoofd kunnen jagen zonder dat hun chief ook maar één schrammetje had hoeven op te lopen begonnen tegen me te werken. Het zorgt er allemaal voor dat het als geheel nogal simpel en ondoordacht achterblijft. Einde was wel leuk afgerond met die bom in het gebouw van de politici.

avatar van AC1
AC1
John Lee Hooker schreef:
maar ik miste een beetje het brein achter dit alles.

Is gewoon een moderne variant van de domme Bud Spencer en Terence Hill knokfilm. Een beetje humor, veel knokken en een snuifje atletiek. Voor tienjarigen zijn onze twee Franse buddies echte coole helden.

avatar van John Lee Hooker
Ja, het had niet echt intelligent hoeven te zien maar iets meer nauwkeurigheid was welkom geweest.

avatar van misterdhdh
zeer goede en vermakelijke Franse film. eerste halfuur is geweldig met die achtervolgingscenes te voet, lijkt geen einde aan te komen, genoeg actie tijdens de hele film. paar scenes die echt niet realistisch waren zoals die ene die die agent met 2 armen zomaar direct uit zijn auto kon trekken, acteerwerk was ook goed. beetje raar einde misschien, maar ik heb mij super geamuseerd. normaal vindt ik het niet zo leuk dat er een hele film in het frans gesproken wordt, maar hier stoorde mij dat niet echt.

4/5

avatar van Cleanshot
Mooie free running scenes vooral aan het begin, het einde wat zwakker. Vooral de actie van de zus op het einde is totaal onbegrijpelijk, wat denkt ze te bereiken....

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van nadrin
Heel leuke film met mooie actie. Verveelt geen minuut.

avatar van Iron Maiden
Er komt een remake met Paul Walker.

avatar van hutsekluts
Cinematorgrafisch lekker origineel. Verhaal is dunnetjes maar de vaart zit er lekker in.

avatar van Brix
Waanzinnig goed stuntwerk van "parcours "atleet David Belle

avatar van jipt
Lekker onzinnig maar 10 jaar na dato botst het niet meer op tegen het geweld van nu. 3*

ipman-99
"Banlieue 13." ... " !!!

Heerlijke genre-film (Heropfrissing) !!! 'Banlieue 13' is puur genieten !!!
Deze film kan je echt blijven zien ..., de vaart in deze film is puur genieten.
Free running met heel wat waanzinnig stuntwerk afwisselend met heel wat knokwerk.
David Belle en Cyril Raffaelli zijn waanzinnige artiesten en geven show over gans de film.
David Belle de 'grondlegger' van parkour brengt waanzinnige parkour scènes die
pure adrenaline naar voor wisten te brengen.

avatar van Gerlof1378
Stoere heerlijke actiefilm niks meer niks minder Cyril Raffaelli en David Belle zijn een goed team samen. Kijk (moet je ook helemaal zelf weten) never nooit het slappe Hollywood remake soms zijn de remakes goed/leuk maar in het meeste geval niet.

Goeie film waarin een agent moet voorkomen dat er een bom in Parijs ontploft. Het simpele en weinig originele plot wordt gemaskeerd door het vlotte tempo van de film. De actiescènes zien er zeker goed uit, vooral vanwege het bijzonder spectaculaire klim- en springwerk. Een kleine 3.5 sterren voor deze frisse actiefilm.

avatar van Brabants
Zeer strakke actiefilm met een gedegen verhaal, vlot tempo, goede actie en bijzondere sfeer een perfecte mix weet te creëren. Vooral de scenes die uitgevoerd zijn met -Parkour- zijn bijzonder fraai vormgegeven. Er zitten helaas wel wat plotgaten in het verhaal zoals bv.(vechtscène voor deactiveren bom), maar als je dat buiten beschouwing laat is het echt genieten geblazen. Ik snap dat David Belle in een remake graag zijn kunstje wil herhalen, naast een acteur van naam -Paul Walker-, maar zijn optreden samen met Cyril Raffaelli valt natuurlijk niet te evenaren.

avatar van chevy93
Herzien en staat absoluut nog als een huis. 80 minuten lang één grote adrenalinerush. Een actiefilm met weinig poespas en het typische (vaak Amerikaans) dramageneuzel blijft gelukkig achterwege.

avatar van Argyle
Leuke actie voor een avondje genieten.

3.5

avatar van leatherhead
Actie met flair.

Mijn scepticisme ten aanzien van deze film bleek achteraf nodeloos; dit is gelukkig ver verwijderd van het deerniswekkende 'niveau' dat Morel in Taken liet zijn. Toegegeven, het verhaal is minstens even potsierlijk, maar hier staat er wél genoeg tegenover. Banlieu 13 is één fraaie adrenalinerush, waarbij in casu onnodige zaken als verhalende diepgang lekker een verlaten huisje op mogen zoeken.

De actie is immers waar het om draait en die verdient enkel lof. Onze twee laconieke actiehelden manoeuvreren zich van de ene verhitte situatie naar de ander, waarbij het vijandelijk gespuis met bosjes wordt neergemaaid. Vaak op dusdanig vitale wijze vastgelegd dat elke actiescene smullen geblazen is. Wellicht is het dan eigenlijk wel jammer dat de film zijn beste kruit al verschiet in de openingscene, want hoewel alles wat erna volgt evenwel lekker dynamisch oogt, was dat toch wel het summum van genieten.

Voorlopig een dikke 3,5*, kan nog weleens oplopen.

gezellige actiefilm met inderdaad knappe stukken freerunning. Ik heb het niet zo erg op franstalige films maar hier maak ik graag een uitzondering..................................

avatar van john mcclane 2
Super goede actie film uit Frankrijk.
Ziet er gelikt uit .
Mooie stunts .

Gewoon een aardige actiefilm. Goed gefilmd en standaard verhaaltje.

avatar van david bohm
Prima actiefilm, lekker kort ook. De freerunning scenes zien er prima uit. Verhaal is onzinnig maar wat geeft het. Sterke rol ook van Franck Ribéry.

avatar van david bohm
Prima actiefilm, lekker kort ook. De free running scenes zien er prima uit. Verhaal is onzinnig maar wat geeft het. Sterke rol ook van Franck Ribéry.