The Transporter (2002)

Frankrijk / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Louis Leterrier en Corey Yuen
met Jason Statham, Qi Shu en Matt Schulze

Ex-militair Frank Martin leidt op het eerste gezicht als buitenlander een rustig leven in het zuiden van Frankrijk. Dit is echter maar schijn, want Frank heeft zich gespecialiseerd in het afleveren van allerhande pakjes, zonder zich vragen te stellen over de inhoud ervan. Dankzij zijn ijzeren discipline en zijn strikte regels slaagt hij erin zijn bezigheden geheim te houden voor de politie. Op een dag ontdekt Frank dat zijn laatste pakje een gekneveld, jong meisje bevat en hij heeft het er ontzettend moeilijk mee haar zomaar aan een misdaadbende uit te leveren.

avatar van Brabants
Klein van soort opgezet James Bond achtige trilogie met een uiterst goed gecaste Jason Statham. Het verhaal van de man met zijn auto en als basis het koerieren van alles op aarde is hierin uiterst origineel. Met een missie, de politieagent en het meisje komt het ook op grote lijnen op hetzelfde neer. Uiterst genoten van deze film.

avatar van des1
De eerste... meteen ook de beste? I'd like to think so. Opvallend dat in de categorie 'kale acteurs' Statham een veel langere houdbaarheidsdatum heeft dan Bruce Willis.

avatar van JanLo
des1 schreef:
Hoezo? Bruce Willis is ongeveer 10 jaar eerder begonnen, en beide spelen nog steeds. Ze zijn dus beide nog houdbaar, maar Statham moet dus langer dan 10 jaar na het stoppen van Willis doorspelen om van een langere houdbaarheidsdatum te spreken!

avatar van Ferdydurke
Shadowed schreef:
Shi Qu, kan niet acteren

Qi Shu wél , al moet je daarvoor misschien niet bij deze film zijn. Ik ken haar voornamelijk van haar werk met de Taiwanese meester Hsiao-Hsien Hou (met name Millennium Mambo, Three Times en The Assassin), en daarin is ze werkelijk indrukwekkend. Al zullen die films niet ieders kopje thee zijn.

Ik ben sowieso van mening dat acteurs, en zeker filmacteurs, voor het leeuwendeel zo goed of slecht zijn als de regisseur ze neerzet. Ik zal ook niet zo snel mijn oog op een film laten vallen omdat er een bepaalde acteur of actrice in meedoet.

Tamelijk beroerde film dit zeg, voor zover ik dat tussen de reclame-bombardementen door heb kunnen ontwaren. Ik heb Statham ook wel eens gezien met een nóg kleiner Chinees meisje, en dat was een stuk lolliger, meen ik me te herinneren.

Besson laat de inspecteur op een gegeven moment op de proppen komen met het madeleine-koekje van Proust. Asjemenou. Totale losse flodder, maar we weten nu in ieder geval dat hij niet van de straat is. Alhoewel, in Bessons thuisland zal zo'n referentie voor elke middelbare scholier wel eh... gesneden koek zijn.

avatar van lars-pixar
Overduidelijk in handen van Luc Besson die hier de productie verzorgt. Inhoudelijk bevat het dan ook geweldige actiescènes, een beetje over de top, maar gegarandeerd voor vermaak. Daarin speelt de jonge Jason Statham voor de tweede keer in zijn debut de hoofdrol. En stilt de show met zijn verschillende gezichtsuitdrukkingen en enkele flauwe dialogen. Heel het geheel kan door als James Bond look a like, maar is alsnog een film dat prima op zichzelf staat. De film kreeg later een vervolg en een derde film en behouden daarbij de zelfde acteur en producer. De trilogie levert vermakelijke films op en kijken allen prima weg.

avatar van Hollywood-west36
Goede Statham, leuke vrouwelijke tegenspeelster, en top soundtrack!