The Transporter (2002)

Frankrijk / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Louis Leterrier en Corey Yuen
met Jason Statham, Qi Shu en Matt Schulze

Ex-militair Frank Martin leidt op het eerste gezicht als buitenlander een rustig leven in het zuiden van Frankrijk. Dit is echter maar schijn, want Frank heeft zich gespecialiseerd in het afleveren van allerhande pakjes, zonder zich vragen te stellen over de inhoud ervan. Dankzij zijn ijzeren discipline en zijn strikte regels slaagt hij erin zijn bezigheden geheim te houden voor de politie. Op een dag ontdekt Frank dat zijn laatste pakje een gekneveld, jong meisje bevat en hij heeft het er ontzettend moeilijk mee haar zomaar aan een misdaadbende uit te leveren.

avatar van Brabants
Klein van soort opgezet James Bond achtige trilogie met een uiterst goed gecaste Jason Statham. Het verhaal van de man met zijn auto en als basis het koerieren van alles op aarde is hierin uiterst origineel. Met een missie, de politieagent en het meisje komt het ook op grote lijnen op hetzelfde neer. Uiterst genoten van deze film.

avatar van des1
De eerste... meteen ook de beste? I'd like to think so. Opvallend dat in de categorie 'kale acteurs' Statham een veel langere houdbaarheidsdatum heeft dan Bruce Willis.

avatar van JanLo
des1 schreef:
Hoezo? Bruce Willis is ongeveer 10 jaar eerder begonnen, en beide spelen nog steeds. Ze zijn dus beide nog houdbaar, maar Statham moet dus langer dan 10 jaar na het stoppen van Willis doorspelen om van een langere houdbaarheidsdatum te spreken!

avatar van Ferdydurke
Shadowed schreef:
Shi Qu, kan niet acteren

Qi Shu wél , al moet je daarvoor misschien niet bij deze film zijn. Ik ken haar voornamelijk van haar werk met de Taiwanese meester Hsiao-Hsien Hou (met name Millennium Mambo, Three Times en The Assassin), en daarin is ze werkelijk indrukwekkend. Al zullen die films niet ieders kopje thee zijn.

Ik ben sowieso van mening dat acteurs, en zeker filmacteurs, voor het leeuwendeel zo goed of slecht zijn als de regisseur ze neerzet. Ik zal ook niet zo snel mijn oog op een film laten vallen omdat er een bepaalde acteur of actrice in meedoet.

Tamelijk beroerde film dit zeg, voor zover ik dat tussen de reclame-bombardementen door heb kunnen ontwaren. Ik heb Statham ook wel eens gezien met een nóg kleiner Chinees meisje, en dat was een stuk lolliger, meen ik me te herinneren.

Besson laat de inspecteur op een gegeven moment op de proppen komen met het madeleine-koekje van Proust. Asjemenou. Totale losse flodder, maar we weten nu in ieder geval dat hij niet van de straat is. Alhoewel, in Bessons thuisland zal zo'n referentie voor elke middelbare scholier wel eh... gesneden koek zijn.

avatar van lars-pixar
Overduidelijk in handen van Luc Besson die hier de productie verzorgt. Inhoudelijk bevat het dan ook geweldige actiescènes, een beetje over de top, maar gegarandeerd voor vermaak. Daarin speelt de jonge Jason Statham voor de tweede keer in zijn debut de hoofdrol. En stilt de show met zijn verschillende gezichtsuitdrukkingen en enkele flauwe dialogen. Heel het geheel kan door als James Bond look a like, maar is alsnog een film dat prima op zichzelf staat. De film kreeg later een vervolg en een derde film en behouden daarbij de zelfde acteur en producer. De trilogie levert vermakelijke films op en kijken allen prima weg.

avatar van Hollywood-west36
Goede Statham, leuke vrouwelijke tegenspeelster, en top soundtrack!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Blijft een heerlijke film en oogt nog steeds fris en dynamisch. Met het succes van de franchise Fast and the Furious en Luc Besson's Taxi was het tijd voor een nieuwe held met snelle wagens. Jason Statham kwam al in de kijker met de films van Guy Ritchie en liet zijn gevoel voor humor zien. Hier komt dat ook van pas als de afgeborstelde Frank maar wordt hij toch de nieuwe actieheld van de 21e eeuw. Niet moeilijk dat hij later ook te zien is in de Expendables franchise. Jonger dan de oudere generatie met Schwarzenegger, Stallone, JCVD of Chuck Norris. En misschien ook wat geleend bij Jackie Chan. Niet qua vechtstijl, maar wel het gebruik van diverse attributen. Vooral de oliescène is legendarisch.

Aan het stuur zit een gouden trio. Regisseur is Corey Yuen, die nog in het gezelschap vertoefde van Jackie Chan en Jet Li. Luc Besson weet de juiste dosis te brengen van een boeiende held met de nodige actie en de juiste humor, wat eerder werkte met Taxi, Léon en Nikita. En natuurlijk cinematograaf Pierre Morel die voor een warme zomerse gloed zorgt en mee de dynamiek in de film brengt. Zijn eerste film als cinematograaf trouwens, maar later zou hij die stijl ook laten zien als regisseur in oa Banlieue 13 en Taken. Passende montage die zorgt voor een stijlvolle Frank en flitsende montage bij achtervolgingen en gevechten.

avatar van xxERWINxx
Vandaag nog eens herbekeken, wel de minste Transporter film van de 4 delen.
Begin was nog wel goed en de aanval op zijn huis was ook zeer goed in beeld gebracht.

Het oliegevecht was lachwekkend en erg flauw, de gevechten vond ik erg slap, het einde kon er wel weer mee door, maar hij haalt het niet bij de andere delen.
Had hem liever wat bruter gezien kwa actie en doden.
Wel een zeer korte speelduur deze film, tikt net de 87 minuten aan misschien.

Op naar deel 2

avatar van Roger Thornhill
Hilarische onzin met een hiervoor perfecte Statham. Er zijn diverse spectaculaire knokscènes, Matt Schulze is een aardige schurk, en de film duurt gelukkig niet te lang. Prima van-dik-hout-zaagt-men-planken-vermaak.

avatar van Left4Dead
Wat zit er toch een verschrikkelijke soundtrack onder deze prent zeg.