Ong-Bak (2003)

Alternatieve titels: Ong-Bak: Muay Thai Warrior | Daredevil | Ong Bak | องค์บาก

Thailand
Actie / Avontuur

geregisseerd door Prachya Pinkaew
met Tony Jaa, Petchtai Wongkamlao en Pumwaree Yodkamol

De 'Ong-Bak' is een Boeddhabeeld dat op het platteland van Thailand in de Nong Pra-du tempel staat. De dorpelingen geloven dat Ong-Bak over magische krachten beschikt en dat hij hen zal behoeden voor het kwaad. Op een donkere nacht hakt een voormalige inwoner van het dorp, Don (Wannakit Siriput), het hoofd van het beeld af om zo in de gunst te komen van de misdaadkoning Khom Tuan. De jonge strijder Ting (Tony Jaa), moet het afgehakte hoofd van het Boeddhabeeld terughalen.

De reden dat ik deze film eigenlijk goed vond is de actie. En word voor mij tevens bezien als een van de beste martial arts films aller tijden, maar daar blijft het bij. De gevechten en stunts waren geweldig, maar het verhaal en de acteer prestaties stellen niks voor.

avatar van FinkPloyd
Amateurisme troef op alle niveaus werkelijk. Suuuuuperbrak verhaal en dan komt die belachelijke slapstick er nog bij (dat personage George, zucht). De intro alleen al is echt huilen met de pet op, maar veel beterschap komt er niet. De vechtscenes (waar het toch om draait) vond ik niet eens knap of spannend of wat je maar wil - te eenzijdig daarvoor - en waren bovendien matig tot zwak in beeld gebracht. Die slo-mo's en herhalingen van bepaalde moves zijn ongelofelijk goedkoop en gedateerd. En dan nog slechtgekozen muziek als begeleiding erbij.

Mij een raadsel waarom deze film hier relatief goed scoort. Nog een paar troostpuntjes voor Tony Jaa, maar hij alleen kan de film ook niet redden.

avatar van Vinokourov
Zo af en toe is zo'n martial arts-film leuk en bovendien erg grappig om te zien. Deze komt uit Thailand en dat Muay Thai is niet misselijk! Wat een flinke klappen worden er uitgedeeld!
Het verhaal er om heen is natuurlijk ook wat bedenkelijk net als sommige karakters: held Ting gaat naar de grote stad om een afgehakt Boeddha-hoofd terug te halen naar zijn dorp. Hij ontmoet daar een broer en zus (beiden nogal dwazige types) en komt via hen in het vechterscircuit terecht.

Vanaf dan wordt de film pas echt vermakelijk, vooral de gevechten met twee Amerikanen (Mad Dog en Big Bear, jaja wat een fantastische namen!) springen er bovenuit. Respect ook voor al die stunts bij o.a. de spectaculaire achtervolgingen, want die zagen er echt overtuigend uit. Gaandeweg gaan alleen die moves en al die actie minder boeien. Het lijkt uiteindelijk toch wat veel van hetzelfde, maar afijn genoeg vermaak om deze film met maar liefst 4 sterren te beoordelen.

avatar van horizons
Goede martial arts film. Vooral dat stuk in de bar is geweldig. De rest hangt er maar los omheen maar dat mag de pret niet drukken.

Dick2008
Niet zo bijzonder. Hou je van martial arts dan zal de film je waarschijnlijk beter smaken. Na een "vreemd" cultuurachtige intro, krijgen we te maken met een duizend in een dozijn cliché-verhaal. Een Boeddhabeeld wordt gestolen en de held van het dorp een plattelandsjongen trekt naar de stad en zal het wel even in orde maken. Het einde laat zich dan ook raden. Een film uit 2003 maar je zou toch zeggen uit de 70's of 80's. Als je die slapstickachtervolgingen ook ziet. De komische scènes doen het serieuze verhaal dan ook geen goed. De dialogen zijn eveneens zeer matig. Een aantal gewaagde val-, spring- en vechtpartijen maar de film zelf doet erg verouderd aan. 2.0

avatar van Zwolle84
Blijft toch een van de allergaafste films in zijn genre. In het begin denk je: waar gaat dit heen? Belachelijk verhaaltje, stompzinnige dialogen en dat in de lelijkste taal ter wereld: Thais. Maar zodra die voor zover ik weet ongeëvenaarde actie begint, doet niets van dat alles ertoe. Vooral de gevechten in de club en het eindgevecht voor het boeddhabeeld zijn om je vingers bij af te likken.

De 8 blijft staan.

avatar van Grindhouse62
Vanmiddag eerst Final Destination deel 2 en 3 gekeken ( gisteren deel 1 ) en aansluitend zojuist Ong Bak herzien. Was en het blijft een genot om deze fantastische film te kijken. Wat een schitterende vechtsport is dat. De vechtscenes zijn uitstekend gefilmd en dat zijn er heel veel van. Voor mij is dit inmiddels een cult film. Deel 2 en 3 gaan ook in de herziening.