Banlieue 13 (2004)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pierre Morel
met David Belle, Cyril Raffaelli en Tony D'Amario

Parijs, 2010. Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts en een kei in undercoverwerk. Op een dag krijgt hij de zwaarste klus van zijn carrière aangeboden: hij moet in een agressieve en levensgevaarlijke straatbende infiltreren om te achterhalen waar de leden een krachtige bom bewaren, die de hele stad in de as zou kunnen leggen.

avatar van bioscoopzaal
De nieuwste actiefilm uit de stal van Luc Bensson.

De site en de trailers zien er fantastisch uit, maar het allerwaanzinnigste is deze demo-reel van de Franse stuntman David Belle. Onvoorstelbaar wat die kerel allemaal durft.

"Look Ma, no fear!"

avatar van pascal83
Inderdaad onvoorstelbaar, lijkt wel een aap in die bomen.

avatar van Quentin
Weet het niet, kan wat worden kan ook niets zijn. Ziet er uit als een hippe versie van Escape from New York en Assualt on precinct 13 ....

avatar van Goodfella
Door dat muziekloopje op de site geef ik 'm het voordeel van de twijfel

avatar van bioscoopzaal
Ik ben ook best benieuwd.

De film is trouwens vanaf 10 november in de Franse en Belgische bioscopen te zien.

"Banlieue 13" niet in Brusselse bioscopen uit vrees voor geweld

De bioscoopuitbaters Kinepolis en UGC hebben besloten de Franse film "Banlieue 13'', die in België op 1 december in de zalen komt, niet te vertonen op de Brusselse schermen, om "nieuw geweld in de complexen te vermijden''. "We hebben gemerkt dat er in Brussel een verband bestaat tussen films met een gewelddadig karakter en veiligheidsproblemen'', zegt een woordvoerster van Kinepolis.

Bij Belga Films, dat "Banlieue 13'' in België verdeelt, spreekt men van een "nooit gezien precedent''. De film is nochtans "kinderen toegelaten'', klinkt het. Het bedrijf zoekt een oplossing om de film toch in Brussel te kunnen vertonen.

"Banlieue 13" vertelt het verhaal van een officier uit een speciaal interventieteam, die moet infiltreren in een Parijse bende die een massavernietigingswapen heeft gestolen. In Frankrijk gingen tijdens de openingsweek 470.000 personen naar de film kijken.[/i]

Bron: De Standaard, 25/11/2004

avatar van bioscoopzaal
Verdorie, nu moet ik weer helemaal naar Antwerpen om de film te zien. Als ze hem daar draaien, tenminste.

Besson's ode aan Ong-Bak ?

Brusselse cinema's bannen Parijse geweldfilm

BRUSSEL - De twee grootste Brusselse bioscopen, Kinepolis Groep en UGC groep, bannen de gewelddadige Franse actiefilm Banlieue 13. De film is een blockbuster in Frankrijk. Maar de bioscopen vrezen te veel heibel met Brusselse banlieue-jongeren die zich te zeer met de film zouden identificeren. Ze derven liever inkomsten in ruil voor meer rust.

In het jaar 2013 zijn de ergste voorsteden van Parijs ommuurd en overgeleverd aan de wet van de sterkste. Misdaadkartels hebben de macht in handen. Een van die kartels heeft een neutronenbom bemachtigd en zou die laten ontploffen op de Champs Elysées, ook dan nog beschaafd terrein. Een geheim agent infiltreert in Banlieue 13 en schiet zich een weg naar de bom. Maar - en wie de film nog wil gaan bekijken moet nu even stoppen met lezen - de geheime code die hij moet intikken om de bom onschadelijk te maken, zou hem juist tot ontploffing brengen. Zo zou het nette Parijs in één klap van het tuig af zijn. En voorwaar, held en gangsters gaan samen op zoek naar de fascistoïde minister die het plan smeedde. De moraal van het verhaal: niet geweld, maar samenhorigheid redt de wereld.

De film van Luc Besson, de succesvolle Franse producer van het lichte actiewerk, haalde tijdens zijn openingsweek in Frankrijk een half miljoen toeschouwers. Ook in Wallonië komt hij volgende week uit. Kinepolis toont hem in de vestigingen van Luik en Eigenbrakel, maar niet op de Heizel. Ook de UGC-zalen in het centrum en in Elsene tonen hem niet.

"Dat past in een veiligheidsplan", zegt Myriam Dassonville, de woordvoerster van Kinepolis. "Het publiek in Brussel is moeilijker, agressiever en herriegevoeliger. In de vestiging op de Heizel vinden meer incidenten plaats." Soms loopt dat uit de hand, zoals vorige week zondag, toen Kinepolis zes voorstellingen moest onderbreken. Het was het einde van de ramadan, traditioneel een relgevoelig moment. Uitgelaten jongeren gooiden vuilnisemmers omver, speelden met popcorn, riepen in de zaal en vielen andere bezoekers lastig. Eén zaal werd ontruimd, de bioscoopuitbater moest 200 filmtickets terugbetalen.

Kinepolis Brussel doet al enkele jaren aan preventie, samen met de Brusselse politie en een privé-bedrijf. Wie in de zaal last ondervindt, kan discreet een sms'je sturen naar het nummer 3005, zodat een steward langs kan komen. Van jaar tot jaar zakt het aantal incidenten met tien procent, zegt Dassonville. Sinds begin dit jaar kijkt de programmadirecteur ook naar het filmaanbod met veiligheidsogen. De cinema's willen een gevarieerder publiek en meer families. Te gewelddadige films worden niet meer vertoond.

De verdeler Belga Films vindt de weigering van de cinema's onaanvaardbaar en provocerend. "Het komt neer op een boycot", zegt Johan Schots van Belga, "en het is een slechte zaak voor de Franse cinema". Belga wijst erop dat de filmcommissie de film toelaat voor jongeren onder de zestien.

Niet het geweld lijkt het probleem met Banlieue 13. Maar de migrantenjongeren uit de Brusselse wijken kunnen zich ongetwijfeld meer inleven in het verzet van hun fictieve lotgenoten uit Parijs dan in Amerikaanse personages uit een verre toekomst.

Bron: De Standaard, 26/11/2004

Belachelijk, gewoon pure discriminatie.

avatar van bioscoopzaal
Ik betwijfel inderdaad ook dat een actiefilm rechtstreeks verband houdt met relletjes in de bioscoop. Gastjes die heibel willen maken, doen dat toch wel, ongeacht de film die ze gezien hebben.

En er van tevoren vanuit gaan dat groepen uit een bepaalde wijk er agressiever van zouden worden en andere niet en dan in de ene wijk de film draaien en in de andere bannen is wel erg dictatoriaal beleid imo.

avatar van bioscoopzaal
Ze doen inderdaad alsof Brussel een echt banlieue-wijk is! Er is natuurlijk meer dan genoeg criminaliteit in de stad (en het is in de Heizel vaak onrustig), maar om nou te stellen dat het hier net zo erg is als in sommige buitenwijken van Parijs, is wel heel erg kortzichtig. Zeker nu de film in Frankrijk helemaal geen commotie veroorzaakt in de 'probleemwijken'.

boeiende film, k heb um gekeken als franstalig, verstond er niets van dus kan niet zeggen dat ik hem heb gevolgd, ik wist de grote lijnen en vanwege de free runners en de ruige auto's lukte het me om tot het eind te blijven zitten.
k geef um 3.5 sterren omdat het gewoon ruig was.

avatar van aSMoDeuS
bioscoopzaal schreef:
Onvoorstelbaar wat die kerel allemaal durft.

Die vent is geen stuntman: dit soort springen en doen is een soort van sport. Hoe heet dat nu ook al weer? Er was ook zo'n programma van op Discovery. Van die Fransen die in de UK op allerlei gebouwen gingen rondrennen en doen.

Kan me vergissen, hoor. Misschien is het wel een stuntman die die lui na doet.

avatar van aSMoDeuS
Freerunning, dat is het.

avatar van YuLaw16
Is deze nou in Nederland al te koop

Zag er wel een reclame voor.
Ik bestelde hem via cdwow, maar heb hem nog niet binnen. Kijk eens op www.elcheapo.nl

avatar van james_cameron
Zoveelste tegenvaller uit de stal van Luc Besson. Het karige verhaaltje is gejat van Escape From New York, de drukke montage en het overdreven camerawerk missen hun doel en de grappen en grollen zijn weer echt frans dus behoorlijk flauw. Enige pluspunt zijn een aantal opwindende aktiescenes vol acrobatiek. Helaas niet genoeg om de film te redden.

avatar van Quentin
Release Banlieue 13 dvd, 15-09-05

Best aardig. Verhaaltje weggeplukt van Escape from NY, maar dan in een nieuw en flitsend sousje gestopt (niet onaardig gedaan), uitstekende muziek ook. Tuurlijk valt de film regelmatig terug in de typische genre-clichés, maar écht een storende werking heeft dit nooit.

avatar van Defective
Beter als het gemiddelde actievoer uit amerika, chapeaux voor Besson. Heb me geen moment verveeld bij deze film.

Echt geen slechte franstalige actiefilm.
De snelle akties worden flitsend weergegeven.
Het lijkt soms wel of je ogen te kort hebt, zoveel bewegen de hoofdrolspelers.
Heb de film net gekeken; franstalig met nederlandse subs.
Ik heb me geen moment verveeld en ben er ook niet bij in slaap gevallen.

Wat een stoere actie film!! Eindelijk weer eens iets anders. De stunts in de film zijn echt top en razend snel. Ik was blij verrast. Goed het verhaal is wat eenvoudig, maar de film zelf maakt dat 100% goed.

Leuke actie film! 3*
absoluut waard om te kijken, Idd wat anders dan amerikaanse actie films. DE actie houd goed aan

ik vond het een verrassend goede actie film ,echt lekker .
acteurs zijn top verhaal is leuk en de regisseur heeft het NIET verknalt 4,5*

avatar van Vinco
Goeie actie film,met zeker wat gekke marshall arts stuns!
Er zit ook een lekker ritme in de film vond ik!

Gekocht. Geen ondertiteling, verdomme.

Ramon K
Je zou toch zeggen dat een dvdfreak zoals jij dat vantevoren eerst checked.
Leek!