Banlieue 13 (2004)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pierre Morel
met David Belle, Cyril Raffaelli en Tony D'Amario

Parijs, 2010. Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts en een kei in undercoverwerk. Op een dag krijgt hij de zwaarste klus van zijn carrière aangeboden: hij moet in een agressieve en levensgevaarlijke straatbende infiltreren om te achterhalen waar de leden een krachtige bom bewaren, die de hele stad in de as zou kunnen leggen.

Ik zag hier dat de Franse DVD engelse ondertiteling zou hebben. Ik ging er van uit dat ik die dan bij (het engelse) CDwow zou krijgen. Geen idee of de info niet klopte of dat ik een andere versie heb.

Mijn God..! Dit is een van mijn favorieten..! Wat een akties soms zeg..! Alleen jammer dat hij zo onbekend is..! Hij verdient veel meer aandacht, dit is voor de aktie liefhebbers zeker een aanrader..!

avatar van koiboy
Nou heb wel genoten van deze film. Wat gaat het allemaal snel en soepel. Leuke droge humor. keiharde actie. voor het verhaal moet je het niet doen aleen als je van leuke actie films houd.

avatar van HiLL
Hele goede onderhoude Franse actiefilm. Fantastische special effects, matig verhaal dat wel maar absoluut een aanrader. Die 2 gasten zijn echt zeer cool en een lekker wijfie!

avatar van luuk1988
woow strakke film man teering jantje! 4 sterren ... leek wel op free run wat ze daar allemaal deden

avatar van Quentin
luuk1988 schreef:

avatar van luuk1988
niet mee eens quitin?

avatar van raymon
gisteren gezien, heel vet! Echt goed camera werk, te gekke stunt, hier en daar wat nep, maar maakt niet uit, heel vet moet je zien. En top dat hij uit frankrijk komt!

leek haast ballet man! dit is geen vechtfilm meer, dit is kunst! 4!

Erg coole actiefilm inderdaad. Deed me denken aan Time & Tide, maar zoals ik op de vorige pagina zei, ook Ong-Bak was niet ver weg.

Echt geweldige intro. Lekker dynamisch, veel geklooi, lekker muziekje, en die stunts . Geweldige verstand op 0 actie, die Heat van deze middag totaal wegblies. Dit doet me eerder denken aan een moderne Woo, maar dan wel een pak hipper.

Hoop fijne weirdos bij elkaar, dom verhaal, maar snel genoeg, met de nodige dosis humor en lekker flitsende actie. Echt een ideaal tussendoortje, dat echt geen seconde verveelt, of je moest natuurlijk wat hebben tegen dat drukke actiegedoe. Jammer dat films als deze vaak (te) laag gequoteerd worden hier. Beetje moeilijk om deftige films in dit genre te vinden. Dat aangekondigd half sterretje mag er bij Heat nu al af. Deze krijgt een stevige 4*. Snel, ruig en hip. Ideaal tijdverdrijf.

hele lekkere actiefilm! verhaal valt een beetje tegen, maar dat freerunning of wel le parkour ziet er echt gaaf uit en maakt een hele hoop goed. dat is ook niet gek, want die David Belle is een van de oprichters ervan. hierdoor blijft de film in een sneltreinvaart doorgaan. echt top! 4*

Aanraader, superactie, verveeld geen seconde.
Met de recente problemen in Frankrijk zeer actueel.

Onderhond schreef:
Dat aangekondigd half sterretje mag er bij Heat nu al af.
Enige vergelijking met Heat is me echt volledig ontgaan, maar goed. Verder wel een grappig, hersenloos actiefilmpje, dit.

Beiden zijn actiefilms. Deze goed, Heat minder. Hier weet men bijvoorbeeld een loos verhaal niet serieus te nemen. Voordeel

Dit is een film puur gericht op actiescenes, Heat is een misdaaddrama. Volledig onvergelijkbaar imo.

Niet zozeer. Ik zag Heat die middag. Toen dacht ik "lange film, nogal saai verhaal, maar ach, de actie was wel leuk, met die shootouts enzo". s Avonds zag ik deze, en dacht "fuck de actie in Heat", waardoor ik dat halve extra punt bij Heat er maar weer afgehaald heb. En dus gebeurde het.

Als je puur en alleen naar de actie-scenes zou kijken, zou dat misschien logisch zijn ja. helaas.

Ondanks het vele vechten een hele geslaagde film.
Goed verhaal en leuke scenes!

avatar van SSeagal
Lekkere vlotte vermakelijke actiefilm, prima tussendoortje! ***

Davidian
Als Pourkour liefhebber vindt ik dit geweldig natuurlijk, verhaal wel een beetje 13 in een dozijn maar dat mag niet boeien, gewoon een gave film
3.5

avatar van sinterklaas
Misschien werden die parijze jongeren in november wel agressief door deze film.

Hi-Tek
Ik was echt benieuwd naar deze film omdat David Belle hier in zo spelen.
Bij hem ligt gewoon de roots van deze sport en toen ik Yamakasi ging kijken wilden ik meer weten over le Parkour.
Ik ging me verdiepen in de sport en na het zien van de documentaires Jump Londen en Jump Britain begon ik ook met free-running.

Helaas viel deze film me een beetje tegen .
Misschien dat ik er te veel van verachten, maar ik vond het al jammer dat de film (misschien kon ik dat wel verwachten naar het lezen van de recencies) niet zozeer over het free-running zelf gaat.

Verder vond ik het allemaal een beetje over de top en vooral al die getunede auto's verschillende bende's etc.
De actie (het free-running dan) was wel aardig om te zien maar de rest van actie vondt ik om sommige momenten zelfs saai aan het worden.

Het was gewoon leuk dan David Belle erin zit en hij voor een aantal goede stunts zorgen maar het verhaal is gewoon te matig 2.0 sterren.

ik vond het een hele goede film met veel actie, goed gefilmt en een sterke soundtrack

avatar van Jonkster
Actie, actie en en nog wat actie. Stunts, schieten, vechten en achtervolgingen zijn allemaal van de partij. Met wat hippe muziekjes eronder raast de film lekker door. Topvermaak.

avatar van YuLaw16
Wow, dit was pas een gave film. Maar echt jammer dat ze zoveel hebben gerommeld aan het editen van de stunts. Dit kwam op mij heel hollywood-achtig op me over. Verder is deze film de ideale tijdsverdrijf. Ik geef het een 3.5

Shit! En nu bedenk ik me, dat ik Yamakasi nooit had moeten verkopen!

avatar van Daser
Hele leuke actiefilm, de gevechten waren ook een lust voor het oog. Soundtrack was ook sterk... Enige minpunt is dat het af en toe op een clip leek.

heb net gekeken lekkere actie film om naar te kijken
Vooral het freerunnen

avatar van boerenpummel
Zeker een hele aardige actiefilm die enigszins lijkt op Carpenter's Escape from NY, maar dan met iets andere stunts .

De Escape from NY-variant vond ik een van de betere actiefilms van de afgelopen paar jaar. Muziek was wel lekker, maar de plaatsing en de dramatische werking was niet overal even goed.
Prima vermaak. ****