Banlieue 13 - Ultimatum (2009)

Alternatieve titels: District 13 - Ultimatum | B13-U

Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Patrick Alessandrin
met Cyril Raffaelli, David Belle en Daniel Duval

Banlieue 13, vier jaar later. De regering is veranderd, maar de rest niet. De muur die zorgt voor isolatie, hoger en groter dan ooit, is verspreid over de getto's en bendes hebben hun invloed uitgebreid. De zaken zijn nu verdeeld over vijf verschillende etnische buurten, allen met een eigen krachtige leider. Meer dan ooit vastbesloten om de problemen 'op te lossen', gooit de geheime dienst olie op het vuur. Damien en Leito vormen opnieuw een team met als doel de stad van chaos te redden.

avatar van Jawaddedadde
Typisch vehikel uit de Luc Besson-stal met hippe opzwepende muziek en de meest onmogelijke actiescènes.

Wist niet dat dit kennelijk een sequel is (heb de eerste film niet gezien), maar dat stoorde niet.

Vlot filmpje verder, met twee hoofdacteurs die ware acrobaten zijn.

Leuke en onderhoudende Franse actiefilm.
Je moet je van het scenario niet echt te veel voorstellen, gewoon verstand op nul en genieten van de prima actie en de subtiele humor tussendoor.
Goede film voor anderhalf uurtje pret.

avatar van FillumGek
Tof vervolg die iets minder is als het origineel, maar voor een sequel zeker weten bovenmaats. Het is vooral het achtergrondverhaaltje dat ik wat zwakker vond en de bad guys die gewoon een pak minder stoer zijn.

Luc Besson heeft wederom meegewerkt aan het scenario en gelukkig betekent dat anderhalf uur lang vlotte actie met opzwepende muziek. Tomaso schudt weer een aantal heerlijk, harde moves uit zijn mouwen en Leïto rent zich ook weer de pleuris over de daken. Dat parkour blijft toch wel erg vet, een dergelijke scene kan niet lang genoeg duren.

Verder qua feeling bijna een kopie van het origineel. Het is bijna onmogelijk om hier niet van te genieten als het eerste deel je wel kon bekoren. Op naar een vervolg!

Compleet onrealistisch, maar verdomd knap gemaakt en onderhoudend van begin tot einde. Aanrader!

Het einde is echt te belachelijk voor woorden, het maakt de hele film en het hele script onwijs belachelijk.. Met z'n allen vechten/strijden ze de hele tijd ervoor dat B13 niet word vernietigd en opnieuw gebouwd.. maar dan aan het eind zeggen alle leiders van B13 'herbouw het en vernietig het'.. Dit slaat echt helemaal nergens op.

Waarom ben ik de enige die die dit raar vind?? :s

2,5 sterren dan nog voor het vermaak..

avatar van DeWolff
Ik vind het een hele vermakelijk film, die gemakkelijk wegkijkt. Goede actie scene's afgewisseld met free-running en hele lekkere muziek, Frans-talige hip hop die goed bij de film past.

Verhaal is een tikje dunnetjes, maar vind ik niet echt storend. Het einde komt enigzins raar over maar past juist heel goed bij het begin waar Leto aangeeft zich niet bij de muren om de ghetto;'s neer te leggen en meteen begint er één op te blazen waarmee de free-running gelijk begint.

De 5 wijken/ghetto's zijn zo stereotype dat het wel een gevangenis film lijkt (de wijken zijn ook bijna een gevangenis trouwens). Maar ja het is ook weer een referentie aan de wereldbevolking zelf natuurlijk. De aziaten, moslims, zwarten, cowboys en de skinheads. Dan heb je natuurlijk de politie als tegenhanger/gebonden figurant en de geheime dienst die eigenlijk bepaalt wat er in het land gebeurt en een vrijkaart heeft om te doen wat het wil.

Las zojuist (hier) dat dit een opvolger is en net iets minder dus verheug me op de eerste. Ondanks dat ik niet zo vd Franse film hou vond ik hem reuze mee vallen en kijkt lekker weg. Sterker nog, ik had nog drie kwarter over voordat ik moest werken en heb 'm gelijk weer opgezet.

avatar van filmfreak 101
Een waardige opvolger van het origineel! Acteerwerk ok, actiescenes ok, special effects ok, verhaal matig maar is ook niet echt nodig....... Even goed als het origineel maar soms had ik wel het gevoel dat ik naar een herhaling van deel 1 zat te kijken. Het begint met een korte inleiding:hetzelfde, achtervolgingscene, hetzelfde en heel de opbouw van het verhaal was eigenlijk van de zelfde soort toch een 3* waard

avatar van Djumbo
Best wel leuk om naar te kijken. Snel, soms grappig, veel actie....

Opzich vermakelijke en hele lekkere vlotte actie film,
alleen miste ik toch wel een beetje diepgang...
Vooral bij het begin had ik erg van, huh wat gebeurd er...
Pas halferwege de film begon ik verhaal te snappen... en dan word de film gelijk een stuk vetter en ga je ook op inde actie!
Verder prima acteer werk, en heeeeerlijke actie.. maar vanwege de gemiste diepgang en het begin toch 3*

avatar van hutsekluts
Cinematorgrafisch lekker origineel. Verhaal is dunnetjes maar de vaart zit er lekker in.

ipman-99
"-'Banlieue 13 - Ultimatum' aka 'District 13'." ... " !!!

Heerlijke genre-film (Sequel) !!! 'District 13' gaat verder waar het waanzinnige eerste deel ophield. David Belle en Cyrill Raffaelli (de parkour artiesten) zijn terug in hun rollen van Leito en Damien. Geweldige actie scènes met heerlijke free-running en geweldige Franse opzwepende hip hop muziek. De vaart is heerlijk snel en zit vol adrenaline momenten !!!

Aardige film waarin een deel van Parijs nog steeds omgeven is door een hoge muur om zo het gespuis te isoleren. Waarbij de voorloper een frisse actiefilm opleverde is dat hier iets minder het geval (ook omdat het spring- en klimwerk wat minder in beeld komt). Desalniettemin nog zeker wel vermakelijk en de actie-scenes zien er wel weer goed uit.

avatar van Brabants
Dit sequel is wederom vrij aardig, maar niet zo pakkend als de eerste film. Dit tweede deel probeert er wat meer verhaal in te brengen, wat duidelijk ten koste gaat van de stijl. Waarin deel een zijn kracht en eenvoud kent door de Aartsdeugniet voornamelijk in district 13 te houden, is deze in het tweede deel buiten district 13 te vinden. Hierdoor zijn alle stijlelementen zoals dubieuze figuren, bolides en het parkour in mindere maten vertegenwoordigd. Hier zat hem nu juist de kracht van de film in, omdat die een bepaalde sfeer creëerde. De eerste vijf minuten suggereren dat het wederom een topper ging worden, maar daarna werd het helaas al gauw niet meer dan wat ik hierboven beschreven heb.

avatar van leatherhead
Net wat minder dan zijn voorganger, maar niettemin leuk.

Op zich volgt deze sequel hetzelfde recept als zijn voorganger; het arme district 13 dreigt wederom slachtoffer te worden van politieke intriges, en onze twee acrobatische protagonisten zijn weer van de partij om deze snode plannetjes te ondermijnen. Gaat dit ze lukken? Natúúrlijk lukt het ze. Waarna - als kers op de taart - de grootste snoodaard onder het corrupte gespuis nog even persoonlijk een loer gedraaid wordt. Niks nieuws onder de zon dus, is ook niet erg verder.

Want de actie is spectaculair genoeg, hoewel net een treetje lager dan de actie in deel één. Echter zag Alessandrin er kennelijk noodzaak bij om net wat teveel aandacht te spenderen aan een in feite flinterdun verhaaltje. Je hoeft geen connaisseur te zijn om in te zien dat het plotje pure kwats is, dus waarom er relatief gezien nog zoveel tijd naar uitgaat?

Maar verder een uiterst vermakelijk actievehikel. De dynamische knokpartijtjes en free-run sessies waren wederom genieten. Voor een eventueel derde deel ben ik zeker te porren. 3,0*.

avatar van misterdhdh
Deze film kon mij toch niet volledig overtuigen. Het eerste deel vond ik echt goed, deze toch wat minder. Het verhaal stelt echt niet veel voor, de uitwerking is degelijk maar lijkt wel een herhaling van het vorige deel. De soms iets overdreven actiescenes zijn wel nog altijd leuk om naar te kijken, maar voor mij ontbreekt het verhaal toch wat. De Franse Hiphop muziek vind ik geweldig net zoals de leuke locaties. Het acteerwerk was degelijk, maar vond ik niet zo belangrijk bij deze film. Het einde vond ik dan weer bizar en niet goed genoeg, opeens komen ze direct tot een akkoord en de film is gedaan. De 5 bendeleiders samen zien is dan weer leuk en de leiders zien er goed uit , maar daar wordt misschien wat te weinig meegedaan. Weinig vernieuwend filmpje, leuk tussendoortje maar weinig overtuigend. Al is hij natuurlijk niet zo slecht, maar of dit een aanrader is dat weet ik niet. Misschien had ik te hoge verwachtingen na het eerste deel.
3/5
***

Gewoon aardig actiefilmpje met erg goede vechtscenes. Verhaal is standaard.

avatar van Phantasm
Prima onderhoudende aktiefilm die lekker wegkijkt.