Katyn (2007)

Polen
Oorlog / Drama

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Magdalena Cielecka, Agnieszka Glinska en Maja Komorowska

Enkele maanden na de invasie van de Nazi's in Polen in 1939 werden zo'n 15.000 Poolse krijgsgevangenen vermoord door de Sovjet geheime dienst in een Westelijk gebied van de Sovjet-Unie. De Nazi's ontdekten de massagraven in 1943 tijdens hun tocht door Rusland en wezen onmiddellijk naar de Sovjets, maar die gaven de schuld weer aan de Nazi's. De Geallieerden besloten ondertussen hun ogen te sluiten voor het hele geval. Het verhaal van deze film volgt in het bijzonder de achtergebleven vrouwen en familie van de slachtoffers, die decennialang in onzekerheid bleven over wat het lot van hun geliefden is geweest.

avatar van Noud
Naar aanleiding van een geschiedenisboek over de Katyn taferelen, heb ik deze film maar eens gekeken. Want ik had hier nog weinig over gehoord.

Is een mooie aangrijpende film maar duurt net iets te lang. En "oef" gelukkig Polen spreken Pools en en 'Russen spreken Russisch'.
Wat er mooi aan deze film is, is dat de film uit 3 delen bestaat. Voor, tijdens en na Katyn.
Wat propaganda toch mensen op een dwaalspoor kunnen zetten.
Vreselijk om te zien hoe het na 45' er nog aan toe ging. Wil je heldhaftig zijn, dan word je nog door je vrienden verraadden. Het is onduidelijk waarom enkele zwart wit beelden die toen zijn gemaakt hierin zijn verwerkt. Misschien dat dit nog de laatste beelden restanten waren
Nu de moorden is erkend vraag ik mij af, of er heden ook dingen boven water komen zoals 11/9 ed.
Kan iemand uitleggen. Waarom verschillende documenten geheimkijk werden bewaard en niet vernietigd?

Bijzondere film, waarin het laatste kwartier spectaculair en zeer heftig is verfilmd. Dit is zo schokkend verfilmd, dat zie je maar weinig op deze wijze. Het verhaal zelf is wel redelijk, maar ik was regelmatig de kluts kwijt, wie nou eigenlijk wie is. De verhaallijnen van verschillende hoofdrolspelers lopen door elkaar heen en ik wist op een gegeven moment niet meer wie bijvoorbeeld bij wie hoorde.

Iets teveel verhaallijnen en hoofdpersonen. Indrukwekkend slot.

Sterke film over het schokkend Katyn-oorlogsdrama.
Naast beelden van terechtstellingen, ook veel aandacht voor het leed van de Poolse burgerbevolking.
Archiefbeelden sprekend ingelast.
Sterke vertolkingen doorheen meerdere aangrijpende scènes.

avatar van Odie
Vooral het laatste kwartier is gruwelijk. Verder vond ik de film langdradig. Had een betere film ingezeten. Maar het gegeven Katyn is zeer boeiend. Al met al blij dat ik em wel gezien heb, maar geen goede film

Sterke film, hoewel er teveel lijnen in zitten
Het laatste stuk is erg indrukwekkend

avatar van Alathir
Een beetje een langdradige film doordat er teveel verhaallijnen in zitten. Beter inzetten op 1 verhaallijn en deze sterk neerzetten zoals in bijvoorbeeld The Pianist. Het einde is zeer heftig. Zelden zo'n einde gezien. Jammer genoeg is het niet omdat het einde (laatste 10 minuten) 5 sterren waard is dat de rest van de film dit ook waard is. Soundtrack is prima.