• 8.293.840 stemmen

Geregisseerd door: Mike Leigh

Met onder meer: Sally Hawkins, Eddie Marsan en Alexis Zegerman

Releasedatum: 15 mei 2008

Plot Happy-Go-Lucky

Poppy is een schooljuf in Noord-Londen. Haar leven lijkt op sommige momenten wat gecompliceerd, maar Poppy bekijkt alles van de zonnige kant. En zo is ze niet alleen het stralende middelpunt van iedere situatie, maar ook een bron van vrolijkheid voor alle mensen die ze tegen komt. Als haar fiets gestolen wordt, vindt ze het vooral jammer dat ze geen afscheid heeft kunnen nemen. Als ze dan maar besluit rijlessen te nemen, vindt ze in haar rij-instructeur Scott haar volledige tegenpool. Altijd open voor nieuwe dingen begint ze volledig impulsief ook maar aan een flamenco-cursus. Ondertussen krijgt ze te maken met een leerling die thuis mishandeld lijkt te worden. Dit zorgt allerminst voor donkere wolken boven haar hoofd.

imageimageimage

avatar van Robi

Robi

• 1912 berichten

Tsjonge wat is ze druk en vermoeiend. Maar je gaat toch van haar houden gedurende de film. En hoe krijgt die Mike Leigh het toch iedere keer weer voor elkaar. Voor de zoveelste keer heb ik hier naar een heel mooi alledaags portret van een persoon zitten kijken. Het thema met de rijinstructeur is ook erg Mike Leigh en ook weer erg mooi. Hoe krijgt hij die acteurs iedere keer weer zo ver om ze zo mooi te laten acteren. Het enige minpuntje is dat alle Mike Leigh films wel erg op elkaar lijken. Ook al zijn ze bijna allemaal mooi. Het is net Philip Glass.

avatar van Robi

Robi

• 1912 berichten

AC1 schreef:

Filmisch gezien, de vreemste scène uit de film (het had bijna iets surrealistisch, alsof het ook een droom kon zijn) en daarom de reden waarom ik het zo goed vond. Het is eigenlijk heel moeilijk om zoiets goed te doen. En toch is het op z'n plaats in deze film. Als er iemand een connectie kan maken met een duidelijk geestelijk gestoorde man, dan is het Poppy wel want ze zit zelf in haar eigen wereld. Scènes zoals de Flamenco danslessen zal ik graag vergeten maar het bizarre en toch intimistische moment met de zwerver zal ik nog een tijdje herinneren.

Deze scene past uitstekend in de film. Het geeft aan dat Poppy erg betrokken is bij iedereen. In haar eigen positivisme wil ze de hele wereld redden, zonder dat ze beseft waar ze mee bezig is. En dat wordt in deze enge nachtscene in een vreemde omgeving en met een psychiatrische zwerver heel mooi duidelijk gemaakt. Erg knap om dit te verzinnen !
De laatste scene met de "enge" rijinstructeur is ook erg vergelijkbaar met deze scene. De meeste vrouwen hadden al lang een andere rijinstructeur genomen. En die zouden denk ik ook geen medelijden met hem gehad hebben.

narva77 schreef:

Inderdaad, een stuk realistischer en rauwer dan "Amélie", en daardoor misschien ook wat acceptabeler, qua realisme dan, niet qua romantiek en dromerigheid.

Over Amélie: in hoeverre moet een sprookje realistisch (of rauw) zijn? Punt is om geloofwaardig te blijven en daar slaagt Amélie in met verve.

Vandaag gooi ik Happy-Go-Lucky er maar in. Heb wel zin in iets luchtigs.

rep_robert schreef:

het is inderdaad een erg over de top vrolijke vrouw, soms iets te vrolijk en misschien ook kinderachtig?

Haar infantiele, vrolijke en irritante gedrag onderscheidt haar juist van overige volwassenen en komt voort uit het gegeven dat ze zichzelf niet kan zijn, omdat ze continue aan de ander denkt. Vandaar altijd maar oppervlakkig blijven, door iedere zin met een grap te beëindigen, en vrolijk te zijn - vergetende dat dit voor anderen, zichzelf en de filmkijker enorm vermoeiend kan zijn. Vooral haar inademend lachje na iedere zin is enorm hinderlijk.

Ondanks het ontbreken van een verhaal, verveelt Happy-Go-Lucky amper, al had-ie wel wat korter mogen duren.

De rijlesscènes zijn stuk voor stuk geestig, met een Marsan in vorm, maar de scène die er voor mij uitspringt is die met de zwerver. Verfrissend en ontroerend. Film begint (ergens in het begin) sowieso goed met de discoscène, waarin ze los gaan op Pulp.

Leigh houdt het vrij subtiel, ondanks de onstuimige hoofdrolspeelster, en eindigt ook zo.

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

Enraha!

avatar van mikey

mikey

Ik snap niet hoe Leigh haar spel zo heeft kunnen regisseren (of accepteren?). Na 1 dag filmen, snap je toch wel dat dit de verkeerde kant opgaat? Verschrikkelijk. En het erge is: ze zit in elke scene!?!?

avatar van Lof78

Lof78

Geweldig! die zwartkijkende en overstuur-lijkende rij-instructeur...... ennu, als er een paar rij-intructeurs de film ook hebben gezien, die zitten volgens mij allemaal - ENREHA- maandag te verkondigen! hahaha.... en ach ja dat meisje weet haar rol ook lekker irritant te vertolken!

**/ sterren

avatar van ILDIB

ILDIB

ENRAHA!!

Eigenlijk zijn alleen de scenes met Marsan goed, maar die zijn dan ook wel meteen geweldig goed.. Voor het overige een hoop damespret die ik minder vond.

ILDIB schreef:

Eigenlijk zijn alleen de scenes met Marsan goed.

En die scène met die zwerver dan? Die steekt er ruimschoots bovenuit.

BBarbie

Ik ben een liefhebber van Mike Leigh-films, maar hier gaat hij toch de mist in. Ik realiseer me dat het eindeloos lacherig gedrag van Sally Hawkins ongeacht de situatie het hoofdthema is van deze film, maar op d'n duur begon dat toch aardig te irriteren. Ik heb zo'n personage nog nooit meegemaakt. Nou vooruit..., misschien Mark Rutte.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

BBarbie schreef:

Nou vooruit..., misschien Mark Rutte.

Kan me trouwens heel goed voorstellen dat het overmatig positieve gedrag van Poppy menig tenen doet krommen. Voor mij was het ook een beetje too much af en toe...

AC1

Was het dat dan niet de bedoeling dat haar overdreven opgewektheid ergerlijk was? De enige die haar konden dulden was dat oude koppel. De rij-instructeur verpersoonlijkte de stem van het publiek.

BBarbie

Dat denk ik ook. Het is binnen de werken van Mike Leigh wel een buitenbeetje.

AC1 schreef:

De rij-instructeur verpersoonlijkte de stem van het publiek.

Alleen in het begin ergerde de rij-instructeur zich aan haar gedrag. Maar al gauw kreeg hij gevoelens voor haar en raakte vervolgens enorm gefrustreerd omdat ze zijn gevoelens niet beantwoordde.

Dus ik denk niet dat je helemaal gelijk hebt.

AC1

Hoe die ergernis kon veranderen in liefde begrijp ik ook niet. Misschien was het gewoon lust. Misschien was het de enige relatie met een vrouw die hij had. Beter iets dan helemaal niets. Ik werk er nog aan. Een tweede kijkbeurt zal meer helderheid brengen. Ik geloof wel dat de rij-instructeur de stem vertegenwoordigde van een heleboel kijkers.

• 2081 stemmen

Lust was het niet, omdat de teleurstelling van z'n gezicht droop. Al begrijp ik dat je ook teleurgesteld bent als je er niet op mag.

Die stem is niet nodig, daar het enorm obvious is dat Poppy irriteert. Ik ben het namelijk wel met je eens dat het de bedoeling van de makers was dat ze zo ergerlijk is.

Enkel in het begin laat de rij-instructeur merken dat hij zich ergert aan Poppy. Maar aan z'n korte lontje te zien, ergert hij zich aan iedere leerling. De film laat juist zien dat Poppy - irritant als hel - door al haar uitgekotste sympathie zijn hart weet te veroveren.

Nicolage Rico schreef:

Ik dacht dat het veel langer duurde. Dus volgens jou is hij al vlug bekeerd tot het Poppy-isme en vindt hij haar overdreven goedgeluimdheid niet meer ergerlijk? "Enkel in het begin" is niet wat ik me herinner. Als alle karakters haar zo fantastisch vinden, begrijp ik ook niet hoe het dan zo 'obvious' is dat we ons moeten moeten ergeren aan Poppy. Of begrijp ik je nu verkeerd?

avatar van locomotion

locomotion

Een zoals altijd (mij) betoverende Sally Hawkins. Hier komen haar veelzijdige talent en klasse volkomen tot hun recht. Driewerf chapeau!

En een heerlijke prent. Sinds Amélie heb ik niet meer zo gelachen om een film, al zou je om sommige hilarische scènes net zo makkelijk kunnen janken.

Nog nooit heb ik een film in zo’n korte tijd zo vaak herzien. Om antwoorden te vinden op vragen die bleven nagalmen. En „believe you me”, na iedere herziening wordt ’ie mooier.

Poppy is een op het oog lichtzinnige, domme gans, die graag door iedereen aardig gevonden wil worden. Maar onder dat fleurige verfje schuilen een hoogontwikkelde sensitiviteit en een immens groot hart.

Haar vrolijkheid is ook wel ’a way to get by’. Dat zie je bijvoorbeeld als ze lachend zegt: „That makes me só angry!”

Waarschijnlijk is Poppy de enige ooit die interesse heeft getoond in Scott (fenomenaal neergezet door beroepsantagonist Eddie Marsan). Door vragen te stellen — aanvankelijk in het algemeen; na z’n complottheorie-oraties meer gericht — blijkt ze hem intuïtief te doorgronden (zoals ook haar leerlingetje, en de psychoot). Als Scott dan gevoelens voor Poppy gaat koesteren die ze niet beantwoorden kan, moet ze hem dumpen. Uit zelfbescherming, maar ook om hem van zijn ijdele hoop te verlossen. Oprecht aangedaan zegt ze: „I’m sorry if I upset you, Scott. I wish I could make you happy.”

Een schier onopvallend moment: als de zwangere Helen compleet onbillijk over de rooie gaat zegt Suzy: „Pathetic”, Poppy: „Súzy!”, Suzy: „Sorry.”
Poppy veracht of veroordeelt niemand. Ze probeert veeleer drijfveren en achtergronden te peilen.

avatar van locomotion

locomotion

En als bonus heb ik me een kriek gelachen om al die ontstichte marginalia hier ...

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Potdikkie, al vanaf minuut één had ik een intense hekel aan Sally Hawkins. Ze speelt Poppy, de naïeve leerkracht die alleen maar vrolijk in het leven kan staan en verwacht dat de buitenwereld ook haar infantiele grapjes leuk vindt. Nee dus, niet iedereen heeft behoefte daar aan en wil ook wel eens graag met rust gelaten worden, zeker na herhaaldelijke aandachtstrekkerij van haar. Ik word heel erg kriebelig van dit soort mensen en zodoende werd deze film ook niet bepaald een succes .

De film is dus voornamelijk een karakterschets van Poppy en de intereactie van haar met anderen. Daarbuiten liet Happy-Go-Lucky weinig zien en eigenlijk gebeurt er ook niet veel bijzonder. De enige persoon die enigzins op mijn sympathie kon rekenen was een norse auto-instructeur die helemaal wild wordt van Poppy's gedrag. Jammer alleen dat ie geportreteerd moest worden met PVV-standpunten en andere bizarre denkbeelden.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11963 berichten

Vond het erg aangenaam, eigenlijk qua alles. De scènes met de zwerver, de danslerares en ALLE scènes met de rij-instructeur (en eigenlijk nog wel meer momenten) zijn geweldig. 4 sterren.

avatar van Capablanca

Capablanca

Oké, de hoofdrolspeelster is een tikkeltje vermoeiend, maar verder toch wel een vermakelijke film.

avatar van Movsin

Movsin

Af en toe wel karikaturaal maar toch ontwapenend sympathiek met een heel bijzondere Sally Hawkins. Ook Eddie Marson als de nukkige auto-instructeur en Samuel Roukin als de boy-friend zijn uitstekend.

Poppy is echter de centrale figuur die ervaart dat niet éénieder lachend door het leven stapt. Zij wel, want als haar fiets wordt gestolen beklaagt ze zich alleen maar op het feit dat ze zelfs geen afscheid heeft kunnen nemen.

Sally Hawkins, een actrice die ondertussen bewezen heeft heel wat in haar mars te hebben.