Banlieue 13 (2004)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pierre Morel
met David Belle, Cyril Raffaelli en Tony D'Amario

Parijs, 2010. Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts en een kei in undercoverwerk. Op een dag krijgt hij de zwaarste klus van zijn carrière aangeboden: hij moet in een agressieve en levensgevaarlijke straatbende infiltreren om te achterhalen waar de leden een krachtige bom bewaren, die de hele stad in de as zou kunnen leggen.

avatar van james_cameron
Zoveelste tegenvaller uit de stal van Luc Besson. Het karige verhaaltje is gejat van Escape From New York, de drukke montage en het overdreven camerawerk missen hun doel en de grappen en grollen zijn weer echt frans dus behoorlijk flauw. Enige pluspunt zijn een aantal opwindende aktiescenes vol acrobatiek. Helaas niet genoeg om de film te redden.

Best aardig. Verhaaltje weggeplukt van Escape from NY, maar dan in een nieuw en flitsend sousje gestopt (niet onaardig gedaan), uitstekende muziek ook. Tuurlijk valt de film regelmatig terug in de typische genre-clichés, maar écht een storende werking heeft dit nooit.

Erg coole actiefilm inderdaad. Deed me denken aan Time & Tide, maar zoals ik op de vorige pagina zei, ook Ong-Bak was niet ver weg.

Echt geweldige intro. Lekker dynamisch, veel geklooi, lekker muziekje, en die stunts . Geweldige verstand op 0 actie, die Heat van deze middag totaal wegblies. Dit doet me eerder denken aan een moderne Woo, maar dan wel een pak hipper.

Hoop fijne weirdos bij elkaar, dom verhaal, maar snel genoeg, met de nodige dosis humor en lekker flitsende actie. Echt een ideaal tussendoortje, dat echt geen seconde verveelt, of je moest natuurlijk wat hebben tegen dat drukke actiegedoe. Jammer dat films als deze vaak (te) laag gequoteerd worden hier. Beetje moeilijk om deftige films in dit genre te vinden. Dat aangekondigd half sterretje mag er bij Heat nu al af. Deze krijgt een stevige 4*. Snel, ruig en hip. Ideaal tijdverdrijf.

avatar van Quentin
Uitstekend gemaakte genrefilm, waarbij flink naar EFNY is gekeken. Alleen jammer van het flauwe einde. 3,5*

avatar van sinterklaas
Gisteravond gekeken. Maar von het wel jammer dat ie maar 80 minuten duurde (veelste kort) er had gewoon veel meer in gekund en die dany(lola) had gewoon een veel grotere rol mogen krijgen en ze hebben het de laatste kwartier pas over de BOM. Wel opwindend datdie lola tussen allemaal mannen vanonder haar rok haar slipje uittrekt en in een mond propt van een spierbundel

Maar voor de decors, vecht en actie scenens en voor dany heeft ie wel een 3,5 verdiend

avatar van Knisper
Dit is gewoon hoe een actiefilm eruit hoort te zien. Mooie moves en lekker langgerekte actiescenes. Voelt toch allemaal wat frisser en orgineler aan dav veel van de genregenoten in Amerika. Ook is de setting geweldig gevonden. Zonder dat de film echt politiek wordt, zet het toch het probleem van de achterwijken op de kaart en speelt zo wel commercieel slim in op de doelgroep. Ik kan me voorstellen dat veel Fransen hier heel enthousiast over waren. Ik geef deze film net het voordel van de twijfel, 4*.

avatar van maxcomthrilla
Vlotte, overdreven actiefilm die boeit vanaf de geinige optiteling tot het inderdaad iets te brave einde. Het concept heeft natuurlijk het een en ander weg van Escape from New York, maar richt zich nog veel meer op lekker onzinnige actie i.p.v. het wel en wee om de desbetreffende wijk heen. Het verhaal stelt niet veel voor, de actie oogt daarentegen randje explosief. Veel gave jumps, intensieve actie waarbij de cameraman vast wat moeite gehad heeft om alles van zo dichtbij in beeld te brengen. Daarnaast veel stompzinnige, agressieve criminelen met de bijbehorende bergen coke. Alleen verdwijnt alles voor eens niet in de neus, maar wordt dit beeld wat je vaak in gangsterfilms aantreft eens echt belachelijk gemaakt op een grappige manier. Hierbij te denken aan de man die met zijn hoofd in de coke gedompeld wordt of het wegblazen ervan.

Ook nog wat kleine, maar grappige trucjes erin verwerkt. Op een gegeven moment staat er in beeld iets in de trant van: three hours later, waarna een auto komt aangereden en deze de tekst weer wegvaagt door precies daar te parkeren. De soundtrack strookt ook helemaal met de grauwe wijk die we te zien krijgen. Lekker ruig en onbevangen deint hij op de achtergrond mee. Zeer vermakelijk staaltje entertainment. 4*

Meer van dit soort actiefilms graag.
Een van de beste die ik de afgelopen jaren gezien heb.
Twee virtuoze vechters in een film, wat wil je nog meer.
Ook een goed verhaal.

avatar van Tommeh
Inderdaad een gave actiefilm in een prachtige setting. Er heerst een lekker grauw sfeertje en de film zit vol met originele personages en dialogen. Vooral het eerste half uur was briljant met sterke achtervolging- en actiescenes.
Daarna kwam helaas de klad erin. Op een gegeven moment hadden ze alle stoere jumps wel gehad en begonnen ze een beetje in herhaling te vallen. Daarnaast had het moralistische einde ook niet gehoeven van mij.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
B13 is een prettig wegkijkende goede aktie film uit Besson's koker. Prachtige vecht-choreografie, nog prachtiger in beeld gebracht en een heerlijk opzwepend tempo. Een aanrader.

avatar van Observator
Voor een film in dit genre een prima uitgewerkt filmpje.
Vermakelijke actie - gave knok-, jump- en schietpartijen.
Mooi vormgegeven: locaties, camerawerk, speciale effecten - zag er allemaal goed verzorgd uit.
Een eenvoudig, doch voedzaam verhaaltje. Mooi opgebouwd, van het voorstellen van de karakters tot het uiteindelijke verhaal.
Niet helemaal mijn ding, maar wel voldoende.

avatar van Leland Palmer
Geinig, vermakelijk tussendoortje dit. Duidelijk dat de film op één ding leunt; de heerlijke actie, want voor de rest stelt het helemaal niks voor natuurlijk. Alles is erg voorspelbaar en standaard. Van de personages tot het flinterdunne verhaaltje, maar het vermaakt gewoon prima. Leuke vechtpartijtjes, achtervolgingen en het heen en weer springen over verschillende gebouwen. Erg leuk, maar jammergenoeg niet altijd even goed ondersteund door de score. Wel een mooie meid trouwens, die Dany Verissimo. Ook altijd geinig om te zien dat mensen deze film zo geweldig vinden en tegelijkertijd elke Seagal film de grond in durven te boren

Film die fantastische scene's afwisselt met een wel erg moraliserend verhaal. Vooral richting einde slaat de film hier wel flink in door. Gelukkig kan dat de film dan al niet meer de das omdoen. Want vanaf de eerste scene is het meteen raak. Het begint met de erg originele openingscredits en een ongelofelijk coole achtervolging. Echt niet normaal hoe lenig die man is. Jammer genoeg was die scene ook meteen het hoogtepunt van de film wat niet wegneemt dat er later in de film ook nog wel het een en ander te genieten valt. Banlieue 13 is dan ook gewoon een heerlijk verstand op nul filmpje dat richting einde dan wel wat aan kwaliteit inlevert maar toch een dikke voldoende verdient.

avatar van Vinokourov
Een actiefilm die toch een tikkeltje anders is dan de standaard. De parkour-actie is daar voornamelijk debet aan. Het ziet er hip en zowaar zo veel mooier uit dan alleen maar dat pistolengetrek. Het verhaal zelf is flut en nogal belachelijk op het eind.

avatar van s0062423
Hipperdehop!

Banlieue 13 is best een komisch en onderhoudend filmpje, waarbinnen het actiegehalte gedurende de gehele speeltijd zeer hoog blijft. Effectjes en camerabewegingen (vooral tijdens de intro!) leveren fantastisch werk. De muziek doet eveneens z'n ding en voorziet de prent van een extra pittig en hip kantje. Doch vond ik deze niet altijd even geslaagd, maar dat kan ook te wijten zijn aan het feit dat het gewoon niet echt mijn genre is. Het verhaaltje voelde een beetje voorgekauwd aan en de nasmaak was me iets te moraliserend, maar het kon me eigenlijk allemaal niet al te veel schelen. Gewoon verstand op nul zetten en genieten.

avatar van schram101
Prachtig knap staaltje filmwerk. Camera werk is prachtig en ook de actie is zeer goed te pruimen. Lekkere film dus.
Het verhaal raakt eigenlijk kant noch wal maar dat doet er totaal niet toe. Ook de muziek geeft een stoer effect aan deze film!

avatar van ®Tc
Geweldig z'n non-stop actie.

De kogels vliegen in het rond, de matrial-art is er (blijkbaar moet je daar niet voor vanuit het verre oosten komen) en visueel is de film ijzersterk. De openingsscène is gewoon topniveau met het parcourlopen en hoe de camera alles registreert Vooral voor het vertraagt afspelen van kogels heb ik een zwak.

Dan gaat de film van de ene topscène in de andere. Nieuw personage en nieuwe scène in het casino en terug naar het Banlieue, opnieuw hetzelfde op de boterham: Sterke actie en top op visueel gebied.

Jammer dat het verhaaltje wat mager is maar ja het is een actiefilm voor iets.

****

avatar van Spetie
Leuke vermakelijke film, met sterke, vlotte actiescenes, die mooi in beeld gebracht worden en waarbij op een originele manier gebruik wordt gemaakt om snelheid te maken door zaken te gebruiken die men tegenkomt.

Visueel ziet de film er prima uit, met een aardige futuristische aankleding, ondersteund door prima muziek. Het tempo van de film is verder lekker hoog en in heb me eigenlijk geen moment verveelt.

Verder moet je de film niet al te serieus nemen, dan is een leuke avond wel gegarandeerd vermoed ik.

avatar van Baggerman
Ontzettend gave actiefilm, waarbij het gebouw-geklim ('kweetniet hoe dat eigenlijk heet) echt een meerwaarde in de film heeft. Ik vind deze film in zijn genre echt een topper.

De gevechten en stunts zijn schitterend in beeld gebracht en zien er geloofwaardig genoeg uit. Ik was wel bang voor het acteerwerk, maar ook dat is okay.

Enige minpuntjes zijn voor mij het matige plot en de muziek, die ik als ouwe lul storend vond (maar die passend is!).

avatar van DonOswaldo
Een van de betere actiefilms

Plot is niet te ingewikkeld, doch vermakelijk. Heerlijke scenes, heerlijke shots. Je moet bij deze actiefilm niet hopen op zinderende effecten e.d., maar wat leuke freerunning acties en een mooie choreografie mag je zeker verwachten

Acteerwerk is ook dik in orde, en ook qua 'appearance' niet veel op de cast aan te merken.

Top actiefilmpje!

avatar van Insignificance
Aardige actie film die qua plot niet veel om het lijf heeft en bij tijd en wijle zelfs een beetje leeghoofdig aanvoelt. De actie kan er zeker mee door en is volop aanwezig, maar dat is het dan ook wel. Popcorn met Franse smaak.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Pierre Morel zet hier een sterk debuut neer, al zal Luc Besson hier wel voor iets tussen gezeten hebben. Toch geen eendagsvlieg, wat blijkt uit Taken. De film is een vat vol testosteron en de actie spuit van het scherm. Mooi in beeld gebracht trouwens met veel zwartgallige humor. Niet altijd origineel misschien, maar de aankleding maakt veel goed. Sterke film.

avatar van riesma
Het verhaal is wat vergezocht maar simpel. Wie maalt daar om? Het gaat tenslotte om de actie. En die krijgen we genoeg. Ik ga niet allemaal opnoemen welke actie, dat is al genoeg voor mij gebeurd.
De stunts zorgen voor een vlotte film die nergens verveelt. Ondanks dat zie ik mijzelf niet zo snel deel 2 kijken, daarvoor kan er te weinig mee gevariëerd worden. Desalnietemin is deze jongen meer dan tevreden met Banlieu 13.

avatar van goongumpa
Leuke film. Knap stuntwerk, snelle actie en een grimmig sfeertje.

Maar... Er is toch iets wat ik mis in de meeste moderne actiefilms. Namelijk een stoere held, een hoop grappige one-liners en vooral een stevige portie cheese.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen (van de recente vond ik Shoot 'em Up een goeie).

In het algemeen houd ik toch meer van de klassieke (jaren '80 en '90) actiecinema met macho-iconen als Schwarzenegger. Maar deze film was zeker de moeite.

avatar van Justinw
Superaardig debuut van Morel, die mijn intressie hiervoor wekte na het geweldige Taken en het redelijk vermakelijke FPWL.

Kort geleden Yamakasi gezien, en je merkt wel dat het principe erin is overgenomen. Parkour running, ondersteunt door Franse Rapmuziek. Maar het is een goede combinatie. En waarin Banlieue 13 zich onderscheid tegenover Yamakasi is dat het allemaal net even extremer is. De Parkour scenes zijn hier heerlijk. Ook het overtollige geknal met hier en daar wat grapjes. Morel toont maar eens dat hij wel de toekomst is in het Actie genre. Jammer dat hij met From Paris With Love toch een beetje de standaard Hollywood kant op gaat.

Het feit dat de leading-Actors hun stunts zelf doen, is een erg groot pluspunt. Maar hun acteerprestaties hierover zijn aardig maar bij lange na niet vlekkeloos. En ook het standaardverhaaltje werk niet in het voordeel van deze film. De speelduur daarintegen wel. Prima balans tussen actie, ennuuh geen actie

Wat overblijft is toch wel een bovengemiddelde actiefilm. Mijn intresse is gewekt naar Deel II. Die jammer genoeg niet word geregisseurd word door Morel. Die hiermee toch een van mijn Favo regisseurs is van de nieuwe generatie.

avatar van TinkerTex
Het is niet meer, het is niet minder: Banlieue 13 is een lekkere vlotte hersenloze actiefilm die prima vermaakt. De gevechten zijn prachtig gechoreografeerd. Minpuntje is de geforceerde politieke lading die de film met zich meedraagt. Democratie is goed, bla bla, ik geloof dat wel. Het voegt niets toe en is meer van toepassing bij serieuzere films. Dit is een luchtig actiefilmpje en dat moet het ook blijven. Topvermaak!

avatar van chevy93
Banilieue 13. Een aantal jaar heb ik deze gekeken, nadat ik de parcoursscène had gekeken op YouTube. Geweldige scène.
Ik verwachtte weinig van deze film, veel actie, weinig verhaal en dat is het wel zo'n beetje. Dat is ook zo, maar de actie is wel erg goed. Leïto is een geweldig personage en zíjn scènes zijn een genot om naar te kijken. Tomaso is bijna net zo goed, iets minder, maar nog steeds een leuk personage. Banilieue zit boordevol steengoede actiescènes en dat het verhaal niet zo spectaculair is, who cares? Ik vond het verhaal trouwens beter dan in de gemiddelde actiefilm.

avatar van Minotaures
Wat een keiharde en actievolle film is dit! Vol toffe vechtscène's, gemixt met parkour. Een wijk als slagveld, niet al te slimme gangsters, gepimpte auto's, zware wapens en agenten vormen samen deze keiharde film.

Het verhaal was ook best redelijk voor zo'n actiefilm. Opzich heeft de bomstuk mij volledig verrast. Ook had ik niet door dat de regering zo smerig zouden zijn om zo'n plan op gang te brengen om de B13 wijk te vernietigen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Lekkere hippe, vlotte actiefilm die me goed wist te vermaken.

Banlieue 13 is niet zo origineel, maar is wel erg vermakelijk zeg! De personages mogen wel wat stereotype zijn, maar de uitwerking is heerlijk. Lekkere langgerekte actiemomenten met veel atletische moves erin; erg prettig om naar te kijken. De 2 hoofdrolspelers doen het dan ook erg goed. De intro in de flat was geweldig om naar te kijken. Ik zou waarschijnlijk na de 1e 2 sprongen al beide benen hebben gebroken
Banlieue 13 is lekker direct en rauw. Geweld wordt getoond en het hele achterstandswijk sfeertje komt er goed uit. Het plot is wat vergezocht. Zeker het einde met het feit dat de regering het liefst de wijk opgeblazen zag worden omdat ze er niet de baas konden worden was redelijk lachwekkend. Al was de scene waarin de hoge baas op camera een bekentenis aflegde wel leuk.

Knappe actie, een prettige sfeer en prima om te kijken. Geen topfilm, wel een aanrader.

avatar van eltorro
Vermakelijke franse actiefilm.

De film doet zich niet meer voor dan het is en weet de gehele speelduur makkelijk te boeien. De actie scènes zijn lekker vlot en veel aanwezig en geven je haast geen tijd om naar het verhaal te kijken, dat natuurlijk vol gaten zit. Er werd wel iets te veel tijd besteed in het verhaal aan de bom, die op vele punten nogal vergezocht is. Zo is het natuurlijk één groot vraagteken waarom de regering die agent op de bom af stuurde zodat hij die bom kon laten af gaan, terwijl ze net zo makkelijk de timer echt hadden kunnen laten zijn, hadden ze hun beste agent nog gehad en was B13 weg geweest. De constant aanwezige rap muziek deuntje (weet even niet zo gauw hoe ik het anders moet omschrijven) stoorde nogal, en was een beetje overdreven stoerdoenerij.
Maar goed, heb me toch bijna anderhalf uur vermaakt dus 3,5* is wel op zijn plaats.