Banlieue 13 (2004)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pierre Morel
met David Belle, Cyril Raffaelli en Tony D'Amario

Parijs, 2010. Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts en een kei in undercoverwerk. Op een dag krijgt hij de zwaarste klus van zijn carrière aangeboden: hij moet in een agressieve en levensgevaarlijke straatbende infiltreren om te achterhalen waar de leden een krachtige bom bewaren, die de hele stad in de as zou kunnen leggen.

Het verhaal is flinterdun maar de actie is mad goed, alleen jammer dat de parkour chase scene in het begin van de film niet geevenaard wordt.
Maar hij blijft epic

avatar van Justinw
Je vind alles goed. Behalve het plot. Maar dat moet je oon niet zoeken in deze film. En dan geef je een 2.5

avatar van chevy93
louisvf schreef:
Hoezo geen super verhaal? Dan heb je het denk ik niet helemaal begrepen! Het verhaal is trouwens hedendaags, hard en goed! (dan heb ik het over de diepere betekenis natuurlijk)
Dus omdat er een maatschappelijk, actueel probleem aan bod komt, is het gelijk een film met diepere betekenis?
Het is eerder gewoon een aspect, zodat het verhaal niet helemaal standaard is.

avatar van louisvf
Naar mijn mening toch duidelijk een diepere betekenis en meerwaarde aan de film ja ! (en zeker in dit soort film is het wel ergens geniaal te noemen)

avatar van bollepeer
Er zijn trouwens ook niet zoveel films die zelfkritiek beheersen...

ja maar in deze film moet je het toch egt zoeken in de vette stunts van de 2 hoofdpersonen. de rest van de film is bijzaak.

avatar van yeyo
Er zijn trouwens ook niet zoveel films die zelfkritiek beheersen...

Een diepere betekenis? Ik zie de ontknoping eerder als een kinderachtige aanklacht jegens de overheid om met misdaad dwepende jongeren te behagen. Niks gedurfd of maatschappijkritisch aan.

avatar van louisvf
@bollepeer : tuurlijk, maar vind het gewoon nog een meerwaarde...
@yeyo: Dan zijn jij dit duidelijk anders ! ( en het gaat om het feit dat ze van de banlieue's van af willen, niet om met misdaad dwepende jongeren te behagen)

avatar van yeyo
louisvf schreef:

Je begrijpt me duidelijk verkeerd. De hele ontknoping (dat ze dus van dan banlieue's af willen) vind ik een flauwe manier om de gangsters sympathiek te laten lijken en de regering maar weer eens in de rol van de bad guy te schuiven. Niet dat ik diepgaand politieke opvattingen verwacht in een film als Banlieue 13, maar ik vind het eigenaardig dat je iets zodanig clichématig als een diepere betekenis kunt ervaren.

Vette film.

Leuke personages, lekker flitsende actie en de nodige dosis humor.
Erg vlotte film, kijkt lekker weg en verveelt geen seconde.

4 *

avatar van J.M.
Avitas Sibannac schreef:
Vette film.

4 *

Inderdaad, vooral die achtervolgingsscenes vond ik vet !.

avatar van wilofski
Hier komt het op neer:
Vet strakke, korte, flitsende actie film.

Met nog een aardig verhaal erbij dat weliswaar vrij cliché is (alhoewel anderen er precies een diep verhaal in zien) maar de film wel mooi aaneen houd. Net zoals alle andere actiefilms vond ik het einde een beetje tegenvallen, deze keer wel niet omdat het een fletse boss fight is, maar omdat het vrij voorspelbaar uitkwam.

Een voordeel was wel dat er verschillende soorten gevecht scénes in voorkwamen: de parcours, tegen die dikke en het kat en muis spelletje op het einde. Knap!

Iets dat mij wel altijd tegensteekt bij actiefilms is dat er zo weinig tactiek gebruikt word en de protagonisten er altijd iets te makkelijk vanaf komen.

Het meeste zonde van alles vond ik eigenlijk dat die kerel massa's wapens had liggen waarmee hij gans Parijs kan overnemen. Maar nee, hij blijft er gewoon rustig op zitten zonder er iets mee uit te voeren. Zonde

Al met al was ik blij dat de film zo kort was, het verhaal had geen kwartier langer interessant en flitsend kunnen blijven. Perfect tussendoortje om tijdens de examens (of eender andere moment) het adrenaline gehalte weer eventjes in de hoogte te sturen!
Heb ervan genoten, zijn 3,5* zeker waard!

avatar van Poppe
Prima debuut van Morel, het wordt tijd dat de goede man een film gaat schieten met een groot Hollywood-budget. Hij verdient het !

Het verhaal is niet veel soeps, maar de actiemomenten maken dat meer dan goed! Nu nog even aan B13 Ultimatum zien te geraken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Poppe schreef:

Zijn laatste film is dan weliswaar niet door Hollywood gefinancierd maar hadden wel degelijk een Hollywoodbudget van 52 miljoen dollar.

avatar van IronHide
Geweldige film. Fantastische spring en vecht scenes. Bakkie popcorn ernaast en verstand op nul punt nul.

starbright boy schreef:

Als je From Paris With Love bedoelt, dan weet ik wel waar het grootste deel van het budget heengegaan is

Eigenlijk probeerde ik te zeggen dat Morel een film verdient met dito publiciteit.

avatar van Saaimen
Ik vond het een lekker makkelijke film in de positieve zin van het woord. Verstand op 0 en genieten van de actiescenes...... Het verhaal vond ik echter totaal niet cliche, de volgende verrassende wendingen waren gewoon goed:

- Die vent die gelijk door heeft dat Damien een agent is
- Die bom die aangezet wordt als je de code intoetst
- Die bad guy die gewoon door zijn eigen leden wordt neergeknalt omdat hij geen geld heeft
- Die helikopters op de voorkant die je in de film niet ziet - Die K2 die die gasten laat gaan.

Dus voorspelbaar vond ik het niet.....

Erg leuke film, met lekker veel actie.

avatar van sofripa
Vet, vetter, vetst. Wat een stel springkonijnen!! . Echt super gave actie en het verhaal heeft zowaar nog een twist. Zien, je wordt niet teleurgesteld!

avatar van Keane1983
weet iemand waar ik deze kan kopen??? Misschien op Blu-ray!! Met NL ondertitelt

Alleen nog te koop bij: DVDigital.nl
Vraag me wel af of 'ie daadwerkelijk nog leverbaar is.

avatar van Keane1983
Thnx, ik weet wel dat er in Augustus de dubbel dvd/blu-ray uit komt (deel 1 en 2) maar ik hoef alleen maar deel 1 op blu-ray te hebben.
Raar dat ze wel deel 2 hebben maar niet deel 1......

avatar van SnakeDoc
Ik zag hem volgens mij afgelopen week in de boekenvoordeel liggen, of het was deel 2.

Weet de prijs niet exact meer, maar was niet extreem duur.

avatar van Poppe
En anders is-ie zeker te pindakazen! Kwam 'm onlangs nog tegen op het net..

avatar van Erwinner
SnakeDoc schreef:

Weet de prijs niet exact meer, maar was niet extreem duur.

Dat is deel 2.

Erwinner schreef:

Dat is deel 2.

Hmmm, oke .....
Ik moet deze toch echt ff een keertje zien

avatar van SnakeDoc
En vandaag ff eindje gereden, Media Markt tegen gekomen en wat lag daar op een grote stapel?

Juist ja,

Banlieue 13,

Hatsé!

avatar van sofripa

Juist ja,

Banlieue 13,

Hatsé!

Na het zien van deze film kom je via het dak binnen en spring je zo op de stapel. Eitje!

Leuke film!

Speelduur had van mij zelfs iets langer gemogen!
Ik vond het einde nog al snel gaan.

Is ook 1 van de eerste films voor mij waarin ik kennis maak met het Martial-Arts gebeuren.
Zeer prettig om naar te kijken!

Op naar het vervolg!

avatar van DonOswaldo
SnakeDoc schreef:

Bedoel je niet free-running?

avatar van TinkerTex
Het is niet meer, het is niet minder: Banlieue 13 is een lekkere vlotte hersenloze actiefilm die prima vermaakt. De gevechten zijn prachtig gechoreografeerd. Minpuntje is de geforceerde politieke lading die de film met zich meedraagt. Democratie is goed, bla bla, ik geloof dat wel. Het voegt niets toe en is meer van toepassing bij serieuzere films. Dit is een luchtig actiefilmpje en dat moet het ook blijven. Topvermaak!