Banlieue 13 (2004)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Pierre Morel
met David Belle, Cyril Raffaelli en Tony D'Amario

Parijs, 2010. Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts en een kei in undercoverwerk. Op een dag krijgt hij de zwaarste klus van zijn carrière aangeboden: hij moet in een agressieve en levensgevaarlijke straatbende infiltreren om te achterhalen waar de leden een krachtige bom bewaren, die de hele stad in de as zou kunnen leggen.

avatar van SnakeDoc
DonOswaldo schreef:

Bedoel je niet free-running?

Damien is een eliteagent bij de politie, gespecialiseerd in martial-arts

Zo zou t ook kunnen heten Maar ik denk dat we het zelfde bedoelen ja

Ik hou niet echt van Frans gesproken films daarom wou ik heb niet echt zien. Maar omdat ik actie wel altijd goed vind en hier een hoge stemmen staan heb ik deze dan toch maar gezien. Veel verhaal is er niet aan en ook maar matige. De actie stukken daarin tegen vond ik wel heel goed gedaan. Hij had ook wel iets langer gemogen.

avatar van chevy93
Banilieue 13. Een aantal jaar heb ik deze gekeken, nadat ik de parcoursscène had gekeken op YouTube. Geweldige scène.
Ik verwachtte weinig van deze film, veel actie, weinig verhaal en dat is het wel zo'n beetje. Dat is ook zo, maar de actie is wel erg goed. Leïto is een geweldig personage en zíjn scènes zijn een genot om naar te kijken. Tomaso is bijna net zo goed, iets minder, maar nog steeds een leuk personage. Banilieue zit boordevol steengoede actiescènes en dat het verhaal niet zo spectaculair is, who cares? Ik vond het verhaal trouwens beter dan in de gemiddelde actiefilm.

avatar van Paradise Boy
Snelle en flitsende actiefilm met indrukwekkende stunts ondersteund door heerlijke beats en goed acteerwerk. Het matige verhaal had overigens wel een stuk beter uitgewerkt mogen worden, maar ondanks dat heb ik me geen seconde verveeld tijdens het kijken naar deze vermakelijke film van franse bodem.

avatar van Minotaures
Wat een keiharde en actievolle film is dit! Vol toffe vechtscène's, gemixt met parkour. Een wijk als slagveld, niet al te slimme gangsters, gepimpte auto's, zware wapens en agenten vormen samen deze keiharde film.

Het verhaal was ook best redelijk voor zo'n actiefilm. Opzich heeft de bomstuk mij volledig verrast. Ook had ik niet door dat de regering zo smerig zouden zijn om zo'n plan op gang te brengen om de B13 wijk te vernietigen.

avatar van Fortune
Maakt het uit of de film english dubbed is, daar houd ik totaal niet van.
De film zal niet al te veel dialoog hebben maar toch.

avatar van Ajax&Litmanen1
Lekkere hippe, vlotte actiefilm die me goed wist te vermaken.

Banlieue 13 is niet zo origineel, maar is wel erg vermakelijk zeg! De personages mogen wel wat stereotype zijn, maar de uitwerking is heerlijk. Lekkere langgerekte actiemomenten met veel atletische moves erin; erg prettig om naar te kijken. De 2 hoofdrolspelers doen het dan ook erg goed. De intro in de flat was geweldig om naar te kijken. Ik zou waarschijnlijk na de 1e 2 sprongen al beide benen hebben gebroken
Banlieue 13 is lekker direct en rauw. Geweld wordt getoond en het hele achterstandswijk sfeertje komt er goed uit. Het plot is wat vergezocht. Zeker het einde met het feit dat de regering het liefst de wijk opgeblazen zag worden omdat ze er niet de baas konden worden was redelijk lachwekkend. Al was de scene waarin de hoge baas op camera een bekentenis aflegde wel leuk.

Knappe actie, een prettige sfeer en prima om te kijken. Geen topfilm, wel een aanrader.

avatar van eltorro
Vermakelijke franse actiefilm.

De film doet zich niet meer voor dan het is en weet de gehele speelduur makkelijk te boeien. De actie scènes zijn lekker vlot en veel aanwezig en geven je haast geen tijd om naar het verhaal te kijken, dat natuurlijk vol gaten zit. Er werd wel iets te veel tijd besteed in het verhaal aan de bom, die op vele punten nogal vergezocht is. Zo is het natuurlijk één groot vraagteken waarom de regering die agent op de bom af stuurde zodat hij die bom kon laten af gaan, terwijl ze net zo makkelijk de timer echt hadden kunnen laten zijn, hadden ze hun beste agent nog gehad en was B13 weg geweest. De constant aanwezige rap muziek deuntje (weet even niet zo gauw hoe ik het anders moet omschrijven) stoorde nogal, en was een beetje overdreven stoerdoenerij.
Maar goed, heb me toch bijna anderhalf uur vermaakt dus 3,5* is wel op zijn plaats.

avatar van Jan met de pet
Lekkere actiefim, ik houd hier wel van, overdreven maar dat zijn dit soort films eigenlijk allemaal wel : 4,0

Heerlijke film, anders kan ik niet zeggen, misschien wel de beste Franse actiefilm die ik gezien heb !

Het verhaal viel mij meteen in de smaak en is ook goed uitgewerkt moet ik zeggen.
Ik stond er soms zelfs versteld van !
Zeer spectaculaire 'street-runner' achtervolgingen openen de film direct goed en ook later in de film zie je hier nog wat van terug.
Steeds terug komende kleine details die perfect aansluiten op eerder gebeurde dingen etc.
Zelfs de humoristische grappen die zo af en toe gemaakt werden zijn hilarisch.

De actie is ontzettend goed in beeld gebracht en de special effecten zijn zeer mooi.
Ook het acteren en de personages waren erg goed en passen precies in deze film thuis.

Dikke 4 sterren.

De actiescènes, volgens mij zonder special effects, zijn weergaloos (de stunts zijn sensationeel), de vechtpartijen om te smullen, de schietpartijen spannend. Echter je moet het niet van het verhaal hebben (dat is wat onzinnig), maar dat neem je in dit geval op de koop toe.

dominion
Geweldig !

Echt genoten van dit Franse actie filmpje.
Net zo snel en spectaculair als Crank.
En zo hoort het ook.

Echt een paar heel erg mooi geschoten achtervolgingen met free running.
De intro van de film was echt meesterlijk.
En zo hoort een actie film te zijn hard, gewelddadig met veel actie en explosies en grote stunts.

Erg mooie wagens komen hier in voor en snel maar eens deel 2 kijken.

avatar van twilight78
ontzettend goed

Ik als beoefenaar/leraar van deze discipline/sport en filmliefhebber vindt dit een toppertje!
Toch raar om David en Cyril op het witte doek te zien verschijnen

Stunts zijn trouwens allemaal gedaan zonder veiligheidstouwen _0_

Om beetje beeld te creeren:
3 sporten:

Parkour: Efficient, kortste weg, snel, ontsnappen (Vader van Belle heeft dit bedacht)
Freerunning: Parkour + show, en saltos/draaien (niet efficient)
Tricking: Mixed Martial Arts, Kicks/twists/flips (vechtsport met saltos)

SnakeDoc schreef:

Zo zou t ook kunnen heten Maar ik denk dat we het zelfde bedoelen ja

avatar van akira124
Het begint erg leuk, maar om nou 84 minuten van hetzelfde te zien begint erg te vervelen. 3***

Een paar jaar geleden gezien. Ik vond dit een zeer vermakelijke, vlotte actiefilm.

Om één of andere reden heb ik eerst de Ultimatum gezien en naar mijn mening is de Ultimatum een heel stuk beter als de deze. Zowel het verhaal als de actie moet onderdoen.

Ook de humor die in de Ultimatum terug te vinden was tijdens de film was hier een beetje zoek waardoor het een standaard actiefilm werd met wat spectaculaire sprongen.

Om deze reden ook een standaard punt: 3*

avatar van Kr!kke
Werkelijk een actiefilm van de bovenste plank. Een flinterdun verhaal, maar o zo geschikt voor een spektakelrijke film als deze. De actiescènes zijn gewoon schitterend in beeld gebracht en zijn puur entertainment. Ook leuk is het feit dat er een leuke mix is aan actiescènes: vechtpartijen, schietscènes en waanzinnige achtervolgingen.

Meer van films als deze, a.u.b.!

avatar van AC1
AC1
2 sterren (voor de leuke actiescènes) maar ik kan best begrijpen hoe dit voor sommige een 'guilty pleasure' zou kunnen zijn. De film voelt aan als een excuus om wat 'parcours' oftewel 'free running' in een film te verwerken en dat is best oké. Ik heb mij eigenlijk vooral gestoord aan de goedkope morele praatjes van de twee helden. Ja, zelfs met het verstand op nul (anders hou je het geen 15 minuten vol) vond ik hun luidkeels uitgedragen ridderlijke standpunten schadelijk voor de film.

Door omstandigheden heb ik de 2de film eerder gezien dan deze, en hoewel ik de 2de film al heel goed vond, is deze toch nog iets beter.
Ook veel actie, maar het scenario is iets beter.
Ik was geen liefhebber van Franse filmen, maar ik heb mijn mening hierover toch enigszins gewijzigd, want de laatste tijd weet ik ze meer en meer te appreciëren.
Filmen als deze zijn daar dan niet vreemd aan.

avatar van FillumGek
Ik heb door de jaren heen al meerdere getwijfeld om deze film op te zetten, maar het is er uiteindelijk toch van gekomen. Op een of andere manier sprak het me niet aan omdat ik altijd dacht dat het erg futuristisch zou zijn. En nee, ik heb geen idee hoe ik er bij kwam.

Banlieue 13 speelt zich namelijk af in de nabije toekomst, of zeg maar gerust vandaag de dag. Achterstandwijken in Parijs zijn niet meer controleerbaar waardoor alles langzaam in verval is geraakt en de agressieve bendes de dienst uitmaken. De film begint met een erg sterk intro waarin we kennis maken met wrede gangsters die geweld niet uit de weg gaan. K2 weet te imponeren, evenals rivaal Leïto die met zijn acrobatische kunsten vliegensvlug door de vervallen straten beweegt.

De film haalt uit verschillende hoeken zijn gram. Naast de enorme hoeveelheid aan schietgeweld is er vermoedelijk inspiratie gehaald uit populaire franchises in die tijd zoals Fast and the Furious en Need for Speed (tuning scene) en Ong-Bak (parkour, Muay Thai en echte klappen). De actie is genieten geblazen. De opzwepende soundtrack geven de diverse stunts en goed gechoreografeerde gevechten extra kracht en de harde klappen en valpartijen zijn fantastisch.

In dit zeldzame geval had de speelduur zelfs nog wel een kwartiertje langer mogen duren. Erg luchtig vermaak waarbij het verhaal en onderwerp zeker niet zo gek is. Hoewel het einde natuurlijk erg ongeloofwaardig is. Een actiefilm zoals ik ze wil zien. Zeer benieuwd naar het vervolg!

avatar van trebremmit
Heel veel rennen in een dom verhaal met onnozele karakters. Vond er weinig aan.

avatar van wibro
Dit filmpje moet het natuurlijk niet hebben van het ongeloofwaardige verhaal, maar puur van de flitsende en komische actiescènes. Deze film oogde voor mij dan ook meer als een misdaadkomedie - ik lag af en toe echt in een deuk - dan als een serieuze misdaadfilm. Film opende ijzersterk met een Leïto die zich met zijn acrobatische bewegingen overal doorheen wurmde maar eindigde voor mij erg teleurstellend wat mij ervan weerhoudt deze film een hoge score te geven. Nu moet hij het voor mij doen met een krappe 3,5.

Redelijk vermakelijke actiefilm. Helaas evhter wat 'te wannabe maffia/gangster en te wannabe actie af en toe.' Het verhaal Is wel best aardig, maar het kon veeel beter uitgewerkt worden denk ik.

Toch nog 3 mooie sterren

avatar van Nicolage Rico
Een hoop onzin is speciaal voor Banlieue 13 verzameld in 84 minuten, al is het over het algemeen leuke onzin. Vooral de intro was fraai. De film heeft sowieso een gelikte, hippe montage - aangesterkt met een lekkere soundtrack - en de energie is continue erg hoog, waardoor er weinig gevoel om het hoekje komt kijken.

De actie in Banlieue 13 - waar secondes zolang duren als minuten - is bovengemiddeld, maar gaat hier en daar kopje onder door overdaad.

Genoeg minputen, zoals het zwakke einde, maar goed genoeg voor een ruime 3* (de actie en achtervolgingen maken veel goed).

avatar van Shinobi
Vermakelijk filmpje dat gewoon doet wat het moet doen, namelijk: keiharde actie afleveren d.m.v. martial arts en parkour.

Kijkt lekker weg en het helpt zeker mee dat de twee hoofdrolspelers zelf ook echte parkour specialisten zijn.

3,5 Sterren.

avatar van Corcicus
Wederom een ijzersterke Pierre Morel, die man kan er echt wel wat van. Leuk verhaaltje en goed geacteerd, maar vooral veel spetterende actie en parcoursstunts.

avatar van libra666
trebremmit schreef:
Heel veel rennen in een dom verhaal met onnozele karakters. Vond er weinig aan.

Daar dacht ik net hetzelfde over !!!!!

avatar van filmfreak 101
Gewoon een gemiddeld actiefilmpje maar wel nog aardig om naar te kijken. De actiescenes zijn goed gespeeld en het acteerwerk zit ook wel goed (niets bijzonders maar zeker goed). Het verhaal is natuurlijk heel voorspelbaar en gewoontjes en onverwachte plotwendingen komen er niet echt in voor, het einde en heel het verhaal op zich zijn ook niet bijster origineel. een 3*