Desperado (1995)

Verenigde Staten / Mexico
Actie / Romantiek

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Antonio Banderas, Salma Hayek en Joaquim de Almeida

De vreedzame reizende muzikant kon de misdaad niet langer aanzien, zeker niet na de dood van zijn vriendin. In zijn gitaarkoffer zitten nu dodelijke wapens en hij vermoordt drugdealers onderweg naar Bucho, de moordenaar van zijn vriendin. Hij kan er niet eeuwig mee doorgaan, maar kan niet rusten tot hij Bucho gevonden heeft.

avatar van Sergio Leone
Goeie actiefilm, maar desondanks net-niet.

Het verhaal gaat verder waar El Mariachi stopte, maar kan op zichzelf staan. Rodriguez is qua verhaal (weer) niet zo inventief, maar hij verpakt het altijd wel mooi.
De actiescènes zijn goed vertegenwoordigd en zien er meestal goed uit. De romance is zowaar waarde toevoegend en de bad guy is degelijk.

Antonio Banderas past perfect in dit soort rol, al zie ik hem liever wat minder gevoelig en wat meer no nonsense. Joaquim De Almeida is erg goed als Bucho. Over the top, maar toch dreigend en niet storend. Salma Hayek is puur als actrice niet mijn favoriete, maar god, wat is zij mooi (en ook da's een voorbeeld van goeie casting).
Bijrollen zijn er voor de vaste Rodriguez-clan: Trejo, Marin, Tarantino, Buscemi,..

Stevige actie in sfeervolle decors en met sfeervol gitaargetokkel. Het heeft wel iets.
Nu nog eens Once Upon A Time In Mexico herzien. Wat ik me ervan herinner is zeker niet slechter dan dit.

avatar van FunkStarr
Al zeker 3 keer gezien, maar blijft een leuke film. Zag dat ik hier nog geen stem op had uitgebracht, dus bij deze.

avatar van Spetie
Schitterend vervolg op El Mariachi, al is het in feite een ruwe remake.

Robert Rodriguez had voor deze film meer budget beschikbaar en daar maakt hij dankbaar gebruik van, in deze erg leuke actiefilm. De cast is in ieder geval meer dan in orde. Antonio Banderas doet het prima als de stijvolle El mariachi, die natuurlijk de nodige wapens in zijn gitaarkoffer heeft. Salma Hayek is een fijne tegenspeelster en heeft een geweldige uitstraling die perfect bij deze film past. De chemie met Banderas is uitstekend. Daarnaast heeft de film een paar erg leuke bijrollen. Buscemi is altijd goed, evenals Trejo, maar vooral de rol van Tarantino is opvallend en de mop die hij verteld, is echt

Banderas gooit in deze film een hoop actie en die is erg goed en erg vermakelijk. Het is soms lekker overdreven, maart dat past perfect bij het heerlijk zomerse sfeertje dat de film uitstraalt. Er zitten behoorlijk wat schietpartijen in de film en Rodriguez brengt ze ook nog een op een stijlvolle en erg goede manier in beeld gebracht. Het einde met die gitaarkoffers met wapens is al helemaal geweldig. Wel is het jammer dat de film in de aanloop naar het einde iets inzakt, al is het slechts een klein beetje. Leuk trouwens ook dat de El Mariachi uit de vorige film hier ook nog een klein bijrolletje heeft.

Ik heb de film nu drie keer gezien en ieder keer is het allemaal weer erg vermakelijk. Als je mij zou vragen om een coole film op te noemen, dan is dit wel een van de eerste films waar ik aan zou denken.

avatar van REDnas X
Topfilm, blijft mij nog altijd bij, stoer, grappig, mooi, intrigerend. 4,5 ster.

avatar van Betamax
Prima film.
Mooie muziek, uitstekende aktie en Salma Hayek.

avatar van FunkStarr
Die hoes lijkt trouwens wel heel erg veel op Death Wish.

avatar van pieterTk
Heerlijke film. Lekkere actie, goede dialogen en bijrollen (Quinten Tarantino). Volop Genoten

avatar van Insignificance
Buscemi op de praatstoel, Tarantino die even mag ratelen en lekker omvangrijke, opgeblazen shoot-outs. Het sfeertje is natuurlijk dik in orde met de chicano rock op de achtergrond. Koppen als die van Cheech Marin en Danny Trejo zitten als gegoten en het wordt zelfs even echt broeierig met een nogal stomende Salma Hayek.

De dick gun is later nog beroemd geworden en zo zitten er best veel van die kleine geintjes in. Neem alleen het bier al. Toch heb ik 'm wel eens leuker gevonden. Na het cafeetje wil het wel eens wat aanlummelen met hier en daar een opleving. Zoals de mesjes. Pas wanneer El Mariachi steun van buitenaf krijgt, gaat het weer echt los.

avatar van mar007
erg goeie film.
altijd heerlijk om naar een film met antonio banderas te kijken.
sfeervol en zeer vermakelijk.
vond de scene aan de bar met quentin tarantino echt geweldig.
prima film.

avatar van Eraser2
Ik verlaag hem een halfje. Ik heb hem net weer bekeken en een aantal dingen vallen dan toch in negatieve zin op. Zo stelt het verhaal natuurlijk geen drol voor, maar helaas probeert Rodriguez dit op momenten iets teveel uit te bouwen. Dat terwijl de actie scènes de film juist zo ongelooflijk tof maken. Verder vind ik de bad guy hier een pak minder charisma hebben dan in El Mariachi. Maar goed toch blijft er een fantastische film over. Het is duidelijk te zien dat Tarantino heeft mee geschreven aan een aantal dialoogjes, hij heeft zelf overigens ook een geinige bijrol. Banderas doet het in de actie stukken erg goed en Salma Hayek... damn ...

Schitterend vermaak

Het begin is erg sterk, maar dan zakt de film in met een traag gedeelte en het einde is ook niet geweldig.

Antonio Banderas klinkt niet echt goed in het engels, maar mischien is het een voice-over.

avatar van DeWolff
Vermakelijke film die ik alleen al kijk voor de scene met Tarantino aan de bar.

avatar van notsub
Leuke film,die op een bijzondere manier toch luchtig blijft, ondanks de flinke kogelregens.Dat is ook gelijk de kracht van de film, het is niet allemaal zo serieus bedoeld. Een paar sentimentele momenten horen er dan toch ook weer bij en de bijna choreografische schietkunsten maken het af.

avatar van Vinokourov
Heb deze direct na El Mariachi bekeken om in de zinderende Mexicaanse sfeer te blijven. Met een vele malen hoger budget heeft Robert Rodriguez wederom iets vermakelijks gefilmd. Echt veel beter dan El Mariachi vond ik het echter niet. Maar Rodriguez zijn stoere en sjieke stijl springt in het oog en dan met name tijdens de actiescenes! Die waren inventief en cool .

avatar van Toontje G
Aardige actie film met een weinig voorstellend verhaal.

avatar van RuudC
Absoluut beter dan El Mariachi. Niet dat dat nou heel moeilijk was, maar er is iets aan de actiefilms van Robert Rodriguez waar ik gewoon niks mee kan. Hij wil het graag op een bepaalde manier hip maken. Er zitten zoveel knipoogjes in, maar hij vergeet in mijn ogen een leuk en vooral levensvatbaar verhaal te presenteren. Wat Antonio Banderas doet, is aan de lopende band badguys tegenkomen. Natuurlijk gebeurt er wel iets meer dan dat, maar dat heeft weinig meer weg dan het presenteren van nieuwe karakters. Stiekem vond ik Tarentino hierin dan best geinig. Ook de muziek is goed, bij vlagen prachtig. Goede keuze om voor Santana en soortgelijken te kiezen. De Mariachi’s samen in actie, is dan ineens weer wansmaak eersteklas. Leuk dat er een aantal grote namen in deze vrij goedkope ninetiesflick zitten, maar ik hoef deze niet meer te zien.

Een met veel liefde voor de "oude film" gemaakte wraakactiethriller met een simpel opgebouwd script (waarin het gebeuren wordt gerechtvaardigd, maar tegelijk lijkt de film zichzelf geen moment serieus te nemen). Het verhaal is overzichtelijk, onderhoudend, spectaculair, vol afwisseling en uitermate bloedig. De rollen van een zeer charismatische Antonio Banderas en Salma Hayek werden als mijlpaal in hun carrières gezien.

HALVE TAMME.
He came

back to

settle the

score with

someone.

Anyone.

EVERYONE.

Anno 2014 staat Desperado (1995) in mijn boek nog steeds als een huis.

Deze film verveelt nooit,en blijft voor mij de best geregisseerde film van Robert Rodriguez.
Antonio Banderas is een diamant in deze filmproductie,en dus een genot om naar te kijken.

avatar van mcdaktari
Vanavond maar weer eens naar "Desperado" gekeken, en het blijft een hele aardige film om naar te kijken, al is het alleen al om die lekkere latino chick. Onvoorstelbaar wat een lekkere wijf zeg, daar alleen al is het een genot om naar te kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Rodriguez wordt wel eens in één adem genoemd met Tarantino. Maar Rodriguez slaag ter toch maar steeds in om een veel betere sfeer weer te geven dan Tarantino. Debuutfilm El Mariachi was een zeer sterk begin voor de regisseur en ook met Desperado maakt hij een meeslepend vervolg. Hoe je van een simpel wraakverhaal toch een ontroerende, emotionele en vol actie gestopte film kan weergeven. Wat de muziek betreft is het kwestie van smaak, maar ik kan me er wel in vinden. Het is ook niet te verwaarlozen, omdat het nu eenmaal een gitaarspeler is. De passie van de muziek in het nemen van wraak gelegd. Prachtige film!

Blijft nog altijd een goeie film. Je merkt hier wel de stijl van Tarantino toen de films van de man en regisseur Rodriguez nog dichter bij elkaar lagen. Rodriguez beheerst naar mijn gevoel het genre beter. Ik kan toch meer genieten van deze Desperado dan van de Tarantino-films. Verder heeft Desperado alles wat z'n voorganger wat ontbrak. Een coole lead, een pracht van een vrouw, geweldige muziek en no-nonsense humor en actie. In herinnering zal hij altijd een 5* houden, maar ik geef toe dat het bij een 4.5* blijft. Daarvoor is het net niet 'af' genoeg en heb je enkele foute dingen als de cameo van Tarantino bvb. Die man zou verplicht ACHTER zijn camera moeten blijven.

Top. Al diverse malen gezien en blijft heerlijke film. Mooi mexicaans sfeertje...vette actiescenes, stoere held, lekkere meid, wraak, sentiment, foute barkeeper en die gitaargasten op het eind. Prachtig. Allemaal lekker aangedikt...zelfs de muziek klopt. Beginscene met Buscemi is alleen al 4 sterren waard

avatar van blurp194
Herzien voor het eerst in een jaar of tien.

De soundtrack staat nog als een huis. Dat zeker. Maar in de film zelf is de tand des tijds toch een beetje aan het knagen. Sommige scenes maken niet meer zoveel indruk als in 1995 - en verbazingwekkend genoeg is een daarvan de opening van Steve Buscemi - later herpakt dat wel wat, maar het zet wel een beetje de toon. Salma Hayek krijgt daarentegen wel evenveel punten als vroeger, net als Campa en Quino. Wat me vooral wat opvalt nu is dat de scenes elkaar af en toe net iets te slordig opvolgen - zoals het gitaarjochie er een beetje met de haren bijgesleept wordt. Maar Campa en Quino zijn nog steeds geweldig, en de hele rijke cast van de Rodriguez-clan is een genot om langs te zien komen. Nog steeds.

avatar van Black Math
Geen topper in z'n genre, maar zeker een fijne film.

Door de film heerst een prettig sfeertje met veel gruizige personages. Een paar typische rollen, zoals Trejo, Buscemi en Tarantino. Laatstgenoemde deed het niet slecht, jammer dat hij later zo vreselijk is gaan acteren. Buscemi is altijd goed in slap ouwehoeren en stelt niet teleur. En Trejo blijft altijd veel uitstraling hebben.

Wie ook een geweldige uitstraling heeft is Banderas. Wat een kracht straalt alleen al uit die ogen. Echt een ontzettend mannelijke man zonder als een bruut over te komen, hij draagt met gemak de hele film. Hayek vind ik niet de mooiste actrice, maar straalt wel heel veel sex appeal uit. Mooi stel voor deze film. Jammer dat de antagonist dan weer een beetje tegenvalt qua uitstraling.

Met name door het plot zie ik deze film niet echt als een topper in het genre. Het kijkt aardig weg, maar om te zeggen dat het memorabel is, nee. De scène dat de gitaarmakkers erbij komen is wel aardig, verder is de laatste scène met Trejo best leuk, maar ik heb het allemaal wel lomper en/of grappiger gezien. De actie wordt evenwel goed in beeld gebracht, hoewel het camerawerk ook niet spectaculair is, maar met name de muziek vond ik erg aangenaam. Het zette toch de Latijnse toon van de film.

Prima vermaak, vakkundig gemaakt, maar niet opzienbarend. 3,5*.

avatar van zicht
Aardig filmpje voor een avondje vermaak, maar op sommige momenten net iets te overdreven en over de top vind ik.

Wel een voldoende.

avatar van K. V.
Bij deze had 'k weinig verwachtingen, maar omdat deze op tv was, toch eens geprobeerd. Het was toch wel een aangename verrassing. Een leuk verhaal, niet echt speciaal, maar door de humor en actie maakt de film het toch net dat ietsje meer.
Ook de cast was goed op dreef en leuk om sommige cameo's te zien.
Toch blij dat 'k deze heb meegepikt, het was een aangename verrassing die me zeker niet verveelde.

avatar van TomPSV
Na gister El Mariachi te hebben gekeken, was vandaag deze Desperado aan de beurt. Opnieuw een erg vermakelijke over the top film van Rodriguez, die in deze film met een wat hoger budget mocht werken en dat kon je ook wel zien. Door het fantastische begin met Buscemi in de bar zit je direct helemaal in de film, wat later nog gevolgd zou worden door een hilarische Tarantino in opnieuw de bar. Gallardo vond ik de vorige film al redelijk overtuigend als Mariachi, maar Banderas doet het toch nog net wat beter en zet wel een heel cool personage neer. Als vervolgens ook Trejo nog op het toneel verschijnt, dan kan het al bijna niet meer mis. En toch moet ik zeggen dat het eerste deel van de film een veel hoger niveau haalt dan het tweede gedeelte.

Hoewel Hayek natuurlijk een prima actrice is die er ook geweldig uitziet, werd het vanaf haar verschijning toch allemaal net wat minder. De romantische scènes tussen haar en Banderos konden me niet echt boeien en duurden ook een tikkeltje te lang. Vlak voor het einde werd het met Campa en Quino en de schietende gitaarkoffers weer een stuk vermakelijker, al vond ik vervolgens het einde van de film weer tegenvallen. Waar Rodriguez in El Mariachi naar mijn mening nog koos voor een redelijk gewaagd einde, zo vond ik het in Desperado toch allemaal wat zoetsappig.

Overall is de film natuurlijk wel erg geslaagd door de heerlijke actiescènes, de fantastische bijrollen, het broeierige sfeertje en niet te vergeten de erg sterke soundtrack, maar uit het tweede gedeelte van de film was nog wel wat meer te halen. 3,5* voor Desperado, nadat ik 3* had uitgedeeld aan El Mariachi. Nu op naar Once upon a Time in Mexico.

avatar van Daan258
Prima actie filmpje.
Het verhaal stelt helemaal niks voor, maar gewoon lekker 106 min pure actie.
Niks mis mee.

avatar van leatherhead
Filmpje dat blits begint maar gaandeweg aan pluimen verliest. Flauwe romance steekt de kop en vanaf dan gaat het slechts bergafwaarts. Temeer omdat een Banderas en zijn oogappeltje nou niet de meest competente acteurs zijn. Jammer dat dit soort films er steevast in falen de 'drive' erin te houden.

2* voor een handjevol coole actiescenes en de tronie van Danny Trejo.

avatar van Boneka
Natuurlijk zwaar over de top. Gaat helemaal nergens over en iedereen wordt geraakt met pure voltreffers behalve meneer Banderas zelf hoewel helemaal ongeschonden komt ie er nooit uit en toch vind ik dit een leuke film. Dat komt vooral door de sfeer de kleuren de prettige muziek en Salma Hayek die elke hetero man doet smelten..... Zo af en toe zijn deze hersenloze films gewoon leuk. Niet nadenken, maar gewoon genieten van een simpel wraakverhaaltje, prachtige beelden muziek en ja kwijl die vrouw.......pfff.

avatar van IH88
“You know, it's easier to pull the trigger than play guitar. Easier to destroy than to create.”

Nog steeds steengoed. Over the top vermaak, waanzinnige actiescènes, een zwoele en broeierige sfeer, Antonio Banderas als de mysterieuze El Mariachi en natuurlijk de prachtige Salma Hayek. Met De Almeida die een schitterende rol neerzet als slechterik Bucho. Het script van Rodriguez zit goed in elkaar en aan de scherpe en kleurrijke dialogen zie je dat Rodriguez en Tarantino veel gemeen hebben. Ze werken dan ook veel samen. Het is allemaal pulp, maar wel ontzettend vermakelijk en van het hoogste niveau.